«Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο αντικρουόμενες τάσεις στον τουρισμό: από τη μία η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού στις περισσότερες χώρες. Από την άλλη, οι πολίτες είναι τόσο απηυδισμένοι από όλη την προηγούμενη περίοδο των περιορισμών που λαχταρούν να ταξιδέψουν. Οπότε, μπορεί να ακυρώσουν, για παράδειγμα, την αγορά αυτοκινήτου για να καλύψουν τα έξοδα ενός ταξιδιού. Δε θα προχωρήσουν σε άλλες καταναλωτικές δαπάνες προκειμένου να ταξιδέψουν».

Ο καθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης, ειδικός Στρατηγικής Διοίκησης και Μάρκετινγκ με εξειδίκευση σε εφαρμογές Τεχνολογίας Πληροφορικής & Επικοινωνίας στον Τουρισμό, και επισκέπτης καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Τουρισμού του Πολυτεχνείου του Χονγκ Κονγκ, εξηγεί στο newmoney γιατί θα «σωθεί» φέτος η χρονιά για τις χώρες, όπως η Ελλάδα, που βασίζουν μεγάλο μέρος της οικονομίας τους στον τουρισμό.

Δημήτριος Μπούχαλης, επισκέπτης καθηγητής, Σχολή Διοίκησης Τουρισμού, Πολυτεχνείο Χονγκ Κονγκ

Όπως τονίζει, η ανάγκη των ανθρώπων να ταξιδέψουν είναι τόσο μεγάλη, που θα υπερκεράσει τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος- τουλάχιστον για το 2022.

Όμως, ο Δ. Μπούχαλης, που είναι επίσης Αναπληρωτής Διευθυντής του Διεθνούς Κέντρου Έρευνας Τουρισμού στο Bournemouth University Business School ξεκαθαρίζει ότι, ειδικά φέτος, το να έχεις εκατομμύρια επισκέπτες, δεν συνεπάγεται μεγάλα κέρδη.

«Η κατάσταση είναι δύσκολη κυρίως για τους ξενοδόχους. Αν έχουν δώσει, για παράδειγμα, σε έναν tour operator συμβόλαιο με 80 ευρώ το δωμάτιο και πλέον τους στοιχίζει 30 ευρώ το air condition, μπορεί να καταλήξουν να δουλεύουν με αρνητικά πρόσημα. Οι ξενοδόχοι αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις: συνεχή αύξηση του λειτουργικού κόστους, δυσκολία αποπληρωμής χρεών και δανείων (αφού προηγήθηκαν οι δύο “κακές” χρονιές της πανδημίας) και δέσμευση σε τιμές που δεν ανταποκρίνονται στο τρέχον κόστος.

Τα περιθώρια κέρδους συμπιέζονται ασφυκτικά, αφού δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο αύξησης των τιμών, και η αποκόμιση κερδών γίνεται πολύ δύσκολη».

Την ίδια πραγματικότητα περιγράφει ο Λύσανδρος Τσιλίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ελληνικού Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων.

Λύσανδρος Τσιλίδης, μέλος ΔΣ HATTA

«Κατά μέσο όρο, τα φετινά τουριστικά πακέτα έχουν μία επιπλέον επιβάρυνση 20% από το κόστος που είχε αρχικά προϋπολογιστεί. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι συνάδελφοι του εξωτερικού προσπαθούν να καλύψουν μέρος από το αυξημένο κόστος. Όμως, σε πολλές περιπτώσεις δουλεύουμε κάτω του κόστους. Δεν μπορούμε να αναπροσαρμόσουμε τις τιμές μας, φέτος, και πρέπει να περιμένουμε τις νέες συμβάσεις, αυτές που θα γίνουν για την επόμενη χρονιά, ώστε να αυξήσουμε τις τιμές. Τώρα, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα.»

Εκτός από τα ξενοδοχεία, στην αλυσίδα των επιχειρήσεων που δεσμεύονται σε τιμές με ελάχιστα ή καθόλου κέρδη είναι οι εταιρείες του μεταφορικού έργου, κυρίως τα γραφεία με ιδιωτικά λεωφορεία.

«Το μεγαλύτερο βάρος το επωμίζονται τα γραφεία ταξιδίων που έχουν τουριστικά λεωφορεία και των οποίων οι τιμές είναι αδύνατο να αναπροσαρμοστούν στα νέα δεδομένα» αναφέρει ο Λ. Τσιλίδης.«Το κόστος των καυσίμων έχει σχεδόν διπλασιαστεί, αλλά τα λεωφορεία δεν μπορούν να το μετακυλήσουν στον πελάτη. Αυτά τα γραφεία δουλεύουν με ζημιά και αναμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει στήριξη για αυτούς τους επαγγελματίες.»

Μεγάλες ανατροπές και ανάγκη προσαρμογής

H φετινή χρονιά για τον τουρισμό θα σωθεί: χάρη στην αυξημένη διάθεση για ταξίδια και στα χρήματα που μαζεύτηκαν τα δύο χρόνια των περιοριστικών μέτρων.

Όμως, το μέλλον, που ξεκινάει από το 2023, θα είναι πολύ πιο περίπλοκο. Η μεσαία τάξη και η αγάπη της για τα ταξίδια αναμένεται να δεχθούν ισχυρό πλήγμα.

Ήδη, στην Ιταλία, η Ένωση Καταναλωτών ανακοίνωσε ότι πολλές οικογένειες αναβάλλουν ή περικόπτουν τις διακοπές τους για να ανταποκριθούν στα αυξημένα έξοδα της καθημερινότητας.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις του τουρισμού θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες προκλήσεις:

  • το αυξημένο ενεργειακό κόστος
  • την περιπλοκότητα στα logistics των μεταφορών
  • την αύξηση κόστους των πρώτων υλών
  • και την έλλειψη προσωπικού, που αυξάνει το εργατικό κόστος.

«Το επόμενο διάστημα θα είναι γεμάτο μεγάλες προκλήσεις για τη βιομηχανία του τουρισμού» τονίζει ο Δ. Μπούχαλης «καθώς τόσο το υψηλό ενεργειακό κόστος όσο και οι ελλείψεις προσωπικού είναι φαινόμενα που θα συνεχιστούν και στο μέλλον. Η τουριστική βιομηχανία θα πρέπει να επανασχεδιάσει τον τρόπο που λειτουργεί ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις. Για παράδειγμα, η διαδικασία και ο χρόνος που ξοδεύει ένας πελάτης στη ρεσεψιόν ενός ξενοδοχείου είναι, πράγματι, απαραίτητα; Μήπως αυτή η διαδικασία θα μπορούσε να αντικατασταθεί με την απλή χορήγηση ενός κωδικού;

Χρειάζονται “έξυπνοι” τρόποι για τον επανασχεδιασμό βασικών λειτουργιών ολόκληρης της αλυσίδας υπηρεσιών στον τουρισμό. Πρέπει να σκεφτόμαστε μακροπρόθεσμα, με ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας, να λάβουμε υπόψη τις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών, το νέο οικονομικό περιβάλλον και όλες τις διαθέσιμες “έξυπνες” τεχνολογίες. Η καινοτομία είναι απαραίτητη παντού. Ο τουρισμός πρέπει να σκέφτεται στρατηγικά όχι με πρακτικές του 1980» καταλήγει.

Διαβάστε επίσης:

Μπερνάρ Αρνό: Ποιος θα διαδεχθεί τον ισχυρό άνδρα της LVMH – Ο Αλεξάντερ, η Tiffany και το όριο συνταξιοδότησης

Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας κάνει μόδα τα εναέρια ταξί που θα μας πηγαίνουν στα νησιά

Έφυγε από τη ζωή ο Peter George Γουλανδρής σε ηλικία 93 ετών