Έναν… κλοιό γύρω από όλους τους «παίκτες», τόσο της αγοράς των «κόκκινων» δανείων (τράπεζες και servicers), όσο και των πληρωμών (δίκτυα καρτών και εκκαθαριστές), στήνουν κυβέρνηση και Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), προκειμένου να πιέσουν αφενός, για την ταχύτερη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους και αφετέρου, για τη μείωση των προμηθειών στις συναλλαγές.

Μπορεί οι τράπεζες να έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στον περιορισμό των «κόκκινων» δανείων, με αποτέλεσμα σήμερα να διαθέτουν ένα στοκ μόλις 9,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 68% αφορά κυρίως σε επιχειρηματικά δάνεια και δευτερευόντως σε στεγαστικά (23%) και καταναλωτικά (9%), εντούτοις οι προκλήσεις παραμένουν.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο διοικητής της ΤτΕ, κ. Γιάννης Στουρνάρας, στην Έκθεσή του για το 2023, η αξιοσημείωτη βελτίωση της ποιότητας ενεργητικού τα τελευταία έτη δεν θα πρέπει να οδηγεί σε εφησυχασμό. «Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), παρά τη σημαντική αποκλιμάκωσή του, παραμένει σημαντικά υψηλότερος από το μέσο όρο των τραπεζών της ευρωζώνης», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες έχουν δεσμευθεί μέσω των business plans να αξιοποιήσουν όλα τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους (σ.σ. από οργανικές λύσεις μέχρι και πωλήσεις ή τιτλοποιήσεις), ενώ δρώντας proactive – και κατόπιν της σχετικής… προτροπής του υπουργού Οικονομικών, κ. Κωστή Χατζηδάκη – προχώρησαν στην παράταση, για ακόμη ένα έτος, του «παγώματος» των επιτοκίων στα ενήμερα στεγαστικά δάνεια.

Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες διαχείρισης καλούνται να διαχειριστούν έναν όγκο «κόκκινων» δανείων, ύψους άνω των 80 δισ. ευρώ, που αν και βγήκε από τους ισολογισμούς των τραπεζών, εντούτοις εξακολουθεί να βρίσκεται στην ελληνική οικονομία. Προς αυτή την κατεύθυνση, ανώτατα στελέχη της ΤτΕ, αλλά και του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έχουν σήμερα, Τετάρτη, συνάντηση με τους τρεις mega servicers (Intrum, doValue και Cepal), θέτοντας στο επίκεντρο των συζητήσεων, τόσο την πορεία των τιτλοποιήσεων του «Ηρακλή», όσο και συνολικά τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους.

Αξίζει να αναφερθεί πως οι πληροφορίες θέλουν 10 από τις 15 τιτλοποιήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια να έχουν τεθεί εκτός στόχων, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο και τις κρατικές εγγυήσεις. Στο σχετικό υπόμνημα, άλλωστε, που απέστειλαν πρόσφατα οι servicers προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Γιώργο Φλωρίδη, προειδοποιούν ότι «τυχόν αδυναμία επίτευξης των επιχειρηματικών σχεδίων που συνοδεύουν τις συγκεκριμένες τιτλοποιήσεις θα επιφέρει εξαιρετικές αρνητικές συνέπειες, τόσο για τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα, όσο και για τους δημοσιονομικούς στόχους του Ελληνικού Δημοσίου», ζητώντας τη διευθέτηση μίας σειράς ζητημάτων που συνδέονται με την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων.

Όσον αφορά συνολικά στο ιδιωτικό χρέος, το οποίο, ανέρχεται σήμερα σε πάνω από 371 δισ. ευρώ, αυτό, σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, «ως ποσοστό του ΑΕΠ παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα και επηρεάζει αρνητικά τη δυνατότητα νέου δανεισμού και υλοποίησης επενδυτικών δράσεων».

Με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους δε, που είχε παρουσιάσει στις αρχές του 2024 το newmoney, τα 137 δισ. ευρώ αφορούσαν στα ενήμερα δάνεια που βρίσκονταν στις τράπεζες, τα 105 δισ. ευρώ ήταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές 4,2 εκατομμυρίων πολιτών προς την εφορία, εκ των οποίων, μάλιστα, τα 26,3 δισ. ευρώ είχαν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτα είσπραξης, τα 61 δισ. ευρώ ήταν το ύψος των «κόκκινων» δανείων που διαχειρίζονταν οι servicers, τα 47 δισ. ευρώ ήταν οι οφειλές 2,3 εκατομμυρίων πολιτών στο ΚΕΑΟ, τα 12 δισ. ευρώ ήταν τα «κόκκινα» δάνεια που εξακολουθούσαν να βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών και τα 10 δισ. ευρώ ήταν τα ενήμερα δάνεια στους servicers και τα οποία δυνητικά θα μπορούσαν να επιστρέψουν στο τραπεζικό σύστημα.

Προμήθειες

Το «χαρτί» της νομοθετικής παρέμβασης αναγκάζεται να παίξει η κυβέρνηση, προκειμένου να υποχρεώσει όλους τους εμπλεκόμενους στις πληρωμές (τράπεζες, καρτικά σχήματα και εκκαθαριστές) να προχωρήσουν άμεσα σε μείωση των προμηθειών στα POS.

«Γκρινιάζουν οι επιχειρήσεις που κάνουν ως επί το πλείστον συναλλαγές κάτω των 10 ευρώ, όπως, για παράδειγμα, τα περίπτερα ή τα ταξί, ότι η χρέωση στα POS είναι 1%. Εδώ και αρκετό καιρό διεξάγονται συζητήσεις, τόσο με τις τράπεζες και τα σχήματα των καρτών, όσο και με τους εκκαθαριστές που αποτελούν ένα ενδιάμεσο ‘στρώμα’. Κάποιοι φαίνονται ότι είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε μειώσεις, επειδή, όμως, δεν ξέρουν πώς να μοιράσουν το κόστος μεταξύ τους, εμείς έχουμε λάβει την απόφαση να προχωρήσουμε σε νομοθετική πρωτοβουλία. Έτσι, στις συναλλαγές κάτω των 10 ευρώ το κόστος θα περιοριστεί κατά 50%», τόνισε χαρακτηριστικά σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο κ. Χατζηδάκης, αποκαλύπτοντας πως στόχος της κυβέρνησης είναι η επίμαχη τροπολογία να κατατεθεί αυτή ή το αργότερο την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή.

Κι αν οι τράπεζες ήταν οι πλέον πρόθυμες να υλοποιήσουν τις επίμαχες μειώσεις, γεγονός που εν μέρει οφείλεται και στο μικρό ποσοστό που τις αναλογεί, δεδομένου ότι έχουν όλες προχωρήσει στην πώληση των POS σε τρίτους «παίκτες» (σ.σ. η Τράπεζα Πειραιώς στη Euronet Worldwide, η Eurobank στη Worldline, η Alpha Bank στη Nexi και η Εθνική Τράπεζα στην Evo), τα πράγματα ήταν μάλλον πιο πολύπλοκά στην περίπτωση των άλλων δύο εμπλεκομένων.

Πιο αναλυτικά, όπως εξηγούν στο newmoney πηγές των καρτικών σχημάτων (Visa – Mastercard), η συγκεκριμένη πρωτοβουλία από πλευράς της κυβέρνησης δεν τους έπιασε εξαπίνης, εκτιμώντας πως το κόστος για τα ίδια θα είναι διαχειρίσιμο. Δεδομένου δε, ότι από πλευράς τους είχαν ανακοινωθεί σειρά κινήσεων που είχαν ως στόχο τη διευκόλυνση των πελατών τους και δη, αυτών που δέχονται μικροσυναλλαγές, το κόστος ήταν αναλογικά υψηλότερο εν συγκρίσει με τη μείωση 50% που προωθεί η κυβέρνηση.

Κι αυτό γιατί, το κάθε εμπλεκόμενο μέρος θα κληθεί να συμμετάσχει στο μερίδιο που του αναλογεί. Έτσι, εάν η προμήθεια πέσει από το 1% στο 0,5%, τότε η μείωση θα μοιραστεί ως εξής: 0,1% για τις τράπεζες, 0,1% για τα καρτικά σχήματα και 0,3% για τους acquirers. «Γίνεται πολύς λόγος για τις προμήθειες που κρατούν η Visa και η Mastercard, χωρίς, ωστόσο, να λαμβάνεται υπόψη οι επενδύσεις που γίνονται σε συστήματα, ασφάλεια συναλλαγών κ.ο.κ. Εστιάζουμε, δηλαδή, στο δέντρο και όχι στο δάσος», διατείνονται.

Εξίσου πρόθυμοι να εφαρμόσουν τον Νόμο εμφανίζονται και οι εκκαθαριστές, αντικρούοντας την κριτική περί καθυστέρησης από πλευράς τους στη λήψη των σχετικών αποφάσεων. «Πέρα από το γεγονός ότι έχουμε μετόχους, οι οποίοι δεν είναι πάντοτε στην Ελλάδα, υπάρχουν και συστήματα. Δεν γίνεται να ανακοινώσουμε κάτι και αυτά να μην είναι έτοιμα. Πόσο αφερέγγυοι θα φανούμε μπροστά στους εμπόρους», σημειώνει στο newmoney ανώτατο στέλεχος της Nexi, προσθέτοντας πως ανεξαρτήτως της απόφασης της κυβέρνησης η εταιρεία προτίθεται να προχωρήσει σε μειώσεις στις προμήθειες σε συγκεκριμένες κατηγορίες εμπόρων.

«Θα στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, για να τονώσουμε το επιχειρείν και σε περίπτωση που δούμε ότι κάποιος θέλει μία πιο εξειδικευμένη λύση, τότε θα μπορεί να αξιοποιήσει τα easy συνδρομητικά πακέτα συναλλαγών. Μέσω αυτών, άλλωστε, μπορεί να στηριχθεί και ο επιχειρηματίας που ενδεχομένως να μην έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει το POS, δηλαδή, να προκαταβάλει το κόστος μπροστά, λαμβάνοντας μία λύση που θα περιλαμβάνει εξίσου το κόστος για το τερματικό, αλλά και τις συναλλαγές», τονίζει στο newmoney ανώτατο στέλεχος της Worldline.

Διαβάστε ακόμη:

Θεόδωρος Δουζόγλου: Mε νέα ομάδα το πλάνο ανάπτυξης στη φιλοξενία 5 αστέρων (pics)

Περιστέρης: Έχουμε προτάσεις για την Αττική οδό, προς το παρόν δεν εξετάζουμε την είσοδο τρίτων

Σαράντης: Μπαίνει στην αγορά της Σ. Αραβίας – Με ρυθμό 32% η ανάπτυξη των εξαγωγών (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ