Συνέντευξη Τύπου παρέθεσε νωρίτερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργος Γεραπετρίτης για τις άμεσες παρεμβάσεις της κυβέρνησης σχετικά με την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.

Για πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους έκανε λόγο ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση. Ο κ. Γεραπτρίτης ζήτησε συγγνώμη και εκ μέρους του ίδιου και εκ μέρους της κυβέρνησης και ξεκαθάρισε ότι οι ανακοινώσεις δεν θα έχουν χαρακτήρα κομματικής αντιπαράθεσης. Ενώ απαντώντας σε ερώτηση ανέφερε «δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος, θα το ψάξουμε μέχρις εσχάτων».

Την επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων με όρους απόλυτης ασφάλειας και πρώτο μέτρο την παρουσία δύο σταθμαρχών σε όλους τους σταθμούς προανήγγειλε ο κ. Γεραπετρίτης στη συνέντευξη τύπου το πρωί της Τετάρτης.

Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πλαίσιο από το κράτος για τις οικογένειες των θυμάτων που θα αφορά και τις αποζημιώσεις, διαμηνύοντας ότι η κυβέρνηση θα είναι και «από πάνω» όσον αφορά τις αποζημιώσεις από την Hellenic train.

Όσον αφορά τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης, ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Αποκάλυψε, δε, ότι ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της μητρικής εταιρείας, της Alstom Γαλλίας, με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης και έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.

Η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες θα γίνει η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων, σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης και πρόσθεσε «θα υπάρξει πλήρης διαφανής έλεγχος, περιλαμβανομένης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον. Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο».

Yπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία. ;Aσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα ηλεκτρονικού ελέγχου και για μια απόσταση 5,5 χλμ. και έτσι θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία γιατί θα είχε γίνει αντιληπτή η μετάπτωση της επιβατικής αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή.

Ακόμα και αν δεν είχαμε την χάραξη πορείας, ένα δεύτερο επίπεδο ασφαλείας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού που δεν συνέβη. Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε συνεχώς και αδιαλείπτως άρα υπό αυτή την έννοια και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να υπήρχε η χάραξη πορείας που δεν έχει συντελεστεί. Μετά την επίσκεψή μου στα Τέμπη είδα τον τόπο του συμβάντος για να έχω προσωπική άποψη, πήγα στο νοσοκομείο Λάρισας και συνομίλησα με τους ανθρώπους που διαχειρίστηκαν την τραγωδία.

«H επανεκκίνηση θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας»

H επανεκκίνηση θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Με δύο σταθμάρχες στους σταθμούς πράγμα που σημαίνει ότι μ,πορεί να υπάρξει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα. Yπάρχει το ζήτημα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Θέλω να σας πω ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκλήρωση ολόκληρης της τεχνολογικής αναβάθμισης γιατί πρέπει να στήριξουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στον σιδηρόδρομο που είναι ένα λαικό μεσό Αμεσα τίθενται δύο ζητήματα: η υλοποίηση της τεχνικής αναβάθμισης θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνσε με τον πρόεδρο της Alston Γαλλίας με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης. Έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Υπήρχε κατανόηση από τη μητρική γαλλική εταιρεία. Δεσμεύομαι να είμαι από επάνω ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση. Σήμερα έχει παραδοθεί, όχι υλοποιηθεί, το 70% της σύμβασης και η εκτίμηση είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει παραδοθεί το υπόλοιπο. Το 2017 σταματάει η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν προβλήματα, η αρχή που αξιολογεί τη χρηστή διαχείριση πόρων εκ μέρους της ΕΕ διαπιστώνει ότι υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, αυτό σημαίνει ότι διακόπτεται η εφαρμογή της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση. Τον Νοέμβριο 2019 αλλάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και ξεκινάει μια προσπάθεια αναβίωσης της σύμβασης.

Η σύμβαση που ξεκίνησε στα τέλη του 2014 αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% του παραδοτέου, δυστυχώς, όμως, σε αυτό υπήρχαν σφάλματα με αποτέλεσμα ένα 18% να είναι γνήσια λειτουργικό. Ο σιδηρόδρομος υπέστη μια συνεχή απαξίωση που είχε να κάνει τόσο με τη συντήρηση όσο και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την ασφάλεια. Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε για δεκάδες χρόνια με χειροκίνητους μηχανισμούς ασφαλείας – τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια αναπλήρωσης του ανθρώπινου δυναμικού σε τρία επίπεδα: το ζήτημα της κινητικότητας, το 2021 είχαμε διαγωνισμό για 117 άτομα και το 2022 άλλων 100 επιπλέον των 200 που προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Η πρώτη φάση για τον διαγωνισμό του 2021 έχει ολοκληρωθεί. Δεν αποτελεί παρηγοριά ότι ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών, καλό είναι να υπάρχει αλλά μακάρι να είχε αποφευχθεί.

Υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία. Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση 717 υπήρξαν καθυστερήσεις και από την παρούσα κυβέρνηση ένα διάστημα 18 μηνών, από την προηγούμενη μεγαλύτερο. Το έργο δρομολογείται το επόμενο διάστημα ενώ σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό στο σταθμαρχείο Λάρισας υπήρχε η δυνατότητα και πριν και μετά τον σταθμό να διαπιστωθεί ότι το τρένο ήταν σε λάθος τροχιά. Σύστημα καθολικό τηλεδιοίκησης δεν υπήρξε ποτέ Σύστημα καθολικό τηλεδιοίκησης δεν υπήρξε ποτέ και γι’ αυτό κάνουμε την αναβάθμιση. Δυστυχώς στο σημείο Λάρισα Πλατύ το έργο δεν έχει αναπτυχθεί.

Η πλήρης ανάπτυξη του έργου θα γίνει τις ερχόμενες ημέρες. Το μοιραίο βράδυ θα μπορούσε να υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας του μοιραίου τρένου. Από το Νοέμβριο του 2022 λειτουργούσε πλήρως το τοπικό σύστημα της Λάρισας. Αυτή τη στιγμή τρέχουν δύο συμβάσεις για τον τεχνολογικό εξοπλισμό. Το πρώτο αφορά τη σηματοδότηση όλου του δικτύου, το δεύτερο να έχουμε σύστημα ώστε το τρένο να βλέπει τη γραμμή και το σταθμαρχείο, να έχουμε δηλαδή μια αλληλεπίδραση όσων έχουν σχέση με την κίνηση, και υπάρχει και το καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης που θα βλέπει που είναι το τρένο σε κάθε γραμμή περιορίζοντας τον ανθρώπινο παράγοντα ενώ από την άλλη πλευρά δημιουργεί συνθήκες ειδοποίησης αν υπάρχει λάθος.

Δεν πρόκειται για επιτροπή που αφορά τις ποινικές συνιστώσες αλλά το διοικητικό πλαίσιο και το πόρισμα της θα ενταχθεί στη δικογραφία. Δεν υφίσταται κίνδυνος κυρώσεων από την ΕΕ. Η επιτροπή θα ολοκληρώσει το πόρισμα της το επόμενο διάστημα, θέλουμε ολοκλήρωση το συντομότερο δυνατόν. Για τον κίνδυνο ακύρωσης χρηματοδοτήσεων από την ΕΕ και το ενδεχόμενο η έρευνα Ντογιάκου να δείξει ευθύνες υπουργών τι θα πράξει η κυβέρνηση. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις των ανθρώπων. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά την κυβέρνηση και εμένα ότι θα παραμείνω στη θέση αυτή με το ιερό καθήκον να έρθουν στην επιφάνεια τα αίτια που έφεραν την καταστροφή κάνοντας και την κριτική τη δική μας και ότι η έρευνα αυτή θα πάει μέχρι τέλος Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τον Γερμανό καγκελάριο και έχει υπάρξει συνεργασία με αποστολή γερμανικού κλιμακιού για αναβάθμιση του δικτύου. Για το ζήτημα της αναβάθμισης ήδη βρίσκεται στην Ελλάδα τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού οργανισμού για τους σιδηροδρόμους ώστε να δρομολογήσουμε το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας.

Μακροπρόθεσμα υπάρχει ήδη μια εκπόνηση σχεδίου για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για αλλαγή φιλοσοφίας της προσέγγισης ασφαλείας. Θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση ένα αυστηρότερο πλαίσιο για κλοπές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι μια παθογένεια που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Στήριξη του προσωπικού και της εκπαίδευσής του

Υπάρχει μια σημαντική μείωση του προσωπικού που επιδεινώθηκε την τελευταία 3ετια μετά από μαζικές συνταξιοδοτήσεις. Έγιναν οι κινήσεις με τα περίπου 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους με Δελτία Παροχής Υπηρεσιών. Εφόσον ολοκληρωθεί το σχήμα θα έχουμε άλλους 217. Στην προηγούμενη κυβέρνηση είχαν προκηρυχθεί 34 θέσεις και είχαν προσληφθεί 25. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα στηριχθεί ό,τι είναι αναγκαίο και σε επίπεδο προσωπικού και σε επίπεδο επιμόρφωσης καθώς θα είναι διαφορετικό το περιβάλλον με ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού (με νέο οργανόγραμμα) και οικονομικής στήριξης.

Απαντώντας σε ερώτηση για τις προσλήψεις ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε προσλήφθηκαν με παροχή υπηρεσιών 69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες, 60 τεχνικοί. Οι σταθμάρχες πέρασαν από την ίδια εκπαίδευση που περνούν όσοι προσλαμβάνονται μονίμως. Παράλληλα δρομολογείται και είναι σωστό να δρομολογηθούν οι μόνιμες προσλήψεις. Πιστεύω ότι σύντομα θα δρομολογηθούν 117 προσλήψεις εκ των οποίων 36 σταθμάρχες. Μακάρι αυτά να είχαν γίνει πριν το δυστύχημα. Το 2015-2019 έγιναν 24 προσλήψεις, εκ των οποίων 15 σταθμάρχες. Δεν μου αρέσει ο συμψηφισμός. Δεν αποδέχομαι την φράση κάνετε προσλήψεις αστυνομικών και όχι για τα τρένα. Οι προσλήψεις γίνονται και γίνονται βάσει των κοινωνικών αναγκών.

Υπάρχουν μια σειρά από συμβάσεις που αφορούν αναβάθμιση δικτύων και των εμπλεκομένων, του Δημοσίου, του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Υπάρχει αναβάθμιση του Δημοσίου με τον οργανισμό που βρίσκεται στο ελεγκτικό συνέδριο, έχουμε τη σύμβαση για τις άγονες γραμμές. Είναι μια σειρά συμβάσεων που έχουν υπογραφεί και άλλες που προχωρούν.

Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα περισσότερα σφάλματα. Είμαστε απολογούμενοι στην κοινωνία για ό,τι δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε. Όμως θέλω να αναγνωριστεί ότι έχουμε ένα 70% που έχει παραδοθεί.

Η προσπάθεια που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια είναι μια προσπάθεια που εξελίσσεται γρήγορα. Με κάθε σεβασμό στην αξιωματική αντιπολίτευση τα στοιχεία που έχω δεν επιδέχονται αμφισβήτησης: Η σύμβαση για τη σήμανση και την τηλεδιοίκηση περιλαμβάνει 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 είχε υπάρξει πρωτόκολλο παράδοσης σε 17 από τους 52 σταθμούς. Σε αυτούς αναγκάστηκαν στη συνέχεια και έγιναν πρόσθετα έργα που ουσιαστικά ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς. Περίπου, δηλαδή, το 15% ξανάγινε εξαρχής γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. το 2017 σταμάτησε τελείως. το έργο ξεκίνησε το 2018 με τα εμπόδια της συμπληρωματικής σύμβασης. Έκτοτε από το 2021 και με την υπογραφή αυτής έχουμε πάει από το 32% στο 70%. Σήμερα έχει παραδοθεί ένα κέντρο τηλεδιοίκησης και 36 από τους 52 σταθμούς. Έως το τέλος εκτιμούμε ότι θα έχουμε όλους τους σταθμούς και όλα τα κέντρα.

Θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί όλα τα έργα τεχνολογικής αναβάθμισης. Τέτοιου τύπου συστήματα υψηλής τεχνολογικής αξιοπιστίας σε σιδηροδρόμους δεν εφαρμόζονται παντού. τα συστήματα που θα εφαρμόσουμε εμείς εφαρμόζονται μόνο σε άλλες τρεις χώρες.

Το συντονιστικό κέντρο της Καρόλου δεν είναι κέντρο τηλεδιοίκησης

Το συντονιστικό κέντρο της Καρόλου δεν είναι κέντρο τηλεδιοίκησης, δεν μπορεί να χαράξει πορεία και γι’ αυτό δεν μπορεί να αποτρέψει μια σύγκρουση. Αυτό που κάνει είναι να διασυνδέεται με τηλέφωνο και ασύρματο. Δεν βλέπει τις γραμμές αλλά τις ακούει.

Το ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι ο προϊστάμενος είναι εκείνος που θα καθορίσει τις βάρδιες. Είναι 3 βάρδιες που επιμερίζεται το έργο. Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες.

Θα γίνει ό,τι είναι αναγκαίο ώστε να υπάρξει ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Η θέση η δικιά μας που είναι και του συνόλου των εργαζομένων που πονάνε περισσότερο τους σιδηρόδρομους είναι ότι πρέπει να λειτουργήσει η συγκοινωνία μέσω σιδηροδρόμου. Όχι μόνο γιατί αν δεν λειτουργήσει για μήνες θα υποβαθμιστεί ως μέσο αλλά θα υπάρξει και υποβάθμιση των υποδομών.

Ο κ. Γεραπετρίτης χθες επιθεώρησε τον σταθμό τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, ενώ, όπως έγραψε νωρίτερα το newmoney, το πλαίσιο επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου αποτέλεσε αντικείμενο απανωτών συσκέψεων στο Μέγαρο Μαξίμου τα τελευταία 24ωρα ώστε να καθοριστεί ο οδικός χάρτης της επόμενης μέρας που δεν θα είναι εύκολη για κανένα.

Αποζημιώσεις

Θα υπάρξει πλαίσιο της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας που θα αφορά και τις αποζημιώσεις.

Σε ό,τι αφορά τη Hellenic Train υπάρχει μια αντίδραση ότι θα καταβληθούν οι αποζημιώσεις και η κυβέρνηση θα είναι πάνω από το ζήτημα αυτό.

Δεν υπήρξε αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης και προειδοποίησης. Υπάρχει ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις συμβάσεις. Σε κάθε περίπτωση αναλαμβάνοντας το μερίδιο που μας αναλογεί θα πω ότι δεν ταιριάζει σε μια χώρα να μην έχει αυτά τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα. Θα έπρεπε να το είχαμε κάνει σε συντομότερο χρόνο. Το υφιστάμενο σύστημα μπορεί να παρακάμψει το κόκκινο σε σηματοδότη ενώ με το ευρωπαϊκό σύστημα σιδηροδρομικών μετακινήσεων για το οποίο απομένει η εγκατάσταση του στα τρένα που θα έρθει στο πλαίσιο της σύμβασης 717, δεν επιτρέπεται η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη. Αυτήν τη στιγμή προέχει η ασφάλεια, πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα χωρίς, όμως, έκπτωση στην ασφάλειά τους.

Με διάταξη νόμου θα καταστεί έτι αυστηρότερο το πλαίσιο για την παρακώλυση συγκοινωνιών όσον αφορά το σιδηρόδρομο.

Διαβάστε ακόμη

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Δύο ρυθμίσεις «ανάσα» που ξεμπλοκάρουν χιλιάδες υποθέσεις

Μαξίμου και ΣΥΡΙΖΑ μετράνε και ζυγίζουν, η ΔΕΗ κλείνει το deal με την Enel, η Κασσιόπη αλλάζει χέρια, η πλωτή μαρίνα της Κέρκυρας και ο χαμός στις Ασφάλειες 

Χ. Θεοφιλίδη (ΕΤΕ): «Η στήριξη και ενδυνάμωση των γυναικών θεμελιώδες κομμάτι της φιλοσοφίας μας»