Δεν θα μπω σε διαδικασία πολιτικής αντιπαράθεσης. Ακούστηκαν νούμερα που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ποτέ δεν έγιναν έργα 1 δισ. ευρώ στον σιδηρόδρομο επί ΣΥΡΙΖΑ» τόνισε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής κατά την ομιλία του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σήμερα, προσθέτοντας:

«Αυτό έχει σημασία τώρα: Εγώ ανέλαβα την πολιτική ευθύνη και σας είπα ξεκάθαρα για ποιο λόγο παραιτήθηκα. Λυπάμαι που το λέω αλλά αυτό δεν έχει γίνει πολλές φορές».

«Το να φλυαρούμε χωρίς στοιχεία δεν βοηθά στον δημόσιο διάλογο» συμπλήρωσε και επεσήμανε: «Ακούστηκε ότι συζητήσαμε εδώ μόνο για την 717. Δεν ισχύει. Η δική μου τοποθέτηση επεκτάθηκε στις παθογένειες του ΟΣΕ, σε προσλήψεις, τι σημαίνει τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, ETCS, τι συμβαίνει στην Ε.Ε., πώς ενοποιήσαμε τις διαδικασίες – νομοσχέδιο που καταψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά σήμερα ο κ. Σπίρτζης παραδέχθηκε πως αυτές οι κατακερματισμένες διαδικασίες ήταν που καθυστερούν τα δημόσια έργα».

Αναφερόμενος σε παλαιότερη δήλωση για την ασφάλεια σιδηροδρομικών γραμμών, o κ. Καραμανλής είπε: «Παίζει και ξαναπαίζει δήλωσή μου αποκομμένη, αναφερόμουν σε ερώτηση του κ. Μεϊκόπουλου για το τοπικό τρενάκι του Πηλίου. Εκεί ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που πρότεινε τον μουτζούρη να τον αναλάβει ο Δήμος ώστε το τρενάκι να είναι πιο ασφαλές, του είπα ότι το τοπικό δρομολόγιο είναι ασφαλές και κατά την άποψή μου το να παρακάμπτουμε τη ΡΑΣ και τις διαδικασίες είναι απαράδεκτο. Ωραία η μονταζιέρα από την πλευρά της αντιπολίτευσης αλλά δείτε όλο τον διάλογο».

Σχετικά με τον Ισίδωρο Ντογιάκο, ανέφερε: «Ζητάτε την παραίτηση εισαγγελέα Αρείου Πάγου για τον υιό του. Τον γνώριζα από παλιά ως δικηγόρο εκτίμησα τις δυνατότητές του. Όταν ήρθε να εργαστεί στο υπουργείο ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας και τώρα που ο πατέρας του ερευνά την υπόθεση ο υιός του δεν είναι συνεργάτης του υπουργείου», συμπληρώνοντας ότι «είχα συναντήσει εργαζόμενους και συνδικαλιστές. Αυτό που τους απασχολούσε ήταν θέματα εργασιακά και συλλογικών συμβάσεων και όχι ασφάλειας του δικτύου».

Επίσης, αναφορικά με τις ευθύνες της ΡΑΣ, τόνισε: «Η ΡΑΣ δεν είναι απλά ρυθμιστής των αγορών σιδηροδρόμων αλλά ο ρυθμιστής της ασφάλειας σύμφωνα με το νόμο. Αν κάποιος έπρεπε να μας ενημερώσει για την ασφάλεια των δικτύων αυτός ο κάποιος ήταν η ΡΑΣ. Αυτό προβλέπει ο νόμος που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν κατηγορώ τη διοίκηση της ΡΑΣ σας λέω ποιες είναι οι αρμοδιότητες της ρυθμιστικής αρχής. Είναι ξεκάθαρο τι κάνει η ΡΑΣ και τι το υπουργείο».

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στον μοιραίο σταθμάρχη της Λάρισας.

«Ακούστηκε ότι ο σταθμάρχης προσλήφθηκε με ρουσφέτι. Ειλικρινά δεν κατανοώ πώς επιχειρείτε να δημιουργήσετε εντυπώσεις με αυτό το θέμα. Ανοίξαμε 18 θέσεις με κινητικότητα και παρουσιάστηκαν 2. Τι ρουσφέτι είναι αυτό; Ο νόμος περι κινητικότητας δεν έχει περιορισμό ούτε ο κανονισμός του ΟΣΕ» είπε ενώ ακολούθησε ένας έντονος διάλογος μεταξύ του Κώστα Καραμανλή, του Γιώργου Κατρούγκαλου και του Γιάννη Ραγκούση.

Κατρούγκαλος: Μην λέτε ψέματα!

Καραμανλής: Μας κρίνουν αυτοί που μας βλέπουν.

Κατρούγκαλος: Αφήστε με να σας εξηγήσω γιατί λέτε ψέματα.

Ραγκούσης: Έως 48 έτη προβλέπεται για μετάταξη. Λέτε ψέματα. Δεν μπορείτε να λέτε ότι δεν υπήρχε ηλικιακό όριο!

Καραμανλής: Να συνεχίσω, σας παρακαλώ…

Ραγκούσης: Να μην συνεχίσεις να λες ψέματα.

Καραμανλής: …πώς εκπαιδεύτηκε ο σταθμάρχης. Η εκπαίδευσή του διήρκησε πάνω από 6 μήνες. Ίδιες διαδικασίες που ίσχυαν επι ΣΥΡΙΖΑ. Πέρασαν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις με διαδικασία εγκεκριμένη από την ΡΑΣ. Η εκπαίδευση έγινε κανονικά, δεν υπήρξε πρόβλημα για μετατάξεις γιατί ο νόμος για κινητικότητα δεν προβλέπει όρια ηλικίας.

Ραγκούσης: Δεν υπάρχει αυτό που κάνετε.

Καραμανλής: Οσο και αν φωνάζετε, δεν μπορείτε να αντιστρέψετε την πραγματικότητα. Ο νόμος για την κινητικότητα δεν έχει όριο ηλικίας και ο κανονισμός του ΟΣΕ δεν προβλέπει ηλικιακά όρια

Ραγκούσης: Αυτόν τον κανονισμό τον φτιάξατε μετά την μετάταξη του συγκεκριμένου υπαλλήλου

Καραμανλής: Εγώ δεν έχω φτιάξει κανένα κανονισμό. Η ΡΑΣ με όψιμο τρόπο για το θέμα εκπαίδευσης έρχεται κατόπιν εορτής και λέει ότι η εκπαίδευση ήταν προβληματική. Εχει αντίφαση αυτό. Δεν μπορεί από τη μια να εγκρίνεις το πλαίσιο της εκπαίδευσης και να έρχεσαι μετά το δυστύχημα και να λες ότι η εκπαίδευση δεν είναι καλή.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε τα χρήματα για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου. Η Προειδοποιητική επιστολή του πρόεδρου για το σύστημα ασφάλειας δεν θέτει ζήτημα ασφάλειας για την παρούσα κατάσταση αλλά για το μέλλον εφόσον ολοκληρώνονταν τα έργα» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Και συμπλήρωσε: «Έκανα μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσω τους τόνους όσο πιο χαμηλά γίνεται παρά τις απίστευτες προκλήσεις που έγιναν εδώ μέσα γιατί δεν θα βοηθούσε η πολιτική αντιπαράθεση. Το τι έγινε και τι όχι με την 717 είναι πλέον ξεκάθαρο. Υπήρχαν δικλίδες ασφάλειας και πρωτόκολλα ασφάλειας. Υπήρχαν. Δυστυχώς, το βράδυ εκείνο δεν ακολουθήθηκαν:

– Είχε τη δυνατότητα ο σταθμάρχης να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά. Αυτό είναι δεδομένο. Επέλεξε να το κάνει χειροκίνητα. Ήταν υποχρέωσή του βάσει κανονισμού καθώς εκεί υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης, τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Δεν το έκανε. Εκανε την χαραξη χειροκίνητα το έκανε λάθος έδωσε εντολή παραβίασης κόκκινου σηματοδότηση και έβαλε το τρένο σε λάθος πορεία

– Όφειλε να έχει επικοινωνία με μηχανοδηγούς. Δεν το έκανε

– Δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως του ΟΣΕ

– Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο

– Το χειρότερο που αποτυπώνει την παθογένεια είναι ότι εκεί έπρεπε να υπάρχουν άλλοι 2 σταθμάρχες εως τις 11, οι οποίοι έφυγαν πιο νωρίς».

«Παραιτήθηκα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες και θα το κρίνει η δικαιοσύνη και εγώ είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης για να καταθέσω την αποψη μου. Αυτά είναι τα γεγονότα, όπως εγώ τα πιστεύω και τα καταθέτω με ειλικρίνεια» επανέλαβε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και στο τέλος, κατέληξε: «Εγώ θα είμαι παρών στον δημόσιο διάλογο, αποστροφή την οποία οι συμμετέχοντες αποπειράθηκαν να ερμηνεύσουν σαν πιθανή τοποθέτησή μου για το αν διατίθεμαι να διεκδικήσω τη θέση μου στη Βουλή».

«Παραλάβαμε το 18% της σύμβασης 717 και το προχωρήσαμε στο 70%»

Νωρίτερα, ο κ. Καραμανλής είχε δηλώσει: «Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα κόντρα στην πολιτική πεπατημένη που θέλει να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Δεν το ακολούθησα. Παραιτήθηκα από τον τόπο της τραγωδίας.

Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει, όμως, κενό γράμμα χωρίς έρευνα για τις πραγματικές ευθύνες και την αντιμετώπιση των σφαλμάτων ώστε να μην ξαναγίνουν τέτοιες τραγωδίες. Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό το ιερό χρέος θέλω να συμβάλω σήμερα εδώ και στoν δημόσιο διάλογο».

Τα ψέματα της αντιπολίτευσης για την τραγωδία στα Τέμπη

«Παραλάβαμε το έργο της σύμβασης 717 βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%. Δεν παραδόθηκε ποτέ το 67%, ποτέ το 33%, παραδόθηκε λειτουργικό το 18%» είπε ο πρώην υπουργός Μεταφορών για την σύμβαση 717

«Το 2016 υλοποιήθηκε το 32,69% του έργου από το οποίο μόνο το 18% ήταν λειτουργικό. Από το 2017 έως το 2019 δεν γίνεται απολύτως τίποτα. Από το 2019 έως το 2021 έχουμε φτάσει στο 90% της υλοποίησης αλλά στο 70% της πιστοποίησης» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Εξήγησε, δε, ότι «μεταξύ των σταθμών που παραλήφθηκαν την τελευταία τριετία είναι και αυτός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022 όπως προκύπτει από το έγγραφο διοικητικής παραλαβής» Όπως τόνισε «οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν την διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης. Η χειροκίνητη χάραξη επιτρέπεται μόνο δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης».

Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr