Δημόσια παρέμβαση για τα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής κάνει ο κ. Κώστας Καραμανλής, ο οποίος υποστηρίζει την ανάγκη πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, με στόχο την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των στρατηγικών συνεργασιών και συμμαχιών που εξυπηρετούν τα εθνικά μας προτάγματα.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών με τη συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ» τονίζει αναφερόμενος στον Τούρκο πρόεδρο ότι «ο κ. Ερντογάν πλέον, δυστυχώς, θυμίζει χούλιγκαν» και προσθέτει με νόημα ότι η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη της στιβαρής εξωτερικής πολιτικής.

Ο κ. Καραμανλής μιλά για την επίδραση της εκλογής Μπάιντεν στην περιοχή, για τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας εν μέσω της επιδημιολογικής κρίσης, για το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών και παρουσιάζει το πλήρες σχέδιο για την ολοκλήρωση μεγάλων και νέων έργων. «Το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών», δηλώνει ο κ. Καραμανλής απαντώντας επίσης για τη σκληρή κριτική που ασκεί ο ΣΥΡΙΖΑ για τα ΜΜΜ και τις πρωτοβουλίες στο ευρύ πεδίο των αρμοδιοτήτων του για τις υποδομές και τις μεταφορές.

– Βρισκόμαστε στα μέσα του Φλεβάρη, κάποιοι λένε στην αρχή του τρίτου κύματος της πανδημίας και ενός σκληρού απαγορευτικού. Η ελληνική οικονομία αντέχει;

Η οικονομία θα αντέξει! Η κυβέρνηση έκανε, κάνει και θα κάνει ό,τι χρειάζεται γι’ αυτό – στο μέτρο προφανώς των δημοσιονομικών ορίων. Δίνουμε μάχη σε δύο παράλληλα επίπεδα: το υγειονομικό και της οικονομίας. Ελπίζουμε ότι, όπως είπε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, βλέπουμε πλέον το τέλος του τούνελ. Σε αυτή την τελική ευθεία, στρατηγική μας είναι να βγει η κοινωνία όρθια. Καταλαβαίνουμε την κόπωση, τις αγωνίες, τις δυσκολίες. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε τις κοινωνικές ομάδες που πλήττονται περισσότερο. Να είμαστε κοντά σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Και βέβαια, να στηρίξουμε τη μεσαία τάξη. Διότι, όταν περάσει αυτή η κρίση, η μεσαία τάξη θα επανεκκινήσει την οικονομία.

– Εσείς, πάντως, από την επομένη των εκλογών συνεχίζετε στο ίδιο κρίσιμο πόστο. Η σχεδόν δωδεκάμηνη επιδημιολογική κρίση έχει επηρεάσει τον σχεδιασμό του υπουργείου σας;

Ασφαλώς και μας έχει επηρεάσει. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η αλήθεια είναι ότι η επιδημιολογική κρίση μεγέθυνε προβλήματα που προϋπήρχαν. Θυμηθείτε τι παραλάβαμε: στον χώρο των υποδομών, μεγάλα έργα βαλτωμένα, νέα έργα ανύπαρκτα. Και στον χώρο των μεταφορών, πλήρης διάλυση στις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Αυτά είχαμε ούτως ή άλλως να τα αντιμετωπίσουμε, πόσο μάλλον υπό τις επιτακτικές ανάγκες της πανδημίας. Κληθήκαμε, λοιπόν, να επουλώσουμε ανοιχτές πληγές του παρελθόντος, προσπαθώντας παράλληλα να δώσουμε απαντήσεις στις ανάγκες του παρόντος. Δύσκολη εξίσωση, για την οποία καθημερινά προσπαθούμε… Για να ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα, μπορώ να σας πω τέσσερις βασικές μας κινήσεις:

Πρώτον, ακόμα και στο πρώτο lockdown, κρατήσαμε όσα εργοτάξια ήταν δυνατόν σε λειτουργία -με όλα τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα βέβαια- για να μη νεκρώσει η αγορά.

Δεύτερον, επιταχύναμε την εφαρμογή του σχεδίου μας για τις αστικές συγκοινωνίες, που αναπτύσσεται σε τρεις φάσεις: ανάταξη – ενίσχυση – ανανέωση. Εχουμε δρόμο όμως ακόμα. Οποιος χρησιμοποιεί ΜΜΜ ξέρει ότι η κατάσταση μέρα με τη μέρα είναι και καλύτερη.

Τρίτον, λάβαμε και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε μέτρα για τη στήριξη των αερομεταφορών. Ενός κλάδου κρίσιμου για την ελληνική οικονομία, που έχει πληγεί βάναυσα από την πανδημία. Στηρίζοντάς τον στηρίζουμε 12.000 εργαζομένους και τις οικογένειές τους.

Και τέταρτον, ετοιμάσαμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων άνω των 13,5 δισ. ευρώ, το οποίο μπορεί να δώσει τεράστια ώθηση στην ελληνική οικονομία την επόμενη μέρα. Μάλιστα, έγινε μια πολύ συστηματική δουλειά για την προετοιμασία ενός καταλόγου έργων που μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών.

– Ας τα πάρουμε με τη σειρά. Ο ΣΥΡΙΖΑ ασκεί σκληρή κριτική για τα ΜΜΜ. Πώς απαντάτε;

Απαντώ με τα πραγματικά δεδομένα. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ούτε μία πρόσληψη, δεν αγόρασε ούτε ένα λεωφορείο, είχε μειώσει ακόμα και τις αγορές ανταλλακτικών… Διέλυσε τις αστικές συγκοινωνίες, στη Θεσσαλονίκη τις κρατικοποίησε κιόλας, ενώ αύξησε την τιμή του εισιτηρίου. Μας κατηγορεί τώρα που μέσα σε ενάμιση χρόνο δεν έχουμε διορθώσει όλα όσα διέλυσε επί τεσσεράμισι χρόνια… Και ναι, εγώ δεν θα σας πω ότι σήμερα είναι όλα τέλεια. Λάθη, παραλείψεις, αστοχίες υπάρχουν. Αλλά υπάρχει κι ένα σημαντικό καθημερινό έργο. Σας μιλώ και πάλι με δεδομένα: σήμερα έχουμε κάθε μέρα 3.000 περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων στους δρόμους της Αθήνας, σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο. Αυτές τις μέρες ολοκληρώνονται 609 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Τον Ιούλιο του 2019 παραλάβαμε σε κυκλοφορία 850 οχήματα, σήμερα είναι 1.225 και σύντομα θα ξεπεράσουν τα 1.400. Ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στη Θεσσαλονίκη: παραλάβαμε 235 λεωφορεία, σήμερα έχουμε φτάσει τα 454 – σχεδόν διπλάσια. Αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο εργαλείο, χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις: σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, leasing, ενώ ετοιμάζουμε και τον νέο μεγάλο διαγωνισμό για προμήθεια 1.300 λεωφορείων. Στο μετρό οι μέσες χρονοαποστάσεις έχουν μειωθεί κατά 2,5’-3’, οι συρμοί έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 20%, ενώ δώσαμε και τρεις νέους σταθμούς της επέκτασης προς Πειραιά σε κυκλοφορία. Στο τραμ άρχισε ξανά η κυκλοφορία στο Σύνταγμα και στο Φάληρο. Και βέβαια, μειώσαμε την τιμή του εισιτηρίου στο 1,20 ευρώ. Ομως το ξαναλέω: οι πολίτες αξίζουν περισσότερα. Αυτό προσπαθούμε. Αλλά όσα σας ανέφερα είναι η πραγματικότητα, όχι λόγια του αέρα.

– Αντίστοιχα, στις υποδομές ο ΣΥΡΙΖΑ σάς κατηγορεί για αδράνεια. Εσείς τι λέτε;

Σημασία δεν έχει τι λέω εγώ, αλλά η πραγματικότητα. Ας δούμε λοιπόν… Παραλάβαμε όλα τα μεγάλα έργα μπλοκαρισμένα, με πολύπλοκα προβλήματα. Ξεμπλοκάρουμε το ένα έργο μετά το άλλο. Ενδεικτικά, μετρό Θεσσαλονίκης: δώσαμε λύση, επιτέλους ενώθηκαν όλοι οι φορείς της πόλης, μας δικαίωσε το ΚΑΣ, πιστεύω ότι θα μας δικαιώσει και το ΣτΕ. Γραμμή 4 του μετρό Αθήνας: μετά από χρόνια ο διαγωνισμός μπήκε στην τελική φάση, ενώ σύντομα ξεκινάνε τα πρώτα εργοτάξια για τις πρόδρομες εργασίες. Πάτρα – Πύργος: το έργο κινδύνευε σοβαρά να μη γίνει ποτέ πραγματικότητα, πετύχαμε την αλλαγή στάσης της Κομισιόν. Ε-65: στο Νότιο Τμήμα μέσα σε ενάμιση χρόνο έχουμε φτιάξει το μισό έργο, ενώ στο Βόρειο Τμήμα, μετά από σχεδόν δέκα χρόνια αβεβαιότητας, επιτέλους πήραμε το πράσινο φως από την Ε.Ε. Δίπλα σε όλα αυτά, έχουμε και τη νέα γενιά έργων σε όλη τη χώρα. Ενώ είναι κοινό μυστικό ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άφησε πίσω της καμία ώριμη μελέτη…

– Αναφερθήκατε και προηγουμένως σε ένα πλάνο έργων 13,5 δισ. ευρώ…

Ακριβώς. Το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Που περιλαμβάνει, για παράδειγμα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Η ύπαρξη αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει. Με τον ίδιο στόχο σχεδιάσαμε ένα πακέτο έργων αναβάθμισης αεροδρομίων, λιμανιών, διασύνδεσης υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών. Βρίσκονται στο επίκεντρο του στρατηγικού σχεδιασμού μας. Εχουμε επίσης μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Αλλά και έργα που θα αλλάξουν την καθημερινή ζωή στις πόλεις, όπως η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover. Ο σχεδιασμός για την υλοποίησή της προχώρησε σε χρόνο ρεκόρ με ΣΔΙΤ.

– Σε αυτό τον σχεδιασμό περιλαμβάνονται και έργα στην Αττική, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής οδού και η σύνδεση με τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου;

Και βέβαια. Για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σχεδιάζονται τέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Φέτος θα έχουμε εξελίξεις σε όλα τα μέτωπα. Και πρώτα στην επέκταση της λεωφόρου Κύμης, που έχει μελετητική ωριμότητα και εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους. Στον προγραμματισμό μας είναι και η σύνδεση της Αττικής οδού με το λιμάνι της Ραφήνας. Σε ό,τι αφορά την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς την Ηλιούπολη, με ταυτόχρονη αναβάθμιση της Λεωφ. Βουλιαγμένης σε αστική λεωφόρο έως το Ελληνικό, προχωράμε άμεσα τις ενέργειες για την ωρίμασή της. Περιμένουμε να προκαλέσει και μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, αφού θα είναι μια νέα εναλλακτική σύνδεση των βορείων και νοτίων προαστίων της Αττικής, και άλλη μία σύνδεση με την επένδυση στο Ελληνικό. Μελετάται ακόμα, και ήδη έχουμε τις πρώτες προκαταρκτικές μελέτες για τη βελτίωση της σύνδεσης της Αττικής οδού με το Λαύριο, προκειμένου να υποστηριχθούν και νέες επενδύσεις όπως εκείνη του Data Center της Microsoft στην ταχέως αναπτυσσόμενη περιοχή, εκτός από το τοπικό λιμάνι. Καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά είναι έργα ουσίας. Μαζί με τη Γραμμή 4 του μετρό και τα νέα λεωφορεία θα αλλάξουν την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ στηρίζουν εμπράκτως τις τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές της Αττικής. Η Αττική στον σχεδιασμό μας είναι ένα σημαντικό διαμετακομιστικό hub, αλλά και ο νέος μεγάλος τουριστικός πόλος της χώρας.

– Πέραν των πιο εμβληματικών, υπάρχουν και άλλα έργα υποδομής που θεωρείτε ότι θα αναζωογονήσουν την αγορά;

Στο πλάνο μας περιλαμβάνεται μια σειρά από μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα που αλλάζουν την πραγματικότητα ολόκληρων περιοχών και ταυτόχρονα δίνουν τεράστια αναπτυξιακή ώθηση. Από το Καλαμάτα – Ριζόμυλος έως το Δράμα – Αμφίπολη. Από τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας έως το φράγμα του Μύρτου στο Λασίθι ή τα έργα ύδρευσης στην Κέρκυρα. Και παράλληλα, κάνουμε συστηματικές προσπάθειες σε συνεργασία και με τις 13 Περιφέρειες για την ωρίμανση και υλοποίηση νέων έργων που καλύπτουν ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Σε τομείς όπως η Εκπαίδευση, με την κατασκευή 17 νέων σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Η Δικαιοσύνη, με την κατασκευή και ανακατασκευή 12 Δικαστικών Μεγάρων. Η Υγεία, με την ενεργειακή αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού νοσοκομείων. Εργα που λύνουν προβλήματα, προσφέρουν ποιότητα ζωής, βοηθούν την κοινωνία, στηρίζουν την οικονομία. Πάντα με σταθερή προτεραιότητά μας την καθημερινότητα του πολίτη.

– Πρόσφατα παρουσιάσατε με τον πρωθυπουργό το Εθνικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας.

Ξεκινάμε μια οργανωμένη προσπάθεια να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα της. Η οδική ασφάλεια πρέπει να γίνει εθνικός στόχος. Το σχέδιό της βασίζεται στο τετράπτυχο: ασφαλείς δρόμοι – υπεύθυνοι οδηγοί – κυκλοφοριακή παιδεία – δίκαιοι κανόνες για όλους. Για πρώτη φορά διαθέτουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με δράσεις βήμα-βήμα σε κάθε επίπεδο. Κι επειδή καλά είναι τα λόγια αλλά εδώ χρειάζεται ουσία, ξεκινήσαμε από το πιο φλέγον: τους δρόμους. Με ένα πρόγραμμα 7.000 παρεμβάσεων σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου σε όλη τη χώρα.

– Ποια είναι η επόμενη κίνηση υποστήριξης της πρωτοβουλίας;

Το νέο νομοσχέδιο για τις άδειες οδήγησης. Θεσπίζουμε ένα νέο σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών με διαφάνεια και αδιάβλητο. Οι εξετάσεις πλέον θα καταγράφονται με κάμερα, ο εξεταστής θα κάθεται στη θέση του συνοδηγού και ο εκπαιδευτής στο πίσω κάθισμα. Βλέπετε ότι προάγουμε την οδική ασφάλεια με πράξεις. Γιατί είναι καιρός να τελειώνουμε με την επικίνδυνη ελληνική πραγματικότητα, πολλοί οδηγοί πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στον δρόμο, να μαθαίνουν όπως-όπως να οδηγούν!

– Και μια αναφορά στα διεθνή, που ξέρω ότι τα παρακολουθείτε συστηματικά. Η εκλογή Μπάιντεν φέρνει ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή;

Η εκλογή Μπάιντεν αλλάζει σίγουρα το ύφος και το ήθος της διακυβέρνησης στις ΗΠΑ. Επηρεάζει, όμως, και την ψυχολογία γύρω από την περιοχή μας. Νομίζω, αυτό φαίνεται και από τον διάχυτο εκνευρισμό στην Τουρκία. Φυσικά θα ήταν αφέλεια να πιστέψει κανείς ότι εν μια νυκτί θα αλλάξουν οι ισορροπίες. Αλλωστε η περιοχή μας απαιτεί πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, με στόχο την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των στρατηγικών συνεργασιών και συμμαχιών που εξυπηρετούν τα εθνικά μας προτάγματα. Και αυτό είναι κάτι που ιστορικά πράττουν με επιτυχία οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας. Είμαστε η παράταξη της στιβαρής εξωτερικής πολιτικής.

– Ο κ. Ερντογάν, όμως, οξύνει τα πνεύματα…

Ο κ. Ερντογάν πλέον, δυστυχώς, θυμίζει χούλιγκαν. Αποκλείεται να βγει κερδισμένος. Οι διεθνείς σχέσεις δεν χωρούν τέτοιες συμπεριφορές. Και η ελληνική κυβέρνηση έχει το δίκαιο, την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά για να τις αντιμετωπίσει.

– Η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα με την εξασφάλιση τείχους ανοσίας μέσω του εμβολιασμού μπορεί να συνδυαστεί με το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών;

Ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του πάνω σε αυτά τα σενάρια.

Διαβάστε περισσότερα

Το City του Λονδίνου αναζητά φορολογική στέγη στην Αθήνα

Ενοίκια Ιανουαρίου: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για τις αποζημιώσεις με… real time ελέγχους στους ενοικιαστές

Γιατί επενδύουν οι ακτοπλόοι στον Αργοσαρωνικό