«Όταν οι νέοι με ρωτούν για συμβουλές καριέρας, τους λέω πάντα: «Μην εστιάζετε μόνο στα δικά σας επιτεύγματα. Να είστε συνεργάτες».

«Σε αυτά τα δέκα χρόνια διδασκαλίας και έρευνας στις οικονομικές και νομικές σχολές του Χάρβαρντ, προχώρησα σε μια σημαντική και συχνά παραγνωρισμένη διαπίστωση: Οι άνθρωποι που κατάλαβαν πώς να συνεργάζονται μεταξύ ομάδων απέκτησαν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι εκείνων που δεν το έκαναν».

Τα πλεονεκτήματα των δεξιοτήτων συνεργασίας

«Όσον αφορά τις προσλήψεις, οι έξυπνοι συνεργάτες είναι ιδιαίτερα επιθυμητοί υποψήφιοι. Παρέχουν αποτελέσματα υψηλότερης ποιότητας, προάγονται ταχύτερα, γίνονται περισσότερο αντιληπτοί από την ανώτερη διοίκηση και έχουν πιο ικανοποιημένους πελάτες».

«Αλλά αυτό είναι που με σόκαρε περισσότερο: Οι δεξιότητες συνεργασίας είναι εκπληκτικά σπάνιες, ειδικά μεταξύ των ανδρών».

Μια μελέτη της McKinsey του 2021 διαπίστωσε ότι οι γυναίκες ηγέτες, σε σύγκριση με τους άνδρες στο ίδιο επίπεδο, είχαν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να ξοδεύουν σημαντικό χρόνο σε προσπάθειες συνεργασίας που δεν εμπίπτουν στην επίσημη εργασία τους.

Πώς να είστε ένας εξαιρετικός συνεργάτης

Η συνεργασία δεν είναι εύκολη. Αλλά ο πρωταρχικός στόχος είναι απλός: να έρθουν οι άνθρωποι κοντά για να λύσουν προβλήματα και να μάθουν κάτι καινούργιο.

Αυτά είναι τα βήματα για ευκολότερη συνεργασία:

1. Ηγηθείτε χωρίς αποκλεισμούς

Είτε είναι κάποιος ο επικεφαλής του έργου είτε όχι, πρέπει να λάβει μέτρα για να προσελκύσει διαφορετικούς ανθρώπους μαζί.

«Η νοοτροπία που έχω πάντα είναι η εξής: «Αυτό το άτομο σκέφτεται διαφορετικά από εμένα. Ξέρει κάτι διαφορετικό που εγώ δεν ξέρω, και μπορώ να μάθω πολλά από αυτό».

Αυτοί οι άνθρωποι δεν πρέπει απλώς να έχουν διαφορετικούς τομείς γνώσεων. Θα πρέπει επίσης να αντιπροσωπεύουν διαφορετικά επαγγελματικά υπόβαθρα, ηλικίες και εμπειρίες ζωής.

2. Δείξτε εκτίμηση και αναγνώριση

Μια πρωτοποριακή μελέτη του καθηγητή του Harvard Business School, Μπόρις Γκρόισμπεργκ, διαπίστωσε ότι οι εργαζόμενοι (ιδίως οι άνδρες) συχνά θεωρούν τα επαγγελματικά τους δίκτυα δεδομένα.

Κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων για δουλειά, επειδή δεν εκτιμούσαν το πόσο μεγάλη υποστήριξη λάμβαναν από τους συναδέλφους τους, πίστευαν ότι ήταν πιο ανεξάρτητοι και «ευέλικτοι» από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα.

Αυτή η νοοτροπία του “πρώτα εγώ” είναι συχνά ένας λόγος που διακόπτει τη συμφωνία – και απωθεί – τους διευθυντές προσλήψεων. Ακόμη και η Κλερ Χαγκς Τζόνσον, πρώην αντιπρόεδρος της Google επί 10 χρόνια, λέει ότι αναζητά την αυτογνωσία και τις δεξιότητες συνεργασίας “πριν από οτιδήποτε άλλο”.

3. Ζητήστε βοήθεια

«Αν είστε υπεύθυνοι για την παρουσίαση μιας έκθεσης πωλήσεων κάθε εβδομάδα, αλλά το κάνετε αποκλειστικά μόνοι σας, αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι πιστεύετε ότι η γνώμη σας είναι η πιο πολύτιμη».

Αν όμως απευθυνθείτε σε ειδικούς από διαφορετικά τμήματα για να λάβετε ιδέες, τα σημεία των δεδομένων σας θα είναι πιθανότατα πιο πειστικά.

Μην ξεχνάτε να αναφέρετε τα ονόματα όσων συνέβαλαν, καθώς και την εξειδίκευσή τους. Αυτό θα προσδώσει μεγαλύτερη αξιοπιστία στην έκθεσή σας.

4. Αξιοποιήστε το πλήθος

«Δώστε στους ανθρώπους έναν τρόπο να μαθαίνουν χωρίς να χρειάζεται να συμμετέχουν σε κάθε ομάδα. Η έρευνά μου διαπίστωσε ότι η επιθυμία για μάθηση αποτελεί συχνό παράγοντα εθελοντικής δέσμευσης».

Οι κοινότητες που δημιουργούνται μέσω του Slack και παρόμοιων εργαλείων ανταλλαγής μηνυμάτων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ενθαρρύνετε εικονικές μορφές συνεργασίας, ανταλλαγής γνώσεων και διανομής γνώσεων.

5. Μοιραστείτε ροές δεδομένων

Οι κάρτες αποτελεσμάτων και τα ταμπλό είναι ισχυρά εργαλεία για διάφορους λόγους:

·    Σας επιτρέπουν να μετράτε την πρόοδο σε σχέση με τους στόχους που έχετε θέσει.

·    Όταν μοιράζονται δημόσια, δημιουργούν μια αίσθηση πίεσης από ομοτίμους, επειδή επιτρέπουν τη σύγκριση των αποτελεσμάτων των ηγετών με εκείνα που παράγονται από τους συναδέλφους τους.

·    Κάνουν τις κρίσιμες πληροφορίες προσιτές και, ως εκ τούτου, καθιστούν τη διαδικασία της ένταξης πιο διαφανή.

·    Εξετάστε ποια δεδομένα θα πρέπει να κοινοποιούνται, και πότε, και πώς. Το ζητούμενο δεν είναι να αποκρύψετε τα δεδομένα, αλλά να τα καταστήσετε προσιτά και χρήσιμα σε συγκεκριμένα ακροατήρια. Ένας καλός κανόνας: σφάλλετε προς την πλευρά της υπερβολικής κοινοποίησης.

Διαβάστε ακόμη

Χουρμάς και με υπογραφή LVMH – Πώς το σαουδαραβικό superfood κατακτά τη διεθνή αγορά

Πλεόνασμα-έκπληξη ανοίγει τον δρόμο για μειώσεις φόρων

Πάπας Φραγκίσκος: Ποια κληρονομιά αφήνει στην ανθρωπότητα ο «Αγιος των φτωχών» (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα