Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να διασώσει το σχέδιο για την ουσιαστική απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, αφού η Γερμανία και η Ιταλία απείλησαν να μπλοκάρουν τη συμφωνία.

Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τις διαπραγματεύσεις, προκειμένου να συναινέσει σε έναν συμβιβασμό η Γερμανία αναζητά διαβεβαιώσεις ότι θα υπάρξει εξαίρεση από τους κανόνες για τα συνθετικά καύσιμα. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ μίλησε με τον Φρανς Τίμερμανς, τον Επίτροπο της ΕΕ για το κλίμα, για να συζητήσουν την πρόταση.

Η παρέμβαση της τελευταίας στιγμής από το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας έχει φέρει αναστάτωση αφού μπορεί να δυναμιτίσει μια συμφωνία που θεωρούνταν περίπου δεδομένη. Οι προετοιμασίες για την ψηφοφορία την Τρίτη αναβλήθηκαν για την Παρασκευή λόγω της απειλής της Γερμανίας με αποχή και της Ιταλίας ότι θα απορρίψει τους κανόνες για το CO2 που συμφωνήθηκαν πέρυσι. Χωρίς ειδική πλειοψηφία μεταξύ των κρατών μελών ο κανονισμός δεν μπορεί να γίνει νόμος.

Υπάρχει ευρεία απογοήτευση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το γεγονός ότι η Γερμανία εγείρει αντιρρήσεις σε αυτό το στάδιο, μολονότι συμφώνησε με τις προτάσεις της Επιτροπής στο Συμβούλιο που είχε γίνει τον περασμένο Ιούνιο. Η Γερμανία συμμετείχε σε μια τελική συμφωνία με το κοινοβούλιο τον Οκτώβριο και η υπαναχώρηση μετά από μια λεγόμενη τριμερή συμφωνία είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη.

Ενώ οι ενστάσεις της Ιταλίας θεωρούνται πεισματικές, αξιωματούχοι της ΕΕ ελπίζουν ότι η Γερμανία μπορεί να πειστεί να υποχωρήσει εάν λάβει διαβεβαιώσεις ότι η Επιτροπή θα προτείνει εξαίρεση για τα κλιματικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα πριν από την προγραμματισμένη αναθεώρηση το 2026.

Παρά την υποστήριξη της Γερμανίας, τα συνθετικά καύσιμα αντιμετωπίζουν σκεπτικισμό σχετικά με το εάν μπορούν πραγματικά να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών για τις χερσαίες μεταφορές, επειδή επί του παρόντος είναι σπάνια και πολύ πιο ακριβά από τη βενζίνη και το ντίζελ. Μάλιστα μία από τους ομολόγους του Βίσινγκ στο γερμανικό υπουργικό συμβούλιο φάνηκε έτοιμη να υποχωρήσει.

«Πιστεύω ότι η Γερμανία πρέπει να ενεργήσει αξιόπιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος, Στέφι Λέμκε, στο ραδιόφωνο ARD. «Υπάρχει μια λύση που πρέπει να βρεθεί για την οποία έχουμε ακόμα αρκετό χρόνο. Στη συνέχεια θα τεθεί σε ισχύ το 2035».

Οι διαφορετικές απόψεις είναι σημάδι μιας πολυπλοκότητας που είναι εγγενής στον τρικομματικό συνασπισμό του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς. Ο Βίσινγκ είναι μέλος των Ελεύθερων Δημοκρατών που υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις και οι οποίοι έχουν αντιπαρατεθεί με τους Πράσινους —τον τρίτο εταίρο στην κυβέρνηση— για την πολιτική μεταφορών μεταξύ άλλων θεμάτων.

Το FDP, το οποίο έχει υποστεί μια σειρά από ήττες στις περιφερειακές εκλογές, επιθυμεί να αναδειχθεί ως ο βασικός υπερασπιστής της γερμανικής βιομηχανίας και των θέσεων εργασίας.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί περίπου το 5% της οικονομίας της χώρας και απασχολεί περισσότερους από 800.000 ανθρώπους. Ο τομέας περιλαμβάνει δεκάδες εξειδικευμένους κατασκευαστές εξαρτημάτων που έχουν αναπτυχθεί εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα προμηθεύοντας αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen Group, BMW και Mercedes-Benz, με κιβώτια ταχυτήτων, συστήματα εξάτμισης και εξαρτήματα για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Πολλά από αυτά τα εξαρτήματα δεν χρειάζονται για ηλεκτρικά οχήματα.

Προς επίρρωση των των ανησυχιών σχετικά με τη μετάβαση σε αυτοκίνητα με μπαταρίες, η Ford ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα σχέδια για περικοπή περίπου 3.800 θέσεων εργασίας σε όλη την Ευρώπη, με τους εργαζόμενους στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να έχουν πληγεί περισσότερο.

«Όποιος ενδιαφέρεται σοβαρά για την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα πρέπει να κρατήσει ανοιχτές όλες τις τεχνολογικές επιλογές και επίσης να τις χρησιμοποιήσει», δήλωσε ο Βίσινγκ σε συνέντευξή του στον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό σταθμό ARD. «Δεν καταλαβαίνω αυτή την εχθρότητα ενάντια στο αυτοκίνητο και γιατί οι άνθρωποι θέλουν να απαγορεύσουν ορισμένες τεχνολογίες».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη κάνει μεγάλη πρόοδο στην πορεία προς ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον με άνευ προηγουμένου επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών και σε νέα μοντέλα.

Οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Κάποιες, όπως η Ford Motor, στοχεύουν να γίνουν πλήρως ηλεκτρικές στην Ευρώπη μέσα σε λίγα χρόνια. Άλλες, όπως η BMW ή η Toyota, επιμένουν  σε ένα σχέδιο που προσφέρει στους αγοραστές παγκοσμίως μια σειρά τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυψελών καυσίμου υδρογόνου.

Διαβάστε ακόμη  

ΑΑΔΕ: Έλεγχοι σε ηλεκτρονικό εμπόριο, πλατφόρμες τύπου Airbnb και φαγητού   

Το Μαξίμου και η ημερομηνία των εκλογών, τα εύσημα στον Καραμανλή και η «σύγκριση με το Μάτι», η νέα δουλειά της Macquarie στην Ελλάδα   

Αντίστροφη μέτρηση: Έρχεται ο Ψηφιακός Φάκελος Ακινήτων – Αλλάζουν τα πάντα στις μεταβιβάσεις