Οι δασμοί –έως και 35%, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς εισαγωγής 10% της ΕΕ – τέθηκαν προσωρινά σε ισχύ τον Ιούλιο του 2024 και επίσημα τον περασμένο Νοέμβριο. Η αλήθεια είναι ότι οι δασμοί συνέβαλαν σε μια κάποια ανάσχεση, καθώς οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν μόλις κατά 13% το 2024, αλλά οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των BYD και MG, στράφηκαν γρήγορα στην πώληση plug-in υβριδικών και αυτοκινήτων ICE και το συνολικό μερίδιο αγοράς τον Οκτώβριο διπλασιάστηκε σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε περίπου 7%.
Οι πωλήσεις των Κινέζων αναμένεται να ξεπεράσουν τις 700.000 στις χώρες της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΖΕΣ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce, από 408.000 το 2024. Στην πραγματικότητα οι δασμοί έδωσαν κίνητρα στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίσουν να κατασκευάζουν στην Κίνα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αντί να δημιουργήσουν εργοστάσια στην Ευρώπη.
Κι αυτό επειδή οι κινεζικές μάρκες μπορούν εύκολα να επωμιστούν τον τυπικό δασμό 10% για τα βενζινοκίνητα, τα ήπια υβριδικά, τα πλήρως υβριδικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, επειδή το κόστος παραγωγής στην Κίνα είναι 20 έως 30% χαμηλότερο από αυτό στην Ευρώπη. Σε πολλές περιπτώσεις μπορούν ακόμη και να απορροφήσουν τους επιπλέον δασμούς στα EV και τα REV, επειδή στην Ευρώπη έχουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους από ό,τι στην εγχώρια αγορά τους.

Η προσαρμογή των Κινέζων ήταν εντυπωσιακά γρήγορη. Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν το 34% των κινεζικών πωλήσεων από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με 44% την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
Αντί να επιδιώξει να προστατεύσει τη δική της βιομηχανία και την αλυσίδα εφοδιασμού ολιστικά -όπως έκανε η κυβέρνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ εισάγοντας δασμούς 100% σε όλα τα οχήματα που εισάγονται από την Κίνα τον Μάιο του 2024- η ΕΕ αποφάσισε επιλεκτική δασμολόγηση, επιβάλλοντας διαφορετικούς δασμούς σε διαφορετικές αυτοκινητοβιομηχανίες και εστιάζοντας μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ως αποτέλεσμα, περίπου τα δύο τρίτα των κινεζικών μοντέλων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη μέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους αντιμετώπισαν μόνο τον τυπικό δασμό 10%.
Ο ανηλεής πόλεμος τιμών στο εσωτερικό της Κίνας που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2024 έχει αναγκάσει τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες να αναζητούν κέρδη στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει στον τύπο μόλις τέσσερις από τις πάνω από 100 κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες βγάζουν κέρδος αυτήν τη στιγμή.
Οι κινεζικές εταιρείες είναι εξαιρετικά απρόθυμες να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Ευρώπη, εξαιτίας της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας της Κίνας, η οποία εκτιμάται σε περίπου 50% μιας παραγωγικής ικανότητας άνω των 50 εκατομμυρίων μονάδων ετησίως, γεγονός που ενθαρρύνει την ανάπτυξη των εξαγωγών έναντι της δημιουργίας νέων εργοστασίων εκτός Κίνας.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Άλλαξαν χέρια ιδιοκτησίες της Odeon και του Γ. Καρούζου (pics)
Oι 9 συνήθειες που κάνουν πιο ευτυχισμένα τα παιδιά
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.