Η Tesla έχει μεγάλα εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας που παράγουν όλα τα αυτοκίνητα που διαθέτει στις ΗΠΑ, γεγονός που σχεδόν την απαλλάσσει από τους νέους δασμούς 25% του Trump στις εισαγωγές αυτοκινήτων και βασικών εξαρτημάτων.

Στον αντίποδα μεγάλοι ανταγωνιστές, από τη νοτιοκορεάτικη Hyundai έως γερμανικό όμιλο Volkswagen, αλλά ακόμα και την αμερικανική General Motors, σύντομα θα αντιμετωπίσουν σημαντικά υψηλότερο κόστος.

«Υπάρχουν πολύ λίγοι νικητές», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της παγκόσμιας πρόβλεψης οχημάτων για την AutoForecast Solutions. «Οι καταναλωτές θα είναι χαμένοι επειδή θα έχουν μειωμένες επιλογές και υψηλότερες τιμές».

Η Ford ενδεχομένως να αντιμετωπίσει λιγότερο σοβαρές επιπτώσεις από ορισμένους αντιπάλους, αφού περίπου το 80% των αυτοκινήτων που πουλάει στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στην εγχώρια αγορά.

Η Tesla είναι η «λιγότερο εκτεθειμένη» στους νέους δασμούς λόγω των εγχώριων παραγωγικών δραστηριοτήτων της. Η ίδια η Tesla καυχήθηκε αυτή την εβδομάδα για τα αμερικάνικά της διαπιστευτήρια, λέγοντας σε μια ανάρτηση στο X ότι τα μοντέλα της «είναι τα πιο αμερικανικά αυτοκίνητα».

Από την επόμενη εβδομάδα, οι νέοι δασμοί 25% θα ισχύουν για όλα τα εισαγόμενα επιβατικά οχήματα και ελαφρά φορτηγά, καθώς και για βασικά εξαρτήματα, όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρικά εξαρτήματα, επιπλέον τυχόν δασμών που ήδη ισχύουν.

Οι εισφορές θα ισχύουν για τις χώρες εκτός ΗΠΑ και για ένα ποσοστό οχημάτων και εξαρτημάτων που εισάγονται στο πλαίσιο συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών με τον Καναδά και το Μεξικό.

Αυτό πρόκειται να αμβλύνει το πλήγμα για τα οχήματα των οποίων οι γραμμές ανεφοδιασμού κάνουν ζιγκ-ζαγκ σε όλη την αμερικανική ήπειρο. Οι δασμοί σε εξαρτήματα από τον Καναδά και το Μεξικό που συμμορφώνονται με την εμπορική συμφωνία επίσης δεν θα τεθούν σε ισχύ έως ότου οι ΗΠΑ δημιουργήσουν μια διαδικασία για την είσπραξη αυτών των εισφορών. Οι γείτονες των ΗΠΑ θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό το παράθυρο για να προσπαθήσουν να αποτρέψουν την πλήρη εφαρμογή.

Ωστόσο, η κίνηση είναι απευθείας χτύπημα ενάντια στη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της ηπείρου, την οποία ο Trump επαναδιαπραγματεύτηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, μια διαπραγμάτευση που οδήγησε σε μια στενά ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που εκτείνεται στη Βόρεια Αμερική. Ο Καναδός πρωθυπουργός χαρακτήρισε τους δασμούς «άμεση επίθεση».

Οι ξένες μάρκες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα εισαγόμενα οχήματα θα αντιμετωπίσουν τη μεγαλύτερη πίεση. Η Hyundai κινδυνεύει να είναι μεταξύ αυτών που θα πληγούν περισσότερο. Αν και τόσο η Hyundai όσο και η KIA έχουν εργοστάσια στην Αλαμπάμα και την Τζόρτζια –μάλιστα ανακοίνωσαν ένα σχέδιο επέκτασης 21 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα- εισήγαγαν περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι, αριθμός που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεών τους στη χώρα.

Η Hyundai πάντως δήλωσε ότι «παραμένει προσηλωμένη στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ μέσω της τοπικής παραγωγής και καινοτομίας», σημειώνοντας με νόημα ότι απασχολεί 570.000 άτομα στις ΗΠΑ.

Η Hyundai και η KIA μπορεί να χρειαστεί να πληρώσουν έως και 7 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για δασμούς στις ΗΠΑ εάν ισχύσουν οι δασμοί 25%, σύμφωνα με τον Hyuk Jin Yoon, αναλυτή της SK Securities με έδρα τη Σεούλ. Αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των συνολικών λειτουργικών κερδών τους το 2024.

Παρά το γεγονός ότι διαθέτει τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης στο Κεντάκι, την Ιντιάνα, το Μισισιπή και το Τέξας, καθώς και εργοστάσια κινητήρων στη Δυτική Βιρτζίνια και την Αλαμπάμα, η Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, εισάγει περίπου τα μισά αυτοκίνητα από αυτά που πουλάει στις ΗΠΑ.

Ένας εκπρόσωπος της Toyota, όμως, δήλωσε ότι οι δραστηριότητες της εταιρείας στο Μεξικό είναι 100% συμβατές με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου USMCA. Οι δασμοί θα μπορούσαν να μειώσουν τα εκτιμώμενα λειτουργικά κέρδη της Toyota για το οικονομικό έτος 2026 κατά 6%, σύμφωνα με αναλυτές της Goldman Sachs Japan.

Η Nissan είναι πιθανό να πληγεί περισσότερο μεταξύ των μεγάλων ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών, με τα εκτιμώμενα λειτουργικά κέρδη της να είναι πιθανό να μειωθούν έως και 56%.

Η Subaru επίσης εξετάζει πώς να ελαχιστοποιήσει τον αντίκτυπο των δασμών, αφού και αυτή κινδυνεύει να δει τα λειτουργικά κέρδη της για το 2026 να μειώνονται κατά 23%, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Το παράδοξο βέβαια είναι ότι από τους δασμούς θα πληγούν και οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η GM για παράδειγμα εισάγει τα pick-up Chevrolet Silverado από εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, το βασικό SUV Chevrolet Trax από τη Νότια Κορέα, το ίδιο και το οικογενειακό της αυτοκίνητο, Chevrolet Equinox.

Πέρυσι η GM πούλησε περισσότερα από 200.000 Equinox και Trax, τα οποία είναι από τα φθηνότερα οχήματά της. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει επίσης ηλεκτρικές εκδόσεις των Equinox και Blazer στο Μεξικό.To

Η Stellantis κατασκευάζει τα SUV Jeep Compass και Wagoneer S στο Μεξικό. Η εταιρεία εισάγει τα μίνι βαν Chrysler Pacifica από τον Καναδά και τα Dodge Hornet και FIAT 500 από την Ιταλία.

Και παρόλο που η Ford έχει μεγαλύτερη εγχώρια παραγωγή, αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει το μικρό pick-up Maverick, καθώς και το SUV Bronco Sport αλλά και την αμιγώς ηλεκτρική Mustang Mach-E στο Μεξικό.

Ο Μασκ βέβαια ισχυρίζεται ότι η Tesla δεν θα μείνει εντελώς αλώβητη. Σε μια ανάρτηση X στις 26 Μαρτίου, περιέγραψε τους δασμούς ως «σημαντικούς» για την εταιρεία. Σε άλλη ανάρτηση απαντώντας σε άλλον χρήστη, ο Μασκ πρόσθεσε ότι οι δασμοί θα έχουν «διόλου ασήμαντη» επίδραση στις τιμές των εισαγόμενων ανταλλακτικών αυτοκινήτων που χρησιμοποιεί η Tesla.

Σύμφωνα με έγγραφο της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ, μεταξύ 60% και 75% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιεί η Tesla κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, ανάλογα με το μοντέλο, με την πλειονότητα των υπόλοιπων εξαρτημάτων να προέρχονται από το Μεξικό. Αλλά με την αξία των εισαγόμενων εξαρτημάτων ασαφή, ο οικονομικός αντίκτυπος στην Tesla είναι άγνωστος.

Ο Τραμπ επέμεινε ότι δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων παρά τον εξέχοντα ρόλο του CEO της Tesla στη διοίκηση. «Ποτέ δεν μου ζήτησε μια χάρη στις επιχειρήσεις», δήλωσε ο Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο στις 26 Μαρτίου, καθώς υπέγραφε τη διακήρυξη που θέτει σε ισχύ τους δασμούς στα αυτοκίνητα.

Διαβάστε ακόμη

Πειραιάς: Συνεχίζεται η βιοκλιματική ανάπλαση στην Ακτή Θεμιστοκλέους

Φυσικό αέριο: Γιατί είναι κρίσιμο το φετινό καλοκαίρι στην Ευρώπη (γραφήματα)

Ποιο είναι το χειρότερο νόμισμα στον κόσμο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα