Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές στοιχηματίζουν πολλά στη μελλοντική ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, μια βραχυπρόθεσμη παγκόσμια επιβράδυνση προκαλεί σοβαρές αναταράξεις, συμπεριλαμβανομένων πτωχεύσεων, ακυρωμένων αρχικών δημόσιων προσφορών και περικοπών παραγωγής. Οι επενδύσεις στην ανάπτυξη του εξηλεκτρισμού έχουν ξεπεράσει την πραγματική ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων, αυξάνοντας την πίεση στις εταιρείες να μειώσουν το κόστος.

«Είναι αλήθεια ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων έχει επιβραδυνθεί, γεγονός που έχει δημιουργήσει κάποια αβεβαιότητα. Θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε στη ζήτηση», δήλωσε πρόσφατα η διευθύνουσα σύμβουλος της General Motors, Mary Barra.

Η GM είχε προηγουμένως μειώσει τους στόχους παραγωγής EV λόγω της επιβράδυνσης της ζήτησης, αλλά η Barra δήλωσε στους αναλυτές ότι η εταιρεία έχει στα χέρια της ενθαρρυντικές προβλέψεις ότι οι πωλήσεις EV στις Ηνωμένες Πολιτείες θα αυξηθούν τουλάχιστον 10% φέτος από περίπου 7% το 2023. Η Ford είχε επίσης μειώσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων λόγω του ρυθμού ανάπτυξης που αυξάνεται πιο αργά από ό, τι αναμενόταν προηγουμένως.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, υπογράμμισε τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες, προειδοποιώντας την περασμένη εβδομάδα για απότομη επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων φέτος. Με τα περιθώρια κέρδους να μειώνονται εν μέσω περικοπών τιμών, οι μέτοχοι «διέγραψαν» 80 δισεκατομμύρια δολάρια από την αποτίμηση της μετοχής της Tesla την επόμενη μέρα.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι περιορισμοί -η φόρτιση EV και η έλλειψη ανθεκτικότητας των μπαταριών σε χαμηλές θερμοκρασίες – προκαλούν άγχος στους καταναλωτές», δήλωσε ο Tim Piechowski, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην ACR Alpine Capital Research.

«Η πραγματικότητα είναι ότι η καμπύλη υιοθέτησης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι πιο αργή και θα υπάρξει πίεση στις ρυθμιστικές αρχές σχετικά τις επερχόμενες απαγορεύσεις στους θερμικούς κινητήρες», πρόσθεσε. «Θα είναι απλώς μια μακρύτερη διαδικασία από ό,τι ίσως αναμενόταν αρχικά». Αυτός ο βραδύτερος ρυθμός υπογραμμίστηκε αυτόν τον μήνα, καθώς οι εταιρείες αποσύρονται από προηγούμενα σχέδια.

Τη Δευτέρα, η Renault εγκατέλειψε τα σχέδια για εισαγωγή στο χρηματιστήριο της νέας της επιχείρησης αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, Ampere, εξαιτίας των υποτονικών συνθηκών της χρηματιστηριακής αγοράς. Η εταιρεία είχε πει ότι η IPO θα μπορούσε να αξίζει έως και 10 δισεκατομμύρια ευρώ.

Εξάλλου, όπως ανέφερε το Bloomberg, ο όμιλος Volkswagen αναβάλλει τα σχέδιά του να αναζητήσει εξωτερικούς επενδυτές για τη μονάδα μπαταριών PowerCo, καθώς οι προοπτικές για την επιχείρηση μειώνονται σε μια «παγωμένη» αγορά EV.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η Κίνα, η οποία προέβλεψε σημαντικά χαμηλότερη αύξηση των κερδών για το 2023 σε σχέση το προηγούμενο έτος, καθώς αντιμετωπίζει εκτός από την επιβράδυνση της ζήτησης και τον σκληρό ανταγωνισμό.

Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών EV στον κόσμο, αντιμετωπίζει προκλήσεις από μικρότερους ανταγωνιστές και επιβράδυνση της ζήτησης στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά EV παγκοσμίως.

Ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών EV της Κίνας, η BYD ανακοίνωσε ότι τα καθαρά κέρδη του 2023 αυξήθηκαν με πολύ βραδύτερο ρυθμό από το 2022, ενώ την περασμένη εβδομάδα η κορεατική εταιρεία κατασκευής μπαταριών LG Energy Solution προέβλεψε επιβράδυνση της ανάπτυξης στην παγκόσμια αγορά EV φέτος.

«Η παγκόσμια δυναμική των EV επιβραδύνεται. Στην αγορά αυτή τη στιγμή υπάρχει υπερπροσφορά», δήλωσε ο αναλυτής της Morgan Stanley, Adam Jonas, σε πρόσφατο ερευνητικό σημείωμα.

Η Albemarle, ο μεγαλύτερος παραγωγός υλικού μπαταριών EV στον κόσμο, δήλωσε αυτό το μήνα ότι μειώνει τις θέσεις εργασίας και τις κεφαλαιουχικές δαπάνες ως απάντηση στην πτώση των τιμών. Αναμένεται ότι οι περικοπές θέσεων εργασίας θα αγγίξουν το 4% του εργατικού δυναμικού της.

Εν τω μεταξύ, οι γερμανικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών μοντέλων, μειώθηκαν κατά 16% πέρυσι και προβλέπεται να μειωθούν περαιτέρω κατά 9% το 2024, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 14% για τα αμιγώς ηλεκτρικά, σύμφωνα με τη γερμανική ένωση αυτοκινήτων VDA.

«Οι επιδοτήσεις έχουν εξαντληθεί και την ίδια στιγμή βρισκόμαστε σε θολά νερά σε ολόκληρη την οικονομία. Η τάση των καταναλωτών να αγοράζουν δεν είναι ιδιαίτερα έντονη», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της VDA, Manuel Kallweit. Ωστόσο, η γερμανική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 19% φέτος, σε 1,45 εκατομμύρια, με μεγάλο μέρος της παραγωγής να προορίζεται για εξαγωγή.

Η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έχει αποδυναμωθεί και οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν πλέον σκληρό ανταγωνισμό από κινέζους αντιπάλους. Εκείνοι ωστόσο που θα υποφέρουν περισσότερο από την επιβράδυνση στον τομέα φαίνεται να είναι οι νεοσύστατες επιχειρήσεις EV.

Η βρετανική Arrival δήλωσε τη Δευτέρα ότι έλαβε ειδοποίηση διαγραφής και αναστολής διαπραγμάτευσης των μετοχών της από τον Nasdaq. Η Proterra και η σουηδική Volta Trucks έχουν χρεοκοπήσει, καθώς οι οικονομικές συνθήκες μείωσαν τη ζήτηση και εμπόδισαν την πρόσβαση σε κεφάλαια. Η Polestar δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι σχεδιάζει να περικόψει περίπου το 15% του εργατικού δυναμικού της, ή 450 άτομα, λόγω της δύσκολης αγοράς.

Μακροπρόθεσμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στοιχηματίζουν στα ηλεκτρικά οχήματα, παρόλο που εξακολουθούν να επωφελούνται από την ισχυρή ζήτηση για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

«Γνωρίζουμε ότι η αγορά EV δεν πρόκειται να αναπτυχθεί γραμμικά», λέει χαρακτηριστικά ο CFO της GM Paul Jacobson. «Είμαστε έτοιμοι να κινηθούμε μεταξύ παραγωγής ICE και EV».

Διαβάστε ακόμη

Επιδοτήσεις 1,3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης

Γιατί ο πρόεδρος του Τατζικιστάν ζήτησε -ξανά- από το λαό να προμηθευτεί τρόφιμα για δύο χρόνια

Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Πότε αποδίδουν το ανταποδοτικό τέλος 10% υπέρ ΕΦΚΑ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ