Οι υπουργοί Περιβάλλοντος κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με την πρόταση, αφού η Ιταλία, έδρα της Ferrari και της Lamborghini, παραιτήθηκε από τα αιτήματα για περαιτέρω πενταετή παράταση στο σχέδιο της ΕΕ για την πλήρη κατάργηση των πωλήσεων νέων θερμικών αυτοκινήτων.

Ο Ιταλός υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, Roberto Cingolani, δήλωσε στους ομολόγους ότι ήταν «ικανοποιημένος» με τον συμβιβασμό που πρότεινε η Γερμανία, σύμφωνα με τον οποίο θα επιτρέπεται η χρήση καυσίμων ουδέτερων εκπομπών άνθρακα μετά το 2035.

Η συμφωνία καθορίζει τη διαπραγματευτική στάση των κρατών μελών για περαιτέρω συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την τελική μορφή του αποκαλούμενου πακέτου Fit for 55 για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.

«Εχω πλήρη εμπιστοσύνη ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να τα καταφέρει», είπε στους υπουργούς ο Frans Timmermans, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς οι έντονες συνομιλίες πλησίαζαν στο τέλος τους γύρω στις δύο τα ξημερώματα στις Βρυξέλλες την Τετάρτη.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μας συγκαταλέγονται στους βιομηχανικούς ηγέτες της Ευρώπης και μπορούν να συνεχίσουν να είναι καθώς συμμετέχουν σε αυτήν την παγκόσμια αλλαγή».

Ως μέρος του πακέτου, οι κυβερνήσεις συμφώνησαν επίσης να ενισχύσουν το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ καθώς και τον μηχανισμό ελέγχου των τιμών. Θέλουν επίσης να καθυστερήσουν κατά έναν χρόνο μια νέα αγορά άνθρακα για καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών και να δημιουργήσουν ένα ταμείο για το κλίμα που θα βοηθήσει στον μετριασμό του κόστους του νέου προγράμματος ανώτατων ορίων και εμπορίου για τους πιο ευάλωτους.

«Χάρη σε αυτή τη συμφωνία, η Ευρώπη τοποθετείται σε ηγετική θέση όσον αφορά την αντιμετώπιση των κλιματικών προκλήσεων και της τεχνολογίας», δήλωσε η γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Agnes Pannier-Runacher. «Εξασφαλίζουμε επίσης μια δίκαιη μετάβαση για κάθε κράτος μέλος και κάθε πολίτη».

Μαζί με τέσσερα άλλα κράτη μέλη, η Ιταλία είχε επιδιώξει μια αντί για πλήρη κατάργηση τη μείωση κατά 90% των εκπομπών CO2 των αυτοκινητοβιομηχανιών έως το 2035, έτος κατά το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει σε πλήρη κατάργηση, καθώς και μεγαλύτερη εξαίρεση για τις μικρές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Κέρδισε ορισμένες παραχωρήσεις σχετικά με την παρέκκλιση για εξειδικευμένους κατασκευαστές -όπως οι Ferrari και Lamborghini- οι οποίοι θα απαλλαγούν από τους ενδιάμεσους στόχους μέχρι το τέλος του 2035.

Η Ενωση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA δήλωσε ότι συμφωνεί με την απόφαση, αλλά επεσήμανε ότι οι υποδομές χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη και ότι η πρόσβαση στις πρώτες ύλες  για την κατασκευή των EV πρέπει να διασφαλιστούν στην Ευρώπη.

«Για να είμαι απολύτως σαφής: η αυτοκινητοβιομηχανία θα συμβάλλει πλήρως στον στόχο μιας Ευρώπης ουδέτερης σε εκπομπές άνθρακα το 2050», δήλωσε ο πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse. «Ωστόσο η απόφαση του Συμβουλίου εγείρει σημαντικά ερωτήματα που δεν έχουν ακόμη απαντηθεί, όπως το πώς η Ευρώπη θα εξασφαλίσει στρατηγική πρόσβαση σε βασικές πρώτες ύλες για την ηλεκτροκίνηση».

Πρόσθεσε ότι «το υδρογόνο και άλλα ουδέτερα σε CO2 καύσιμα μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απαλλαγή από οδικές μεταφορές με εκπομπές άνθρακα».

Αυτοκίνητα όπως η Lamborghini Urus με τον V8 turbo κινητήρα θα θεωρούνται σε μια δεκαετία απο τώρα συλλεκτικά

Η περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment χαιρέτισε τη συμφωνία μεταξύ των υπουργών, αλλά κάλεσε τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να «αποκλείσουν κάθε πιθανότητα για τα συνθετικά καύσιμα», υποστηρίζοντας ότι είναι πιο ακριβά για τις μετακινήσεις, με μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τα αυτοκίνητα που κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Οι υπουργοί συμφώνησαν επίσης να εγκρίνουν τις βασικές παραμέτρους μιας σαρωτικής μεταρρύθμισης της αγοράς άνθρακα, όπως προτείνεται από την Επιτροπή, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 61% των εκπομπών στο πρόγραμμα ανώτατων ορίων και εμπορίου έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 2005.

Θέλουν να ενισχύσουν έναν μηχανισμό που αποτρέπει τις υπερβολικές αυξήσεις των τιμών για να περιορίσει την κερδοσκοπία και να επιτρέψει την απελευθέρωση 75 εκατομμυρίων αδειών άνθρακα στην αγορά. Αυτό θα συνέβαινε εάν η μέση τιμή δημοπρασίας των δικαιωμάτων σε έξι μήνες υπερβαίνει κατά 2,5 φορές τη μέση τιμή των δύο προηγούμενων ετών.

Η συμφωνία των υπουργών, πάντως, περιόρισε τη χρηματοδότηση του Ταμείου για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην κοινωνία σε 59 δισ. ευρώ από 72 δισ. που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Διαβάστε ακόμη:

«Μαύρη» περίοδος για τις μετοχές – Το χειρότερο α΄ εξάμηνο από το 1970 για τον S&P 500, στο -17% η Ευρώπη

To sell off πλήττει και τα μέταλλα – Το χειρότερο τρίμηνο από το 2008

Η Αυστραλία κάνει τώρα lockdown στις… μέλισσες