Το μακρινό 1958 μια διαφήμιση της Rolls-Royce υποσχόταν στους πελάτες της ότι μολονότι ο κινητήρας είναι ένας θηριώδης 8κύλινδρος ο πιο δυνατός θόρυβος που ακούγεται είναι το τικ τοκ του ρολογιού.

Εξι δεκαετίες αργότερα η ηλεκτροκίνηση εκπληρώνει στο ακέραιο εκείνη την  υπόσχεση. Αυτό όμως που είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον έγκειται στην ολοένα και πιο ισχυρή τάση για ηλεκτρικές μετατροπές σε εμβληματικά κλασικά αυτοκίνητα.

Μια τάση τόσο ισχυρή που πλέον υπάρχουν εταιρείες όπως η Lunaz που ιδρύθηκε το 2018 στο Σίλβερστοουν, οι οποίες εξειδικεύονται στον εξηλεκτρισμό αυτοκινήτων όπως η Rolls-Royce Phantom ή Aston Martin DB5.

Ο στόχος αυτών των μετατροπών είναι να ελαχιστοποιήσουν τις ανάγκες συντήρησης αυτών των αυτοκινήτων , να τα κάνουν πιο φιλικά στην χρήση και να τα διατηρήσουν σε άψογη κατάσταση για τις μελλοντικές γενιές.

Μια ανάλυση του αγγλικού μη κερδοσκοπικού Οργανισμού για Καθαρές Μετακινήσεις ισχυρίζεται ότι αυτή τη στιγμή η κατασκευή ενός μεσαίου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη επιβαρύνει με δύο επιπλέον μετρικούς τόνους CO2 απ’ ό,τι ένα αυτοκίνητο με συμβατικό κινητήρα.

Η μετατροπή ενός κλασικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό δεν περιορίζεται μόνο στην τοποθέτηση ηλεκτρικού μοτέρ καιμπαταρίας αλλά αποτελεί αφορμή για συνολική ανακατασκευή

Η μετατροπή ενός υπάρχοντος αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό παρακάμπτει αυτό το πρόβλημα και συμβάλλει στη διατήρηση παλιών αυτοκινήτων με πολύ πιο αποδοτικό τρόπο, αφού δεν χρειάζεται να παραχθούν νέα υλικά ή να εξορυχτούν νέα ορυκτά για την κατασκευή του. Με αφορμή μάλιστα την αντικατάσταση του θερμικού κινητήρα με ηλεκτρικό μοτέρ και την τοποθέτηση μπαταριών γίνεται και μια συνολική ανακατασκευή του κλασικού αυτοκινήτου, ακόμα και η τοποθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών, ανάλογα με τις επιθυμίες του πελάτη

Η μετατροπή ενός παλιού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό δεν είναι βεβαίως νέα. Εταιρείες όπως η Green Shed Conversions στην Φλόριντα ή η ιαπωνική OZ Motors ασχολούνται με το αντικείμενο εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Ωστόσο η σταδιακή εμπέδωση της εξέλιξης της αυτοκίνησης σε ηλεκτροκίνητη έχει πυροδοτήσει πολύ έντονο ενδιαφέρον για την «ηλεκτρική ανακατασκευή» με αποτέλεσμα οι εταιρείες που ασχολούνται με αυτό να μπορούν πλέον να προσελκύουν και σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξή τους. Για παράδειγμα στην Lunaz έχουν επενδύσει μερικές από τις πιο πλούσιες επιχειρηματικές οικογένειες στην Αγγλία, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι ο David Beckham απέκτησε το 10% της εταιρείας.

Με αυτά τα κεφάλαια η Lunaz στρέφεται πλέον και στον εξηλεκτρισμό επαγγελματικών οχημάτων.

David Beckham απέκτησε το 10% της Lunaz με την αγγλική εταιρεία να στρέφεται πλέον και στον εξηλεκτρισμό επαγγελματικών οχημάτων

Και μην φανταστείτε ότι ο εξηλεκτρισμός κλασικών αυτοκινήτων είναι φθηνός. Η μετατροπή κοστίζει από 200 χιλιάδες μέχρι και σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ. Παρόλα αυτά η Lunaz, με δυνατότητα μετατροπής 120 οχημάτων τον χρόνο έχει ήδη κλεισμένη παραγωγή για ολόκληρο το επόμενο έτος. Εκτός όμως από τις εταιρείες όπως η Lunaz, που ασχολούνται με την πιο πολυτελή αγορά υπάρχουν και άλλες που επικεντρώνονται στον εξηλεκτρισμό πιο προσιτών παλιών αυτοκινήτων.

Ο Μάθιου Κουίτερ μετέτρεψε το προσωπικό του Morris Minor του 1953 σε ηλεκτρικό και αυτό τον παρακίνησε να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση ηλεκτρικών μετατροπών στο Λονδίνο, το 2017. Τα 16 αυτοκίνητα με τα οποία ασχολείται αυτή τη στιγμή θα κοστίσουν στους ιδιοκτήτες τους από 40 μέχρι και 270.000 ευρώ, αλλά ο ίδιος ισχυρίζεται ότι προϊόντος του χρόνου οι προσιτές μετατροπές τέτοιου είδους αυτοκινήτων θα μπορούν να κυμαίνονται ανάμεσα στα επτά με 15 χιλιάδες ευρώ.

Αυτές οι μετατροπές θα αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο καθώς θα πλησιάζει το χρονικό όριο μετά το οποίο θα απαγορεύεται η πώληση αυτοκινήτων με αμιγώς θερμικό κινητήρα. Τουλάχιστον 11 χώρες παγκοσμίως έχουν ανακοινώσει ότι θα απαγορεύσουν την πώληση τέτοιων αυτοκινήτων από το 2030 και μετά, ενώ μέσα στην ίδια δεκαετία αναμένεται η ολική απαγόρευση των συστημάτων πρόωσης με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Υπό αυτό το πρίσμα η μετατροπή παλαιότερων αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά πιθανόν να αποτελεί μια εναλλακτική βιώσιμη λύση.

Να σημειώσουμε ότι η παγκόσμια ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκε το 2020 κατά 43%, παρόλο που οι συνολικές πωλήσεις εκείνη την χρονιά μειώθηκαν κατά 16%. Παρόλα αυτά θεωρείται ότι εφόσον η δέσμευση για μείωση των εκπομπών CO2 τηρηθεί κατά γράμμα – ή ακόμα περισσότερο, αυστηροποιηθεί- η πώληση αμιγώς ηλεκτρικών καινούργιων αυτοκινήτων δεν θα είναι αρκετή. Είναι πολύ πιθανόν το υπάρχον πολύ ισχυρό ενδιαφέρον για μετατροπή κλασικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά να μετατοπιστεί στον συντριπτικά μεγαλύτερο όγκο των «κανονικών» αυτοκινήτων.

Η απόσυρση, καταστροφή και μερική ανακύκλωση αυτοκινήτων και επαγγελματικών αυτοκινήτων που γίνεται πριν συμπληρώσουν ούτε το 10% των χιλιομέτρων τα οποία θα μπορούσαν να κάνουν κρίνεται ως μη συμφέρουσα και σίγουρα ως περιβαλλοντικά επιβαρυντική. Πολλοί λοιπόν ισχυρίζονται ότι πρέπει να βγούμε από τη λογική της «ντε και σώνει» αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου.

Από την άλλη πλευρά, η ηλεκτρική μετατροπή αυτή τη στιγμή δεν είναι ξεκάθαρα πιο αποδοτική από την απόσυρση και μερική ανακύκλωση ενός αυτοκινήτου, αφού ακόμα είναι υπερβολικά ακριβή και δαπανά εκατοντάδες εργατοώρες. Υπό το πρίσμα αυτό τα κλασικά αυτοκίνητα είναι τα τέλεια «πειραματόζωα» για την εξέλιξη αυτών των μετατροπών, δεδομένου ότι τα οφέλη της αυξημένης αξιοπιστίας στη λειτουργία τους και της δεδομένα μεγαλύτερης χρηστικότητας είναι πολύ πιο ξεκάθαρα. Χώρια που η συναισθηματική (αλλά και καθαρή αξία τους στην αγορά) ωθούν τους ήδη πλούσιους ιδιοκτήτες τους να δαπανήσουν σημαντικά ποσά.

Βέβαια υπάρχουν και οι φωνές που αντιτίθενται στον εξηλεκτρισμό των κλασικών αυτοκινήτων. Η Ομοσπονδία Βρετανικών Ιστορικών Οχημάτων ισχυρίζεται ότι τα κλασικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να υπόκεινται στα σύγχρονα κριτήρια περί επιδόσεων, οδικής συμπεριφορά και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Θεωρεί επίσης ότι τέτοιου είδους μετατροπές προσβάλλουν βάναυσα την ιστορική τους αξία, καταστρέφουν την «ψυχή» του αυτοκινήτου.

Αλλωστε ακόμα και σε χώρες με τεράστια αυτοκινητική κουλτούρα, όπως η Μ. Βρετανία, τα κλασικά αυτοκίνητα αποτελούν το 1,8% του στόλου και καλύπτουν το ελάχιστο 0,2% των συνολικών χιλιομετρικών αποστάσεων που διανύονται στο Νησί ετησίως. Επομένως η περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκύπτει από αυτά είναι πρακτικά μηδαμινή.

Η αλήθεια είναι ότι όσοι μετατρέπουν το κλασικό τους αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό δεν το κάνουν με βάση τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες τόσο όσο κυρίως με βάση την ανάγκη για να ακολουθήσουν τις σύγχρονες τάσεις αλλά και τις επιδόσεις και την ευχρηστία. Θέλουν επίσης να διατηρήσουν το αυτοκίνητό τους σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση για πολλά χρόνια.

Με άλλα λόγια δεν έχουν συναισθηματικό δέσιμο τόσο με τον κινητήρα, ο οποίος συνήθως παρουσιάζει πολύ αυξημένες ανάγκες διαρκούς συντήρησης, όσο με το σχήμα και την αισθητική, η οποία θεωρούν ότι είναι πολύ ανώτερη από τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα. Και γι αυτό τελικά μπαίνουν στον κόπο και τα –υπέρογκα έξοδα- να εξηλεκτρίσουν το κλασικό τους αυτοκίνητο. Το παράδοξο, ωστόσο, είναι ότι, όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι των εταιρειών που αναλαμβάνουν αυτές τις μετατροπές, μόλις οδηγήσουν το -ηλεκτρικό πλέον- κλασικό τους, δεν διανοούνται καν να επιστρέψουν στον θερμικό κινητήρα.

Διαβάστε ακόμη:

Ο Μπιλ Γκέιτς στην Τουρκία – Γιατί αγοράζει τεράστιες εκτάσεις γης;

«Φρενίτιδα» για τα ακίνητα: Οι 7 λόγοι που οδηγούν σε ράλι την κτηματαγορά (pics+πίνακες)

Καυστήρες πετρελαίου: Πότε καταργούνται στα σπίτια – Tι θα γίνει για τα αυτοκίνητα με βενζίνη και πετρέλαιο