Στον αγώνα για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δεκάδες κυβερνήσεις ανά τον κόσμο προσφέρουν κίνητρα για να τονώσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Αλλά αυτή είναι μια τακτική που η Κίνα χρησιμοποίησε για χρόνια και την οδήγησε να μετασχηματιστεί στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων του κόσμου.

Η επιτυχία του Πεκίνου κόβει την ανάσα (των υπολοίπων). Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο όλων των επιβατικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα πέρυσι, πολύ μπροστά από περίπου ένα στα επτά στις ΗΠΑ και ένα στα οκτώ στην Ευρώπη. Και ο ρυθμός επιταχύνεται. Η HSBC αναμένει ότι το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου θα φτάσει το 90% έως το 2030.

Συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών, οι πωλήσεις «καθαρών» αυτοκινήτων της Κίνας έφτασαν τα 5,67 εκατομμύρια το 2022, περισσότερο από το μισό όλων των παγκόσμιων παραδόσεων. Όπως προβλέπει το BloombergNEF, η χώρα θα αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των 14,1 εκατομμυρίων νέων πωλήσεων επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο φέτος.

Δεν είναι, όμως, μόνο η αγορά. Η ίδια η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ανθεί επίσης. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν περίπου το μισό όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται παγκοσμίως, ανέφεραν αναλυτές της HSBC σε πρόσφατη έκθεσή τους.

Η επαρκής υποδομή προφανώς βοηθά στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η Κίνα, η οποία ήδη διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στον κόσμο, πρόσθεσε 649.000 δημόσιους φορτιστές μόνο το 2022, που είναι περισσότερο από το 70% όλων των εγκαταστάσεων που έγιναν παγκοσμίως την εν λόγω χρονιά.

Ενθαρρυμένοι από όλη την πρόοδο που έχει σημειωθεί, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν κατακλύσει την Κίνα με νέα μοντέλα και ένας πόλεμος τιμών έχει φουντώσει φέτος, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να ξεπεράσουν τους αντιπάλους τους.

Ακολουθεί μια πιο προσεκτική ματιά στις τακτικές της Κίνας για την τελική επικράτηση της ηλεκτροκίνησης :

  • Επιδοτήσεις καταναλωτών: Ένα πρόγραμμα που έτρεξε για μια ολόκληρη δεκαετία αποζημίωνε τους αγοραστές EV με έως και 60.000 γιουάν (8.375 δολάρια). Αν και οι εθνικές επιδοτήσεις έληξαν το 2022, οι τοπικές κυβερνήσεις σε μέρη όπως η Σαγκάη συνεχίζουν να χορηγούν εκπτώσεις έως και 10.000 γιουάν (€1.200).
  • Φορολογικές ελαφρύνσεις: H τυπική φορολογική εισφορά του 10% έχει αρθεί για αγορές καθαρών αυτοκινήτων κάτω των 300.000 γιουάν (€37.000) μέχρι το 2025 και θα επιστρέψει στο 5% για το 2026 και το 2027. Η φορολογική ελάφρυνση, που ισχύει από το 2014, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 835 δισεκατομμύρια γιουάν (102,9 δισ. ευρώ) μέχρι το τέλος του 2027. Στις ΗΠΑ, ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος ψηφίστηκε πέρυσι, περιλαμβάνει 270 δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικά κίνητρα για αγορές ηλεκτρικών οχημάτων και «καθαρή» κατασκευή και σχεδόν 12 δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια για έργα ΑΠΕ.
  • Επιδοτήσεις κατασκευαστών: Η άμεση κρατική στήριξη στους εγχώριους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βοήθησε πολλούς να λειτουργήσουν. Παρότι προέκυψε μια υπεραφθονία εταιρειών, με περισσότερες από 500 μάρκες EV να συνωστίζονται στην αγορά το 2019, η προσπάθεια δημιούργησε επίσης μερικές πολύ επιτυχημένες εταιρείες, όπως η BYD Co. Η εταιρεία με έδρα το Shenzhen έχει γίνει η μάρκα με τις καλύτερες πωλήσεις στην Κίνα, τερματίζοντας τη δεκαετή κυριαρχία της Volkswagen.
  • Υποδομές: Οι ευρέως προσβάσιμοι και επιδοτούμενοι από την κυβέρνηση σταθμοί φόρτισης μειώνουν το κόστος των οδηγών και διευκολύνουν το άγχος της αυτονομίας. Τα πρότυπα φόρτισης είναι ομοιόμορφα, χάρη στις συμφωνίες με τους κατασκευαστές, οπότε όλοι χρησιμοποιούν τα ίδια βύσματα. Η Κίνα διέθετε 6,36 εκατομμύρια φορτιστές EV στα τέλη Μαΐου, περισσότερους από οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη. Ένα σημαντικό μέρος είναι μέρος του κρατικού δικτύου, που είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος πάροχος πίσω από ιδιωτικές εταιρείες όπως η Wanbang New Energy Investment Group Co. και η TGood New Energy Co.
  • Εμπόδια στους κινητήρες εσωτερικής καύσης: Η αγορά και η κατοχή θερμικών αυτοκινήτων γίνεται όλο και λιγότερο ελκυστική. Οι πόλεις καταπολεμούν τη συμφόρηση περιορίζοντας τον αριθμό των αυτοκινήτων στον δρόμο με μέτρα όπως λαχειοφόρες αγορές για νέες πινακίδες κυκλοφορίας στο Πεκίνο και ένα σύστημα δημοπρασιών στη Σαγκάη. Αν θέλεις να κυκλοφορήσεις στην Σανγκάη με θερμικό αυτοκίνητο οι δημοπρασίες για την απόκτηση πινακίδας κοστίζουν κατά μέσο όρο 92.780 γιουάν (€11.437). Την ίδια στιγμή οι οδηγοί EV μπορούν εύκολα να πάρουν μια πράσινη πινακίδα κυκλοφορίας, οι οποίες αρχίζουν να φαίνονται όλο και περισσότερο στους δρόμους της κινεζικής μεγαλούπολης.
  • Κυρώσεις παραγωγής: Η Κίνα εισήγαγε ένα σύστημα διπλής πίστωσης για την αυτοκινητοβιομηχανία το 2017, το οποίο απονέμει πόντους για την κατασκευή καθαρών αυτοκινήτων και ποινές για όσους έχουν υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Τα αυτοκίνητα των παραγωγών με αρνητικές βαθμολογίες μπορεί ακόμα και να αποσυρθούν από την αγορά. Για να αποφύγουν τις κυρώσεις, οι κατασκευαστές μπορούν να αγοράσουν πιστώσεις από αντιπάλους με θετικές βαθμολογίες, όπως η Tesla Inc. ή η BYD, κάτι που όμως που κοστίζει πολλά χρήματα. Για παράδειγμα η κρατική Chongqing Changan Automobile Co. έχασε 4.000 γιουάν (€493) από το περιθώριο κέρδους για κάθε αυτοκίνητο που πωλήθηκε το 2020, καθώς αγόρασε πιστώσεις για να αποφύγει την ποινή.Κρατικές αγορές: Ορισμένες τοπικές κυβερνήσεις μετέτρεψαν τους στόλους δημόσιων συγκοινωνιών και ταξί σε 100% ηλεκτρικούς και ενθάρρυναν τις τοπικές υπηρεσίες να προμηθευτούν ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά. Το αποτέλεσμα ήταν σταθερή επιχειρηματική δραστηριότητα για κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η BYD, η οποία κατασκευάζει επίσης λεωφορεία, και η Guangzhou Automobile Group Co.

Διαβάστε ακόμη 

Κέβιν Μίτνικ: Ο φόβος και ο τρόμος του χάκινγκ – Πέθανε ο «mοst wanted» κυβερνο-εγκληματίας 

Καύσωνας Κλέων: Μέχρι τους 45 βαθμούς ο υδράργυρος – Νέο δελτίο από την ΕΜΥ 

Βρετανία: Ξανά στους δρόμους οι εργαζόμενοι σε νοσοκομεία και σιδηροδρόμους 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ