Μια τέτοια, πολύ πιθανή, εξέλιξη, θα καθυστερούσε σημαντικά την πτώση των τιμών στα πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν να λανσάρουν τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε από την S&P Global Mobility.

Τα νέα προβλήματα στα logistics και την προμήθεια πρώτων υλών αναμένεται να αυξήσει το κόστος κατασκευής των μπαταριών των EV και επομένως να μειώσει τα δυνητικά κέρδη των κατασκευαστών τους.

Ως αποτέλεσμα της κατάστασης στην Ουκρανία, το Tesla Model Y για παράδειγμα θα μπορούσε να δει το κόστος εισαγωγής για τις πρώτες ύλες των μπαταριών που χρησιμοποιεί να αυξάνεται κατά σχεδόν 8.000 δολάρια ανά όχημα φέτος, εκτιμά η S&P Global Mobility.

Το κόστος των πρώτων υλών της της μπαταρίας για τη Mercedes-Benz EQS θα μπορούσε να αυξηθεί κατά περίπου 11.000 δολάρια σε σύγκριση με τις τιμές του 2021. Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes, Ola Källenius, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η εταιρεία θα παραμείνει σταθερή στα επενδυτικά της σχέδια για EV παρά το υψηλότερο κόστος.

Η S&P Global Mobility αναφέρει ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει τις τιμές των πρώτων υλών. Ειδικά το νικέλιο προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής του συγκεκριμένου μετάλλου στον κόσμο.

Η Norilsk Nickel, ο μεγαλύτερος παραγωγός νικελίου υψηλής ποιότητας στον κόσμο που χρησιμοποιείται σε μπαταρίες EV, εδρεύει στη Ρωσία και ήδη δέχεται σημαντικές πιέσεις. Για παράδειγμα ο γερμανικός γίγαντας χημικών BASF, ο οποίος χρησιμοποιεί νικέλιο και κοβάλτιο για μπαταρίες αυτοκινήτων, δήλωσε ότι δεν θα υπογράψει νέες συμφωνίες με τη Norilsk λόγω της εισβολής.

Μολονότι η Norilsk δεν έχει γίνει (ακόμα) στόχος των οικονομικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες, η αβεβαιότητα σχετικά με την προμήθεια νικελίου έχει συγκλονίσει την αγορά.

Να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο μέταλλο, το οποίο διαπραγματευόταν μεταξύ 10.000 και 20.000 δολαρίων ανά τόνο την τελευταία δεκαετία, εκτόξευσε την τιμή του σε περισσότερα από 100.000 δολάρια ανά τόνο στις 8 Μαρτίου, προκαλώντας μια εβδομαδιαία αναστολή των συναλλαγών νικελίου στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου. Οι τιμές έκτοτε έχουν πέσει, αλλά εξακολουθούν να βρίσκονται πολύ πάνω από τα προπολεμικά επίπεδα (36.000 δολάρια ανά τόνο).

«Είναι σαφές ότι με τις τρέχουσες τιμές, οποιαδήποτε μείωση της τιμής που συνδέεται με τις οικονομίες κλίμακας και νέων τεχνολογιών των μπαταριών θα εξανεμιστεί λόγω του αυξημένου κόστου των πρώτων υλών», αναφέρει η έκθεση.

«Είναι επίσης σαφές ότι εάν αυτά τα υψηλά επίπεδα τιμών συνεχιστούν μέχρι το 2023 και αργότερα, η πιθανότητα καθυστέρησης του νεκρού σημείου μεταξύ των μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και των EV – το σημείο δηλαδή που οι τιμές μεταξύ τους θα εξισωθούν και από το οποίο τα EV θα αρχίσουν να γίνονται οικονομικότερα- μετατίθεται σημαντικά».

Σύμφωνα με την S&P, το νικέλιο είχε αρχίσει να γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλές για τους κατασκευαστές μπαταριών ως υποκατάστατο του κοβαλτίου. Κι αυτό διότι το κοβάλτιο εκτός από πιο ακριβό έχει συνδεθεί με παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα ορυχεία του Κονγκό, όπου εξορύσσονται μεγάλες ποσότητες από το συγκεκριμένο μέταλλο.

Ωστόσο δεν είναι μόνο αυτά τα προβλήματα που προκύπτουν για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ως αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής. Αναφέρουμε ενδεικτικά μερικές μόνο οικονομικές επιπτώσεις που ανέκυψαν την προηγούμενη εβδομάδα:

Η Mercedes-Benz ανέφερε ότι πάνω από δύο  δισεκατομμύρια ευρώ από τα περιουσιακά της στοιχεία στη Ρωσία κινδυνεύουν εάν η χώρα αποφασίσει να απαλλοτριώσει την περιουσία ξένων εταιρειών που έχουν εγκαταλείψει τη Ρωσία λόγω της εισβολής της. Ρώσοι νομοθέτες έχουν προτείνει τον προσωρινό έλεγχο των εταιρειών που αποχωρούν, όπου η ξένη ιδιοκτησία υπερβαίνει το 25%.

Η Stellantis είπε ότι θα μεταφέρει μέρος της παραγωγής επαγγελματικών βαν από τη Ρωσία στη δυτική Ευρώπη και θα παγώσει τα επενδυτικά σχέδια στη Ρωσία. Διαθέτει εργοστάσιο στην Kaluga, νοτιοδυτικά της Μόσχας, όπου συναρμολογεί φορτηγά Peugeot, Opel και Citroën.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, Herbert Diess, δήλωσε ότι η εταιρεία θα προγραμματίσει την αύξηση της παραγωγής οχημάτων σε εργοστάσιά της στην Κίνα και τη Βόρεια Αμερική λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ο Diess μάλιστα έκανε τη δυσοίωνη πρόβλεψη ότι αναμένει αστάθεια στις αγορές εμπορευμάτων μέχρι το 2026.

Η Michelin, η πρώτη διεθνής εταιρεία ελαστικών που άρχισε να κατασκευάζει ελαστικά στη Ρωσία το 2004, δήλωσε ότι θα αναστείλει τη βιομηχανική δραστηριότητα στη χώρα και επίσης θα σταματήσει τις εξαγωγές σε αυτήν.

Η Audi ανέστειλε την περασμένη εβδομάδα προσωρινά την παραγωγή των μοντέλων A4, A5, A6 και A7 λόγω ελλείψεων εφοδιασμού που οφείλονται στον πόλεμο αλλά και στη συνεχιζόμενη έλλειψη ημιαγωγών.

Η BMW δήλωσε ότι αναμένει χαμηλότερα περιθώρια κέρδους το 2022 λόγω του πολέμου, προβλέποντας κέρδη προ τόκων και φόρων σε ένα εύρος από 7 έως 9%, από πάνω από 10% το 2021.

Να σημειώσουμε τέλος ότι η S&P Global Mobility μείωσε τις προβλέψεις της για την παγκόσμια παραγωγή οχημάτων κατά 2,6 εκατομμύρια μονάδες τόσο για το 2022 όσο και για το 2023, λόγω του συνδυασμένου αντίκτυπου της εισβολής στην Ουκρανία και της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών. Αναμένει ότι θα κατασκευαστούν 81,6 εκατομμύρια οχήματα φέτος και 88,5 εκατομμύρια το επόμενο έτος.

Διαβάστε ακόμα:

MBC Group: Τι «είδαν» στην Ελλάδα οι Σαουδάραβες και μπήκαν στον Antenna

Είναι στιγμές (λαϊκό άσμα κι εκλογικός νόμος), το ταμείο του… Βλάσση Μικρογεύματα, η CVC και τα σούπερ μάρκετ, το Πάσχα ΕΤΕΜ με Cosmos και σαλέ-τζαμπέ πάρε, κόσμε

Ηλίας Λιβάνης: Βγαίνει στο σφυρί ακίνητο του εκδότη στη Φιλοθέη