-Χαίρετε, πριν πάω στα κυβερνητικά, ένα σχόλιο για τη «νέα αντιπολίτευση» που γεννήθηκε πριν από λίγες ημέρες με το κόμμα Τσίπρα, αυτή που δικαίως μεν καυχιέται ο Αλέξης μας ότι «με το που εμφανιστήκαμε γίναμε αξιωματική αντιπολίτευση», αλλά η αλήθεια είναι ότι με αυτό το ΠΑΣΟΚ απέναντι δεν ήταν και τόσο δύσκολο. Λοιπόν, από το 2019 οι πολίτες, οι ψηφοφόροι, έχουν κυριολεκτικά ξεχάσει τη λέξη φόροι και όταν ο Μητσοτάκης ανακοινώνει μέτρα δεν είναι για να χαρατσώσει αυξάνοντας τους φόρους ή τις εισφορές, αλλά αντιθέτως μόνο για να τους μειώσει. Τώρα εμφανίζονται διάφοροι απίθανοι τύποι, ΠΑΣΟΚοι ή νεοτσιπρικοί, και ανακοινώνουν καθημερινά μια… νέα ιδέα, δηλαδή έναν νέο φόρο ή κάτι τέλος πάντων αρνητικό για κάποιους, το οποίο συνήθως είναι μια τεράστια μπαλαφάρα. Ο τελευταίος που εμφανίστηκε είναι ένας κύριος Χάρης Αθανασιάδης, στέλεχος του Ιδρύματος Τσίπρα, ο οποίος μας είπε ότι θα αντλήσει (η κυβέρνηση Τσίπρα) 600 εκατ. ευρώ από φορολόγηση της πολυτελούς διαβίωσης. Όταν τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι (Mega), αφού κόμπιασε λίγο και το σκέφτηκε, είπε ότι θα φορολογήσουν τα κότερα και τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, για να εισπράξει τη χλεύη των παρισταμένων, αφού του απάντησαν ότι τα πολυτελή σκάφη (και όχι τα φουσκωτά ή οι βάρκες) είναι σε ξένο νηολόγιο ή σε υπεράκτιες εταιρείες και εν γένει όλοι γνωρίζουν ότι παγκοσμίως τα κότερα (όπως και τα καράβια) είναι σε ειδικό καθεστώς φορολογίας. Τώρα, αν θέλει ο Τσίπρας, 10 χρόνια μετά, να ξαναπλακώσει στη φορολογία τα Ι.Χ. αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού ή να πετάγεται και να λέει μια κοτσάνα όπως γινόταν το 2023 ο καθένας τους, δεν το ξέρω. Ο συγκεκριμένος κύριος, απ’ ό,τι διαβάζω, είναι καθηγητής Ιστορίας στο Πάντειο, αλλά απ’ ό,τι καταλαβαίνω δεν γνωρίζει τα βασικά, όπως προφανώς δεν γνώριζε τα βασικά αυτός που είπε για τα 1.500 ΑΦΜ που θα τα φορολογήσει η ΕΛΑΣ-Αλέξη και θα μαζέψει 3-4 δισ. ευρώ. Συμπέρασμα: αν το συνεχίσουν να μοιράζουν φόρους-παπάτζες, σύντομα θα συναντήσουν τον Νίκο Α. στα ποσοστά και θα χαρίσουν μια εύκολη σχετικά εκλογική εκστρατεία στον Μητσοτάκη. Γιατί, ξαναλέω, ο κόσμος δεν βρίσκεται σε φάση οργής και μνησικακίας για τον διπλανό του, έχει μεγάλα προβλήματα λόγω ακρίβειας, αλλά νομίζω ότι δεν πιστεύει ότι αυτά μπορεί να λυθούν με τη φορολόγηση των σκαφάτων ή όσων έχουν ένα αυτοκίνητο 3.000 κυβικών. Έχω δε την εντύπωση ότι κάποιοι σοβαροί, όπως ο Αντώνης Λιάκος που βρίσκεται κοντά στον Τσίπρα, έχουν αρχίσει και τα λένε δημοσίως εδώ και καιρό. Προ ημερών ο Λιάκος είπε ότι «το κύριο πρόβλημα της Αριστεράς είναι η αξιοπιστία», με αφορμή αυτά που ειπώθηκαν από την ΕΛΑΣ για τα δωρεάν Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν θέλω να… απογοητεύσω, αλλά αξιοπιστία και Αριστερά, τουλάχιστον την τελευταία 15ετία, είναι κάπως ασύμβατο, ίσως γιατί άρχισε να ανακατεύεται με τη διακυβέρνηση.
Πρωτιές και ποσοστά στην Αττική
-Όσο πλησιάζουμε προς τις κάλπες τόσο
οι δημοσκοπήσεις πληθαίνουν και όχι μόνο από κόμματα, αλλά και υποψηφίους. Μου λένε για μια μεγάλη έρευνα με
4.000 ερωτώμενους στην Αττική, από την οποία προκύπτει ότι χοντρικά η ΝΔ είναι στα νούμερα των ευρωεκλογών, με πιο δύσκολες γι’ αυτήν τη
Δυτική Αττική και τη
Β’ Πειραιώς. Πάντα βέβαια και στις δύο αυτές λαϊκές συνοικίες η ΝΔ ήταν πιο αδύναμη. Σε μέσους όρους δηλαδή
το κυβερνών κόμμα είναι γύρω στο 29% στην εκτίμηση, ο Τσίπρας και εδώ καθαρά δεύτερος περί το 15% και μετά παλεύουν μεταξύ 8,5%-10% το ΠΑΣΟΚ και η πρόεδρος Μαρία, αναλόγως την περιφέρεια. Από τη ΝΔ,
Πιερρακάκης, Δένδιας, Χρυσοχοΐδης και Ζαχαράκη είναι πρώτοι με μεγάλη διαφορά από τους δεύτερούς τους.
Το νέο... κοσκινάκι Αδωνις, Στέφανος, Τάιλερ
-Θα είδατε ίσως την
ανάρτηση του Κασσελάκη με τον Τάιλερ πριν από τρεις ημέρες, όπου και οι δύο έλεγαν καλά λόγια -όχι ότι έγιναν φίλοι-
για τον Άδωνι. Τέλος πάντων, ειδικά ο Τάιλερ είπε ότι ήθελα να τον γνωρίσω, να του πω τη γνώμη μου για το ΕΣΥ κ.λπ. Λοιπόν, μόλις διάβασε την ανάρτηση ο Άδωνις (σε εμάς), έμαθα ότι πήρε τηλέφωνο και κανόνισε σήμερα το βράδυ να πάει στη
διαδικτυακή εκπομπή του Κασσελάκη να μιλήσει και κατόπιν σκοπεύει να καλέσει σε
ντινεράκι το ζεύγος, μαζί βέβαια με την
Ευγενία. Δεν παίζεται ο τύπος, έτσι;
Ο Πιερρ στην Ουγγαρία για το ευρώ
-Η Ουγγαρία επιχειρεί στη μετά-Όρμπαν εποχή ένα
εντυπωσιακό ευρωπαϊκό comeback και
τα σχέδια του πρωθυπουργού Μαγιάρ περιλαμβάνουν ακόμα και την είσοδο στο ευρώ. Έτσι, έχει πολύ ενδιαφέρον η επίσκεψη που κάνει ο Πιερρ την Πέμπτη στη Βουδαπέστη και μαθαίνω ότι και η ουγγρική κυβέρνηση την αντιμετωπίζει ως μείζονος σημασίας, καθώς έτσι θα εκφραστεί και επισήμως η βούληση η Ουγγαρία να γίνει το
22ο μέλος της οικογένειας του ευρώ, μετά τη Βουλγαρία που εντάχθηκε στις αρχές του χρόνου. Ο Πιερρακάκης, ως πρόεδρος του Εurogroup, είναι ο πρώτος Ευρωπαίος αξιωματούχος που πηγαίνει στη Βουδαπέστη έπειτα από πρόσκληση του Ούγγρου συναδέλφου του και του Μαγιάρ, με τον οποίον θα έχει και εκτενές προγραμματισμένο τετ-α-τετ. Για το θέμα να σας πω ότι
συζήτησαν ο Ούγγρος πρωθυπουργός και με τον Κ.Μ στην πρώτη συνάντηση γνωριμίας που είχαν το απόγευμα της Πέμπτης στις Βρυξέλλες. Προφανώς, η άσκηση «ευρώ» για τη Βουδαπέστη δεν είναι εύκολη, καθώς απαιτείται μια
δομική προσαρμογή της οικονομίας στις απαιτήσεις της Ευρωζώνης, όμως η νέα κυβέρνηση διαμηνύει ότι είναι έτοιμη να κάνει τη διαδρομή που της αναλογεί.
Η βουλευτική υστερία με τους αντιπεριφερειάρχες
-Το
«γαλάζιο» ψυχόδραμα μέχρι τις εκλογές θα έχει αρκετά επεισόδια, καθώς
αρκετοί βουλευτές ανησυχούν για την έδρα τους. Καινούργια παράμετρος ανησυχίας είναι η προοπτική
να μπουν στα ψηφοδέλτια οι αντιπεριφερειάρχες που κατά τόπους είναι ισχυροί, καθώς παίρνουν πολλούς σταυρούς. Επίσης οι περιφερειακές εκλογές είναι το 2028, οπότε πολλοί σκέφτονται ότι οι εκλογές του 2027 θα είναι μια καλή ευκαιρία γι’ αυτούς χωρίς να έχουν κάτι να χάσουν, καθώς αν δεν εκλεγούν τουλάχιστον θα έχουν κάνει ένα καλό ζέσταμα για την αυτοδιοίκηση. Και το κόμμα της ΝΔ πάντως
τους θέλει μέσα καθώς φέρνουν σταυρό, σε αντίθεση με το 2023 που είχαν «κοπεί» με κεντρική απόφαση, γιατί διαμαρτύρονταν οι βουλευτές. Και τώρα αρχίζουν τα προβλήματα, καθώς
διάφοροι… νομομαθείς βουλευτές περιφέρειας σκέφτονται να φέρουν
τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τον
Κώδικα της Αυτοδιοίκησης, ώστε να θέτουν
ασυμβίβαστο της ιδιότητας του αντιπεριφερειάρχη με αυτή του υποψήφιου βουλευτή.
Η Πιερία και η απάντηση Λιβάνιου
-Η πηγή του προβλήματος είναι η
περιφέρεια της Πιερίας. Εκεί η πρώην υφυπουργός
Άννα Μάνη-Παπαδημητρίου (έχει μείνει αξέχαστη στο Ανάπτυξης) και ο βουλευτής
Κουλκουδίνας πρωτοστατούν στις αντιδράσεις και έχουν παρασύρει και αρκετούς άλλους βουλευτές από περιφέρειες, όπου οι αντιπεριφερειάρχες κινούνται (π.χ. Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία, Βοιωτία, Σέρρες) με κατεύθυνση το ψηφοδέλτιο. Στην Πιερία ειδικά υπάρχει η αιώνια αντιπεριφερειάρχης
Σοφία Μαυρίδου που ήθελε να κατέβει το 2023, όμως λόγω του κομματικού ασυμβιβάστου δεν μπόρεσε. Τώρα, δεν ξέρω τι σκέφτονται οι άνθρωποι, αλλά αν προσανατολίζονται σε τροπολογία
είναι προδήλως άσχετοι. Και μαθαίνω ότι με κομψό τρόπο το έχει διαμηνύσει ο αρμόδιος υπουργός
Λιβάνιος, καθώς εκλογικά ασυμβίβαστα τίθενται μόνο με βάση το άρθρο 56 του Συντάγματος - συνεπώς αλλαγές γίνονται μόνο μέσω Συνταγματικής Αναθεώρησης και όχι με νόμο. Αφήστε που και πολιτικά μια τέτοια τροπολογία θα φέρει
ευθεία σύγκρουση βουλευτών με το Μαξίμου, ενώ το 2023 που τα πράγματα πήγαιναν καλύτερα δεν είχαν αντίστοιχες ανησυχίες για ασυμβίβαστα.
Μητσοτάκης-Δένδιας
-Αρκετά
events έχουν μαζί αυτή την εβδομάδα ο Μητσοτάκης με τον Δένδια. Η αρχή γίνεται σήμερα από το
Κέντρο Διοίκησης Κυβερνοχώρου στο Πεντάγωνο, δωρεά του Αθανάσιου Λασκαρίδη. Την Πέμπτη το πιθανότερο, οι δυο τους θα βρεθούν στη
Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, όπου κάνει εκπαιδευτικά σεμινάρια για τα
θαλάσσια drones ο καθηγητής του ΜΙΤ κ. Τριανταφύλλου. Σημειωτέον ο Μητσοτάκης ανέφερε ότι η Ελλάδα και η
Ουκρανία θα προχωρήσουν με το σχήμα συμπαραγωγής θαλάσσιων drones που είχε εξαγγελθεί στην προηγούμενη επίσκεψη
Ζελένσκι στην Αθήνα.
Σκληρό ροκ στο ΧΑ και μείζον κίνηση από Αktor
-Και περνάμε τώρα στα
νέα της αγοράς που έχουν ενδιαφέρον γιατί
ξεκίνησε σήμερα μια εβδομάδα με σκληρό ροκ για το Χρηματιστήριο. Καταρχάς η στήλη πιστεύει ότι είμαστε
προ θεαματικών εξελίξεων στην AKTOR. Φαίνεται πως υπάρχει
κίνηση Α. Εξάρχου με
ισχυρή αμερικανική συμμετοχή που αλλάζει τα δεδομένα για τον εισηγμένο όμιλο. Δεν υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για το deal, αλλά είμαστε ήδη στην αντίστροφη μέτρηση. Εκτός απροόπτου, περισσότερα εντός της εβδομάδας.
Στασινόχαρτα
-Οπως γράφουμε και παρακάτω, όλα τα βλέμματα στο Χρηματιστήριο έχουν στραφεί στην ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ λόγω της
επικείμενης αύξησης, αλλά ο όμιλος είναι σε γενικευμένη κατάσταση εγρήγορσης και οι ειδήσεις στα λεγόμενα Στασινόχαρτα
θα έρθουν συντομότερα από άλλη κατεύθυνση.
Ασφαλιστικές: Προσδεθείτε, θα έχουμε αναταράξεις
-
Σοβαρά προβλήματα δημιουργούνται στην ασφαλιστική αγορά και μένει να δούμε τι θα φέρει όλη αυτή η ανακατωσούρα που έχει προκύψει. Το βεβαίωσαν άλλωστε και τα πιο υπεύθυνα χείλη, αυτά του CEO της Εθνικής Ασφαλιστικής
Δ. Μαζαράκη ο οποίος -μιλώντας στο συνέδριο των ασφαλιστών της εταιρείας του- αναφέρθηκε σε μεγάλα προβλήματα που θα έχουν ΝΝ και Εrgo μόλις σταματήσει η συνεργασία με την Τρ. Πειραιώς. Η
Τράπεζα Πειραιώς έχει σύμβαση συνεργασίας με την
ΝΝ ως το 2032 και με την
Εrgo ως το 2030. Η τράπεζα δεν έχει ξεκινήσει ακόμη τις διαπραγματεύσεις μαζί τους, αλλά από το τέλος του προσεχούς Δεκεμβρίου που κόβεται οριστικά ο ομφάλιος λώρος με την Εθνική τράπεζα,
το θέμα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει γιατί δεν μπορεί η Τρ. Πειραιώς να δίνει ταυτόχρονα συμβόλαια στη θυγατρική της και στους ανταγωνιστές τους. Η ΝΝ έχει και άλλες φουρτούνες γιατί
δέχεται αγωγές από ασφαλισμένους για τις μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα. Επιπλέον, η
Generalli -με ισχυρό ταμείο- κοιτάζει δεξιά κι αριστερά στην πιάτσα, άλλοι περιμένουν να πάνε καλύτερα φέτος για να πουλήσουν ακριβότερα και γενικότερα η αγορά είναι
σε κατάσταση βρασμού.
«Παρέλαση» στο Conrad "The Conrad Athens - The Ilissian".
-Αφενός, το
Υπερταμείο διοργανώνει σήμερα το
ετήσιο investor summit του! Το φετινό συνέδριο εστιάζει στις επενδύσεις και με δεδομένο πως το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο που σχηματίστηκε φιλοδοξεί να κινητοποιήσει
συνεπενδύσεις σε διάφορους τομείς –ίσως τελικά ανακοινωθεί και η πρώτη επένδυση που θα κάνει– το γεγονός ότι
έχουν προσκληθεί να μιλήσουν άνθρωποι μεγάλων ξένων εταιρειών διαχείρισης κεφαλαίων, όπως ο Νίκος Σταθόπουλος της BC Partners, ο Στέλιος Θεοδοσίου της HIG Capital και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, ενισχύει το ενδιαφέρον για
πιθανές επενδυτικές και επιχειρηματικές ζυμώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Αφετέρου, ο
Λάμπρος Παπακωνσταντίνου με την ομάδα της Ideal Holdings και η διοίκηση της Attica Πολυκαταστήματα θα παρουσιάσουν στους επενδυτές τη δημόσια προσφορά για την εισαγωγή της αλυσίδας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Με βάση το ενημερωτικό δελτίο, η αποτίμηση της εταιρείας μπορεί να φθάσει τα
230 εκατ. ευρώ στην ανώτατη τιμή διάθεσης των 3,20 ευρώ ανά μετοχή, με τη συναλλαγή να φθάνει έως τα 57,6 εκατ. ευρώ. Η δημόσια προσφορά αφορά έως
18 εκατ. υφιστάμενες μετοχές, ενώ η περίοδος εγγραφών θα διαρκέσει από τις 24 έως τις 26 Ιουνίου. Η τελική τιμή διάθεσης και η κατανομή των μετοχών αναμένεται να ανακοινωθούν στις
29 Ιουνίου.
Ποιος "χώνει" Prodea
-Μέχρι την αποκοπή του υψηλού μερίσματος η Prodea ήταν η μια εκ των δύο εταιρειών του κλάδου των ΑΕΕΑΠ που η αποτίμησή της ήταν μεγαλύτερη από τη θεωρητική καθαρή εσωτερική αξία (NAV) των παγίων της. Ωστόσο, πλέον
η εικόνα έχει αντιστραφεί πλήρως, με την εταιρεία να εμφανίζει
discount 8% κάνοντας και τις σχετικές προσαρμογές για το ειδικό μέρισμα των 400,1 εκατ. ευρώ που διένειμε στους μετόχους της. Πριν από όλα αυτά είχε προηγηθεί μια
δημόσια προσφορά για την απόκτηση εταιρικών ομολόγων αξίας 50 εκατ. ευρώ και τη μετατροπή τους σε μετοχές που ενδεχομένως φωτογράφιζαν συγκεκριμένο επενδυτή (
EBRD). Με τη μετατροπή των ομολογιών η προσφορά αυξήθηκε σηματοδοτώντας την
αποχώρηση του συγκεκριμένου επενδυτή από την εταιρεία ο οποίος βρίσκεται σταθερά στην πλευρά της προσφοράς, προχωρώντας συνεχώς σε ρευστοποιήσεις της θέσης του.
Το ρεκόρ της Aktor
-Η Aktor συνεχίζει τις
υψηλές πτήσεις στο ταμπλό. Μετά την «εκρηκτική» άνοδο κατά 12,5% την προηγούμενη Τρίτη, η μετοχή προχώρησε σε μίνι διόρθωση της τάξης του 1,8%. Η συνέχεια, όμως, ήταν εξίσου επιθετική, με
δύο διαδοχικά «άλματα» κατά 6% και 3,45%. Μέσα σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα η μετοχή κατέγραψε σωρευτικά κέρδη
21,2%, ξεκολλώντας από τις παρυφές των 10 ευρώ για να «αναρριχηθεί» στα 12 ευρώ, επίπεδο που αποτελεί νέο ρεκόρ. Η Aktor επωφελήθηκε και από την ευρύτερη κινητικότητα λόγω των πρόσφατων αναδιαρθρώσεων των διεθνών δεικτών, αυξάνοντας σημαντικά τη συναλλακτική της δραστηριότητα.
Οι νικητές στον ΑΔΜΗΕ και το rebranding
-Η περίπτωση του ΑΔΜΗΕ μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια
ξεκάθαρη νίκη των υφιστάμενων μετόχων. Όσοι διατηρούσαν ήδη θέση στην εταιρεία και συμμετείχαν στην αύξηση κεφαλαίου φαίνεται πως θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι, καθώς οι επενδυτές που προσήλθαν αποκλειστικά για τη διεκδίκηση αδιάθετων μετοχών εκτιμάται ότι θα λάβουν
μηδενική ή εξαιρετικά περιορισμένη κατανομή. Η εξέλιξη αυτή προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα στους παλαιούς μετόχους, οι οποίοι όχι μόνο διατήρησαν το ποσοστό συμμετοχής τους, αλλά βλέπουν ήδη να δημιουργείται υπεραξία που προσεγγίζει το 15% σε σχέση με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών. Mεθαύριο Τετάρτη, στο Euronext Athens, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με τον επικεφαλής της Συμμετοχών
Ιωάννη Καράμπελα και τον Μάνο Μανουσάκη, αλλά και με την παρουσία του υπουργού
Στ. Παπασταύρου και του τραπεζίτη
Φωκίωνα Καραβία, εκτός από το καμπανάκι της έναρξης της χρηματιστηριακής συνεδρίασης, ξεκινά και η δεύτερη φάση του rebranding του ΑΔΜΗΕ. Η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, ως δισεκατομμυριούχος πλέον του Χρηματιστηρίου της Αθήνας,
αλλάζει όνομα και διεθνώς θα ονομάζεται πλέον IPTO Holding, σε πλήρη συνάφεια με τους διεθνείς ομολόγους της. Με την είσοδο των νέων μετοχών την Τετάρτη, η κεφαλαιοποίηση θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ.
Το μετοχολόγιο έχει ήδη διεθνοποιηθεί. Πέρα από την Capital Group, που μπήκε ως cornerstone με €70 εκατ., η συνδυασμένη προσφορά προσέλκυσε ισχυρή ζήτηση από διεθνείς θεσμικούς και μακροπρόθεσμα κεφάλαια. Ονόματα με μεγάλη βαρύτητα όπως η
Norges Bank Investment, η
Atlas Infrastructures, η
Covalis έχουν πλέον ευκρινή συμμετοχή. Τα €530 εκατ. που άντλησε η IPTO Holding χρηματοδοτούν τη συμμετοχή στην
επικείμενη αύξηση κεφαλαίου ύψους 1 δισ. του ίδιου του ΑΔΜΗΕ και, μέσω αυτής, το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα διασυνδέσεων.
Τα βλέμματα στην ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ
-Η σχεδιαζόμενη αύξηση κεφαλαίου της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ προβλέπει αντίστοιχη προνομιακή μεταχείριση των υφιστάμενων μετόχων κατά την κατανομή των νέων μετοχών,
δημιουργώντας προσδοκίες ότι όσοι διατηρήσουν ή ενισχύσουν τις θέσεις τους πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας ενδέχεται να αποκομίσουν ανάλογο όφελος. Η τιμή διάθεσης, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, θα οριστεί αισθητά χαμηλότερα από την τρέχουσα (5,3 ευρώ, κεφαλαιοποίηση 1,99 δισ.) κι αυτό θα είναι το τίμημα για την ταχύτητα και την επιτυχία της κάλυψης. Στο τιμόνι της θεσμικής προσφοράς θα βρεθούν η
Goldman Sachs και η
UBS ως συντονιστές και διαχειριστές του βιβλίου. Εκτός από την κεφαλαιακή ενίσχυση, η
Βιοχάλκο -που σήμερα ελέγχει πάνω από 82% της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ- επιδιώκει να μειώσει τη συμμετοχή της, διευρύνοντας το free float που ασφυκτιά στο όριο του 15%. Η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ βρέθηκε την Παρασκευή στο επίκεντρο του αγοραστικού ενδιαφέροντος, καταγράφοντας ένα
εντυπωσιακό άλμα 14,19% και κλείνοντας στα 5,31 ευρώ. Πρόκειται για την κορυφαία ημερήσια επίδοση της μετοχής τα τελευταία επτά χρόνια, ξυπνώντας μνήμες από το +17,06% της 11ης Απριλίου 2019. Η ισχυρή αυτή δυναμική μεταδόθηκε άμεσα και στις υπόλοιπες εισηγμένες του ομίλου, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρούς εσωτερικούς δεσμούς συσχέτισης
. Η μητρική Viohalco ακολούθησε με εξαιρετικά ανακλαστικά, σημειώνοντας κέρδη 9,1% στα 20,95 ευρώ, επίπεδο που την επαναφέρει σε απόσταση αναπνοής από το ιστορικό της ρεκόρ των 21 ευρώ. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η
Cenergy, η οποία ενισχύθηκε κατά 3,4% στα 25,46 ευρώ, προσεγγίζοντας εκ νέου τα δικά της
επίπεδα ρεκόρ των 26 ευρώ.
Το παρασκήνιο μιας μετάβασης στις Σκουριές
-Aύριο το πρωί η διοίκηση της
Ελληνικός Χρυσός, θυγατρική της Eldorado Gold, θα ανακοινώσει ότι ολοκληρώθηκε η μεγάλη επένδυση στις
Σκουριές Χαλκιδικής. Έχει ήδη προγραμματιστεί για λίγο αργότερα και επίσκεψη του Πρωθυπουργού για τα σχετικά εγκαίνια. Πίσω από τη γιορτή, όμως,
κρύβεται μια ιστορία υπομονής, αναθεωρήσεων και στρατηγικού μετασχηματισμού. Το έργο στις Σκουριές είχε φτάσει στο 94%, στις 31 Μαρτίου. Περίμεναν με την πρώτη παραγωγή στο τρίτο τρίμηνο και την εμπορική λειτουργία έως το τέλος του έτους. Δεν ήταν τόσο εύκολο, με δεδομένη τη
δυσκολία στην ελληνική αγορά εργασίας που είναι ιδιαίτερα έντονη στις κατασκευές. Το έργο καθυστέρησε και ο προϋπολογισμός επιβαρύνθηκε με επιπλέον $143 εκατ., στο 1,06 δισ. δολάρια.
Υπάρχει όμως κι ένα μικρό μυστικό. Το πραγματικό στοίχημα στις Σκουριές δεν είναι ο χρυσός, αλλά ο
χαλκός. Ο όμιλος αναδιαμόρφωσε το χαρτοφυλάκιό του δίνοντας έμφαση στον χαλκό. Μετασχηματίσθηκε έτσι σε παραγωγό κρίσιμων βιομηχανικών μετάλλων, πέραν του χρυσού. Στο α' τρίμηνο 2026 τα έσοδα ανήλθαν σε
532,4 εκατ. δολάρια, ενώ η εταιρεία εγκαινίασε πρόγραμμα μερισμάτων, με την πρώτη τριμηνιαία καταβολή στις 13 Μαρτίου 2026 - σήμα πιο ώριμης εταιρικής φάσης.
Υπάρχει κι ένα προσωπικό στοιχείο. Ο διευθύνων σύμβουλος
George Burns θα αποχωρήσει για συνταξιοδότηση μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2026, αφού δηλαδή θα έχει ολοκληρώσει τη φάση προετοιμασίας για την εμπορική παραγωγή. Είναι ο άνθρωπος που
είδε το έργο να ξεκλειδώνει και να αρχίσει να αποδίδει. Η επένδυση της Ελληνικός Χρυσός στις Σκουριές Χαλκιδικής είναι ένα
από τα μεγαλύτερα μεταλλευτικά έργα που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη στην Ευρώπη. Ενισχύει σημαντικά την εγχώρια παραγωγή χαλκού και χρυσού, μετάλλων που συνδέονται άμεσα με την ενεργειακή μετάβαση, τις ηλεκτρικές υποδομές και τις τεχνολογίες του μέλλοντος.
Η νέα «μεταγραφή» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
-Ένα από τα πλέον έμπειρα στελέχη του κλάδου των παραχωρήσεων στην Ελλάδα ετοιμάζεται -σύμφωνα με πληροφορίες- να μετακομίσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο
Παναγιώτης Παπανικόλας -από τα πλέον προβεβλημένα στελέχη της VINCI στην Ελλάδα- έπειτα από πολυετή παρουσία στον γαλλικό όμιλο αποχωρεί από την εταιρεία και
αναλαμβάνει ρόλο στην Εγνατία Οδό που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του ισχυρού ομίλου υποδομών, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει σειρά έμπειρων στελεχών από τον ευρύτερο χώρο των κατασκευών και των παραχωρήσεων. Η Εγνατία Οδός αντιμετωπίζεται από την αγορά ως
το πιο σύνθετο και απαιτητικό έργο παραχώρησης της χώρας. Υστερα από περίπου δύο δεκαετίες λειτουργίας, χωρίς ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα βαριάς συντήρησης, ο αυτοκινητόδρομος απαιτεί εκτεταμένες παρεμβάσεις αναβάθμισης σε κρίσιμες υποδομές του άξονα. Δεν είναι τυχαίο ότι και ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
Γιώργος Περιστέρης, κατά την πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση των μετόχων έκανε λόγο για την ανάγκη μιας εκ βάθρων αναβάθμισης της Εγνατίας Οδού, περιγράφοντας ουσιαστικά το μέγεθος της πρόκλησης που έχει μπροστά του ο νέος παραχωρησιούχος.
Η εξέλιξη αυτή αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο ίδιος συμμετείχε ενεργά στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού από την πλευρά της VINCI, η οποία είχε συμμαχήσει με τη METKA και την ΑΒΑΞ. Το σχήμα δεν κατάφερε να επικρατήσει, καθώς η προσφορά του υπολειπόταν σημαντικά εκείνης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Egis. Λίγα χρόνια αργότερα, ο άνθρωπος που διεκδίκησε την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για λογαριασμό της VINCI καλείται πλέον να επιστρέψει στον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Βόρειας Ελλάδας, αυτή τη φορά από την πλευρά του παραχωρησιούχου. Άλλωστε,
ο Παπανικόλας δεν είναι άγνωστος στην Εγνατία Οδό. Εργάστηκε επί τέσσερα χρόνια τη δεκαετία 2000 ως Chief Engineer της εταιρείας, έχοντας επομένως γνώση των ιδιαιτεροτήτων του έργου. Ωστόσο η παρουσία του στην Ελλάδα είναι απόλυτα ταυτισμένη με τη γαλλική πολυεθνική. Για 12 χρόνια διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, στην οποία
η Vinci είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος με 36%, επί 16 χρόνια υπήρξε επικεφαλής της VINCI Concessions στην Ελλάδα, ενώ και για 17 χρόνια κατέχει ανώτατες διοικητικές θέσεις στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, συνδέοντας το όνομά του με ορισμένα από τα σημαντικότερα έργα παραχώρησης της χώρας. Η αποχώρησή του έρχεται, μάλιστα, σε μια περίοδο εσωτερικών ανακατατάξεων για τη γαλλική εταιρεία στην Ελλάδα. Η VINCI αποτελεί τη μοναδική μεγάλη διεθνή εταιρεία παραχωρήσεων με τόσο
ισχυρή και διαχρονική παρουσία στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, παρά τη συμμετοχή της σε μια πλειάδα μεγάλων διαγωνισμών τα τελευταία χρόνια, όπως της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού, δεν κατάφερε να προσθέσει νέα μεγάλα assets στο ελληνικό χαρτοφυλάκιό της, με ανθρώπους της αγοράς να σημειώνουν ότι οι
προσδοκίες των Γάλλων για μια νέα γενιά παραχωρήσεων στην Ελλάδα
δεν επιβεβαιώθηκαν στον βαθμό που ανέμεναν.
Αφύπνιση στην Πλαστικά Θράκης
-Αίσθηση δημιούργησαν τα
αποτελέσματα των Πλαστικών Θράκης με αντίστοιχη αντανάκλαση και στην τιμή της μετοχής στο ταμπλό. Η διαφορά στην κερδοφορία γίνεται από το χαμηλότερο κόστος του ακατέργαστου πλαστικού το οποίο βελτίωσε το μικτό περιθώριο από το 19,6% στο 24,4% αυξάνοντας τα μικτά κέρδη 29,7% (4,9 εκατ. ευρώ). Η συγκυρία βρίσκει τις αποθήκες του ομίλου γεμάτες από φθηνή πρώτη ύλη, καθώς όλο το προηγούμενο διάστημα οι
τιμές του πολυπροπυλενίου ήταν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Παρά τη σημαντική ανάκαμψη των περιθωρίων πολυπροπυλενίου τους τελευταίους μήνες, η εικόνα του κλάδου εξακολουθεί να επηρεάζεται από τις συνθήκες υπερπροσφοράς που επικρατούν διεθνώς και τη σχετικά υποτονική βιομηχανική ζήτηση στην Ευρώπη. Οι μεγάλες επενδύσεις σε νέα παραγωγική δυναμικότητα στην Κίνα, τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ
έχουν συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους των παραγωγών τα τελευταία χρόνια, περιορίζοντας τη συμβολή των πετροχημικών στα αποτελέσματα των εταιρειών.
Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο ευνοεί την ΕΥΔΑΠ
-
Διήμερο ράλι 6,5% έχει «τρέξει» η ΕΥΔΑΠ, κλείνοντας στα 10,78 ευρώ, με ενδοσυνεδριακό υψηλό στα 10,9 ευρώ, βάζοντας πλέον πλώρη για το ορόσημο των 11 ευρώ για πρώτη φορά από τον Ιούνιο του 2008. Η επενδυτική αισιοδοξία πυροδοτείται από το
νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο προσφέρει σταθερότητα και αυξάνει το επιτρεπόμενο έσοδο κατά 78 εκατ. ευρώ ετησίως έως το 2029. Η εξέλιξη αυτή εξασφαλίζει προβλεψιμότητα για την κερδοφορία και χρηματοδοτεί το επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 2,5 δισ. ευρώ της εταιρείας, με 181 έργα σε βάθος δεκαετίας. Επιπλέον, η διοίκηση διεκδικεί την αναγνώριση υποανακτηθέντων ποσών παρελθόντων ετών, ύψους
323 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι η ΕΥΔΑΠ δεν θα διανείμει μέρισμα για τη χρήση του 2025 λόγω λογιστικών ζημιών από επίδικες υποθέσεις, η αγορά βλέπει μπροστά, καθώς η διοίκηση έχει ήδη ξεκινήσει
μελέτη με εξωτερικό σύμβουλο για τη διαμόρφωση μιας νέας διαφανούς και σταθερής μερισματικής πολιτικής για τα επόμενα έτη.
Ο Φαφαλιός προειδοποιεί για το γιγαντωμένο orderbook των νεότευκτων
-Όσοι διάβασαν προσεκτικά την ετήσια έκθεση του
Greek Shipping Co-operation Committee, των Ελλήνων εφοπλιστών του City, κατάλαβαν ότι ο επανεκλεγείς πρόεδρος
Χαράλαμπος Φαφαλιός δεν περιορίστηκε σε μια αποτύπωση της κατάστασης της ναυτιλίας. Έστειλε
μηνύματα προς τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις. Πρώτα προς τις
Βρυξέλλες, αμφισβητώντας ευθέως τη λογική ότι περισσότεροι φόροι και περισσότερα τέλη θα φέρουν πιο πράσινη ναυτιλία. Έπειτα προς τον
IMO, υπενθυμίζοντας ότι οι παγκόσμιοι κανόνες δεν μπορούν να γράφονται με περιφερειακές λογικές και διαφορετικές ταχύτητες. Και τέλος
προς την Αθήνα, όπου η αναφορά στη γραφειοκρατία της ελληνικής σημαίας και στις ελλείψεις της ναυτικής εκπαίδευσης μόνο τυχαία δεν ήταν. Το ενδιαφέρον είναι ότι η πιο ηχηρή φράση της έκθεσης δεν αφορά ούτε τους πολέμους ούτε το ETS. Είναι η προειδοποίηση για το γιγαντωμένο orderbook των νεότευκτων. Οι παλιοί της αγοράς ξέρουν ότι όταν ένας πρόεδρος ελληνικού ναυτιλιακού φορέα μιλά δημόσια για κίνδυνο υπερπροσφοράς, ουσιαστικά υπενθυμίζει ότι
οι σημερινές χρυσές εποχές των ναύλων δεν κρατούν για πάντα. Με άλλα λόγια, πίσω από την αισιοδοξία για την πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας, ο Φαφαλιός περιγράφει ήδη τις
μάχες της επόμενης δεκαετίας. Και όσοι κατάλαβαν το υπονοούμενο, μάλλον δεν στάθηκαν στους αριθμούς των πλοίων. Στάθηκαν στις προειδοποιήσεις.
Η ήττα της Diana στη Νέα Υόρκη κρύβει μια επικίνδυνη παγίδα για την Genco
-
Στη Wall Street υπάρχει ένας άγραφος κανόνας: όταν χάνεις τη μάχη των ψήφων αλλά παραμένεις στο μετοχολόγιο με γεμάτο πορτοφόλι, δεν έχεις χάσει τον πόλεμο. Και αυτό ακριβώς συνέβη στην
αναμέτρηση Genco–Diana. Το 90% υπέρ της διοίκησης του Τζον Γουόμπενσμιθ δεν είναι απλώς νίκη. Είναι ξεκάθαρη εντολή των θεσμικών επενδυτών να συνεχίσει την πορεία που έχει αυξήσει την αξία της εταιρείας μέσω απομόχλευσης, ανανέωσης στόλου και γενναιόδωρων επιστροφών κεφαλαίου.
Το μήνυμα ήταν σαφές: «εμπιστευόμαστε το management». Όμως οι έμπειροι dealmakers της Νέας Υόρκης στάθηκαν σε
μια άλλη λεπτομέρεια. Η Diana της Σεμίραμις Παληού δεν αποχώρησε μετά την ήττα. Αντίθετα, λίγες ώρες πριν από τη συνέλευση ανέβασε το τίμημα. Αυτό συνήθως δεν είναι κίνηση ενός ηττημένου παίκτη, αλλά κάποιου που πιστεύει ότι ο χρόνος δουλεύει υπέρ του.
Το poison pill αγοράζει χρόνο για την Genco, δεν λύνει το πρόβλημα, εκτιμούν αναλυτές. Διότι πλέον το επίκεντρο μεταφέρεται από την αίθουσα ψηφοφορίας στην αποτίμηση της εταιρείας. Αν οι αγορές ξηρού φορτίου παραμείνουν αδύναμες και η μετοχή δεν ακολουθήσει την αξία που υπόσχεται η διοίκηση, η πίεση προς το board θα αυξηθεί. Αντίθετα, αν η Genco συνεχίσει να παράγει μετρητά και να ανταμείβει τους μετόχους, η πρόταση της Diana μπορεί να αρχίσει να φαίνεται λιγότερο ελκυστική.
Η επόμενη πράξη θα κριθεί από ένα ερώτημα που στη Wall Street είναι πάντα το μοναδικό που μετρά. Ποιος μπορεί να δημιουργήσει περισσότερη αξία ανά μετοχή τα επόμενα τρία χρόνια.
Το κοινό στοίχημα Ελλήνων εφοπλιστών που λίγοι πρόσεξαν
-Υπάρχουν φορές που οι ναυτιλιακές ανακοινώσεις μοιάζουν με τυπικές εταιρικές ειδήσεις. Νεότευκτα πλοία, ονοματοδοσίες, παραλαβές και συμβόλαια στα ναυπηγεία. Όταν όμως μέσα σε λίγες ημέρες βλέπεις τον
Κώστα Δελαπόρτα, τον
Αριστείδη Πίττα, τον
Γιάννη Δ. Προκοπίου, τον
Πέτρο Παππά, τον
Νίκο Β.Χατζηωάννου και τη
Μελίνα Τραυλού να προχωρούν ταυτόχρονα σε κινήσεις επέκτασης και ανανέωσης στόλου, τότε μάλλον δεν πρόκειται για σύμπτωση. Πίσω από τις επιμέρους ανακοινώσεις φαίνεται να διαμορφώνεται ένα
κοινό αφήγημα. Οι Έλληνες εφοπλιστές θα πρωταγωνιστούν στην αγορά που θα διαμορφωθεί έως το τέλος της δεκαετίας. Πίσω από παραδόσεις πλοίων, ονοματοδοσίες και νέες παραγγελίες, διακρίνεται
μια κοινή στρατηγική. Η τοποθέτηση σε σύγχρονο τονάζ και σε αγορές με μακροπρόθεσμες προοπτικές. Η
DryDel του Κώστα Δελαπόρτα παρέλαβε το Capella και ταυτόχρονα προχώρησε σε νέα παραγγελία Ultramax για παράδοση το 2030. Η
Euroseas του Αριστείδη Πίττα διπλασίασε ουσιαστικά το πρόσφατο ναυπηγικό της πρόγραμμα με δύο ακόμη feeder containerships, ποντάροντας σε μια αγορά όπου οι νέες παραγγελίες παραμένουν περιορισμένες και ο παγκόσμιος στόλος συνεχίζει να γερνά.
Στο ξηρό φορτίο, ο Γιάννης Δ.Προκοπίου προχώρησε στην ονοματοδοσία τριών νέων Kamsarmax μέσω της Centrofin, ενώ ο Πέτρος Παππάς ενίσχυσε τη Star Bulk με δύο οικολογικού σχεδιασμού Kamsarmax, επιβεβαιώνοντας ότι
οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου συνεχίζουν να επενδύουν σε πιο αποδοτικά και περιβαλλοντικά φιλικά πλοία. Παράλληλα, ο Νίκος Β. Χατζηωάννου παρέλαβε το Cymona Life, συνεχίζοντας τη
στρατηγική επένδυσης σε ποιοτικές ναυπηγήσεις, ενώ η Μελίνα Τραυλού είδε το Neptune Pireas να πραγματοποιεί την πρώτη του προσέγγιση σε ευρωπαϊκό λιμάνι, στο πλαίσιο ενός
ευρύτερου σχεδίου που συνδέει ναυτιλία, λιμάνια και logistics. Το ενδιαφέρον είναι ότι όλες αυτές οι κινήσεις πραγματοποιούνται σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας. Κι όμως,
οι Greeks έχουν ήδη αρχίσει να χτίζουν τη θέση τους για την επόμενη ημέρα.
Στο Φανάρι
-Στη
Μαράσλειο Σχολή, λίγα βήματα από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, η
τελετή βράβευσης του εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνου και της συζύγου του ήταν συγκινητική, ίσως και αποκαλυπτική μιας νέας επιχειρηματικής συμμαχίας. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος απένειμε στον Θανάση Μαρτίνο το
Βραβείο «Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος» μια διάκριση που θεσπίστηκε από την PeopleCert με την ευλογία του Πατριάρχη. Ο θεσμός του βραβείου ανήκει στην εταιρεία του
Βύρωνα Νικολαΐδη που επέλεξε να τιμήσει τον ευεργέτη Μαρτίνο. Ένα έργο που ενώνει τους δύο άνδρες που δραστηριοποιούνται σε εντελώς διαφορετικά επιχειρηματικά επίπεδα, είναι η
Χάλκη. Σχεδόν 130 χρόνια μετά την ανέγερσή της, η
Θεολογική Σχολή, τον Οκτώβριο,
παραδίδεται πλήρως ανακαινισμένη χάρη στη δωρεά του ζεύγους Μαρτίνου.
Το κόστος του χρήματος ανεβαίνει σε ολόκληρο τον πλανήτη
-Η παλίρροια γυρίζει. Το κόστος του χρήματος ανεβαίνει. Υπάρχει ένας δείκτης που παρακολουθεί την τελευταία κίνηση των 52 μεγαλύτερων κεντρικών τραπεζών. Για πρώτη φορά
ο Δείκτης αυτός τον Μάιο έδειξε ισοπαλία. Για πρώτη φορά έπειτα από 2 χρόνια, οι τράπεζες που χαλαρώνουν τη νομισματική τους πολιτική είναι ακριβώς ίσες με εκείνες που σφίγγουν το χαλινάρι, ανεβάζουν τα επιτόκια. Η τελευταία φορά που συνέβη αυτό ήταν στις
αρχές του 2021 και όλοι γνωρίζουμε ότι μετά από εκείνη την ισοπαλία
ακολούθησαν 3 χρόνια περιοριστικής πολιτικής. Η αύξηση επιτοκίων της ΕΚΤ ήταν η πρώτη μεγάλης κεντρικής τράπεζας ως απάντηση στο ενεργειακό σοκ. Πραγματοποιήθηκε μέσα σε
περιβάλλον οικονομικής αδυναμίας αφού στην Ευρωζώνη η ανάπτυξη δεν φτάνει τη μονάδα (μόλις +0,8% για το 2026) ενώ ο πληθωρισμός τρέχει με +3%. Η
Σνάμπελ προειδοποίησε για πληθωρισμό έως 4%. Στην Ιαπωνία το σκηνικό είναι ακόμη πιο περίπλοκο. Ο
διοικητής Ουέντα απουσίαζε, νοσηλευόμενος (πρωτοφανές για τη σύγχρονη ιστορία της BoJ) ενώ η τράπεζα ανέβαζε τα επιτόκια στο υψηλότερο επίπεδο 31 ετών.
Το παιχνίδι είναι σκληρό στη Νέα Υόρκη, στην Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα. Η Fed, υπό τον
Κέβιν Γουόρς, παραμένει ο αντίθετος πόλος, με την αγορά να αμφιταλαντεύεται ακόμη και για το αν θα κόψει ή θα κρατήσει. Είναι από τις σπάνιες στιγμές που οι κεντρικές τράπεζες περιορίζουν τη ροή του χρήματος, μέσα σε περιβάλλον αν όχι ύφεσης, σίγουρα πολύ αργής ανάπτυξης. Οι
κεντρικοί τραπεζίτες σήμερα δεν κυνηγούν την ανάπτυξη,
προσπαθούν να προστατεύσουν την αξιοπιστία και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες.