Ειλικρινά αδυνατώ να καταλάβω με ποιο τρόπο ενισχύεται η διαφάνεια της περιουσιακής κατάστασης των πολιτικών, με τη δημοσιοποίηση των δηλώσεων “πόθεν έσχες” των πολιτικών, με τον τρόπο και τη μεθόδευση που αυτή γίνεται.

Χθες η Βουλή, ανήρτησε στον ιστότοπο της, τις δηλώσεις των βουλευτών που όμως αφορούν την περιουσιακή του κατάσταση του έτους 2012 και υποβλήθηκαν το έτος 2013 ενώ ήδη βρισκόμαστε στα μισά του 2016.

Οι μισοί και πλέον βουλευτές του καταλόγου, είναι εκτός Βουλής και έχουν αντικατασταθεί από άλλους για των οποίων την περιουσιακή κατάσταση, δεν έχουμε σήμερα ιδέα.

Για ποια διαφάνεια λοιπόν μπορούμε να ομιλούμε όταν για τους περισσότερους από τους σημερινούς που νομοθετούν για τις ζωές μας αλλά και αποφασίζουν από θέσεις υπουργών ή κάποιοι άλλοι που αντιπολιτεύονται και ομιλούν εξ ονόματος μας, δεν έχουμε ιδέα αν είναι πλούσιοι ή φτωχοί.

Γιατί άραγε είναι τόσο δύσκολο να δίνονται στη δημοσιότητα, ένα μήνα μετά την προθεσμία υποβολής των δηλώσεων, για να μαθαίνουμε απόεγκαίρως τι δήλωσαν και όχι μετά την επεξεργασία που κάνει η ειδική επιτροπή ελέγχου, η οποία διαβουλεύεται με τους ελεγχόμενους βουλευτές για τα τυχόν…λάθη και παραλείψεις που εμπεριέχονται στην αρχική δήλωση;

Ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετούνται από αυτές τις απαράδεκτες χρονοβόρες διαδικασίες;

Είναι δηλαδή διαφάνεια να μάθουμε την περιουσιακή κατάσταση των σημερινών βουλευτών που εξελέγησαν τον Γενάρη και τον Σεπτέμβριο του 2015 σε κάποια στιγμή του 2018;

Το εξίσου παραπλανητικό όμως, είναι και το λεγόμενο “πόθεν”. Βλέπουμε δηλαδή την περιουσιακή κατάσταση κάποιου πολιτικού όπως τη δηλώνει την συγκεκριμένη χρονιά αναφοράς. Πουθενά όμως δεν φαίνεται πως αυξήθηκαν συγκριτικά οι καταθέσεις, οι επενδύσεις, και τα ακίνητα του. Απλά καταγράφονται λες και πρόκειται για αυτοφυή περιουσιακά στοιχεία. Καμιά αναφορά σε τεκμήρια διαβίωσης κι αν αυτά καλύπτονται από τη γνωστή σε όλους βουλευτική αποζημίωση, όταν την ίδια στιγμή ο απλός πολίτης πρέπει να δικαιολογήσει στην εφορία πως στέλνει το παιδί σε ιδιωτικό σχολείο, πως καλύπτει τα τεκμήρια για διαβίωση, αυτοκίνητα, σπίτια, σκάφη και άλλες υποχρεώσεις.

Για τους βουλευτές φαίνεται είναι αρκετό να δηλώνουν την αποζημίωση τους, τις καταθέσεις, επενδύσεις και τα ακίνητα χωρίς καμιά επιπλέον πληροφορία.
Φέτος δε, ο Πρόεδρος της επιτροπής ελέγχου των δηλώσεων προέβη και σε μια περίεργη καινοτομία. Στο πλαίσιο προφανώς της προφύλαξης της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων των βουλευτών, έσβησε από τις δηλώσεις μαζί με τις διευθύνσεις και τις περιοχές των ακινήτων τους. Κατανοητό θα ήταν, να σβηστούν μόνο οι διευθύνσεις των ακινήτων.

Γιατί όμως και οι περιοχές στις οποίες βρίσκονται αυτά τα ακίνητα; Είναι ίδιας αξίας ένα ακίνητο στο Ψυχικό κι ένα ακίνητο στην Κυψέλη; Είναι ίδιας αξίας ένα οικόπεδο οικοδομήσιμο μέσα στην Αττική και ένα χωράφι με ελιές στην Άνω Ραχούλα;

Με άλλα λόγια όλη αυτή η ιστορία με τα “πόθεν έσχες”, μοιάζει με πολύ κακό για το τίποτα. Κι αν δεν ληφθούν κάποιες πρωτοβουλίες για την πλήρη και ριζική αναμόρφωση ώστε να ανταποκρίνεται και στο Πόθεν και στο Έσχες, με απλό και διαφωτιστικό τρόπο, και κυρίως με αμεσότητα, τότε θα διαιωνίζεται αυτή η κοροϊδία.

Και παράλληλα θα δίνεται μια στρεβλή εικόνα από τους κακόπιστους, οι οποίοι είτε λόγω άγνοιας και βλακείας είτε γιατί θέλουν να πλήξουν αυτούς που δεν συμπαθούν, εμφανίζουν ένα διαμέρισμα με αποθήκη και γκαράζ που έχει ένας πολιτικός , εξ ημισείας με την-τον σύζυγο του, ως 6 εγγραφές ακινήτων(!) ενώ στην πραγματικότητα ο άνθρωπος έχει στο όνομα του μισό σπίτι! Όμοια και για εξ αδιαιρετου ποσοστά σε χωράφια, στάνες, αποθήκες και κληρονομικά ακίνητα ανά την επικράτεια!