Bloomberg

Αλουμίνιο: Τεκτονικές αλλαγές στην αγορά φέρνουν έκρηξη τιμών

  • newsroom


Η πορεία του αλουμινίου στις αγορές έχει επιπτώσεις στον πληθωρισμό και τις τσέπες των καταναλωτών - Γιατί οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αγορά του αλουμινίου θα γίνει ελλειμματική - Ο καθοριστικός ρόλος της Κίνας

Αλλαγές σεισμικών διαστάσεων αναμένονται στον χώρο του αλουμινίου, καθώς η μακροχρόνια υπερπροσφορά αρχίζει να ξεθωριάζει, αφήνοντας πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία ελλείψεων και ενός συνεπακόλουθου ράλι τιμών που θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια.

Η αύξηση της ζήτησης αναμένεται λόγω των επενδύσεων για την κλιματική αλλαγή και της μετατόπισης της Κίνας -του μεγαλύτερου παραγωγού του μετάλλου που αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% της παγκόσμιας παραγωγής- η οποία προχωρά σε μείωση της παραγωγής της προκειμένου να αντιμετωπίσει τα θέματα της ρύπανσης και της επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων.

Αυτός ο συνδυασμός σημαίνει ότι η υπερπροσφορά που κυριαρχούσε στην αγορά για περισσότερο από μια δεκαετία αναμένεται να τελειώσει και μια νέα εποχή ελλείψεων και υψηλότερου κόστους αναδύεται για τους αγοραστές.

Η πορεία του αλουμινίου στις αγορές έχει επιπτώσεις στον πληθωρισμό και τις τσέπες των καταναλωτών καθώς αποτελεί την πρώτη ύλη πολλών προϊόντων καθημερινής χρήσης, από τις συσκευασίες τροφίμων και τα κουτάκια μπύρας και αναψυκτικών, έως τα αυτοκίνητα και τα smartphones.

Η τιμή του, έχει ήδη σημειώσει άλμα 26% στα περίπου $2.500 ανά τόνο, μία από τις καλύτερες επιδόσεις στο London Metal Exchange (LME). Η Goldman Sachs προβλέπει ότι έρχεται μεγαλύτερη άνοδος εκτιμώντας ότι θα φτάσει σε τιμή ρεκόρ στα τέλη του επόμενου έτους, ξεπερνώντας τα $3.000.

Βραχυπρόθεσμα, η αύξηση της ζήτησης -που προέρχεται από την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας μετά την πανδημία και από τους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας και των κατασκευών- αντιμετωπίζεται από τη χρήση των αποθεμάτων. Και ενώ στο παρελθόν η προσφορά μπορούσε να συμβαδίζει με την όποια αύξηση ζήτησης, αυτό αναμένεται να αλλάξει όταν η Κίνα ξεκινήσει τις περικοπές. Η Trafigura Group, μάλιστα, εκτιμά πως η αγορά αλουμινίου θα μετατραπεί σε ελλειμματική το 2024.

«Απαιτείται μια ολική αλλαγή νοοτροπίας – κάποιοι αγόραζαν αλουμίνιο με τον ίδιο τρόπο που ψώνιζαν στο σούπερ-μάρκετ», δήλωσε ο Philippe Mueller, επικεφαλής του τομέα μετάλλων και αλουμινίου στην Trafigura. «Αυτό θα σταματήσει πλέον».

Τα προβλήματα αυτά δεν αφορούν μόνο το αλουμίνιο. Και άλλες πρώτες ύλες αντιμετωπίζουν αυξημένη ζήτηση με ταυτόχρονη μειωμένη προσφορά μετά τη διαταραχή που προκάλεσε η πανδημία, γεγονός που αυξάνει τις παγκόσμιες ανησυχίες για τον πληθωρισμό.

Ωστόσο το κλειδί για το αλουμίνιο, είναι οι ενέργειες της Κίνας. Η κυβέρνηση ξεκίνησε τους περιορισμούς το 2017, μειώνοντας την ετήσια ικανότητα τήξης στους 45 εκατ. τόνους (το αλουμίνιο είναι βιομηχανικό προϊόν που παράγεται με ηλεκτρόλυση βωξίτη), ενώ οι κλιματικοί στόχοι για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εξάλειψαν κάθε προσδοκία για αλλαγή της πολιτικής αυτής.

«Η κυβέρνηση είναι σοβαρή αυτή τη φορά», δήλωσε η Alison Li, αναλυτής της Mysteel. «Πλέον η Κίνα έχει ως στόχο την επίτευξη ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα και εκτιμούμε ότι θα διατηρήσουν αυτό το όριο».

Η πραγματική παραγωγή στην Κίνα φέτος θα φτάσει περίπου τους 40 εκατ. τόνους, οπότε προς το παρόν οι παραγωγοί έχουν ακόμα το περιθώριο να αυξήσουν την παραγωγή, σύμφωνα με την Goldman Sachs. Ωστόσο ο κλάδος πιθανότατα θα φτάσει στο ανώτατο όριο μέχρι το 2024, οπότε η κινεζική αγορά θα γίνει ελλειμματική.

Παραγωγοί αλουμινίου σε άλλες χώρες θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό, αλλά θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά οι τιμές για να γίνουν επενδύσεις, δεδομένου του υψηλότερου κόστους περιβαλλοντικής συμμόρφωσης. Η Trafigura εκτιμά πως η τιμή του μετάλλου θα πρέπει να φτάσει τα $3.500/τόνο εντός του επόμενου έτους για να αποφευχθούν οι ελλείψεις και με δεδομένο το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή νέων μονάδων τήξης.

Επιπλέον εμπόδια στην spot αγορά προκαλούν οι αναταραχές στα logistics, το υψηλότερο κόστος μεταφοράς, καθώς και οι φόροι και οι δασμοί. Η United Rusal International PJSC, ο μεγαλύτερος παραγωγός αλουμινίου εκτός Κίνας, ενδέχεται να περιορίσει τις αποστολές εξαιτίας ενός νέου ρωσικού φόρου στις εξαγωγές.

Επιπρόσθετα, υπήρξε μια αλματώση αύξηση των ασφαλίστρων που πρέπει να πληρώσουν οι εταιρείες πράγμα που σημαίνει ότι οι αγοραστές αντιμετωπίζουν ήδη τιμές ρεκόρ (σχεδόν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα) για εξειδικευμένα προϊόντα όπως το αλουμίνιο billet.

Ακόμη και έλλειψη σε σκεύη αλουμινίου καταγράφηκε, οφειλόμενη, κυρίως, στη στροφή των καταναλωτών στο φαγητό στο σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε εισαγωγές από την Ανατολική Ασία και τη Νότια Αμερική σε μια εποχή που τα ναύλα αυξάνονται, αυξάνοντας περαιτέρω το κόστος.

«Η πολυπλοκότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας για τη μεταφορά δοχείων και σκευών από όλο τον κόσμο είναι μεγάλη και όχι μόνο από την άποψη του κόστους», δήλωσε ο John Hayes, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής σκευών Ball Corp..

Για όσους βασίζονται στο ότι οι μετατοπίσεις στην αγορά αλουμινίου θα αποδειχθούν παροδικές, ο κλάδος της ξυλείας προσφέρει κάποιες ελπίδες. Έχοντας καταγράψει ρεκόρ τον Μάιο λόγω της κατασκευαστικής έκρηξης για κατοικίες στις ΗΠΑ, οι τιμές πλέον επιστρέφουν γρήγορα στα προ πανδημίας επίπεδα.

Αλλά ο Rob Van Gils, CEO της αυστριακής Hammerer Aluminum Industries δεν «βλέπει» καμία τέτοια διόρθωση καθώς ακόμα και με τιμές σε επίπεδα σχεδόν ρεκόρ τα προϊόντα του «εξαφανίζοντα». Όπως και πολλοί άλλοι στον κλάδο, ο Van Gils αναγκάστηκε να κάνει περικοπές στον αριθμό των εργαζομένων και την παραγωγή όταν χτύπησε η πανδημία, αλλά τα πλέον τα εργοστάσια λειτουργούν σε πλήρη ισχύ και οι παραγγελίες δεν ήταν ποτέ τόσο ισχυρές.

«Ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται υπό πίεση», είπε ο Van Gils τηλεφωνικά. «Τα ασφάλιστρα έχουν εκτιναχθεί στα ύψη καθώς απλά δεν υπάρχει διαθεσιμότητα». Σύμφωνα με τον ίδιο η αύξηση των ασφαλίστρων θα μπορούσε να υποχωρήσει γρήγορα εάν η ζήτηση του τελικού προϊόντος αρχίσει να μειώνεται και οι κατασκευές θα είναι ο κλάδος-κλειδί που θα πρέπει να παρακολουθούμε.

Αλλά προς το παρόν, καταγράφεται boom πωλήσεων. Η αυξανόμενη ζήτηση από τον -σε μεγάλο βαθμό αδρανή- τομέα της αεροδιαστημικής, καθώς και οι μακροπρόθεσμες περιβαλλοντικές μεταβολές, θα μπορούσαν να προσφέρουν επιπλέον στήριξη όταν η ζήτηση στη μετά COVID-19 εποχή μετατοπιστεί σε άλλους τομείς.

«Στην αγορά επικρατούν οι πωλητές», δήλωσε ο Mueller. «Αν κοιτάξετε τα επόμενα 10 χρόνια, βρισκόμαστε σε μια τεράστια μεταβατική φάση για την αγορά αλουμινίου».

Διαβάστε ακόμη:

Λάθος εκκαθαριστικά: Απειλούνται και με πρόστιμα όσοι έπεσαν θύματα του Taxisnet

Ο καύσωνας διαρκείας ανάβει φωτιές στο σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας – Συναγερμός στον κρατικό μηχανισμό

Χρυσός Ολυμπιoνίκης ο Μίλτος Τεντόγλου στο μήκος με άλμα (Vid)