Άνθρωποι- ρομπότ, 1-0. Μετά από τέσσερα χρόνια δοκιμών και σφαλμάτων, η Boeing Co. απαρνιέται ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδιά της στο δρόμο προς την αυτοματοποίηση: Να είναι τα ρομπότ αυτά που θα κατασκευάσουν δυο κύρια τμήματα της ατράκτου για το μοντέλο 777 της εταιρείας και την αναβαθμισμένη του έκδοση, την 777Χ.

Αντ’ αυτού, η εταιρεία με έδρα το Σικάγο που κατασκευάζει αεροπλάνα, θα αξιοποιήσει τον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή εξειδικευμένους μηχανικούς οι οποίοι θα κάνουν τις εργασίες που είναι απαραίτητες για τη συναρμολόγηση των διαφόρων μερών κατά μήκος της περιφέρειας της ατράκτου, με χρήση του αυτοματοποιημένου συστήματος «flex tracks» για τα πτερύγια του αεροσκάφους, που χρησιμοποιήθηκε επί χρόνια για την παραγωγή του μοντέλου 787 Dreamliner.

Η μετάβαση στο νέο σύστημα «άνθρωποι-συν-μηχανές» εγκαινιάστηκε από την εταιρεία στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου και θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη της χρονιάς, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος της Boeing, Πολ Μπέργκμαν. Η εταιρεία δεν σχεδιάζει κανενός είδους αλλαγή στο συνολικό προσωπικό που εργάζεται για την παραγωγή του μοντέλου 777, το οποίο κατασκευάζεται στην περιοχή Έβερετ της Ουάσιγκτον, σε απόσταση περίπου μιας ώρας βόρεια του Σιάτλ.

«Η λύση “flex tracks” έχει αποδειχθεί πιο αξιόπιστη, απαιτεί λιγότερη χειρωνακτική εργασία και λιγότερες επιδιορθώσεις από όσες θα έπρεπε να γίνουν εάν η κατασκευή γινόταν ρομποτικά», πρόσθεσε.

Όσο δελεαστική κι αν είναι η αυτοματοποίηση, και η υπόσχεση που δίνει για ένα εργατικό δυναμικό- μηχανές, που ποτέ δεν κουράζεται, δεν πεινάει και δεν αρρωσταίνει, τα εργοστάσια παραγωγής έχουν εντοπίσει πολλές περιπτώσεις στις οποίες η τεχνολογία δεν μπορεί να ταιριάξει με την επιδεξιότητα, τη δημιουργικότητα και την εργασία ακριβείας που διαθέτουν τα ανθρώπινα χέρια και τα ανθρώπινα μάτια.

Η Tesla Inc. προσπάθησε να δημιουργήσει ένα πλήρως αυτοματοποιημένο εργοστάσιο αυτοκινήτων στο Φρεμόντ της Καλιφόρνια, αλλά στην πορεία προσέθεσε ένα καινούργιο τμήμα έξω από την κύρια εγκατάσταση, ώστε να καταστεί δυνατή η εκτέλεση περισσότερων εργασιών από το ανθρώπινο χέρι.

Η πλήρως αυτοματοποιημένη πρωτοβουλία της Boeing, γνωστή ως FAUB (από τα αρχικά των λέξεων fuselage automated upright build), στηρίχθηκε σε ρομποτική εργασία για τη διάνοιξη οπών και το στερέωμα μεταλλικών πλαισίων σε όρθια θέση, ώστε να κατασκευαστεί το εξωτερικό κομμάτι που έχουν τα αεριωθούμενα αεροσκάφη.