Τα τελευταία δύο χρόνια, ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών είχε ως Νο.1 «αντίπαλο» την πανδημία του κορωνοϊού και τα περιοριστικά μέτρα. Τώρα που μοιάζει να «ξεμπερδεύουμε» (προς ώρας) με την υγειονομική κρίση, έρχεται μια νέα πρόκληση, η οποία απειλεί με εκτροχιασμό την πορεία ανάκαμψης αυτής της -πάλαι ποτέ- χρυσοφόρας βιομηχανίας.  

Οι ελλείψεις εργαζόμενων στα αεροδρόμια. Ένα πρόβλημα, το οποίο απειλεί τόσο τις καλοκαιρινές διακοπές εκατομμυρίων ανθρώπων ανά τον κόσμο, όσο και τα ταμεία των αεροπορικών εταιρειών. Από το Σίδνεϊ έως την Ινδία και την Ευρώπη, οι σκηνές είναι χαοτικές. Μεγάλες ουρές για check in, ακυρώσεις πτήσεων και μπόλικη «μουρμούρα». 

Μέσα στην πανδημία, αεροδρόμια και αεροπορικές έσπευσαν να προβούν σε μαζικές απολύσεις εργαζόμενων, προκειμένου να καταφέρουν να επιβιώσουν και να αποφύγουν την απειλή του λουκέτου. Τώρα, ενόσω η ταξιδιωτική κίνηση επιστρέφει στα επίπεδα του 2019, οι διοικήσεις καλούνται να καλύψουν τις «τρύπες». Όμως, οι ελεύθεροι ή διαθέσιμοι εργαζόμενοι είναι ελάχιστοι, κάτι που καθιστά αρκετά δύσκολη την αναπλήρωση των κενών.  

«Αυτή τη στιγμή όλα τα αεροδρόμια και όλες οι εταιρείες έχουν ελλείψεις σε προσωπικό» τονίζει στο Bloomberg o Goeff Culbert, εκτελεστικός διευθυντής του Αεροδρομίου του Σίδνεϊ, όπου κατά τη διάρκεια της Covid περισσότεροι από 33.000 εργαζόμενοι έχασαν την εργασία τους. «Πλέον δεν είμαστε ένα ελκυστικό μέρος για εργασία, όπως ήμασταν παλαιότερα» παραδέχεται, αναφερόμενος στη δυσκολία προσλήψεων.  

Σύμφωνα με αναλυτές, οι πρώην εργαζόμενοι του κλάδου έχουν στραφεί σε άλλους τομείς, οι οποίοι προσφέρουν μεγαλύτερη εργασιακή ασφάλεια και σταθερότητα. Σ’ αντίθεση με τις εποχικές θέσεις εργασίας των αεροδρομίων και των αεροπορικών εταιρειών. 

Στο αεροδρόμιο της Σιγκαπούρη, οι ελλείψεις υπολογίζονται σε 6.600 και αφορούν από το τμήμα security έως το catering. Την ίδια στιγμή, σε μια προσπάθεια άμβλυνσης του προβλήματος, τα αεροδρόμια σε Λονδίνο και Άμστερνταμ σχεδιάζουν να περιορίσουν τον αριθμό των εξυπηρετούμενων επιβατών. 

Ο επικεφαλής της Ryanair, Michael O’Leary, απηύθυνε έκκληση για βοήθεια στο προσωπικό του βρετανικού στρατού, ενώ η αυστραλιανή Qantas ζήτησε από τους υπαλλήλους γραφείου να εργαστούν στο αεροδρόμιο κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της ταξιδιωτικής περιόδου. «Η έλλειψη εργαζόμενων σημαίνει ότι δυσκολευόμαστε να λειτουργήσουμε στη βάση του συμφωνηθέντος προγράμματος» δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Jens Ritter.  

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Malaysian Airlines, για την αντιμετώπιση του προβλήματος θα απαιτηθούν περίπου 12 μήνες. «Πιστεύω ότι μέτοχοι και αρχές πρέπει να εργαστούν από κοινού για να επιλύσουν όλα τα ζητήματα» τόνισε ο Izham Ismail, σε πρόσφατο συνέδριο στη Σιγκαπούρη.

Συγχρόνως, ωστόσο, όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, πίσω από την ανάγκη για προσλήψεις, ελλοχεύει ο κίνδυνος η υψηλή ταξιδιωτική ζήτηση να αποδειχθεί βραχύβια. Και σε μια τέτοια περίπτωση, οι αεροπορικές εταιρείες είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του πλεονάζοντος προσωπικού.  

Σ’ αυτό τον φόβο έρχεται να προστεθεί το υψηλό κόστος των αεροπορικών καυσίμων, κάτι που αυξάνει αισθητά την τιμή των εισιτηρίων. Ήδη, άλλωστε, η τιμή θεωρείται οικονομικά ασύμφορη για πολλούς ταξιδιώτες, ενώ ουδείς γνωρίζει πότε ακριβώς θα «ξεθυμάνει» το πληθωριστικό φαινόμενο και έως πού θα φθάσει.   

«Μετά την κορύφωση της περιόδου Ιουνίου – Αυγούστου, η επιστροφή σε σχολεία – εργασία και η εποχική μείωση της ταξιδιωτικής κίνησης θα αναγκάσει τις εταιρείες να μειώσουν τα εισιτήρια, προκειμένου να μην υποστούν κατάρρευση της ζήτησης» εκτιμά ο Robert Mann, αναλυτής στην R.W. Mann & Co. «Τα περιθώρια κέρδους των αεροπορικών θα επιδεινωθούν» προσθέτει, εκτιμώντας ότι οι διοικήσεις θα πρέπει να λάβουν σκληρές αποφάσεις. 

Διαβάστε επίσης:

Πώς θα αναπτυχθεί το πάρκο στο Ελληνικό – Στα 250 εκατ. ευρώ το κόστος (pics)

Τσαμάζ: Δεν μας φοβίζει ο ανταγωνισμός – Έτσι θα παραμείνει κυρίαρχος ο ΟΤΕ

Η Ευρώπη κινδυνεύει να ξεμείνει από φυσικό αέριο τον χειμώνα αν κλείσει ο Nord Stream