Αν και οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως Volkswagen και BMW φαίνονται αισιόδοξες όσον αφορά την πορεία τους στην κινεζική αγορά, τα βραχυπρόθεσμα σχέδιά τους ενδέχεται να αποτύχουν, αφού οι κινεζικές εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων αποσκοπούν στη σταδιακή απομάκρυνσή τους από την εγχώρια αγορά.

Το μερίδιο αγοράς των διεθνών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα έχει μειωθεί από το 61% το 2020 στο 41% το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Αν και οι ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και αμερικανικές εταιρείες ενδέχεται να ανακτήσουν μέρος των απωλειών τους, το BloombergNEF υποστηρίζει πως το μερίδιό τους θα κυμανθεί μόλις στο 50%. 

Υπάρχει, βέβαια, αρκετή διαφορά μεταξύ των πωλήσεων των εταιρειών αυτών. Οι πωλήσεις της Toyota στην Κίνα αποδεικνύονται σχετικά σταθερές, αλλά οι Nissan και Honda έχουν καταγράψει σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια.

Η ανάπτυξη και δημοφιλία των ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια αποτελεί σημαντικό παράγοντα της αλλαγής τάσης αυτής στην κινεζική αγορά. Πολλές από τις δυτικές εταιρείες αυτοκινήτων δεν κατάφεραν να προβλέψουν το πόσο γρήγορα οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν να εξελίξουν τις γραμμές παραγωγής τους.

Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες κατείχαν μόλις το 8% του μεριδίου της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα το τελευταίο τρίμηνο του 2022, ενώ πολλά από τα οχήματα τα οποία προσφέρουν δεν είναι ανταγωνιστικά σε ό,τι αφορά τις τιμές τους σε σχέση με τις εγχώριες εναλλακτικές.

H ανάπτυξη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας πρέπει να προέλθει από τα μεσαίου κόστους αυτοκίνητα, όπου τα βενζινοκίνητα συνεχίζουν να κυριαρχούν. Αυτό, όμως, θα μπορούσε να περιορίσει το μερίδιο αγοράς των Δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών ακόμα περισσότερο, αν αυτές δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν γρήγορα στα νέα δεδομένα.

Οι αρχικές εκτιμήσεις για τις πωλήσεις του 2023 υποδεικνύουν πως οι κινεζικές εταιρείες έχουν έχει ξεκινήσει να εξωθούν τις λοιπές αυτοκινητοβιομηχανίες από την αγορά. Οι πωλήσεις των ιαπωνικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 39% τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, ενώ οι αντίστοιχες των γερμανικών κατά 21%. Σε αντίθεση, η BYD έχει ήδη καταγράψει αύξηση των πωλήσεών της κατά 70%, τη στιγμή που ο ιδρυτής της εταιρείας, Γουάνγκ Τσουανφού, τονίζει πως η εταιρεία θα κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της κινεζικής αγοράς μέχρι τα τέλη του έτους.

Άλλοι παράγοντες όπως η συνδεσιμότητα των συσκευών με τα κινεζικά αυτοκίνητα και η υποστήριξη και αναβάθμιση λογισμικού αποτελούν επιπλέον πλεονεκτήματα των κινεζικών βιομηχανιών, αφού οι Κινέζοι καταναλωτές προτιμούν την πρώιμη υιοθεσία νεότερων τεχνολογιών σε σχέση με τον μέσο καταναλωτή στη Δύση ο οποίος καθυστερεί περισσότερο.

Ορισμένα από τα τεκταινόμενα αποτελούν και αποκύημα της στρατηγικής της κινεζικής κυβέρνησης για στήριξη των εγχώριων εταιρειών. Οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αναγκαστεί να παράγουν οχήματα μέσω συνεργασίας με κινεζικές εταιρείες, κάτι το οποίο επιτάχυνε την υιοθεσία και εξάπλωση της τεχνολογίας των Δυτικών.

Διαβάστε ακόμα

Φόβος στους επενδυτές και μαζική στροφή στην ασφάλεια: Ροές – ρεκόρ 1,5 τρισ. δολαρίων

ΑΑΔΕ: Διαδικασίες εξπρές στις επιστροφές φόρων – €6,11 δισ. στους δικαιούχους

Αντουάν Μποντάζ (Ίδρυμα Στρατηγικών Ερευνών): Τι γυρεύει ο Εμανουέλ Μακρόν στην Κίνα