Τον περασμένο μήνα, σε ένα ναυπηγείο στη Φινλανδία, οι εργάτες έκοψαν το πρώτο κομμάτι χάλυβα για ένα νέο παγοθραυστικό πλοίο. Τα επόμενα τρία χρόνια, περίπου 10.000 τόνοι μετάλλου θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή του σκάφους, πριν αυτό μεταφερθεί στο Κεμπέκ για την ολοκλήρωσή του.

Το CCGS Arpatuuq, το οποίο αναμένεται να καθελκυστεί το 2030, θα είναι το πρώτο βαρύ παγοθραυστικό πλοίο που θα κατασκευαστεί — τουλάχιστον εν μέρει — στον Καναδά εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα. Το πλοίο, αξίας 3,3 δισεκατομμυρίων καναδικών δολαρίων, θα έχει μήκος 139 μέτρα, με ελικοδρόμιο, υπόστεγο και χώρο για 100 μέλη πληρώματος. Οι «moon pools» που βρίσκονται στο μέσο του πλοίου θα παρέχουν άμεση πρόσβαση στον Αρκτικό Ωκεανό για έρευνα και, ενδεχομένως, στρατιωτική επιτήρηση.

Ένα δεύτερο βαρύ παγοθραυστικό, το CCGS Imnaryuaq, βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή στα ναυπηγεία Seaspan του Βανκούβερ. Ο Καναδάς διαθέτει μόνο ένα βαρύ παγοθραυστικό σε λειτουργία αυτή τη στιγμή και αυτό βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Συνολικά, η κυβέρνηση έχει χρηματοδοτήσει δύο δεκάδες νέα παγοθραυστικά, ώστε να υπερδιπλασιάσει τον τρέχοντα στόλο.

Η κατασκευή έχει αποκτήσει επείγοντα χαρακτήρα φέτος. Οι σχέσεις μεταξύ του Καναδά και του νότιου γείτονά του επιδεινώθηκαν μετά την απειλή του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή υψηλών δασμών και την επιμονή του ότι ο Καναδάς πρέπει να γίνει η 51η πολιτεία. Αυτό οδήγησε τον πρωθυπουργό Μαρκ Κάρνι να ανακοινώσει επιπλέον 9 δισεκατομμύρια καναδικά δολάρια σε αμυντικές δαπάνες, τονίζοντας ότι η ικανότητα περιπολίας και άμυνας του αρκτικού εδάφους είναι ζωτικής σημασίας για την κυριαρχία στην περιοχή.

Bloomberg

Ο Τραμπ έχει τις δικές του φιλοδοξίες όσον αφορά τα παγοθραυστικά και δεν είναι μικρές. Στον τρέχοντα στόλο των ΗΠΑ που αποτελείται από τρία παγοθραυστικά, θέλει να προσθέσει 48. Το εκτεταμένο φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε φέτος προόριζε 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια για να ξεκινήσει το έργο. Αυτό είναι αρκετό για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή 17 σκαφών, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακτοφυλακή.

Η τήξη του Βόρειου Πόλου λόγω της κλιματικής αλλαγής έχει προκαλέσει έναν παγκόσμιο ανταγωνισμό για τη δημιουργία νέων, προηγουμένως απροσπέλαστων ναυτιλιακών διαδρομών και την πρόσβαση σε κάποτε απομακρυσμένα πεδία πετρελαίου και φυσικού αερίου και αποθέματα ορυκτών. Η μεγάλη τήξη ανοίγει επίσης περιοχές που προηγουμένως ήταν παγωμένες για στρατιωτικές δραστηριότητες.

Η Ρωσία είναι ο σαφής παγκόσμιος ηγέτης με 47 παγοθραυστικά, σύμφωνα με τον Μιχαήλ Γκριγκόριεφ, διευθυντή της συμβουλευτικής εταιρείας Gecon. Άλλα 15 ρωσικά πλοία βρίσκονται υπό κατασκευή, είπε ο Γκριγκόριεφ, ενώ έχει υπογραφεί σύμβαση για ένα ακόμη.

Η Κίνα, η Σουηδία και άλλες χώρες βρίσκονται επίσης σε διαδικασία επέκτασης των στόλων τους, σύμφωνα με τη φινλανδική εταιρεία μηχανικών Aker Arctic Technology Oy.

Bloomberg

Το γεωπολιτικό ενδιαφέρον για την πολική περιοχή έχει αυξηθεί, ενώ το ίδιο έχει συμβεί και με τις ανησυχίες των ΗΠΑ και του Καναδά για τον τρόπο υπεράσπισης των τεράστιων εδαφών τους στην Αρκτική. Η Αλάσκα είναι μακράν η μεγαλύτερη πολιτεία των ΗΠΑ, διπλάσια σε έκταση από το Τέξας, ενώ η Αρκτική του Καναδά είναι πάνω από δυόμισι φορές μεγαλύτερη από την Αλάσκα. Οι πρόσφατες στρατηγικές που ανακοίνωσαν και οι δύο χώρες μοιράζονται τις ανησυχίες για τις δραστηριότητες και τη συνεργασία της Κίνας και της Ρωσίας στην περιοχή.

Εδώ είναι που μπαίνουν στο παιχνίδι τα παγοθραυστικά. Η ανάγκη για τα πλοία αυξάνεται, παράδοξα, καθώς μειώνεται ο θαλάσσιος πάγος. Οι ναυτιλιακοί διάδρομοι που παλαιότερα ήταν παγωμένοι για το μεγαλύτερο μέρος του έτους έχουν τώρα λιγότερο πάγο και μπορούν να γίνουν προσβάσιμοι όλο το χρόνο — με το σωστό σκάφος. Επίσης, είναι απαραίτητα για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας σε και πάνω από νερά γεμάτα πάγο. Τα νέα πλοία του Καναδά πιθανότατα θα εξοπλιστούν με άφθονο εξοπλισμό παρακολούθησης, εκτός από τα τυπικά συστήματα ραντάρ.

Τα πλοία επεκτείνουν επίσης την ικανότητα του Καναδά να διεξάγει πολική έρευνα, συμπεριλαμβανομένης της χαρτογράφησης του βυθού της θάλασσας — πληροφορίες που είναι κρίσιμες για την επίλυση συνοριακών διαφορών και την απόκτηση δυνητικά επικερδών δικαιωμάτων σε φυσικούς πόρους. Η παρακολούθηση της Βορειοδυτικής Διάβασης είναι περίπλοκη, καθώς οι ΗΠΑ τη θεωρούν διεθνή στενό και όχι καναδικά ύδατα.

Σύμφωνα με έρευνα του Pew Research που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο, οι Καναδοί θεωρούν πλέον παραδόξως τις ΗΠΑ τόσο τη μεγαλύτερη απειλή όσο και τον σημαντικότερο σύμμαχό τους.

Bloomberg

Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ ανησυχούν για την κυκλοφορία στην περιοχή. Τον Ιούλιο, η Αμερικανική Ακτοφυλακή εντόπισε ένα παγοθραυστικό του Κινεζικού Ινστιτούτου Πολικής Έρευνας σε μια περιοχή που οι ΗΠΑ θεωρούν ως την εκτεταμένη ηπειρωτική τους υφαλοκρηπίδα. Τον Αύγουστο, η Αμερικανική Ακτοφυλακή δήλωσε ότι παρακολουθούσε πέντε κινεζικά ερευνητικά σκάφη.

Οκτώ από τα βαριά παγοθραυστικά της Ρωσίας είναι πυρηνικής πρόωσης. Τα πυρηνικά παγοθραυστικά διατηρούν υψηλότερες ταχύτητες και δε χρειάζεται να μεταφέρουν ντίζελ, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να λειτουργούν για μεγαλύτερα διαστήματα. Η Ρωσία έχει ενισχύσει τον στόλο της στη χερσόνησο Κόλα, καθώς επιδιώκει να μεταφέρει περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.

Η Ρωσία ενθαρρύνει την Κίνα να επεκτείνει την τρέχουσα χρήση της διαδρομής και οι δύο χώρες έχουν επιδείξει τη συνεργασία τους στην Αρκτική με την από κοινού πτήση βομβαρδιστικών αεροσκαφών στα ανοικτά των ακτών της Αλάσκας. Η Κίνα, από την πλευρά της, φαίνεται να ενδιαφέρεται για την απόκτηση περισσότερων παγοθραυστικών πλοίων για να επεκτείνει τον τρέχοντα στόλο της που αποτελείται από έξι πλοία, με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης να αναφέρουν πέρυσι ότι βρισκόταν σε εξέλιξη η κατασκευή ενός βαρέως πλοίου.

Η δυσκολία έγκειται στο να διαπιστωθεί εάν τα τέσσερα επιστημονικά σκάφη της, τα οποία ανήκουν στο Υπουργείο Φυσικών Πόρων, συμμετέχουν επίσης σε μυστικές στρατιωτικές δραστηριότητες.

Ο Τραμπ, από την πλευρά του, έχει ήδη δηλώσει ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Φινλανδία για την αγορά 15 παγοθραυστικών. Η Φινλανδία, από την πλευρά της, φαίνεται πρόθυμη να προσελκύσει τις αμερικανικές επιχειρήσεις παγοθραυστικών, πιθανώς για να διατηρήσει το ενδιαφέρον του Τραμπ για την ασφάλεια της χώρας, η οποία βρίσκεται στη σκιά της Ρωσίας.

Σύμφωνα με το Bloomberg, δεν είναι ακόμη σαφές πώς οι εντάσεις μεταξύ Καναδά και ΗΠΑ θα επηρεάσουν τις μελλοντικές συμφωνίες. Οι αμυντικές δαπάνες αποτελούν ένα σημείο πίεσης στις τρέχουσες εμπορικές διαπραγματεύσεις. Οι ναυπηγοί προβλέπουν επαρκή παγκόσμια ζήτηση για να κρατήσουν τους πάντες απασχολημένους για τα επόμενα χρόνια, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Seaspan, Τζον Μακάρθι, σε πρόσφατη συνέντευξη. «Λάβαμε ακόμη και μια κλήση από την Ινδία», είπε, «σχετικά με ένα πιθανό παγοθραυστικό που θα κατευθυνθεί προς τον Νότιο Πόλο».

Διαβάστε ακόμη 

Παγκόσμιος πλούτος 2024: Αύξηση ρεκόρ και η έκπληξη της Ελλάδας – Τι δείχνει η έκθεση της Allianz

Πλειστηριασμοί: Σε νέο ιδιοκτήτη η El Petrol και έκταση «φιλέτο» στη Μύκονο (pics)

Δημήτρης Ανδριώτης (Box Now): Ο «νεοφυής» παίκτης που αλλάζει την αγορά των ταχυμεταφορών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα