Έξι μήνες μετά από την ανάθεσή του στο τιμόνι της Shell, ο Ουαέλ Σάουαν, ακύρωσε «στα κρυφά» το μεγαλύτερο εταιρικό πρόγραμμα αντιστάθμισης των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου.

Ο Σάουαν παρουσίασε πρόσφατα ένα πρόγραμμα το οποίο θα μειώσει το εταιρικό κόστος και θα προσηλωθεί στην κερδοφορία των πρότζεκτ υδρογονανθράκων. Το πρόγραμμα αυτό, όμως, δεν συμπεριλαμβάνει την δημιουργία των $100 εκατ/ετησίως σε carbon credits, τα οποία θα αντιστάθμιζαν το 10% των εκπομπών αερίων της Shell.

H αλλαγή ρότας αυτή αναδεικνύει τόσο τη νέα στρατηγική του Σάουαν, όσο και το γεγονός πως οι αρχικοί στόχοι ήταν απλά μη εφικτοί. Η αποτυχία της την περασμένη διετία είναι ενδεικτική και της αποτυχίας των αντισταθμίσεων αυτού του είδους. Οι περισσότερες έρευνες, συμπεριλαμβανομένων αυτών του Bloomberg Green υποδεικνύουν πως τα carbon offsets αυτά δεν προσφέρουν τα περιβαλλοντικά ωφέλη τα οποία υπόσχονται.

Η προσπάθεια του κολοσσού για τη δημιουργία ενός τέτοιου αντισταθμιστικού πλαισίου προήλθε από δημοσίευση της οργάνωσης Nature Conservancy το 2017. Σύμφωνα με τις έρευνες του περιβαλλοντικού οργανισμού, ο οποίος δημιουργεί και πουλά τέτοια offsets, η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής θα μπορούσε να βασιστεί εν μέρει στις επενδύσεις για προστασία και εξυγίανση του περιβάλλοντος. Η έρευνα αυτή είχε εντείνει την πίεση η οποία ασκούταν προς τις εταιρείες, δη του τομέα των υδρογονανθράκων και της Shell η οποία βρίσκεται εδώ και χρόνια στο στόχαστρο των ακτιβιστών.

Η εταιρεία αρχικά είχε θέσει υψηλούς στόχους και ακόμα υψηλότερα κριτήρια με τα οποία θα αναδιαμόρφωνε τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο. Πάραυτα, η αγορά των offsets δεν είχε ακολουθήσει τα κριτήρια αυτά, με αποτέλεσμα να μην προχωρήσουν τα επενδυτικά πλάνα.

Όπως αναφέρει και ο CEO της Carbon Growth Partners, Ριτς Γκίλμορ, «υπάρχουν προφανή και αναπόφευκτα δομικά προβλήματα τα οποία περιορίζουν τα πρότζεκτ αντιστάθμισης. Ακόμα κι αν σε αυτά εργάζονται πάρα πολλά άτομα, ακόμα κι αν οι επενδύσεις είναι τεράστιες, κανείς δεν μπορεί -για παράδειγμα- να επιταχύνει την ωρίμανση των δενδρυλλίων σε δέντρα ή τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται τα μικρόβια για την ανασύσταση του εδάφους. 

Σύμφωνα με την υπεύθυνη για τα πρότζεκτ της Shell, Φλόρα Τζι, οι προσπάθειες αυτές έχουν μέση διάρκεια μεταξύ 3 και 7 έτη μέχρι να παρέχουν τέτοιου είδους carbon credits, αναλόγως με τις τεχνολογίες οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση.

Τόσο στη Σκωτία, όσο και στον Καναδά, τα πρότζεκτ τα οποία έχει ξεκινήσει η Shell αντιμετωπίζουν προβλήματα και καθυστερήσεις. Είτε πρόκειται για την γραφειοκρατία είτε για την ίδια την κλιματική αλλαγή, τα πρότζεκτ αυτά πολλές φορές δεν πρόκειται ποτέ να προσφέρουν carbon credits, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα περιβαλλοντικά πλάνα της Shell στην Ισπανία και την Ολλανδία τα οποία διαφημίζει και στην ίδια την ιστοσελίδα της.

Ο κολοσσός είχε δεσμευτεί πως θα ξοδέψει $100 εκατομμύρια ετησίως στην προσπάθεια αυτή, αλλά επένδυσε συνολικά μόλις το 1/4. Πέρυσι επένδυσε μόλις $69 εκατομμύρια, μέσω αγοράς μειοψηφικού πακέτου μετοχών στην βραζιλιάνικη Carbonext. Ακόμα κι αν είχε επιτύχει τον επενδυτικό της στόχο, το ποσό αυτό θα αποτελούσε λιγότερο από το 1% των συνολικών εξόδων της εταιρείας. 

Η Shell έχει απομακρυνθεί και από αρκετά πρότζεκτ τα οποία επεδείκνυαν ευκαιρίες και θα της προσέφεραν δεκάδες εκατομμύρια τέτοιων credits. Δεν προχώρησε στην επένδυση για το 38% των μετοχών του Delta Blue Carbon πρότζεκτ στο Πακιστάν, το οποίο θα βοηθούσε στην αποκατάσταση μαγκρόβιων συνολικής έκτασης υπερδιπλάσιας του Λονδίνου. Η Shell τόνισε πως δεν επέλεξε να επενδύσει στο πρότζεκτ αφού ανησυχούσε όσον αφορά τη νομιμότητα ορισμένων εκ των αδειών.

Το ίδιο έκανε και σε ένα πρότζεκτ στην πολιτεία Μοντάνα των ΗΠΑ, αφού δε γνώριζε εάν είχε νομικά δικαιώματα στα carbon credits αλλά και τον αριθμό που θα λάμβανε για τις επενδύσεις της.

Από την άλλη, κρατά πολλά νέα πρότζεκτ μυστικά, αφού ο ανταγωνισμός στον συγκεκριμένο τομέα έχει αυξηθεί, με τις ανταγωνιστές BP Plc., Chevron Corp, Woodside Energy Group, Equinor ASA και Eni SpA να έχουν ήδη αρχίσει να δημιουργούν τα δικά τους πλαίσια αντιστάθμισης.

Η γαλλική TotalEnergies, σύμφωνα με το Bloomberg,  ανακοίνωσε πρόσφατα πως μετά από σημαντικές επενδύσεις στη γεωργία, την προστασία των βάλτων και την αναδάσωση, τα credits της κυμαίνονταν στα 7 εκατομμύρια στα τέλη του 2022, ενώ ο κολοσσός σχεδιάζει την αύξησή τους στα 45 εκατομμύρια μέχρι το 2030.

Τα offsets αυτά, πάντως, δεν επρόκειτο να ήταν η μόνη κίνηση της Shell. Όπως ανέφερε και η Τζι, «το πλάνο της Shell είναι η αποφυγή των εκπομπών αερίων, η μείωσή τους και εν τέλει η αντιστάθμισή τους σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Οι κλιματικοί στόχοι της εταιρείας παραμένουν απαράλλαχτοι».

Παρ’ όλα αυτά, ο νέος CEO Σάουαν φαίνεται πως έχει «πατήσει φρένο», σε ό,τι αφορά ορισμένους από τους περιβαλλοντικούς στόχους των προκατόχων του, αφού περιόρισε τον στόχο πώλησης ενέργειας της εταιρείας και δεσμεύτηκε να είναι πιο επιλεκτικός με τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Παράλληλα, ακύρωσε και ένα πρόγραμμα δημιουργίας 500.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2025, αλλά και το στόχο επίτευξης του 10% σε ό,τι αφορά το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς καθαρού υδρογόνου. 

Διαβάστε ακόμη

Το κρυφό ταλέντο, ο Τσίπρας… τα μαλλιά και η δουλειά, το σκληρό πόκερ για τον ΒΟΑΚ, ο Χάρης και η Cenergy

Αυτοκινητόδρομοι: Πετούν το «γάντι» Vinci και Hocthief για τις τιμές των διοδίων

Πώς θα διατεθούν τα επιπλέον χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ