search icon

Bloomberg

Η παγκόσμια ναυτιλία προετοιμάζεται για πολύμηνο «μπλόκο» στην Ερυθρά Θάλασσα (γράφημα)

Άγνωστες παραμένουν ακόμα οι λεπτομέρειες του στρατιωτικού πλάνου των HΠΑ, εντείνοντας την αβεβαιότητα και το χάος στην περιοχή - Φόβοι για ντόμινο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα – Πώς αντιδρούν εφοπλιστές και ναυτιλιακές

H παγκόσμια ναυτιλία προετοιμάζεται για την απώλεια της σημαντικότερης εμπορικής της διαδρομής. Τη στιγμή που οι ΗΠΑ συγκροτούν μία ομάδα κρούσης για την αντιμετώπιση των μαχητών Χούθι της Υεμένης, πολλές ναυτιλιακές εξακολουθούν να περιμένουν λεπτομέρειες της διεθνούς δράσης, ενώ ανησυχούν όσον αφορά την εφαρμογή της. 

Οι Χούθι συνεχίζουν να επιτίθενται σε πλοία για να δείξουν την υποστήριξή τους προς τη Χαμάς στον πόλεμο που μαίνεται στο Ισραήλ, ενώ ορισμένοι ειδικοί ανησυχούν πως μία ιδιαίτερα επιθετική απάντηση από το διεθνές μέτωπο θα κλιμακώσει τη βία.

Πολλές ναυτιλιακές, κατ’ αυτόν τον τρόπο, έχουν αποφασίσει να στείλουν τα τάνκερ και τα πλοία τους γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, αυξάνοντας το κόστος κάθε αποστολής κατά $1 εκατ. και προσθέτοντας μία εβδομάδα σε κάθε ταξίδι. Παράλληλα, οι τιμές του πετρελαίου καταγράφουν αυξητικές τάσεις.

Οι επιθέσεις δημιούργησαν ενδεχομένως μία χειρότερη και μία πιο μακροπρόθεσμη κρίση στη ναυτιλία από αυτή την οποία το παγκόσμιο εμπόριο κλήθηκε να αντιμετωπίσει το 2021 όταν ένα τεράστιο πλοίο είχε μπλοκάρει τη Διώρυγα του Σουέζ. 

Σημειωτέον πως, σύμφωνα με το Bloomberg, τα πλοία φορτωμένα με όλων των ειδών εμπορεύματα όπως πετρέλαιο, μέχρι σιτηρά και αυτοκίνητα αναγκάζονται να πλέουν γύρω από την Αφρική, αυξάνοντας πιθανώς τις τιμές των αγαθών τη στιγμή που ο πληθωρισμός είχε αρχίσει να μειώνεται. 

«Η όλη κατάσταση θα μπορούσε να διαρκέσει πολλές ημέρες ή εβδομάδες, αλλά υπάρχουν ορισμένα σενάρια βάσει των οποίων θα πρέπει να αφήσουμε ανοιχτό το ενδεχόμενο πως η κρίση θα κρατήσει περισσότερο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας Hapag-Lloyd, Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, στο Bloomberg TV. Η γερμανική ναυτιλιακή έχει σταματήσει τα δρομολόγια στην Ερυθρά Θάλασσα.

Για τους καπετάνιους των πλοίων και τις εταιρείες, ακόμα και οι πιθανοί τρόποι αντιμετώπισης ενδέχεται να δημιουργήσουν προβλήματα. Οι ναυτικές νηοπομπές οι οποίες θα κατευθύνουν τα πλοία μέσα από την επικίνδυνη θαλάσσια περιοχή θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποια προστασία, αλλά αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται.

«Το εμπόριο θα επιβραδυνθεί αφού θα πρέπει να περιμένουμε να περάσει η νηοπομπή από την περιοχή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Euronav NV, Αλεξάντερ Σάβερις. Σημειωτέον πως ο πετρελαϊκός κολοσσός έχει σταματήσει όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και δεν πρόκειται να επιστρέψει μέχρι να υπάρξουν τέτοιου είδους στρατιωτικές νηοπομπές. 

Το αμερικανικό Πεντάγωνο δεν έχει ακόμη περιγράψει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο η στρατιωτική επιχείρηση Prosperity Guardian θα προστατεύσει τα πλοία. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της A.P. Moller-Maersk A/S, Βίνσεντ Κλερκ, θα χρειαστούν μερικές εβδομάδες μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η ομάδα κρούσης.

Οι χαλαρού είδους νηοπομπές οι οποίες ακολουθούν μία συγκεκριμένη διαδρομή έχουν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν, όταν η πειρατεία στη Σομαλία αποτελούσε διεθνές πρόβλημα, σύμφωνα με το στέλεχος της Bimco, Τζέικομπ Πάασκε Λάρσεν. 

«Είναι επίσης πιθανή και η προσπάθεια δημιουργίας μίας ασφαλούς, ευρύτερης ζώνης ανάλογα με την κατάσταση», ανέφερε ο Λάρσεν, προσθέτοντας πως «μία νηοπομπή όπου στρατιωτικά συνοδεύουν εμπορικά πλοία είναι σχετικά λιγότερο πιθανή καθώς είναι πολύ απαιτητική όσον αφορά τους πόρους. Δεν πιστεύω πως θα υπάρχουν αρκετά πολεμικά πλοία».

Η συμμαχία που δημιούργησαν οι ΗΠΑ συμπεριλαμβάνει μόνο λίγες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ισπανία, από την πλευρά της, δήλωσε πως η συμμετοχή της εξαρτάται από τις αποφάσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.

Το αίτημα της Ουάσινγκτον για συμμετοχή της Αυστραλίας φαίνεται πως απέρριψε η Καμπέρα. 

Οι λεπτομέρειες αυτού του είδους θα μπορούσαν να καθυστερήσουν τον απαιτούμενο χρόνο για τον έλεγχο της κατάστασης, όπως ανέφερε ο Μανρό Άντερσον της Vessel Protect.

«Οι ναυτιλιακές θα επιστρέψουν στην περιοχή μόνο όταν μπορούν να είναι σίγουρες για την αποτελεσματικότητα της εφαρμοσμένης προστασίας. Δεν είναι εύκολο να πεπειστούν βάσει των πρόσφατων ανακοινώσεων», συμπλήρωσε.

Διαβάστε ακόμη

Ανάπτυξη 2,4% το 2023 και 2,5% τη διετία 2024- 2025 «βλέπει» η ΤτΕ – Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις

IWG: Πώς η ευέλικτη εργασία άλλαξε το dress code – Η εξέλιξη της μόδας στον χώρο εργασίας

Ταξίδια: Αποφασισμένοι για βόλτες στις γιορτές οι Ευρωπαίοι παρά τους φόβους για τρομοκρατικό χτύπημα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version