Η εμβέλεια του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου γίνεται όλο και μικρότερη, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η άνοδος των τιμών των ναύλων καθιστούν τις προμήθειες από πιο κοντινές περιοχές πιο ελκυστικές.

Η δραματική μείωση της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ αποτελεί το έναυσμα της αλλαγής αυτής, με τη μισή αγορά πετρελαίου να επικεντρώνεται γύρω από τον Ατλαντικό, τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μεσόγειο, ενώ η άλλη μισή συμπεριλαμβάνει τον Περσικό Κόλπο, τον Ινδικό Ωκεανό και την Ανατολική Ασία.

Αν και υπάρχουν ακόμα μεταφορές πετρελαίου μεταξύ των δύο περιοχών αυτών, ακολουθούν το μακρύτερο και ακριβότερο ταξίδι γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, αυξάνοντας τη δυσκολία μεταφοράς αλλά και τις τιμές.

Ορισμένα ευρωπαϊκά διυλιστήρια επέλεξαν να μην προχωρήσουν σε αγορά ιρακινού πετρελαίου Basrah τον περασμένo μήνα, με τις εταιρείες να στρέφονται πια σε φορτία από τη Βόρεια Θάλασσα και τη Γουιάνα. Στην Ασία, η αλματώδης αύξηση της ζήτησης για το αργό Murban του Άμπου Ντάμπι οδήγησε σε αύξηση των τιμών spot στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ οι ροές από το Καζακστάν προς την Ασία έχουν καταγράψει απότομη μείωση.

Οι παραδόσεις αργού από τις ΗΠΑ προς την Ασία, όπως αναφέρει το Bloomberg, μειώθηκαν περισσότερο από το ένα τρίτο τον περασμένο μήνα σε σχέση με τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

Η διάσπαση της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου δε θα είναι μόνιμη, αλλά προς το παρόν δυσκολεύει τις χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές, όπως η Ινδία και η Νότια Κορέα, να διαφοροποιήσουν τις πηγές εφοδιασμού τους με πετρέλαιο. Για τα διυλιστήρια, περιορίζει την ευελιξία τους να ανταποκριθούν στις ταχέως μεταβαλλόμενες δυναμικές της αγοράς και θα μπορούσε τελικά να περιορίσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους.

«Η στροφή προς ευκολότερα από υλικοτεχνικής άποψης φορτία έχει εμπορικό νόημα και αυτό θα ισχύει για όσο διάστημα οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα διατηρούν τις τιμές των ναύλων σε υψηλά επίπεδα», δήλωσε ο αναλυτής της Kpler, Βίκτορ Κατόνα, προσθέτοντας πως «το όλο πρόβλημα αποτελεί μια δύσκολη προσπάθεια εξισορρόπησης μεταξύ της ασφάλειας και της μεγιστοποίησης των κερδών».

Οι διελεύσεις πετρελαιοφόρων μέσω της διώρυγας του Σουέζ μειώθηκαν κατά 23% τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, ανέφερε η Kpler σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε στις 30 Ιανουαρίου. Η μείωση των μεταφορών ήταν ακόμη πιο έντονη για το υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LPG) και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), οι οποίες μειώθηκαν κατά 65% και 73%, αντίστοιχα.

Oι ροές ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών από την Ινδία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, καθώς και το ευρωπαϊκό μαζούτ και η νάφθα που κατευθύνονται προς την Ασία επηρεάστηκαν περισσότερο. Οι ασιατικές τιμές της νάφθας, η οποία αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή πετροχημικών, έφτασαν σχεδόν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών την περασμένη εβδομάδα, λόγω των ανησυχιών για δυσκολία προμήθειας από την Ευρώπη.

Ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα μεταφέρεται στις τιμές του πετρελαίου μέσω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς, γεγονός που ενθαρρύνει τα διυλιστήρια να στραφούν στις τοπικές μεταφορές. Τα ναύλα των Suezmax από τη Μέση Ανατολή προς τη βορειοδυτική Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50% από τα μέσα Δεκεμβρίου, όπως υποστηρίζει η Kpler. H τιμή του Brent έχει καταγράψει αύξηση κατά περίπου 6% κατά την ίδια περίοδο.

Εν τω μεταξύ, το κόστος παράδοσης πετρελαίου στην Ασία από τις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή αυξάνεται κατακόρυφα, αυξήθηκε κατά περισσότερο από $2/βαρέλι σε διάστημα τριών εβδομάδων τον Ιανουάριο, σύμφωνα με εμπόρους που συμμετέχουν στην αγορά.

«Η διαφοροποίηση είναι ακόμη δυνατή, αλλά ακολουθείται από υψηλότερη τιμή», δήλωσε ο αναλυτής της UBS Group AG, Tζιοβάνι Σταουνόβο, προσθέτοντας πως «αν το επιπλέον κόστος δεν μπορεί να μεταφερθεί στους καταναλωτές, θα μειώσει τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων».

Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να οδηγήσει σε μακροχρόνια αναδιάταξη των ροών πετρελαίου, αλλά η επίλυση της βραχυπρόθεσμης σύγκρουσης είναι σχετικά δύσκολη. Αντιθέτως, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος για περισσότερες διαταραχές, ιδίως μετά το χτύπημα των Χούθι σε δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικά καύσιμα στα τέλη του περασμένου μήνα. Η επίθεση αυτή ήταν σημαντική, καθώς η υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα των ένοπλων είχε προηγουμένως δηλώσει ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία δεν αποτελούσαν στόχο.

Σημειωτέον πως το περασμένο Σαββατοκύριακο, οι Χούθι υποσχέθηκαν να απαντήσουν στις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ μετά από τον βομβαρδισμό δεκάδων βάσεών τους.

«Η γεωπολιτική δεν είναι καλή για το εμπόριο», δήλωσε ο διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Surrey Clean Energy, Άντι Ιμσίροβιτς, προσθέτοντας πως «αν ήμουν αγοραστής, θα βρισκόμουν σε εγρήγορση. Είναι μια δύσκολη περίοδος για τα διυλιστήρια, ειδικά για τα ασιατικά διυλιστήρια, τα οποία πρέπει να είναι πιο ευέλικτα».

Διαβάστε ακόμη

Τουρκία: Γιατί οι αναλυτές δεν ανησυχούν από τη νέα αλλαγή στο τιμόνι της Κεντρικής Τράπεζας (πίνακες)

Ο Λίντνερ προειδοποιεί τους Γερμανούς για τον κίνδυνο… φτώχειας

Τιμολόγια ρεύματος: Στους 6 μήνες η μικρότερη διάρκεια – Τι θα ισχύσει για τη ρήτρα πρόωρης αποχώρησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ