Μετά από μια διακοπή δύο εβδομάδων, οι έμποροι πετρελαίου κλείνουν για άλλη μια φορά supertankers που ενός  κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού, που έχει πιαστεί στη μέση των κυρώσεων των ΗΠΑ.

Οι μισθώσεις αυτές ωστόσο πιθανώς δεν θα καθησυχάσουν αμέσως μια αγορά ναύλων που αυξάνεται καθημερινά σε νέα ύψη.

Τρία δεξαμενόπλοια μεταφοράς 2 εκατομμυρίων βαρελιών – το Xin Lian Yang, το Xin Yue Yang και το Xin Ning Yang – έχουν δεσμευτεί προσωρινά από μη αναγνωρισμένες εταιρείες, σύμφωνα με τους πλοιοκτήτες που συμμετέχουν στη συμφωνία.

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ ήταν σε δύο θυγατρικές της κινεζικής COSCO Shipping Corp., του μεγαλύτερου ιδιοκτήτη εμπορικών πλοίων στον κόσμο. Οι κυρώσεις ώθησαν τους εμπόρους να ακυρώσουν τις μισθώσεις που συνδέονται με την COSCO, παρόλο που η ίδια η μητρική εταιρία δεν είχε εμπλακεί. Το πρόβλημα είναι, σύμφωνα με τους πλοιοκτήτες, ότι εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη σαφήνειας σχετικά με ποια δεξαμενόπλοια που υπόκεινται στις κυρώσεις και ποια όχι. Δύο μισθώσεις δεν το αλλάζουν αυτό.

Αυτό έχει σημασία επειδή ο συνολικός στόλος της COSCO περιλαμβάνει 43 πολύ μεγάλους μεταφορείς φορτίου – περίπου 86 εκατομμύρια βαρέλια μεταφορικής ικανότητας – καθώς και πολλά μικρότερα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd.

Έτσι, μέχρις ότου υπάρξει σαφήνεια σχετικά με τα πλοία που υπόκεινται στις κυρώσεις, οι πλοιοκτήτες λένε ότι η διαθεσιμότητα των πλοίων πιθανότατα θα παραμείνει περιορισμένη. Ακόμη και όταν υπάρξει σαφήνεια, η προσφορά του στόλου θα μπορούσε να είναι ακόμα περιορισμένη, αν αποδειχθεί ότι επλήγη μεγάλος αριθμός δεξαμενόπλοιων της COSCO.

Τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων είχαν ήδη αυξηθεί τον περασμένο μήνα, μετά από τις επιθέσεις σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, καθώς οι έμποροι μεταφέρθηκαν γρήγορα σε πηγές αργού από περιοχές εκτός του Περσικού Κόλπου, περιορίζοντας έτσι την προσφορά των πλοίων.

Τα υψηλά έξοδα ναύλωσης  αρχίζουν να επιβαρύνουν την πετρελαϊκή βιομηχανία, με τις επιπτώσεις των κυρώσεων που να γίνονται ήδη εμφανείς σε όλη την αγορά. Τα περιθώρια διύλισης στην Ασία μειώνονται, τα ιστορικά αρμπιτράζ έχουν ελαττωθεί και οι παραγωγοί αργού πετρελαίου μπορεί να πρέπει να μειώσουν τις τιμές για να μεταφέρουν τα βαρέλια τους.

Δεν είναι συνήθως βιώσιμο ή κερδοφόρο για τους εμπόρους και τα διυλιστήρια πετρελαίου να πληρώνουν τεράστια ποσά, όπως 14 εκατομμύρια δολάρια – ή 7 δολάρια για κάθε βαρέλι – για να μεταφέρουν το πετρέλαιο στους ωκεανούς, όπως κάνουν ορισμένοι. Το ερώτημα είναι ποιος θα είναι ο νέος νορμάλ τρόπος, όταν η κατάσταση με το στόλο της COSCO γίνει σαφέστερη.

Τα ναύλα για ταξίδια στην Ασία από τον Περσικό Κόλπο απέδιδαν στους ιδιοκτήτες περισσότερα από 123.000 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία από το Baltic Exchange στο Λονδίνο. Αυτό είναι ίσως το υψηλότερο επίπεδο σε εδώ και 11 χρόνια.