Φρένο στις θαλάσσιες εξαγωγές αργού στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο έβαλε η Ρωσία, εν αναμονή της συνάντησης των υπουργών Πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ αυτό το Σαββατοκύριακο, όπου η συμμόρφωση με τις περικοπές της παραγωγής θα βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Η κίνηση αυτή του Κρεμλίνου έγινε μετά την εκτίναξη των αποστολών τον Οκτώβριο.

Περίπου 2,7 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα μεταφέρθηκαν από τα ρωσικά λιμάνια την εβδομάδα έως τις 19 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθεί το Bloomberg. Μειώθηκαν κατά 580.000 βαρέλια ημερησίως από τον αναθεωρημένο αριθμό για την περίοδο έως τις 12 Νοεμβρίου, σημειώνοντας την μεγαλύτερη πτώση στο τετράμηνο.

Η Μόσχα δήλωσε στις αρχές Αυγούστου ότι θα παρατείνει τους περιορισμούς των εξαγωγών με μειωμένο ρυθμό 300.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από το μέσο επίπεδο Μαΐου-Ιουνίου μέχρι το τέλος του έτους, μια πολιτική που επιβεβαιώθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Εάν το βάρος πέσει εξ ολοκλήρου στο αργό, αυτό θα σήμαινε θαλάσσιες μεταφορές 3,28 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως. Ωστόσο, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Αλεξάντερ Νόβακ δήλωσε στο Interfax ότι η μείωση κατανέμεται τόσο στο αργό όσο και στα διυλισμένα προϊόντα. Αυτό περιπλέκει τις εκτιμήσεις σχετικά με το αν η Ρωσία τηρεί τη δέσμευσή της μετά την επιβολή προσωρινής απαγόρευσης εξαγωγής καυσίμων από την κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο, μεταδίδει το Bloomberg.

Με το βλέμμα στη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ+

Η ομάδα πετρελαιοπαραγωγών του ΟΠΕΚ+, της οποίας ηγούνται από κοινού η Ρωσία και η Σαουδική Αραβία, θα συνεδριάσει στη Βιέννη στις 26 Νοεμβρίου, όταν θα εξετάσει πώς θα ανταποκριθεί στις προοπτικές εξασθένησης της αγοράς πετρελαίου, καθώς και τον καθορισμό στόχων παραγωγής για το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Η λιγότερο ευμετάβλητη μέση ροή τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε στα 3,23 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, μειωμένη κατά περίπου 200.000 βαρέλια την ημέρα από το αναθεωρημένο ποσοστό για την περίοδο έως τις 12 Νοεμβρίου. Αυτό ήταν το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων οκτώ εβδομάδων, αλλά εξακολουθεί να υπερβαίνει κατά περίπου 340.000 βαρέλια ημερησίως τις αποστολές κατά την περίοδο έως τις 20 Αυγούστου, όταν οι περικοπές των εξαγωγών αργού της Μόσχας ήταν οι μεγαλύτερες.

Η επεξεργασία πετρελαίου της Ρωσίας σημείωσε άλμα την εβδομάδα έως τις 15 Νοεμβρίου στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν τριών μηνών, καθώς τα διυλιστήρια της χώρας επέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος της δυναμικότητάς τους μετά την εποχιακή συντήρηση.

Τα εβδομαδιαία έσοδα του Κρεμλίνου από τους εξαγωγικούς δασμούς πετρελαίου μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο μηνών, με την πτώση του όγκου να αντισταθμίζεται εν μέρει από τον υψηλότερο δασμολογικό συντελεστή του Νοεμβρίου.

Από τον Ιανουάριο, οι παραγωγοί πετρελαίου της Ρωσίας πρόκειται να πληρώσουν υψηλότερο φόρο παραγωγής για να χρηματοδοτήσουν τις αυξημένες επιδοτήσεις στα μεταγενέστερα στάδια, οι οποίες επανήλθαν τον Οκτώβριο, αφού μειώθηκαν στο μισό τον προηγούμενο μήνα. Ο εξαγωγικός δασμός πρόκειται να καταργηθεί στο τέλος του τρέχοντος έτους στο πλαίσιο των μακροχρόνιων σχεδίων φορολογικής μεταρρύθμισης της Ρωσίας.

Υποχώρησαν οι ροές – Ποιες περιοχές πλήττονται

Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου υποχώρησαν στα 3,23 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Αυτό ήταν μειωμένο από τα αναθεωρημένα 3,43 εκατ. βαρέλια ημερησίως την περίοδο έως τις 12 Νοεμβρίου. Οι μεταφορές υποχώρησαν σε χαμηλό οκτώ εβδομάδων και ήταν περίπου 360.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της αύξησης των όγκων μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου.

Σε όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα φορτία που χαρακτηρίζονται ως KEBCO του Καζακστάν. Πρόκειται για φορτία της KazTransoil JSC που διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω του Novorossiysk και του λιμένα της Βαλτικής Ust-Luga και δεν υπόκεινται σε κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε ανώτατο όριο τιμών.

Τα βαρέλια από το Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργηθεί ένας ομοιόμορφος βαθμός εξαγωγής. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν έχει αλλάξει το εμπορικό σήμα των φορτίων του για να τα διακρίνει από εκείνα που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες.

Μειώθηκαν οι εξαγωγές στην Ασία

Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, μειώθηκαν σε 2,73 εκατ. βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου, έναντι αναθεωρημένων 2,93 εκατ. βαρελιών ημερησίως κατά την περίοδο έως τις 12 Νοεμβρίου. Αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από το μέγιστο των περίπου 3,6 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως που σημειώθηκε τον Μάιο.

Περίπου 1,17 εκατομμύρια βαρέλια αργού φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου. Οι θαλάσσιες εισαγωγές της Κίνας συμπληρώνονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται απευθείας από τη Ρωσία με αγωγό, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.

Οι ροές σε πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου.

Τόσο τα κινεζικά όσο και τα ινδικά στοιχεία θα αυξηθούν καθώς θα ξεκαθαρίζουν τα λιμάνια εκφόρτωσης για τα πλοία που δεν δείχνουν προς το παρόν τελικούς προορισμούς.

Το ισοδύναμο περίπου 510.000 βαρελιών ημερησίως βρισκόταν σε πλοία που έδιναν σήμα για το Πορτ Σάιντ ή το Σουέζ στην Αίγυπτο, ή αναμένεται να μεταφερθούν από ένα πλοίο σε άλλο στα ανοικτά του λιμανιού Γιοσού της Νότιας Κορέας. Αυτά τα ταξίδια συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας και εμφανίζονται στον παρακάτω χάρτη ως “Άγνωστη Ασία” μέχρι να διαφανεί ο τελικός προορισμός.

Οι “Άλλες άγνωστες” ποσότητες, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 50.000 βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου, είναι εκείνες των δεξαμενόπλοιων που δεν εμφανίζουν σαφή προορισμό. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία προέρχονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας και συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά ορισμένα θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Άλλα θα μπορούσαν να μεταφερθούν από το ένα πλοίο στο άλλο, με τις περισσότερες τέτοιες μεταφορές να πραγματοποιούνται τώρα στη Μεσόγειο, στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας.

Στο ναδίρ Ευρώπη και Τουρκία

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν καταρρεύσει μετά την εισβολή των στρατευμάτων της Μόσχας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Μια αγορά που κατανάλωνε περίπου 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα σε θαλάσσιο αργό μικρών αποστάσεων, προερχόμενο από τερματικούς σταθμούς εξαγωγής στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, έχει χαθεί σχεδόν εντελώς, για να αντικατασταθεί από προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, η εξυπηρέτηση των οποίων είναι πολύ πιο δαπανηρή και χρονοβόρα.

Καμία μεταφορά ρωσικού αργού δεν έγινε προς τις χώρες της βόρειας Ευρώπης ή προς τις χώρες της Μεσογείου κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου.

Οι ροές προς τη Βουλγαρία, τη μοναδική πλέον ευρωπαϊκή αγορά αργού της Ρωσίας, παρέμειναν αμετάβλητες σε περίπου 104.000 βαρέλια ημερησίως κατά την πιο πρόσφατη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων.

Οι εξαγωγές προς την Τουρκία παρέμειναν επίσης αμετάβλητες σε περίπου 390.000 βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 19 Νοεμβρίου. Παραμένουν υπερδιπλάσιες από ό,τι ήταν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Τα δεδομένα παρακολούθησης των πλοίων διασταυρώνονται με τις αναφορές των λιμενικών πρακτόρων, καθώς και με τις ροές και τις κινήσεις των πλοίων που αναφέρονται από άλλους παρόχους πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων των Kpler και Vortexa Ltd.

Αισθητή μείωση στα έσοδα

Οι εισροές στο πολεμικό ταμείο του Κρεμλίνου από τον εξαγωγικό δασμό αργού μειώθηκαν στα 68 εκατομμύρια δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 19 Νοεμβρίου, ενώ ο μέσος όρος των εσόδων τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε στα 78 εκατομμύρια δολάρια. Τα εβδομαδιαία έσοδα ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων δύο μηνών, με την πτώση του όγκου να αντισταθμίζεται εν μέρει από τον υψηλότερο δασμολογικό συντελεστή του Νοεμβρίου.

Ο συντελεστής δασμού για τον Νοέμβριο καθορίστηκε στα 3,57 δολάρια το βαρέλι, με βάση τη μέση τιμή των Urals στα 83,35 δολάρια κατά την περίοδο υπολογισμού μεταξύ 15 Σεπτεμβρίου και 14 Οκτωβρίου. Αυτό ήταν περίπου 7,70 δολάρια το βαρέλι κάτω από το Brent κατά την ίδια περίοδο. Ο συντελεστής δασμού του Νοεμβρίου θέτει άλλο ένα νέο υψηλό για το έτος.

Ο συντελεστής για τον Δεκέμβριο θα είναι 3,37 δολάρια το βαρέλι, με βάση τη μέση τιμή των Urals των 79,23 δολαρίων κατά την περίοδο υπολογισμού μεταξύ 15 Οκτωβρίου και 14 Νοεμβρίου. Αυτό ήταν περίπου 9,39 δολάρια το βαρέλι κάτω από το Brent κατά την ίδια περίοδο.

Διαβάστε ακόμη

S&P Global Ratings: Θετικές και το 2024 οι προοπτικές των ελληνικών τραπεζών (γραφήματα)

Πράσινο φως απ’ τους μετόχους της Currys για την πώληση του Κωτσόβολου

«Καμπανάκι» ΕΚΤ για την έκθεση των ευρωπαϊκών τραπεζών σε εμπορικά ακίνητα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ