Ηταν από τις πιο δύσκολες διαπραγματεύσεις που έχουν γίνει ποτέ, ωστόσο στο παρά 5′ πριν τη λήξη για το επίσημο Brexit, Βρυξέλλες και Λονδίνο κατάφεραν να κλείσουν την ιστορική εμπορική συμφωνία μετά από 9 ολόκληρους μήνες συνομιλιών΄ μια συμφωνία που θέτει τα θεμέλια για τις μελλοντικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την ηπειρωτική Ευρώπη.

«Υπογράψαμε την πρώτη εμπορική συμφωνία που πετυχάίνει η Ευρώπη και η οποία βασίζεται σε μηδενικούς δασμούς και μηδενικές ποσοστώσεις. Είναι η μεγαλύτερη διμερής συμφωνία που υπογράφεται από την κάθε πλευρά, που καλύπτει συναλλαγές αξίας 668 δισ. στερλινών το 2019», ανακοίνωσε η βρετανική κυβέρνηση.

Από την πλευρά της η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έκανε λόγο για μια συμφωνία «δίκαιη, ισορροπημένη και σωστή».

Τι θα αλλάξει όμως σε πρακτικό επίπεδο αυτή η συμφωνία; Για τις επιχειρήσεις η εμπορική συμφωνία έρχεται ως μια ανακούφιση, καθώς μετριάζει τις χειρότερες διαταραχές που έχουν αντιμετωπίσει ποτέ στη λειτουργία τους, πλην όμως δεν θα μπορέσει να υποκαταστήσει την πλήρη συμμετοχή στο μπλοκ της ΕΕ και τα προνόμια που πήγαζαν από αυτήν.

Με τη Βρετανία να μην αποτελεί πλέον μέλος της τελωνειακής ένωσης και της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, το εμπόριο δεν θα διενεργείται τόσο αβίαστα όσο πριν. Όπως μεταδίδει το Bloomberg, oι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλουν νέα έγγραφα και τα προϊόντα τους θα κινδυνεύουν να παραμείνουν κολλημένα στα σύνορα. Οι χρηματοοικονομικές εταιρείες θα χάσουν το διαβατήριό τους και δεν θα μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες σε ολόκληρη την ΕΕ · και οι καταναλωτές θα δουν να περιορίζεται το δικαίωμά τους να ζουν και να παραμένουν στην άλλη πλευρά του καναλιού της Μάγχης. Ακόμη και η μεταφορά ενός κατοικιδίου σκύλου στην ηπειρωτική Ευρώπη θα γίνει πιο περίπλοκη.

Τι θα αλλάξει από τις 31 Δεκεμβρίου:

Τελωνεία

Οι επιχειρήσεις που εξάγουν στην ΕΕ θα πρέπει να υποβάλουν τελωνειακές δηλώσεις. Για τη μεταφορά εμπορευμάτων από το Ντόβερ στο Καλαί (το πιο πολυσύχναστο σημείο διέλευσης Ηνωμένου Βασιλείου – ΕΕ) τα φορτηγά θα χρειάζονται άδεια που θα εκδίδεται από την κυβέρνηση, θα δείχνουν ότι έχουν τα κατάλληλα έγγραφα και δεν θα κρατούνται από Γάλλους αξιωματούχους.

Αντιμέτωποι με την απειλή των καθυστερήσεων στα σύνορα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές που βασίζονται στον έγκαιρο εφοδιασμό τους με ανταλλακτικά έχουν δημιουργήσει τα αποθέματά τους. Οι παραγωγοί τροφίμων όμως διατρέχουν τον κίνδυνο να δουν τα φρέσκα προϊόντα να σαπίζουν στην αναμονή.

Το εμπόριο ζωικών προϊόντων ειδικότερα θα χρειάζεται νέα έγγραφα. Τα εμπορεύματα θα πρέπει να μετακινούνται μέσω καθορισμένων συνοριακών σταθμών επιθεώρησης και θα απαιτούν πιστοποιητικά υγείας εξαγωγής που εκδίδονται από κτηνίατρο.

Ενώ τα εμπορεύματα που μετακινούνται από το Ηνωμένο Βασίλειο θα αντιμετωπίσζυν ελέγχους από το τέλος του έτους, η Βρετανία έχει αναβάλει τους πλήρεις ελέγχους στις εισαγωγές αγαθών που προέρχονται από την ΕΕ έως τον Ιούλιο. Ωστόσο, οι εταιρείες θα πρέπει ακόμη να τηρούν αρχεία των συναλλαγών τους και να υποβάλλουν τις τελωνειακές δηλώσεις τον Ιούλιο.

Το Σίτι του Λονδίνου

Ανεξαρτήτως της συμφωνίας, οι χρηματοοικονομικές εταιρείες θα χάσουν τη δυνατότητα να παρέχουν υπηρεσίες στην ΕΕ κι έτσι θα αναγκαστούν να μετακινήσουν προσωπικό και δραστηριότητες στην ΕΕ. Η πρόσβαση σε πελάτες στην ΕΕ θα εξαρτάται από το αν η ΕΕ θεωρεί ότι οι κανόνες του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ισοδύναμοι με τους δικούς της σε 40 τομείς, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί. Δεν είναι βέβαιο ότι οι εταιρείες θα λάβουν άδεια – και η ΕΕ θα εξακολουθεί να είναι σε θέση να την αποσύρει χωρίς άμεση ειδοποίηση.

Υπηρεσίες

Αντιστοιχούν στο 40% της βρεταννικής οικονομίας και θα αντιμετωπίσουν νέους περιορισμούς. Θα πρέπει να φτιάξουν γραφεία στην ΕΕ για να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους και ίσως χρειαστούν τοπική έγκριση για τα επαγγελματικά τους προσόντα.

Κανόνες προέλευσης

Προκειμένου να επωφεληθούν από το εμπόριο μηδενικών δασμών βάσει της συμφωνίας Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ, οι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλουν έγγραφα που να αποδεικνύουν την προέλευση των αγαθών τους. Μόνο προϊόντα που περιέχουν επαρκή ποσότητα εισροών από το Ηνωμένο Βασίλειο ή την ΕΕ θα είναι επιλέξιμα για μηδενική τιμολόγηση.

Πρότυπα

Οι εταιρείες ενδέχεται να χρειαστεί να συμμορφωθούν με δύο ξεχωριστά καθεστώτα για πρότυπα και κανονισμούς προϊόντων και να χρειάζονται εγκρίσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο και τους φορείς της ΕΕ για να έχουν το δικαίωμα πώλησης και στις δύο αγορές. Για παράδειγμα, ορισμένα προϊόντα θα πρέπει να φέρουν ένα νέο σήμα αξιολόγησης συμμόρφωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (UKCA) από την 1η Ιανουαρίου, αντί του σήματος CE της ΕΕ, προκειμένου να πωλούνται στη Βρετανία.

Διαβατήρια και κατοικίδια

Οι Βρετανοί επισκέπτες στην ΕΕ θα χρειάζονται διαβατήρια με υπόλοιπο χρόνο ισχύος άνω των 6 μηνών για να ταξιδέψουν. Η παραμονή στην ΕΕ για περισσότερο από 90 ημέρες ενδέχεται να απαιτεί βίζα.
Οι αυτοκινητιστές μπορεί να χρειάζονται διεθνή άδεια οδήγησης. Η μεταφορά του κατοικίδιου ζώου σας στην ήπειρο θα απαιτήσει τη διενέργεια εμβολιασμών και πιστοποιητικού υγείας – μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες.

Μετανάστευση

Η ελεύθερη κυκλοφορία μεταξύ της Βρετανίας και της ΕΕ θα τερματιστεί. Το Ηνωμένο Βασίλειο σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα μετανάστευσης «με βάση τα σημεία», όπου οι εργαζόμενοι στο εξωτερικό πρέπει να αποδείξουν ότι πληρούν ορισμένα κριτήρια πριν τους επιτραπεί να έρθουν στη Βρετανία για δουλειά. Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την ομιλία αγγλικών, την υπάρχουσα προσφορά εργασίας και να κερδίζουν πάνω από 20.480 λίρες (27.300 $) ετησίως

Αλκοόλ και τσιγάρα

Οι Βρετανοί ταξιδιώτες που ταξιδεύουν στην ΕΕ θα μπορούν να επωφεληθούν από τις αγορές αφορολόγητων ειδών σε λιμάνια και αεροδρόμια. Ωστόσο, δεν θα είναι πλέον δυνατή η επιστροφή τους με απεριόριστες ποσότητες προϊόντων όπως αλκοόλ και καπνός από την ΕΕ, που θα υπόκεινται στην καταβολή των ανάλογων φόρων. Αντ ‘αυτού, οι αγοραστές θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν αφορολόγητα έως 200 τσιγάρα, 18 λίτρα κρασί και τέσσερα λίτρα οινοπνευματωδών ποτών.

Οι επιπτώσεις στις χρηματαγορές

Ορισμένοι αναλυτές είναι ακόμη δύσπιστοι για το αν μια συμφωνία θα είναι θετική εξέλιξη για τις αγορές μακροπρόθεσμα.

Ο επικεφαλής στρατηγικός της αγοράς της T.D. Ameritrade, JJ Kinahan, δήλωσε στο Barron’s: «Νομίζω ότι είναι πολύ δύσκολο να πούμε ότι το Brexit είναι πλήρως ενσωματωμένο στις αγορές. Ο λόγος είναι ότι δεν έχει ξαναγίνει ποτέ πριν κάτι παρόμοιο. Κανείς δεν έχει φύγει μέχρι τώρα από την ΕΕ

«Βραχυπρόθεσμα, αυτό είναι υπέροχο νέο …. αλλά μακροπρόθεσμα δεν γνωρίζουμε όλες τις συνέπειες του Brexit.

«Θα περίμενα λοιπόν ότι το [Brexit] θα επιστρέψει στο ραντάρ των επενδυτών κάποια στιγμή το πρώτο τρίμηνο του 2021.»

Ο David Madden, αναλυτής της CMC Markets, δήλωσε στο Barron’s: «για να είμαι ειλικρινής, δεν νομίζω ότι μια συμφωνία θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις αγορές των ΗΠΑ ή στους επενδυτές των ΗΠΑ. Θα έχει πιθανώς μικρό θετικό αντίκτυπο, αλλά τίποτα το φοβερό».

Ωστόσο, ο Lukman Otunuga, αναλυτής της FXTM, δήλωσε ότι ένας θετικός αντίκτυπος μπορεί να εξαπλωθεί. «Όσον αφορά τον αντίκτυπο στις αγορές των ΗΠΑ, η διάθεση ανάληψης ρίσκου θα μπορούσε να διεγείρει την όρεξη για τις αμερικανικές μετοχές», είπε, προσθέτοντας ότι η λίρα θα μπορούσε «να ανακάμψει».

Για τον Chris Zaccarelli, διευθυντή επενδύσεων της Independent Advisor Alliance, οι ΗΠΑ έχουν μεγαλύτερα προβλήματα από το Brexit. «Κοιτάζοντας τις αγορές των Η.Π.Α., το Brexit μικρότερη πηγή ανησυχίας από ό,τι ο ιός, το Lockdown, το πακέτο στήριξης της οικονομίας και την πολιτική της Federal Reserve. Οχι ότι το Brexit είναι άνευ σημασίας, απλώςείναι ένας μικρότερος παράγοντας ανησυχίας σε σύγκριση με τους υπόλοιπους».

Διαβάστε ακόμη:

Μείωση ενοικίου: Άνοιξε η πλατφόρμα – Για ποιους ισχύει το «κούρεμα» 80% και για ποιους το 40%

Επίδομα €534: Πότε θα γίνει η πληρωμή των αναστολών Δεκεμβρίου

Τα Χριστούγεννα της πανδημίας: Επιδρομή ελέγχων – παράταση στο lockdown