Έπειτα από ένα – και πλέον – χρόνο περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας οι Αμερικανοί ανυπομονούν για ταξίδια και ανακαλύπτουν ότι οι φετινές διακοπές θα είναι ακριβότερες, καθώς οι τιμές για αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή, φαγητό, ενοικίαση αυτοκινήτων ή σκαφών έχουν εκτοξευτεί στα ύψη.

Τους τελευταίους μήνες στο πλαίσιο της γενικότερης τάσης αύξησης του πληθωρισμού –λόγω των σημαντικών ελλείψεων που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα και της οικονομικής επανεκκίνησης– οι τιμές σε όλα τα είδη αυξάνονται ραγδαία. Και η τουριστική βιομηχανία δεν αποτελεί εξαίρεση.

Στο παρακάτω διάγραμμα αποτυπώνονται οι αυξήσεις των τιμών που σχετίζονται με τα ταξίδια κατά τη διάρκεια του 2021 βάση του δείκτη τιμών καταναλωτή που καταρτίζει η Στατιστική Υπηρεσία των ΗΠΑ (Bureau of Labor Statistic – BLS) ο οποίος παρακολουθεί τις μηνιαίες διαφοροποιήσεις των τιμών σε ένα ευρύ φάσμα αγαθών και υπηρεσιών.

Οι τιμές για ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα καταγράφουν τη μεγαλύτερη αύξηση από τον Ιανουάριο. Ειδικότερα, από τις αρχές του έτους έχουν αυξηθεί κατά 64,4%. Μόνο από τον Μάιο έως τον Ιούνιο, οι τιμές στα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 5,2%.

Σύμφωνα με το BusinessInsider, και οι τιμές για τη διαμονή σε ξενοδοχείο αυξήθηκαν μετά την μικρή κάμψη που είχαν καταγράψει τον Μάιο. Μέσα σε μόλις ένα μήνα – και συγκεκριμένα από τον Μάιο έως τον Ιούνιο – οι τιμές των ενοικιαζόμενων δωματίων αλλά και τα ξενοδοχεία σημείωσαν αύξηση κατά 7,9%. Αυτή τη στιγμή είναι κατά 19,8% υψηλότερες σε σύγκριση με τον Ιανουάριο.

Αν και στον δείκτη του BLS δεν καταγράφονται στοιχεία για τις μετακινήσεις μέσω Uber και Lyft ή τις διαμονές μέσω Airbnb και αυτές οι τιμές έχουν αυξηθεί.

 

Επίσης και οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί από τις αρχές του έτους, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με εκείνες των καταλυμάτων και των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων. Στα αεροπορικά εισιτήρια καταγράφεται μια πιο μετριοπαθής αύξηση της τάξης του 2,7% από τον Μάιο έως τον Ιούνιο, ενώ οι τρέχουσες τιμές τους βρίσκονται στο +15,4% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.

Οι τιμές καταναλωτή κατέγραψαν τον Ιούνιο αύξηση μεγαλύτερη του αναμενόμενου κατά 0,9%, ξεπερνώντας κατά πολύ τις εκτιμήσεις των αναλυτών του Bloomberg που ανένεμαν ότι η αύξηση θα ήταν της τάξης του 0,5%. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο ρυθμό μηνιαίας αύξησης του πληθωρισμού από τον Απρίλιο του 2008 όταν είχε αυξηθεί κατά 1%. Σε ετήσια βάση ο δείκτης έχει καταγράψει αύξηση κατά 5,4% τον Ιούνιο, ενώ τον αμέσως προηγούμενο μήνα το ποσοστό αύξησης ήταν 4,9%.

Ταξιδιωτικό boom προ των πυλών

Στην αύξηση των τιμών έχει συμβάλει και η τουριστική βιομηχανία. Αφού πέρασαν ένα χρόνο σε καραντίνα, οι Αμερικανοί ανυπομονούσαν να ταξιδέψουν ξανά. Ο εμβολιασμός και η άρση των περιορισμών τους επέτρεψαν να το κάνουν.

Ήδη από τα τέλη Μαρτίου, άρχισε να σημειώνεται το ταξιδιωτικό boom. Οι χρεώσεις για αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία στις πιστωτικές κάρτες των Αμερικανών αυξήθηκαν και η κίνηση στα αεροδρόμια τα Σαββατοκύριακα άρχισε να θυμίζει τις προ πανδημίας εποχές.

Ώθηση στην ταξιδιωτική άνθιση αναμένεται να δώσουν οι πλούσιοι millennials καθώς σε πρόσφατη έρευνα (Accenture and TripAdvisor) είναι εκείνοι που δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν σε ταξίδια τα χρήματα που συγκέντρωσαν ή αποταμίευσαν κατά τη διάρκεια της πανδημία. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα η συγκεκριμένη ομάδα πραγματοποιεί το υψηλότερο ποσοστό πολυτελών κρατήσεων (ταξίδια που κοστίζουν τουλάχιστον $ 5.000) έναντι όλων των άλλων.

Προφανώς αυτά είναι καλά νεά για την αμερικανική οικονομία, η οποία χρειάζεται τέτοιες δαπάνες για να σταθεί ξανά στα πόδια της. Ωστόσο, η αύξηση της ταξιδιωτικής ζήτησης παρότι στηρίζει την οικονομία μεταφράζεται σε μεγαλύτερο κόστος για τους Αμερικανούς οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερα για τις διακοπές τους. Πρόκειται για φαύλο κύκλο: Όσο πιο πολύ, οι πολίτες επιθυμούν να ταξιδεύουν τόσο πιο πολύ θα αυξάνονται οι τιμές

Μένει να διαπιστωθεί το εάν η αύξηση του πληθωρισμού είναι προσωρινή συνέπεια της επανεκκίνησης της οικονομίας ή ένα πιο μακροπρόθεσμο πρόβλημα. Ωστόσο, ο πληθωρισμός στα ταξίδια πιθανότατα θα παραμείνει για καιρό. Το ότι οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων καταγράφουν την υψηλότερη και πιο σταθερή ζήτηση υποδηλώνει ότι ακόμα είναι πολλοί εκείνοι που συνειδητά δεν επιλέγουν αεροπλάνα ή λεωφορεία (μέσα με μεγάλο συγχρωτισμο ατόμων) για τα ταξίδια τους. Η αύξηση των εμβολιασμών και η δημιουργία ανοσίας στον πληθυσμό θα οδηγήσει πιθανότατα σε μεγαλύτερη αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών καθώς οι πολίτες θα επιλέγουν και πάλι μέσα με αυξημένο συγχρωτισμό.

Διαβάστε ακόμη:  

Kι όμως η Ελλάδα φέτος προσελκύει περισσότερους τουρίστες «big spenders» (πίνακες) 

Stress tests: Θετική έκπληξη από την Ελλάδα – Οι εκτιμήσεις των Autonomous Research, Axia & BNP Paribas 

Self test: Έρχονται τσουχτερά πρόστιμα και στέρηση μισθού (vid)