Οι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας ανησυχούν όλο και περισσότερο για την έλλειψη σπάνιων γαιών.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση προμηθευτών αυτοκινήτων CLEPA, αρκετές ευρωπαϊκές μονάδες και γραμμές παραγωγής προμηθευτών αυτοκινήτων έχουν ήδη κλείσει λόγω των πρόσφατων εξαγωγικών ελέγχων της Κίνας, ενώ η ένωση προειδοποιεί για περαιτέρω διακοπές λειτουργίας καθώς εξαντλούνται τα αποθέματα.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και στελέχη του κλάδου έχουν επίσης κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, αναφέροντας ότι ο εξαιρετικά παγκοσμιοποιημένος κλάδος είναι ιδιαίτερα ευάλωτος σε περαιτέρω διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στις αρχές Απριλίου, το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας επέβαλε περιορισμούς στις εξαγωγές αρκετών σπάνιων γαιών και μαγνητών που χρησιμοποιούνται ευρέως στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της άμυνας και της ενέργειας. Οι περιορισμοί επιβλήθηκαν ως μέρος της αντίδρασης στην αύξηση των δασμών που επέβαλε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στα προϊόντα της Κίνας.
Ορισμένες από τις σπάνιες γαίες που επηρεάζονται είναι ζωτικής σημασίας συστατικά για την παραγωγή τόσο κινητήρων εσωτερικής καύσης όσο και ηλεκτρικών οχημάτων.
Η CLEPA δήλωσε πρόσφατα ότι, ενώ από τις αρχές Απριλίου έχουν υποβληθεί εκατοντάδες αιτήσεις για άδειες εξαγωγής στις κινεζικές αρχές, μόνο το 25% περίπου φαίνεται να έχει εγκριθεί.
«Με μια βαθιά αλληλένδετη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, οι εξαγωγικοί περιορισμοί της Κίνας έχουν ήδη οδηγήσει σε διακοπή της παραγωγής στον τομέα των προμηθευτών της Ευρώπης», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο γενικός γραμματέας της CLEPA, Μπέντζαμιν Κρίγκερ.
Από την πλευρά της, η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), το κύριο λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας, προειδοποίησε ότι οι εξαγωγικοί περιορισμοί του Πεκίνου θα μπορούσαν σύντομα να προκαλέσουν τη διακοπή της παραγωγής.
«Οι κινεζικοί περιορισμοί στις εξαγωγές σπάνιων γαιών αποτελούν σοβαρή πρόκληση για την ασφάλεια του εφοδιασμού και όχι μόνο στις εφοδιαστικές αλυσίδες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αν και έχουν πλέον χορηγηθεί ορισμένες άδειες, αυτό δεν αρκεί προς το παρόν για να εξασφαλιστεί η ομαλή παραγωγή», δήλωσε η πρόεδρος της VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ, στο CNBC.
«Ένα επιπλέον πρόβλημα προκύπτει από την αργή εκτελωνιστική διαδικασία των εξαγωγών για τις οποίες έχει χορηγηθεί έγκυρη άδεια εξαγωγής. Εάν η κατάσταση δεν αλλάξει γρήγορα, δεν μπορούν πλέον να αποκλειστούν καθυστερήσεις στην παραγωγή ή ακόμη και διακοπές της παραγωγής», προσέθεσε.
Η Μίλερ επανέλαβε το αίτημα της VDA προς τους νομοθέτες της Γερμανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης «να θέσουν με έμφαση το ζήτημα αυτό στην κινεζική πλευρά, ώστε να βρεθεί γρήγορα λύση στην κατάσταση».
Η ζήτηση για σπάνιες γαίες και κρίσιμα ορυκτά αναμένεται να αυξηθεί εκθετικά τα επόμενα χρόνια, καθώς η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια επιταχύνεται.
Η Κίνα, εν τω μεταξύ, είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αλυσίδας εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 60% της παγκόσμιας παραγωγής σπάνιων γαιών ορυκτών και υλικών. Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει στο παρελθόν ότι αυτό αποτελεί στρατηγική πρόκληση εν μέσω της στροφής προς πιο βιώσιμες πηγές ενέργειας.
Η γερμανική BMW ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι μέρος του δικτύου προμηθευτών της έχει επηρεαστεί από τους εξαγωγικούς περιορισμούς της Κίνας, ενώ οι μεγάλες εγχώριες εταιρείες Volkswagen και Mercedes-Benz Group δήλωσαν ότι δεν αντιμετωπίζουν καμία έλλειψη.
«Κατ’ αρχήν, η Mercedes-Benz έχει μια στρατηγική για όλες τις κρίσιμες πρώτες ύλες που αγοράζονται άμεσα και έμμεσα, η οποία εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ζήτηση και μετριάζει τους κινδύνους εφοδιασμού μακροπρόθεσμα, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι τα αποθέματα πρώτων υλών είναι περιορισμένα σε ορισμένες περιοχές», δήλωσε εκπρόσωπος του ομίλου Mercedes-Benz σε δήλωσή του.
Η αυτοκινητοβιομηχανία προσέθεσε ότι εργάζεται επίσης σε σχέδια για τη «σημαντική μείωση» της ποσότητας σπάνιων γαιών ανά όχημα. «Στο μέλλον, η Mercedes-Benz θέλει να χρησιμοποιήσει νέες συνθέσεις υλικών για να καταργήσει τα βαριά σπάνια μέταλλα, όπως το δυσπρόσιο, από τους ηλεκτρικούς κινητήρες μας», ανέφεραν.
Ένας εκπρόσωπος της Volkswagen δήλωσε στο CNBC ότι η προμήθεια ανταλλακτικών αυτοκινήτων που περιέχουν σπάνιες γαίες είναι σταθερή.
«Οι προμηθευτές μας συνεργάζονται συνεχώς με τους υπεργολάβους τους για να αποκτήσουν τις απαραίτητες άδειες εξαγωγής. Έχουμε λάβει ενδείξεις ότι έχει χορηγηθεί περιορισμένος αριθμός αυτών των αδειών», ανέφεραν.
Παρά ταύτα, δεν είναι μόνο οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν έλλειψη σπάνιων γαιών.
Η ιαπωνική Nissan δήλωσε ότι διερευνά επίσης τρόπους για να ελαχιστοποιήσει τον αντίκτυπο των εξαγωγικών ελέγχων της Κίνας, συνεργαζόμενη με την ιαπωνική κυβέρνηση και την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.
«Είναι κάτι που συμβαίνει αυτή τη στιγμή — και είναι αλήθεια ότι θα έχει κάποιο αντίκτυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ιβάν Εσπινόσα στο CNBC.
«Πρέπει να συνεχίσουμε να αναζητούμε εναλλακτικές λύσεις για το μέλλον, διατηρώντας την ευελιξία και τις επιλογές μας ανοιχτές», προσέθεσε.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Suzuki Motor αναστέλλει την παραγωγή του αυτοκινήτου Swift λόγω των περιορισμών της Κίνας στις σπάνιες γαίες, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές του Reuters.
Διαβάστε ακόμη
UBS: Προβλέπει περαιτέρω αύξηση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ (πίνακες)
Ελπίζουμε να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία με την Ε.Ε. αλλιώς θα επιβάλλουμε δασμούς, λέει ο Τραμπ
Οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν: Η κλιματική αλλαγή θα φέρει χρόνια με φονική ζέστη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.