Παρά την έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η παγκόσμια οικονομία τώρα πια καλείται να αντιμετωπίσει ένα νέο, απροσδόκητο πρόβλημα: το υπερπλεόνασμα των κοντέινερ. 

Εκτός από τη μείωση των τιμών των ναύλων, τα επικαιροποιημένα δεδομένα υποδεικνύουν αύξηση των άδειων εμπορευματοκιβωτίων των ναυτιλιακών. Πρόκειται για νέα ένδειξη της μείωσης της παγκόσμιας ζήτησης και της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με πολλές εταιρείες του κλάδου, η μειωμένη αυτή ζήτηση δεν αποτελεί ομαλοποίηση των επιπέδων της αυξημένης ζήτησης της πανδημίας αλλά μείωση των εξόδων των καταναλωτών.

«Δεν υπάρχει αρκετός χώρος στα ντεπό για την αποθήκευση όλων των άδειων εμπορευματοκιβωτίων», τόνισε ο CEO της Container xChange, Κρίστιαν Ρέλοφς, προσθέτοντας πως «η αύξηση του αριθμού των άδειων εμπορευματοκιβωτίων θα ασκήσει πιέσεις στην αγορά».

O CEO της ιταλικής εταιρείας αποθήκευσης εμπορευματοκιβωτίων Sogese, Αντρέα Μόντι, τόνισε πως «οι αποθηκευτικοί μας χώροι στο Μιλάνο είναι υπερπλήρεις. Η χωρητικότητα των υπόλοιπων αποθηκών μας μειώνεται σημαντικά, ενώ έχουμε αναγκαστεί να ακυρώσουμε ορισμένα νέα συμβόλαια παραλαβών. Αν και η “high season” των παραγγελιών είναι τα Χριστούγεννα, τα προβλήματα των καθυστερήσεων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα έχουν μειωθεί και οι ναυτιλιακές παραδίδουν τα εμπορεύματά τους πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οδηγώντας σε απότομη αύξηση των άδειων κοντέινερ».

Για την καταπολέμηση αυτή των γεμάτων αποθηκών, αρκετά λιμάνια όπως αυτό του Χιούστον έχουν ήδη εφαρμόσει πλαίσιο «ενοικίασης» του χώρου αποθήκευσης των εμπορευματοκιβωτίων τους για περιόδους πάνω από μία εβδομάδα, σύμφωνα με το στέλεχος της Sedwick, Ντάριν Μίλλερ. Σε δηλώσεις του στο CNBC, o Μίλλερ τόνισε πως «τα άδεια αυτά κοντέινερ τα οποία παραμένουν στα λιμάνια και τις αποθήκες για εβδομάδες ολόκληρες επιδεινώνουν την κατάσταση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα με διαφορετικό τρόπο από την αντίστοιχη κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η αγορά δεν έχει εξισορροπηθεί ακόμα».

Ο αντίστοιχος παγκόσμιος δείκτης των εμπορευματοκιβωτίων της Crewry, World Container Index έχει καταγράψει μείωση στα $2.773 ανά κοντέινερ 40 ποδών (ft), της τάξης του 73% από το υψηλό του Σεπτεμβρίου του 2021.

«Blank sailing» και ακυρώσεις

Οι ακυρώσεις αποστολών και το blank sailing αυξάνονται παρά τις επερχόμενες χριστουγεννιάτικες εορτές. Το blank sailing λαμβάνει χώρα όταν μία ναυτιλιακή επιλέγει να μη δέσει σε κάποιο προορισμό εκ των προεπιλεγμένων σταθμών του ταξιδιού της για να διαχειριστεί ανάλογα την αυξομειωμένη ζήτηση ή χωρητικότητα.

Σύμφωνα με την Drewry, το 14% των αποστολών που προορίζονταν για τα τέλη Νοεμβρίου και τις αρχές Δεκεμβρίου, έχουν ήδη ακυρωθεί.

Σημειωτέον πως, σύμφωνα με ανακοίνωση της Maersk την προηγούμενη εβδομάδα, οι τιμές των ναύλων αναμένεται να μειωθούν λόγω της βελτίωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας και της μείωσης της ζήτησης. Η εταιρεία τόνισε στους επενδυτές της πως θα πρέπει να αναμένουν περιορισμένη κερδοφορία.

Παρόμοια είναι και τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της Container xChange σε 200 εταιρείες μεταφορών, όπου το 60% των ερωτηθέντων τόνισαν πως τα γεωπολιτικά και μακροοικονομικά προβλήματα πλήττουν την κατανάλωση και τη ζήτηση για κοντέινερ.

«Γνωρίζουμε πια πως η αγορά είναι απαισιόδοξη (bearish) όσον αφορά την καταναλωτική ζήτηση λόγω των πολλαπλών αρνητικών συγκυριών και της “τέλειας καταιγίδας” των κρίσεων», τόνισε εκπρόσωπος της Container xChange στο CNBC, προσθέτοντας πως «προφανώς η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης αυτής οδηγεί σε μείωση της ζήτησης για κοντέινερ, πλήττοντας την παγκόσμια οικονομία».

Διαβάστε ακόμη 

Kέρδη $2 δισ. στο Powerball: Πόσο γρήγορα μπορεί να χαθούν όλα (pics)     

«Λεία» 35 χιλιάρικα την ημέρα για τους απατεώνες του διαδικτύου – Πώς παίρνουν λεφτά από τους λογαριασμούς σας      

Έρχονται 10 μεγάλα έργα υποδομών για τον ελληνικό τουρισμό (pic)