Διεθνή

JPMorgan: Τα διαγράμματα που εξηγούν το χάος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα

  • newsroom


Υπό τον εύγλωττο τίτλο "Dude, where's my stuff?" η JPMorgan παρουσιάζει την κατάσταση στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων ως αντιπροσωπευτική του χάους στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα - Με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί - Οι χρονικές προβλέψεις

Για να αντιμετωπιστεί το χάος που έχει επέλθει στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα θα απαιτηθεί η αύξηση των εμβολιασμών για την επίτευξη ανοσίας, η αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών και ο τερματισμός των έκτακτων μέτρων στήριξης σε στέγαση και εργασία, όπως αναφέρει σε έκθεσή της η JPMorgan, εκτιμώντας ότι όλα τα παραπάνω θα λάβουν χώρα τους επόμενους μήνες, οδηγώντας σε επιτάχυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης το 2022.

Σε έκθεση υπό τον εύγλωττο τίτλο “Dude, where’s my stuff?” ο Michael Cembalest, επικεφαλής στρατηγικής και επενδύσεων του Asset & Wealth Management της τράπεζας, ξεχωρίζει την κατάσταση στην ναυτιλία και συγκεκριμένα στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων ως χαρακτηριστική του χάους που επικρατεί στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Όπως φαίνεται στα παρακάτω διαγράμματα, πάνω από 70 containerships συνωστίζονται αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του Long Beach και του Los Angeles, περιμένοντας την εκφόρτωση. Το ποσοστό των αδρανών containerships μόλις που ξεπερνά το 3% του συνολικού στόλου, οι τιμές των ναύλων αυξάνονται, οι χρόνοι παράδοσης παρατείνονται και οι σιδηροδρομικές μεταφορές υποχωρούν ραγδαία από τα υψηλά που είχαν καταγράψει το καλοκαίρι, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων.

Το περίεργο με τα ναύλα

Όπως αναφέρει η έκθεση, η πανδημία διατάραξε την εφοδιαστική αλυσίδα με δύο τρόπους: την αύξηση της ζήτησης στη Δύση για εισαγόμενα προϊόντα (που ενισχύθηκε από την τηλεργασία και την αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών) και την παράλληλη μείωσης των εργαζομένων στις γραμμές παραγωγής λόγω της πανδημίας.

Η αύξηση των εισαγωγών στις ΗΠΑ έχει οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση των ναύλων από τα ανατολικά προς τις χώρες της Δύσης (Σαγκάη προς Λος Αντζελες, Σαγκάη προς Ρότερνταμ). Ωστόσο, τα ναύλα για τις αποστολές από τη Δύση προς τις χώρες της Ανατολής δεν έχουν αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό έχοντας ως αποτέλεσμα το εξής περίεργο και προβληματικό φαινόμενο: οι ιδιοκτήτες των κοντέινερ έχουν κίνητρο να τα μεταφέρουν πίσω στην Κίνα άδεια για να κερδίσουν πιο γρήγορα τα υψηλά ναύλα προς την Δύση, αντί να περιμένουν να γεμίσουν για να επιστρέψουν κερδίζοντας και τα (χαμηλότερα) ναύλα προς την Ανατολή. Όπως φαίνεται και στο διάγραμμα 4 όταν άρχισαν να αυξάνονται τα ναύλα από την Ανατολή αυξήθηκαν και τα κοντέινερ που αναχωρούσαν άδεια από τα λιμάνια του Long Beach και του Los Angeles. Το φαινόμενο αυτό επιδεινώνει περαιτέρω τη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα καθώς τα εξαγώγιμα προϊόντα των ΗΠΑ (όπως για παράδειγμα το σιτάρι) παραμένουν στα κοντέινερ των σιδηροδρόμων και στις αποθήκες καταλαμβάνοντας το χώρο που προορίζεται για τα εισαγόμενα προϊόντα.

Η έλλειψη ημιαγωγών

Οι ημιαγωγοί (τσιπ) είναι το τρίτο πιο εμπορεύσιμο προϊόν του κόσμου, μετά το πετρέλαιο και τα αυτοκίνητα. Η ζήτηση για ημιαγωγούς ήταν ισχυρή και πριν την πανδημία λόγω του 5G, της Τεχνητής Νοημοσύνης, των ηλεκτρικών οχημάτων και του IOT (internet of things). Η παρούσα έλλειψη οφείλεται στα παλαιότερης τεχνολογίας τσιπ σιλικόνης των 8 ιντσών που χρησιμοποιούνται ευρέως σε οχήματα, υπολογιστές, μόνιτορ, λάπτοπ, τηλεοράσεις και λευκές οικιακές συσκευές. Η ζήτηση για αυτά τα προϊόντα κατέγραψε τεράστια αύξηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της τηλεργασίας και των περιορισμών στο σπίτι.

Η συμβουλευτική εταιρεία Alix που δραστηριοποιείται στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτιμά πως η έλλειψη ημιαγωγών θα κοστίσει στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες $210 δισ. φέτος, αναθεωρώντας την προηγούμενη εκτίμησή της για $60 δισ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ford προσφέρει στους πελάτες της ταχύτερη παράδοση εάν επιλέξουν “μικρότερο περιεχόμενο χαρακτηριστικών”, το οποίο μεταφράζεται σε λιγότερους ημιαγωγούς.

Τα οικονομικά κίνητρα για την κατασκευή νέων εργοστασίων για ημιαγωγούς των 8 ιντσών είναι περιορισμένα και πολύ λίγα αναμένεται να κατασκευαστούν. Ωστόσο γίνονται επενδύσεις στις υπάρχουσες μονάδες για την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας κατά περίπεου 20%, οπότε η πίεση από την έλλειψη ημιαγωγών αναμένεται να αρχίσει να μειώνεται από το 2ο τρίμηνο του 2022.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν βελτιώνονται καθώς η δυναμική της ανάπτυξης επιβραδύνεται και ο ρυθμός παραγωγής ακολουθεί τον ρυθμό των νέων παραγγελιών. Όπως αναφέρει ο Michael Cembalest η πανδημία έχει επιδεινώσει τις ευπάθειες της αμερικανικής αλυσίδας εφοδιασμού όπως η έλλειψη οδηγών φορτηγών που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να χειροτερέψει καθώς ανακάμπτει το παγκόσμιο εμπόριο.

Η λύση

Αρχικά, θα χρειαστούν περισσότερα κοντέινερ, τα οποία μεταφέρουν το 90% των προϊόντων παγκοσμίως. Οι κινεζικές εταιρείες δημόσιου ενδιαφέροντος παράγουν το 95% των κοντέινερ του πλανήτη και έχουν ήδη αυξήσει την παραγωγή τους. Ο αριθμός των containerships έχει επίσης αυξηθεί, αν και με μικρότερο ρυθμό. Η Κίνα αναμένεται να επωφεληθεί ως ο μεγαλύτερος ναυπηγός στον κόσμο και όπως αναφέρει η έκθεση αυτό συνιστά ακόμα ένα παράδειγμα των απρόβλεπτων οικονομικών κερδών που αποκομίζει η χώρα από την πανδημία όπως επίσης και η αύξηση του μεριδίου της στις εξαγωγέςέναντι των ασιατών ανταγωνιστών της.

Η αύξηση των κοντέινερ και των containerships δεν θα λύσουν προβλήματα στη Δύση, εκτός εάν επιλυθούν και άλλα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό πιθανότατα θα απαιτήσει α) τερματισμό των έκτακτων μέτρων στήριξης (για το εισόδημα ή τη στέγαση) και β) περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού και της συνεπακόλουθης ανησυχίας που αυτή προκαλεί. Όπως αναφέρεται στην έκθεση μέχρι στιγμής, οι περισσότερες αναλύσεις δείχνουν πολύ μικρές διαφορές στην αύξηση των θέσεων εργασίας μεταξύ των αμερικανικών πολιτειών που σταμάτησαν τις επιδοτήσεις έναντι εκείνων που τις συνεχίζουν.

Οσο για το μορατόριουμ της κατάσχεσης ακινήτων το οποίο έληξε στις 31 Ιουλίου στις ΗΠΑ, η JPMorgan δεν αναμένει αύξηση των κατασχέσεων λόγω των νέων κανονισμών προστασίας της πρώτης κατοικίας της CFPB.

Η υποστηρικτική πολιτική των κυβερνήσεων των G7 θα πρέπει να ομαλοποιηθεί έτσι ώστε να εξισορροπηθεί και η αγορά εργασίας, σύμφωνα με την εταιρεία.

Κορωνοϊός

Όσον αφορά τον κορωνοϊό, οι ανησυχίες μπορεί να υποχωρήσουν τους επόμενους μήνες αναφέρει η έκθεση επικαλούμενη τη συνδυαστική αύξηση των εμβολιασμών με την ανάπτυξη ανοσίας στον πληθυσμό που αναμένεται να αντισταθμίσει την υψηλή μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Delta οδηγώντας σε ουσιαστική μείωση των περιοριστικών μέτρων έως τον Νοέμβριο. Επιπλέον οι αναμνηστικές δόσεις εμβολίων στο Ισραήλ φαίνεται να αυξάνουν σημαντικά τα επίπεδα των αντισωμάτων και να επαναφέρουν την αποτελεσματικότητα του εμβολίου της Pfizer έναντι σοβαρής λοίμωξης και πάλι πάνω από το 90%.

Τα νέα κρούσματα στις αναπτυσσόμενες οικονομίες μειώνονται λόγω της μείωσης των ποσοστών νόσησης με μεταλλάξεις Lambda και Gamma στη Λατινή Αμερική και Delta στην Ασία (αν και η θνησιμότητα αυξάνεται σε ορισμένες χώρες στην ανατολική Ευρώπη). Οι χώρες της Ασίας στις οποίες υπάρχουν πολλά κρούσματα δεν παίζουν μεγάλο ρόλο στην αλυσίδα εφοδιασμού αλλά παίζουν αρκετά σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ημιαγωγών (π.χ. Μαλαισία).

Διαβάστε ακόμη:

Φέτος οι αιτήσεις, του… χρόνου οι ρυθμίσεις με 36 – 72 δόσεις

Το μεγάλο ξεπούλημα: Η Evergrande πουλά μερίδιο $1,5 δισ. σε κινεζική τράπεζα – Λήγει η προθεσμία για νέο ομόλογο

Οne & Only Kea Resort: Πολυτελείς βίλες αξίας €45 εκατ. θα πουληθούν έως το τέλος του 2021 στην Τζια (pics)