Τα Ikea αποτελούν ένα διεθνές brand, το οποίο είναι γνωστό για τα φθηνά και εύκολα συναρμολογούμενα έπιπλα, αλλά και για τα… πεντανόστιμα κεφτεδάκια. Δεν είναι τυχαίο ότι η σουηδική εταιρεία κάθε χρόνο πουλάει περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο κομμάτια. 

Τα κεφτεδάκια, σήμερα, αποτελούν το σύμβολο και το σήμα κατατεθέν της κραταιής επιχείρησης λιανεμπορίου, επιτυγχάνοντας τον βασικό στόχο τους: Να κρατούν τους πελάτες στα καταστήματα για λίγο χρόνο παραπάνω. Και γιατί όχι, να αγοράσουν ένα κρεβάτι ή έναν καναπέ, αφού τελειώσουν το γεύμα τους.  

«Τα κεφτεδάκια είναι οι καλύτεροι πωλητές» σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Gerd Diewald, ο οποίος επί σειρά ετών ήταν επικεφαλής των αμερικανικών δραστηριοτήτων της σκανδιναβικής εταιρείας. 

Ωστόσο, οι λαχταριστές λιχουδιές δεν βρίσκονταν πάντα στο μενού. Το 1953, όταν άνοιξε το πρώτο κατάστημα εστίασης εντός των Ikea, οι πελάτες μπορούσαν να αγοράσουν μόνο καφέ και κέικ. Αλλά και αργότερα, όταν το μενού εμπλουτίστηκε με λουκάνικα και πατάτες, τα κεφτεδάκια απουσίαζαν.  

Το «ντεμπούτο» τους έγινε μόλις το 1985. Τότε, βέβαια, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τη σημερινή τους επιτυχία. «Δεν θα μπορούσα να φανταστώ ότι 40 χρόνια αργότερα οι άνθρωποι θα με θυμούνταν γι’ αυτό» τονίζει ο Soren Hullberg, ο οποίος ήταν εμπνευστής της επιτυχημένης «συνταγής».  

Μάλιστα, όπως προσθέτει αναπολώντας το παρελθόν, αρχικά η ιδέα του είχε τύχει αρκετής επιφυλακτικότητας. «Γιατί μια εταιρεία επίπλων πρέπει να αγοράζει κεφτεδάκια και να τα στέλνει σ’ όλο τον κόσμο» ήταν μερικές από τις αντιδράσεις των πρώτων προμηθευτών. Το γιατί, βέβαια, είναι πλέον πασιφανές σε όλους.

Πώς ξεκίνησαν όλα

Η στροφή της Ιkea προς τα κεφτεδάκια έγινε σε μια προσπάθεια της διοίκησης να αυξήσει τις πωλήσεις των καταστημάτων εστίασης. Ο ιδρυτής της εταιρείας, Ingvar Kamprad, δεν ήταν ικανοποιημένος με τις επιδόσεις των εστιατορίων. «Δεν ήταν χαρούμενος με την ποιότητα και την εικόνα τους» σημειώνει στο CNN ο Hullberg. Εκείνη την περίοδο, η Ikea είχε 50 καταστήματα σ’ όλο τον κόσμο και ο Kamprad ανησυχούσε ότι χάνει πελάτες, οι οποίοι πεινούν και φεύγουν για να τσιμπήσουν κάτι.  

Έτσι, αποφάσισε να λανσάρει τα εστιατόρια ως ένα μέρος, όπου οι πελάτες θα μπορούσαν να κάτσουν, να φάνε και να σχεδιάσουν το πώς θα διακοσμήσουν το σπίτι τους με προϊόντα Ιkea. Την υλοποίηση της ιδέας ανέλαβε ο Hullberg, μαζί με μια ομάδα τεσσάρων ατόμων. Κύριος στόχος ήταν να δημιουργήσουν πιάτα, τα οποία δεν θα άφηναν τους πελάτες να «φύγουν» από τα καταστήματα επειδή πεινούσαν ή διψούσαν. 

Ένα τυπικό κατάστημα Ikea εξυπηρετούσε 5.000 πελάτες ημερησίως τη δεκαετία του ‘70 – ‘80. Για να γίνει ευκολότερα η δουλειά, επομένως, το μενού έπρεπε να είναι περιορισμένο. Έτσι συμφωνήθηκε τα πιάτα να είναι κοινά ή παρεμφερή σ’ όλες τις χώρες.  

Τα κεφτεδάκια, βασικό συστατικό της σουηδικής διατροφής, αποτελούσαν και εξακολουθούν να αποτελούν ένα πιάτο, το οποίο αρέσει στους περισσότερους λαούς και υπάρχει στις περισσότερες κουζίνες. Η πρόταση, επομένως, έπεσε στο τραπέζι και απέμενε η υλοποίησή της. 

Η αρχική συνταγή περιλάμβανε κιμά, αποτελούμενο κατά 2/3 από μοσχάρι και 1/3 από χοιρινό. Βέβαια, ο Kamprad ήθελε να είναι κυρίως από χοιρινό. Αλλά, τελικά, κέρδισε η ομάδα του Hullberg, καθώς η παρασκευή μοσχαρίσιων κεφτέδων ήταν ευκολότερη και γρηγορότερη . 

Σήμερα, σχεδόν 40 χρόνια μετά, τα Ikea έχουν μια σειρά από ποικιλίες κεφτέδων. Κλασική, με κοτόπουλο, με ψάρι, για vegeteran, με vegan κιμά κ.ο.κ., ενώ σερβίρονται μαζί με πατάτες, κρεμώδεις σως, μαρμελάδες ή λαχανικά.  

Η πορεία της επιτυχίας παρ’ ολίγο να τιναχτεί στον αέρα το 2013, όταν εντοπίστηκε κρέας αλόγου σε μερίδες που είχαν διαμοιραστεί στην Ευρώπη. Τελικά η κρίση -εύκολα ή δύσκολα- ξεπεράστηκε και πλέον όλη αυτή η άσχημη περιπέτεια ανήκει στο παρελθόν. 

Διαβάστε επίσης:

Ποια εταιρεία ξεπούλησε μέσα σε 90 λεπτά όλα τα μοντέλα που είχε διαθέσιμα για το 2022 (vid)

Πάνω από 10 «μνηστήρες» για την Αττική οδό – Συμμαχίες και «βαριά» ονόματα

Η θαλαμηγός Ωνάση, ο Ιρλανδός μεγιστάνας δικηγόρος και το ενάμισι εκατομμύριο ευρώ (pics + vid)