Διεθνή

Κομισιόν: Νέοι κανονισμοί και αυστηρές ποινές για τις πολιτικές διαφημίσεις στα social media

  • newsroom


Ενίσχυση της διαφάνειας - Υπόλογοι θα είναι τόσο οι πολιτικοί όσο και οι τεχνολογικοί κολοσσοί - Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες που δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς

Νέα νομοθεσία για τη διαφάνεια των διαδικτυακών πολιτικών διαφημίσεων μέσω των πλατφόρμων των Google και Facebook ετοιμάζει η Κομισιόν.

Η νέα πρόταση αναμένεται να παρουσιαστεί στις 23 Νοεμβρίου και αποσκοπεί στην προστασία των πολιτών από τις αθέμιτες πολιτικές διαφημίσεις. Παράλληλα, οι νέοι νομοθετικοί κανόνες έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να καταπολεμήσουν τη στρατηγική του microtargeting μέσω των social media, η οποία έγινε γνωστή μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου της Cambridge Analytica το 2018. 

Οι Βρυξέλλες θέλουν να βελτιώσουν τη διαφάνεια μέσω παροχής περισσότερων στοιχείων για την κομματική χρηματοδότηση των διαφημίσεων και τα target group τα οποία στοχοποιούνται. Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι αλλαγές αυτές θα επιτρέψουν στους πολίτες στο να γνωρίζουν ποιός του «βομβαρδίζει» με πολιτικά μηνύματα.

Παρά το προαναφερθέν σκάνδαλο της Cambridge Analytica και την κοινωνική θέληση για χαρακτηρισμό του microtargeting ως παράνομη δραστηριότητα, οι νέοι κανονισμοί δεν προβλέπουν κάτι τέτοιο.

Σύμφωνα με πηγές του POLITICO, η εσωτερική έρευνα είχε δύο προσεγγίσεις για τον έλεγχο των πολιτικών διαφημίσεων:

  • Οι εκάστοτε κυβερνήσεις θα συνεχίσουν να ελέγχουν και να ρυθμίζουν τις online διαφημίσεις αυτές, ενώ θα βελτιώσουν τη συνεργασία μεταξύ των 27 κρατών-μελών της Ε.Ε.
  • Η δεύτερη πρόταση συμπεριλαμβάνει τη θέσπιση κανονισμών διαφάνειας σε ολόκληρη την Ενωση, όσον αφορά τόσο τα πολιτικά κόμματα αλλά και τις εταιρείες των social media. Eπίσης, προτείνονται αυστηρότερες ποινές σε περίπτωση παράβασης του νόμου, μέχρι και 6% των ετήσιων εσόδων της επιχείρησης.

Στην εσωτερική έρευνα αυτή, η Κομισιόν επέλεξε τη δεύτερη πρόταση η οποία «θα επιτύχει τους στόχους και θα δημιουργήσει κοινό πλαίσιο συνεργασίας για τον έλεγχο των πολιτικών διαφημίσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Διαφάνεια

Οι απαιτήσεις για αυστηρότερους κανονισμούς όσον αφορά τις πολιτικές διαφημίσεις ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια των Ευρωπαϊκών Εκλογών του 2019, όταν οι μεγάλες πλατφόρμες των social media εφάρμοσαν νέους κανόνες για το ποιά κόμματα θα μπορούν να προωθούν διαφημίσεις. Οι κανόνες αυτοί, όμως, αποδείχθηκαν ελλειμματικοί όσον αφορά την εφαρμογή τους σε εθνικό επίπεδο.

Οι πλατφόρμες Facebook, YouTube (Google) και Twitter έχουν υλοποιήσει τους δικούς τους κανονισμούς για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια εκλογών. Το Twitter απαγορεύει πολιτικές διαφημίσεις, ενώ Facebook και Google έχουν εισάγει όρια (και μορατόριουμ κατά τη διάρκεια των αμερικανικών εκλογών) αλλά επιτρέπουν ακόμη τις πολιτικές διαφημίσεις.

Παρ’ όλα αυτά, οι εθελοντικοί κανονισμοί αυτοί δεν περιόρισαν τις επενδύσεις σε πολιτικές διαφημίσεις. Εκατομμύρια ευρώ έχουν ξοδευτεί από τον Απρίλιο του 2019, ακόμη και από την ίδια την Κομισιόν, σύμφωνα με στοιχεία των Facebook και Google. Στις ΗΠΑ, τα αντίστοιχα ποσά ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ.

Αρκετοί ήταν οι Ευρωπαίοι πολιτικοί που κάλεσαν προς απαγόρευση των στοχοποιημένων πολιτικών διαφημίσεων λόγω της πιθανής κατάχρησης προσωπικών δεδομένων και τη διάσπαση της κοινωνικής συνοχής. 

Παρά τη γενικότερη υποστήριξη της ιδέας τόσο από τους πολίτες όσο και κατά τη διάρκεια της εσωτερικής έρευνας της Κομισιόν, δεν τέθηκε μορατόριουμ πολιτικών διαφημίσεων αφού κάτι τέτοιο θα έπληττε κυρίως τα μικρότερα πολιτικά κόμματα. Αντιθέτως, το εκτελεστικό σκέλος της Ε.Ε. αποφάσισε πως οι νέοι κανόνες διαφάνειας θα αποτελέσουν καλύτερη λύση αφού «οι πολιτικοί θα πρέπει να λογοδοτήσουν για τις προεκλογικές τους υποσχέσεις, ενώ η φωνή των πολιτών θα ενδυναμωθεί».

Το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο αναμένεται να ενισχύσει το υπάρχον Digital Services Act που προστατεύει τους Ευρωπαίους χρήστες του διαδικτύου.

Οι κανόνες

Τα δεδομένα που ζητά η Κομισιόν από τις πλατφόρμες συμπεριλαμβάνουν στοιχεία του ποιός και πόσο επένδυσε σε πολιτικές διαφημίσεις αλλά και πότε αυτή προωθήθηκε από τον αλγόριθμο της διαδικτυακής υπηρεσίας. Οι διαφημιστικές θα πρέπει, επίσης, να παρέχουν στοιχεία για τα κριτήρια στοχοποίησης των διαφόρων target group όπως ηλικία, γένος, προσωπικά ενδιαφέροντα και χρονική περίοδο.

Επιπροσθέτως, η Κομισιόν θα ζητήσει τη θέσπιση «βιομηχανικών στάνταρ» παροχής δεδομένων από τις πλατφόρμες αυτές έτσι ώστε να βελτιωθεί η παρούσα κατάσταση της παροχής ελλειμματικών, περίπλοκων και διαφορετικών δεδομένων. Εάν το σχέδιο στεφθεί με επιτυχία, οι εταιρείες των social media θα αναγκαστούν να ελλατώσουν το microtargeting ψηφοφόρων αφού οι αδιαφανείς διαφημίσεις θα περιοριστούν ακόμη και εκτός εκλογικών περιόδων.

Σημειώνεται πως οι κανονισμοί δε θα ισχύουν μόνο για τις ψηφιακές πλατφόρμες αλλά και για τα πολιτικά κόμματα τα οποία θα πρέπει με τη σειρά τους να παρέχουν δεδομένα όσον αφορά τα έξοδα και τα στατιστικά των πολιτικών τους διαφημίσεων στα social media. H E.E. θα προτείνει τη θέσπιση γενικότερου και πρότυπου πλαισίου πολιτικής συνεργασίας για την εφαρμογή της διαφάνειας σε όλα τα κράτη της Ένωσης.

Διαβάστε ακόμη:

Κακοκαιρία «Μπάλλος»: Μεγάλες καταστροφές σε Κέρκυρα Κεφαλονιά, Ιθάκη, αγνοείται άνδρας στην Εύβοια

ΟΑΕΔ – Amazon: Πότε σταματούν οι αιτήσεις για την ψηφιακή κατάρτιση

Νέο ράλι στο πετρέλαιο: Πάνω από τα $84 το μπρεντ – Εβδομαδιαία άνοδος 2%