Η μεταφορά περισσότερων προϊόντων, η στροφή σε προμηθευτές που βρίσκονται πιο κοντά στους καταναλωτές και η μείωση της εξάρτησης από την Κίνα είναι τακτικές που χρησιμοποίησαν οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί λιανοπωλητές για να δημιουργήσουν πιο ανθεκτικές εφοδιαστικές αλυσίδες μετά από τις διαταραχές και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Αντιμέτωποι τώρα με καθυστερήσεις δύο εβδομάδων ή και περισσότερο, καθώς τα πλοία ανακατευθύνονται από την Ερυθρά Θάλασσα και αναγκάζονται να πραγματοποιήσουν τον περίπλου της Αφρικής, οι εταιρείες αυτές έχουν περιορισμένα οικονομικά περιθώρια για δαπάνες σε εναλλακτικές όπως οι αεροπορικές μεταφορές οι οποίες θα έφερναν τα προϊόντα στα καταστήματα γρηγορότερα.

Οι επιθέσεις των Χούθι στην περιοχή έχουν επηρεάσει την κερδοφορία των εταιρειών και έχουν θορυβήσει τη Δύση, κλιμακώνοντας την γεωπολιτική ένταση στη Μέση Ανατολή.

Η δραματική αύξηση του πληθωρισμού μετά την πανδημία έχει επίσης αναγκάσει τους καταναλωτές σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου να περιορίσουν τα έξοδά τους ενώ έχει μετατρέψει τη μείωση του λειτουργικού κόστους σε κύριο ζήτημα για τις εταιρείες λιανικής και χονδρικής. Πολλές εξ αυτών επιλέγουν απλώς να επωμιστούν το υψηλότερο κόστος μεταφοράς αντί να ρισκάρουν την αύξηση των τιμών.

Η ταχεία ανάπτυξη των κινεζικών εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου όπως η Shein και η Temu, οι οποίες παραδίδουν τεράστιες ποσότητες ρούχων και αξεσουάρ σε χαμηλές τιμές από την Κίνα στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αεροπορικώς, έχει επίσης αυξήσει την πίεση στις λοιπές εταιρείες της Δύσης, επιβάλλοντας λιτότητα στην εφοδιαστική τους αλυσίδα.

«Εάν η ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού σημαίνει πως οι εταιρείες αναγκάζονται να πληρώσουν περισσότερα για τα προϊόντα τους, τότε αυτό δεν αποτελεί βιώσιμη επιλογή», δήλωσε το στέλεχος της AlixPartners, Ματ Κλαρκ.

«Η ανάγκη των λιανοπωλητών να αυξήσουν την κερδοφορία τους ξεπερνά την πρόθεσή τους για βελτίωση της ανθεκτικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας», προσέθεσε.

Ορισμένες εταιρείες μόδας προσπαθούν να υπερκεράσουν τα προβλήματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, χρησιμοποιώντας «υβριδικούς» τρόπους μεταφοράς οι οποίοι περιλαμβάνουν την αποστολή προϊόντων στο Ντουμπάι μέσω θαλάσσης και στη συνέχεια την αερομεταφορά τους.

Παρ’ όλα αυτά, η αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων είναι περίπου 10 έως 12 φορές ακριβότερη από την αντίστοιχη μέσω θαλάσσης, σύμφωνα με τον CEO της Unique Logistics, Σουναντάν Ρέι. 

Για την γνωστή αλυσίδα Primark, όπως ανέφερε στέλεχος της Associated British Foods, οι αερομεταφορές δεν αποτελούν βιώσιμη εναλλακτική λύση.

Οι λιανοπωλητές ρούχων και αθλητικών ειδών θέλουν επίσης να αποφύγουν την υπερβολική αύξηση των αποθεμάτων τους, έχοντας μόλις ανακάμψει από το αντίστοιχο πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και το οποίο τους ανάγκασε να πωλούν προϊόντα με έκπτωση.

Η Intersport Deutschland, από την πλευρά της έχει θέσει παράμερα τα αποθέματά της τις τελευταίες εβδομάδες για να διαχειριστεί τις αναμενόμενες καθυστερήσεις οι οποίες θα προκληθούν από τα πλοία που αναδρομολογούνται από την Ερυθρά Θάλασσα, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας Τόμας Στορκ.

Η Intersport Deutschland σχεδιάζει να απορροφήσει το υψηλότερο κόστος μεταφοράς αντί να το μετακυλήσει στους ιδιοκτήτες καταστημάτων ή στους καταναλωτές μέσω υψηλότερων τιμών.

Η Inter IKEA δήλωσε επίσης ότι προς το παρόν, οι τιμές της θα παραμείνουν αμετάβλητες παρά τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, τονίζοντας σε ανακοίνωσή της πως «παραμένουμε προσηλωμένοι στο έργο μας για την ενίσχυση της προσιτότητας των προϊόντων ΙΚΕΑ».

Nearshoring

Ένας τρόπος με τον οποίο οι λιανοπωλητές προσπαθούν να καλύψουν την αύξηση του κόστους και να αποφύγουν την εξάντληση των αποθεμάτων είναι η μείωση των εκπτώσεων και προσφορών.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι εκπτώσεις των λιανοπωλητών έχουν ανέλθει κατά μέσο όρο στο 39% μέχρι στιγμής τον Ιανουάριο, από το 41% πριν από ένα έτος, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG και της Centric Market Intelligence.

Οι διαταραχές στις αποστολές από την Ασία προς την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να ωθήσουν περισσότερους λιανοπωλητές στο «nearshoring», δη την προμήθεια περισσότερων προϊόντων από προμηθευτές οι οποίοι βρίσκονται πιο κοντά στις αγορές τους. Παρ’ όλα αυτά, το κόστος παραμένει βασικό ζήτημα και στην αλλαγή στρατηγικής αυτή.

Η σουηδική H&M δήλωσε ότι αυξάνει το nearshoring έτσι ώστε να βρίσκεται πιο κοντά στον πελάτη, αν και δεν έχει ανακοινώσει συγκεκριμένα βήματα και στόχους.

Η Intersport Deutschland, σύμφωνα με τον Στορκ, πρόκειται κι αυτή να ενισχύσει το nearshoring της, αν και όπως δήλωσε ο ίδιος «αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη, αφού το κόστος πρέπει να αντανακλάται στις τιμές και πρέπει να γίνει αποδεκτό από τον καταναλωτή».

Για τους ευρωπαίους λιανοπωλητές, η αγορά από εργοστάσια της περιοχής είναι συνήθως πιο ακριβή από την προμήθεια από την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες, γεγονός που καθιστά δύσκολη την εφαρμογή του nearshoring και την παράλληλη σταθεροποίηση της ανταγωνιστικότητας, σε κλίμακα.

«Η Κίνα εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη εξαγωγέας ενδυμάτων μόδας. Η σχέση ποιότητας-τιμής είναι τόσο καλή που ακόμη και αν κάποιες εταιρείες θέλουν να μειώσουν το μερίδιο που έχει η Κίνα στη συνολική εφοδιαστική τους αλυσίδα, αυτό είναι σχεδόν αδύνατο, επειδή είναι τόσο καλά τοποθετημένη», δήλωσε το στέλεχος της Hellmann Worldwide Logistics, Λόρενς Σόνινγκ.

Σύμφωνα με το στέλεχος της Artemis Fund Managers, Σουέθα Ραματσαντράν, εάν ορισμένες εταιρείες στραφούν προς το nearshoring και παράλληλα αυξήσουν το λειτουργικό τους κόστος, θα γίνουν λιγότερο αρεστές στους επενδυτές.

«Προφανώς ως επενδυτές δεν θα θέλαμε να τις δούμε να θυσιάζουν τα μακροπρόθεσμα κέρδη τους», δήλωσε η Ραματσαντράν, υπογραμμίζοντας πως η Artemis Fund Managers επενδύει σε εταιρείες όπως η Inditex, η Nike και η Adidas.

«Υπάρχει τρόπος για διαφοροποίηση των εφοδιαστικών αλυσίδων των εταιρειών χωρίς να θυσιάσουν τα περιθώρια κέρδους τους, αντισταθμίζοντας το κόστος του nearshoring μέσω της αύξησης της αποτελεσματικότητάς τους», συμπλήρωσε.

Διαβάστε ακόμη

Morgan Stanley: Μη βιάζεστε με τις αμερικανικές μετοχές – Προτιμήστε τα ομόλογα

Στο στόχαστρο των πλειστηριασμών και το κτίριο που στεγάζεται η ΡΑΑΕΥ (pics)

Πατέντες: Πάνω από 1.000 εφευρέσεις στον ΟΒΙ το 2023 – Άνοδος και στα trademarks

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ