Διεθνή

Λονδίνο – Νέα Υόρκη σε 90 λεπτά: Πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα

  • newsroom


Η Hermeus, μια νεοσύστατη εταιρεία με έδρα την Ατλάντα των ΗΠΑ έχει στόχο να αναπτύξει υπερηχητικά αεροπλάνα

Αν έχουν περάσει 20 χρόνια περίπου από την απόσυρση του Concorde,το ενδιαφέρον για τα υπερηχητικά ταξίδια αναζωπυρώνεται και αρκετά ταχύτατα αεροσκάφη βρίσκονται υπό ανάπτυξη.

Οι αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να ενδιαφέρονται: η United έχει ήδη δεσμευτεί να προσφέρει υπερηχητικές διαδρομές ήδη από το 2029.

Τι γίνεται όμως με το υπερηχητικό ταξίδι, το οποίο συμβαίνει με ταχύτητες 5 Mach – πέντε φορές την ταχύτητα του ήχου – και πάνω; Αυτό θα σήμαινε ότι ένα αεροσκάφος θα μπορούσε να πραγματοποιήσει το δρομολόγιο Νέα Υόρκη-Λονδίνο σε μόλις 90 λεπτά, σε σύγκριση με τις περίπου τρεις ώρες που χρειάζεται ένα Concorde και μεταξύ των έξι έως επτά ωρών για ένα κανονικό επιβατικό αεροσκάφος.

Όπως αναφέρει το CNN σε δημοσίευμά του, η Hermeus, μια νεοσύστατη εταιρεία με έδρα την Ατλάντα, έχει ως στόχο να αναπτύξει υπερηχητικά αεροπλάνα. Ήδη, δοκιμάζει έναν νέο τύπο κινητήρα που όπως υποστηρίζει, θα είναι τελικά ικανός να φτάσει τα 5 Mach (πάνω από 3.000 μίλια / ώρα).

Ο κινητήρας έχει σχεδιαστεί για ένα μικρό, μη επανδρωμένο υπερηχητικό αεροσκάφος που η Hermeus δημιουργεί αυτήν τη στιγμή για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, αλλά σε κλίμακα μεγαλύτερου μεγέθους, θα μπορεί να τροφοδοτήσει επιβατικό αεροπλάνο. Η Hermeus ελπίζει το επιβατικό της αεροπλάνο να κάνει την πρώτη δοκιμαστική πτήση το 2029.

Αρχικά, θα είναι πολύ μικρότερο από τα αεροπλάνα που ξέρουμε, ακόμη και από το Concorde, το οποίο είχε χωρητικότητα περίπου 100 επιβατών.

Επικεντρωθήκαμε στους ταξιδιώτες της business class και της πρώτης θέσης και στη συνέχεια δοκιμάσαμε κάποιες παραμέτρους όπως η ταχύτητα και το κόστος λειτουργίας. Αυτό που προέκυψε ήταν ένα αεροσκάφος με καμπίνα 20 επιβατών», ανέφερε ο AJ Piplica, Διευθύνων Σύμβουλος της Hermeus. Αυτό δεν απέχει πολύ από τη χωρητικότητα ενός μεγάλου business jet, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρχει μόνο μία κατηγορία.

Απίστευτες ταχύτητες

Η αυτονομία του αεροπλάνου θα είναι περίπου 4.000 ναυτικά μίλια, αρκετά για υπερατλαντικά δρομολόγια όπως Νέα Υόρκη- Παρίσι, αλλά όχι για δρομολόγια όπως το Λος Άντζελες – Τόκιο, τα οποία θα απαιτούσαν ενδιάμεση στάση.

Οι διαδρομές πάνω από τη στεριά, όπως Νέα Υόρκη- Λος Άντζελες, αποκλείονται λόγω κανονισμών για τον θόρυβο: το σπάσιμο του φράγματος του ήχου συνοδεύεται από μια δυνατή έκρηξη, η οποία συνήθως πρέπει να συμβαίνει πάνω από το νερό.

Για να καταλάβετε πόσο τολμηρή είναι η ιδέα ενός επιβατικού αεροπλάνου Mach 5, θα πρέπει να εξετάσετε τα αρχεία ταχύτητας πτήσης. Το γρηγορότερο αεροσκάφος με κινητήρα που έχει πετάξει ποτέ είναι 9,6 Mach (περίπου 6.800 μίλια / ώρα), ένα ρεκόρ που κατέκτησε η NASA το 2004, με το X-43A, ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος με μήκος περίπου 12 πόδια.

Αρχικά η εταιρεία εστίασε στον κινητήρα. Οι δοκιμές ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2020 για έναν νέο τύπο σχεδιασμού κινητήρα, ο οποίος βασίζεται σε ένα υπάρχον μοντέλο που χρησιμοποιείται σε μαχητικά αεροσκάφη και κατασκευάζεται από την General Electric.

Θα είναι ένα υβρίδιο δύο παραδοσιακών τεχνολογιών: ενός στροβιλοκινητήρα, ο οποίος είναι παρόμοιος με αυτόν που χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα, και ενός ramjet, ενός τύπου κινητήρα που λειτουργεί μόνο σε υπερηχητικές ταχύτητες και πάνω. Αρχικά, ο κινητήρας θα τροφοδοτεί το Quarterhorse, το κομψό υπερηχητικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος που αναπτύσσει η Hermeus για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.

Η Hermeus θα χρησιμοποιεί τον υβριδικό κινητήρα της σε λειτουργία turbojet κατά την απογείωση και την προσγείωση, καθώς και σε υποηχητικές ταχύτητες. Στη συνέχεια, ο κινητήρας θα αυτορυθμίζεται σταδιακά σε λειτουργία ramjet καθώς θα φτάνει τα Mach 3 και μέχρι τα Mach 5.

«Το τμήμα του στροβιλοκινητήρα και το τμήμα του αεριωθούμενου κινητήρα από μόνα τους είναι ώριμες τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε εδώ και 50 χρόνια. Το κόλπο είναι να τις συνδυάσουμε, οπότε σχεδιάσαμε τη δική μας αρχιτεκτονική γύρω από έναν έτοιμο κινητήρα στροβιλοκινητήρα και στη συνέχεια την αναπτύξαμε», εξήγησε ο Piplica.

Υπάρχει ένα πλήθος προβλημάτων που η Hermeus δεν επεξεργάζεται προς το παρόν, όπως το είδος του βιώσιμου καυσίμου που θα χρησιμοποιηθεί – δεδομένου ότι η κατανάλωση θα είναι πολύ υψηλότερη από αυτή των σημερινών αεριωθούμενων αεροσκαφών – και οι ακραίες θερμοκρασίες που πρέπει να αντέχει η άτρακτος ενός υπερηχητικού αεροπλάνου.

Η ταχύτητα του Concorde, το οποίο ταξίδευε με λιγότερο από το μισό της προβλεπόμενης ταχύτητας του Hermeus, περιοριζόταν ακριβώς από τη θερμοκρασία, με τα παράθυρα και άλλες εσωτερικές επιφάνειες, να ζεσταίνονται μέχρι το τέλος της πτήσης.

Σε απάντηση στον σκεπτικισμό σχετικά με τις πιθανότητες επιτυχίας της Hermeus και την ανάγκη για δυνητικά τεράστια ποσά χρηματοδότησης, ο Piplica αναφέρθηκε στην περίπτωση της SpaceX του Ίλον Μασκ.

«Νομίζω ότι οι άνθρωποι έκαναν τις ίδιες ερωτήσεις για τη νέα διαστημική βιομηχανία στις πρώτες ημέρες της SpaceX», είπε.

Η Hermeus σχεδιάζει να λάβει χρηματοδότηση αναπτύσσοντας διάφορα αεροσκάφη στην πορεία, όπως έκανε και η εταιρεία του Μασκ, με την ανάπτυξη των πυραύλων Falcon 1, Dragon, Falcon Heavy και Starship της SpaceX, οι οποίοι τελικά εξυπηρετούν το όραμα των διαπλανητικών διαστημικών πτήσεων, ενώ παράλληλα αποφέρουν έσοδα από τη συνεργασία με τη NASA και εμπορικούς εταίρους.

«Πραγματικά δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο με το Hermeus, αν και πολλά έργα έχουν έρθει και φύγει στο παρελθόν», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αναλυτής αεροπορικών μεταφορών στην Teal Group. «Ποτέ δεν φαίνεται να λειτουργεί. Αν μπορέσουν να δημιουργήσουν ως δια μαγείας ένα υπερηχητικό μεταφορικό μέσο στα τέλη της δεκαετίας του 2030 με τιμή του εισιτηρίου business class, τότε ναι, αυτό θα είναι επιτυχημένο. Αλλά οι πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο είναι κάπου στο 1%».

Εάν και όταν ένα υπερηχητικό επιβατικό αεροπλάνο γίνει πραγματικότητα, πώς θα είναι να πετάτε με αυτό;
«Θα είναι αρκετά παρόμοιο με το Concorde», εξήγησε ο Piplica. «Θα επιταχύνετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό, τι στο σημερινό αεροσκάφος, όπου αισθάνεστε να σας σπρώχνουν πίσω στη θέση σας για περίπου 30 δευτερόλεπτα έως ένα λεπτό περίπου. Αυτή η εμπειρία θα διαρκέσει ίσως για 10 έως 12 λεπτά. Αλλά μόλις φτάσετε στα 5 Mach, στα 100.000 πόδια περίπου, θα είναι μια πολύ ομαλή βόλτα. Δεν υπάρχει μεγάλη εναέρια κυκλοφορία εκεί και η ατμόσφαιρα είναι σχετικά καλή», συμπλήρωσε.

Διαβάστε ακόμα:

Επιστρεπτέα Προκαταβολή: Έρχονται τα εκκαθαριστικά με εκπτώσεις ή με δόσεις

Mega deal: Στα χέρια της βρετανικής JD Sports Fashion το 80% της Cosmos Sport

Bitcoin: Ποιοι και γιατί προβλέπουν ότι θα αγγίξει τα $100.000 μέχρι το τέλος του έτους