Μία νέα “γενια” startups στην Ευρώπη προσφέρει παράδοση για τα ψώνια του σούπερ-μάρκετ μέσα σε 10 λεπτά, οδηγούμενη από τους venture capitalists και την επιτάχυνση των διαδικτυακών αγορών κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού.

Η τουρκική Getir, η γερμανική Gorillas και η βρετανική Dija είναι μερικές από αυτές. Η αγορά κατακλύζεται αρκετά, με πολλούς νεοεισαχθέντες να προσπαθούν να αποκτήσουν μερίδιο της αγοράς.

«Η επιτάχυνση στην συγκεκριμένη αγορά είναι τεράστια και συμβαδίζει με ό,τι συνέβη κατά τη διάρκεια της πανδημίας», ανέφερε ο Αλμπέρτο Μενολασίνα, συνιδρυτής της Dija, σε συνέντευξή του στο CNBC.

Η Dija, η οποία δραστηριοποιείται στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Μαδρίτη, είχε συγκεντρώσει $20 εκατ αρχικών επενδύσεων τον Δεκέμβριο. Ο Μενολασίνα, πρώην εργαζόμενος στη Deliveroo, ίδρυσε τη Dija με τον συνάδελφό του Γιούσουφ Σαμπάν. Οι Getir και Gorillas εισήλθε στην αγορά της βρετανικής πρωτεύουσας μέσα στο 2021. 

Οι εταιρείες αυτές, γνωστές και ως «dark stores», είναι κέντρα υπηρεσιών διαδικτυακών παραγγελιών. Η Dija και η Gorillas προσλαμβάνουν τους κούριέρ τους αντί να βασίζονται σε ελεύθερους επαγγελματίες όπως οι Deliveroo και άλλες. 

Οι επενδυτές ποντάρουν τα μάλα στις startups των ντελίβερι. Οι εταιρείες αυτές έχουν συγκεντρώσει επενδύσεις αξίας $1,56 δισ στην Ευρώπη φέτος, σύμφωνα με το PitchBook, ξεπερνώντας κατά πολύ τις επενδύσεις των $687 εκατομμυρίων το 2020.

Τα deals γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά. Σύμφωνα με το Bloomberg οι Getir και Gorillas στοχεύουν σε επενδυτικούς γύρους τουλάχιστον $500 εκατομμυρίων, με συνολική αποτίμηση των εταιρειών στα $7 δισ και $6 δισ αντίστοιχα.

Μια «καυτή» αγορά

Το ενδιαφέρον των επενδυτών δεν είναι παράλογο. Apps όπως τα UberEats, DoorDash και Deliveroo ποντάρουν πολλά στην παράδοση για τα ψώνια του σούπερ-μάρκετ. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν βγει κερδισμένες κατά τη διάρκεια της πανδημίας όπου οι περισσότεροι μένουν στα σπίτια τους λόγω της απαγόρευσης μετακινήσεων.

Στη Βρετανία, τα παραδοσιακά σούπερ-μάρκετ ακόμη κρατούν τα σκήπτρα της διαδικτυακής παράδοσης των αγορών των νοικοκυριών, με μεγάλη αύξηση των διαδικτυακών χρηστών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σύμφωνα με την ανάλυση της App Radar, η εφαρμογή της αλυσίδας Tesco ήταν η πιο δημοφιλής του είδους της στο Google Play Store, με 1,2 εκατομμύρια νέους χρήστες από τον Μάρτιο του 2020, ενώ η Asda βρισκόταν στους 964.000. 

Παρόλα αυτά, οι startups αρχίζουν να κλείνουν την “ψαλίδα”. Η Gorillas έχει συγκεντρώσει 112.000 downloads στο Google Play από το λανσάρισμά της τον προηγούμενο Μάρτιο, σύμφωνα με την App Radar. 

«Αυτή τη στιγμή, εάν μελετήσει κανείς τους αριθμούς των startups αυτών, βλέπει πως βρίσκονται πολύ πίσω από τις εδραιωμένες επιχειρήσεις όπως οι Amazon και άλλες αλυσίδες», ανέφερε ο Τόμας Κρίμπερνεγκ, CEO και ιδρυτής της Αpp Radar στο CNBC, υπογραμμίζοντας πως «τα δεδομένα μπορεί να αλλάξουν γρήγορα».

Ο ίδιος ανέφερε πως η παράδοση των αγορών αυτών είναι ένα υπερβολικά τοπικό πρόβλημα το οποίο χρειάζεται επενδύσεις σε συγκεκριμένες περιοχές. Υπογράμμισε πως η αγορά μπορεί να ενοποιηθεί όταν μερικές startups αρπάξουν μερίδιό της, με τις Amazon και άλλες μεγάλες αλυσίδες να τις εξαγοράζουν.

Μια άλλη αμερικανική startup με υποστήριξη της SoftBank, η Gopuff, είχε εκτιμηθείσ τα $8,9 δισ κατά τη διάρκεια ενός επενδυτικού deal ύψους $1,15 δισ μέσα στο 2021, ενώ η Instacart συγκέντρωσε $265 εκατομμύρια και εκτιμάται στα $39 δισ. 

Οι μελλοντικές προκλήσεις

Οι επενδυτές πιστεύουν πως αυτές οι startups θα ευημερεύσουν μετά την πανδημία. Παρόλα αυτά, πολλά στελέχη των αγορών λιανικής και ειδικοί αντιμετωπίζουν αυτή την αύξηση της δημοφιλίας των συγκεκριμένων startups με σκεπτικισμό.

Ο Αλεξ Χάρβεϊ, στέλεχος της Ocado ανέφερε στο Business Insider τον προηγούμενο μήνα πως δεν πιστεύει πως αυτές οι startups αποτελούν μακροχρόνια απειλή για την επιχείρηση στην οποία εργάζεται.

Ο Τζατ Σάχι της Fujitsu ανέφερε στο CNBC πως οι startups δε θα μπορέσουν εύκολα να υπεραμυνθούν των τοποθετήσεών τους: «Είναι μια χρήσιμη εφαρμογή η οποία θα αναπτυχθεί γρήγορα. Αλλά πώς μπορεί κανείς να τις διαφοροποιήσει; Εάν δεν μπορούν να διαφοροποιηθούν, δεν θα μπορέσουν να έχουμε αυξημένη κερδοφορία. Οι τιμές είναι σημαντικές, και δε θα μπορέσουν εύκολα να φτάσουν τις Tesco, Sainsbury, Asda κτλ, σε τιμές, ιδιαίτερα εάν μοιράζονται το ίδιο μερίδιο αγοράς», ανέφερε και προσέθεσε πως «τα τεχνολογικά και καταναλωτικά trends διευκολύνουν την κατάσταση, αλλά δεν υπάρχει εύκολη διαφοροποίηση».

Ο Σάχι ανέφερε επίσης πως «οι startups αυτές δε θα έχουν την ίδια επιτυχία με τις λεγόμενες και “σκοτεινές κουζίνες” οι οποίες προσφέρουν αγαθά μόνο σε διαδικτυακούς πελάτες, αφού τα αγαθά των σούπερ-μάρκετ είναι εύκολα συγκρίσιμα, σε σχέση με τα αγαθά των ρεστωράν». 

Το αναμενόμενο άνοιγμα των οικονομιών μετά από τα lockdowns επίσης απειλεί την ανάπτυξη των πλατφόρμων ντελίβερι. Κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, η Deliveroo προειδοποίησε πως «αναμένει μείωση της ανάπτυξής της με την επιστροφή στην κανονικότητα». Η αξία της μετοχής της εφαρμογής έχει μειωθεί κατά 36% μετά από την ΙΡΟ της τον Μάρτιο.

Διαβάστε ακόμη:

Τουρισμός: Το σχέδιο για το άνοιγμα, πώς θα έρχονται οι τουρίστες – Τι ανακοίνωσε ο Θεοχάρης (vids)

ΑΔΜΗΕ: Εφαρμογή για κινητά με πληροφορίες για το ηλεκτρικό σύστημα σε πραγματικό χρόνο

Πληρωμές: Τι καταβάλλεται έως 15 Μαΐου – Πάνω από 530.000 δικαιούχοι θα πάνε ταμείο