Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, που προσάραξε και έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, πλέει ξανά, έβαλε μπροστά τις μηχανές του και διασφαλίζεται πως θα μπορέσει να συνεχίσει ομαλά το ταξίδι του, ανέφερε η εταιρεία Inchcape Shipping Services, εξέλιξη που γεννά ελπίδες πως η πολυσύχναστη θαλάσσια οδός θα επανέλθει σε κανονική λειτουργία άμεσα.

Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση», διαβεβαίωσε η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της.

«Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, προτού προσθέσει ότι η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».

Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά.

«Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».

Χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας, ο αιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.

Η πρύμη του πλοίου μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων απομακρύνθηκε από τη δυτική όχθη της Διώρυγας, κατέγραψαν νωρίς σήμερα το πρωί οι εξειδικευμένες υπηρεσίες εντοπισμού πλοίων Vessel Finder και My Ship Tracking. Το επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο πηγή προσκείμενη στη Διώρυγα, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο αυτόν, «οι ομάδες οι οποίες βρίσκονται επιτόπου προχώρησαν σε τεχνικές επαληθεύσεις και βεβαιώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου λειτουργεί».

Λίγη ώρα νωρίτερα εκπρόσωπος της Shoei Kisen, της ιαπωνικής πλοιοκτήτριας, είχε γνωστοποιήσει πως το γιγαντιαίο πλοίο έχει «στρίψει» αλλά «δεν πλέει» ακόμα πλήρως.

Τα αίτια του συμβάντος, την 23η Μαρτίου, δεν έχει διευκρινιστεί μέχρι και σήμερα. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.

Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ή χύδην φορτίο, ή αργό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο, ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.

Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περί το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι στρατηγικής σημασίας παραμένει κλειστό συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και δυσβάστακτα κόστη.

Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι

Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω».

Το φορτηγό προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι άθελά του την συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.

 

Τσάι, έπιπλα του Ikea, ξύλινες σανίδες για το δάπεδο, αλλά και 130.000 πρόβατα και ιρανικό πετρέλαιο με προορισμό τη Συρία: περισσότερα από 360 πλοία και τα φορτία τους έχουν εγκλωβιστεί στα άκρα του καναλιού ή στην περιοχή αναμονής της Διώρυγας του Σουέζ. Στον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων θαλάσσιας κυκλοφορίας MarineTraffic, εκατοντάδες μικρές χρωματιστές κουκίδες που αντιπροσωπεύουν τα πλοία που συσσωρεύονται σήμερα στ΄ανοιχτά του Πορτ-Σάιντ στη Μεσόγειο, στις λίμνες που χαρακτηρίζουν τη διώρυγα του Σουέζ και σχηματίζουν ακόμη και μια γραμμή στον κόλπο του Σουέζ που οδηγεί στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ‘Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Πετρέλαιο

Μόνο 1,74 εκατομμύρια βαρέλια περνούν καθημερινά από τη διώρυγα, το λίγο του πετρελαίου του Κόλπου που προορίζεται για την Ευρώπη περνά σε ποσοστό 80% από τον αγωγό Sumed, ο οποίος διασχίζει την Αίγυπτο, σύμφωνα με την Πάολα Ροντρίγκες Μασιου της Rystad Energy.

Σύμφωνα με τη MarineTraffic, εκατό πλοία που έχουν ως φορτίο πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου βρίσκονταν σήμερα στην περιοχή αναμονής. Αντιδρώντας στον αποκλεισμό αυτόν , οι τιμές του μαύρου χρυσού αυξήθηκαν στο τέλος της εβδομάδας, αν και η αύξηση θα πρέπει να είναι περιορισμένη.

Σύμφωνα με ειδικούς, τα αποθέματα είναι επαρκή και υπάρχουν επίσης άλλες πηγές εφοδιασμού.

Αλλά για τη εμπόλεμη Συρία, που τελεί υπό διεθνείς κυρώσεις, ο αποκλεισμός καθυστέρησε την αποστολή διαφόρων προϊόντων πετρελαίου από το Ιράν, τον σύμμαχό της που επίσης υπόκειται σε κυρώσεις. Ήδη αντιμέτωπη με ελλείψεις, η Δαμασκός ανακοίνωσε το Σάββατο νέους περιορισμούς.

Ζώα

Η αβεβαιότητα ως προς τον χρόνο που απαιτείται για την επαναφορά σε πλεύση του πλοίου εγείρει το θέμα της τροφοδοσίας των πληρωμάτων αλλά και των ζώων.

Έντεκα πλοία που αναχώρησαν από τη Ρουμανία και μεταφέρουν 130.000 πρόβατα επηρεάζονται από τον αποκλεισμό της διώρυγας.

“Η κατάσταση είναι κρίσιμη και κινδυνεύει να εξελιχθεί σε μια άνευ προηγουμένου θαλάσσια τραγωδία στην οποία θα εμπλέκονται ζωντανά ζώα”, προειδοποίησε η οργάνωση Animals International. Η Αίγυπτος έστειλε ζωοτροφές και τρεις κτηνιατρικές ομάδες για να εξετάσουν τα ζώα.

Η Ιορδανία ανακοίνωσε ότι περιμένει πρόβατα και μοσχάρια, μεταξύ άλλων αγαθών, που έχουν εγκλωβιστεί σε πλοία.

Εμπορεύματα

Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων Ikea διευκρίνισε ότι έχει περίπου 110 εμπορευματοκιβώτια στο Ever Given και άλλα σε πλοία που έχουν εγκλωβιστεί.

Είναι “ένας ακόμη περιορισμός που προστίθεται σε μια ήδη δύσκολη και ευμετάβλητη κατάσταση για τις αλυσίδες εφοδιασμού που προκλήθηκε από την πανδημία Covid-19”, δήλωσε ένας εκπρόσωπος στο AFP.

Ο Van Rees Group, όμιλος που εμπορεύεται τσάι, με έδρα το Ρότερνταμ, εκφράζει τη λύπη του για τον αποκλεισμό 80 εμπορευματοκιβωτίων τσαγιού σε δεκαπέντε πλοία. Η εταιρία προβλέπει ένα “χάος”, με “σοβαρές συνέπειες (…), επειδή ο εφοδιασμός έχει σταματήσει”.

“Είπα σε έναν από τους πελάτες μου ότι το πάτωμά του έχει αποκλειστεί στη διώρυγα του Σουέζ, δεν με πίστεψε”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος βρετανικής εταιρίας ξυλείας το Σάββατο. ‘Ενα φορτίο με σανίδες παρκέ από γαλλικό ξύλο βελανιδιάς με προορισμό την Κίνα βρίσκεται στο Ever Given.

Στην αναμονή

Αρκετοί κολοσσοί στις θαλάσσιες μεταφορές, όπως η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρία Maersk ή η γαλλική CMA CGM, άλλαξαν την πορεία μερικών πλοίων τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας — παράκαμψη που μπορεί να αντιπροσωπεύει 9.000 χιλιόμετρα γύρω από την αφρικανική ήπειρο, δηλαδή τουλάχιστον επτά επιπλέον ημέρες — ωστόσο νέα πλοία συνεχίζουν να φτάνουν κοντά στη διώρυγα.

Το 2020, από το Σουέζ περνούσαν κατά μέσο όρο 51,5 πλοία ημερησίως.

Σύμφωνα με την Maersk, θα έπαιρνε “τρεις έως έξι ημέρες” για να περάσουν όλα τα πλοία που ήταν εγκλωβισμένα εκεί το Σάββατο.

Μέχρι το τέλος του Σαββατοκύριακου, 32 από τα πλοία του πρώτου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θαλάσσης παγκοσμίως και των εταίρων του επηρεάστηκαν από αυτό, 15 αλλαξαν πορεία και αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί εάν καθυστερήσει η επαναφορά σε πλεύση του Ever Given, διευκρίνισε η Maersk.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, περίπου το 90% των φορτίων δεν είναι ασφαλισμένα για τυχόν καθυστέρηση.

Διαβάστε ακόμη

Πράσινο για το ‘’Parliament Lofts’’ του ομίλου Χαραγκιώνη στην Κριεζώτου (pics)

Αγώνας δρόμου για τις άδειες των online τυχερών παιχνιδιών

Η Pharmathen στο κλαρί, οι… και μπετάδες της Νιγηρίας, ο ευγενής Πατρίκ και η επένδυση στο Γιαλισκάρι