Της Μαριάννας Τζάννε

Το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που αφορά όσες τεχνικές εταιρείες δεν δέχτηκαν να διευθετήσουν τις καταγγελίες για μεθοδεύσεις και συνεννοήσεις στις κατασκευές, παρέλαβαν χθες οι υπόλογες εταιρείες, μεταξύ των οποίων μεγάλες πολυεθνικές με πολυετή παρουσία στην Ελλάδα αλλά και μικρότερου μεγέθους ελληνικές εταιρείες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πόρισμα προβλέπει την επιβολή προστίμων που ειδικά σε μία περίπτωση ξένης ευρωπαϊκής εταιρείας κρίνεται υψηλό, ωστόσο μέχρι αργά χθες το βράδυ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού  δεν είχε εκδοθεί κάποια ανακοίνωση.

Υπενθυμίζεται ότι για την υπόθεση των διαγωνισμών δημοσίων έργων και των σχετικών καταγγελιών, η Επιτροπή έχει επιβάλλει από καιρό πρόστιμα στους μεγάλους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους που μπήκαν στην διαδικασία της διευθέτησης, τα οποία αποπληρώνονται. Ωστόσο, για τις πολυεθνικές του κλάδου, κάποιες από τις οποίες κουβαλούν αντίστοιχες ποινές από έργα στο εξωτερικό, το πόρισμα της Επιτροπής είχε καθυστερήσει.

Το παράδοξο μάλιστα είναι ότι κάποιες από αυτές παρά το γεγονός ότι ανήκουν στον ίδιο όμιλο, ακολούθησαν ως τομείς δραστηριοτήτων ξεχωριστή πολιτική. Έτσι για παράδειγμα μεγάλος ευρωπαϊκός όμιλος μπήκε στην διαδικασία του συμβιβασμού με την Επιτροπή για τον τομέα των παραχωρήσεων (χωρίς μάλιστα να του επιβληθεί κάποιο πρόστιμο) ενώ συγγενής εταιρεία από τον τομέα των κατασκευών διαφώνησε και ετοιμάζεται να προσφύγει στα δικαστήρια εναντίον της απόφασης της Επιτροπής.

Η υπόθεση πάντως με τις συνεννοήσεις στα δημόσια έργα, τείνει να εξελιχθεί σε μεγάλο βαρίδι για την πορεία σημαντικών έργων υποδομής καθώς δίνει τροφή για ενστάσεις και προσφυγές εναντίον των εταιρειών που έχουν κατηγορηθεί, με αποτέλεσμα να κρατά σε ομηρεία μεγάλα έργα.

Το σκηνικό επιτείνει η διφορούμενη ερμηνεία του πλαισίου, βάσει του οποίου, έγκειται στην διακριτική ευχέρεια της κάθε αναθέτουσας αρχής, η ενσωμάτωση περιοριστικών όρων στα τεύχη δημοπράτησης,  σε σχέση με εταιρείες που έχουν κατηγορηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κάποια έργα να προκηρύσσονται χωρίς τις σχετικές αναφορές αποκλεισμού (π.χ ηλεκτρονικά διόδια, ΒΟΑΚ) ενώ άλλα να καθυστερούν εξαιτίας ακριβώς αυτής της πρόβλεψης (π.χ Άκτιο-Αμβρακία, γραμμή 4 του μετρό).