Λίγα μόλις χρόνια νωρίτερα, η τύχη των επιχειρηματικών κολοσσών κρινόταν κυρίως στην αρένα του χρηματιστηρίου, στον ομφαλό της καπιταλιστικής οικονομίας. Εκεί όπου οι επενδυτές εκτοξεύουν ή κατακρημνίζουν μετοχές. Εκεί όπου ισχυροί παίκτες επηρεάζουν σε βαθμό χειραγώγησης την αγορά. Αυτά, ωστόσο, είναι συγκυριακά. Μία εταιρεία με υγιή οικονομικά στοιχεία μπορεί ίσως να αδικηθεί για ένα διάστημα από την χρηματιστηριακή αγορά, αλλά δεν πρόκειται να κινδυνεύσει.

Όλα αυτά πριν παρεμβληθεί στην εξίσωση το Διαδίκτυο, ειδικά για εταιρείες που υπάρχουν λόγω Διαδικτύου. Έχει αποδειχθεί πως όταν η διαδικτυακή μάζα συσπειρωθεί μπορεί να κλονίσει ακόμα και εταιρείες- κολοσσούς. Αυτό δεν συμβαίνει συχνά, αλλά κάποιες φορές έχει συμβεί. Και συνέβη τις προηγούμενες ημέρες στην Ελλάδα, όταν τα social media, για την ακρίβεια ο διαδικτυακός ακτιβισμός, υποχρέωσαν την εταιρεία efood σε άτακτη υποχώρηση.

Η efood είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά success story των τελευταίων ετών στην Ελλάδα. Μετά από εννιά χρόνια σταθερής πορείας προς την κορυφή και ευνοημένη τα μέγιστα από τα lockdown λόγω πανδημίας, η efood βρέθηκε αντιμέτωπη με κάτι που η ιδιοκτησία και η διευθυντική ομάδα της δεν μπορούσε ούτε να διανοηθεί.

Όλα ξεκίνησαν όταν έγινε γνωστό στα social media, από λογαριασμό σε λογαριασμό, ότι η εταιρεία ουσιαστικά εκβίασε αρχικά 115 (από τους 3000) διανομείς της, των οποίων η σύμβαση έληγε, να συνάψουν μία άλλη μορφή εργασιακής σχέσης, από μισθωτοί να γίνουν freelancer. Εάν δεν συμφωνούσαν θα έχαναν την δουλειά τους.

Και ενώ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ήταν αντιμέτωποι με το δίλημμα ή να υποκύψουν ή να απολυθούν, βρήκαν πολύτιμους συμμάχους εκεί που δεν το περίμεναν. Οι χρήστες του Διαδικτύου και ειδικά οι δραστήριοι στα social media πήραν το παιχνίδι πάνω τους. Το ζήτημα απασχόλησε τόσο έντονα που μέσα σε λίγες μόνο ώρες υπήρχαν δεκάδες χιλιάδες τιτιβίσματα και αναρτήσεις.

Οι χρήστες τιμώρησαν την εταιρεία efood βαθμολογώντας την, με αποτέλεσμα να πέσει από το 4,6, στο 2,1, στο 1,7, στο 1,1… Ένα κύμα κοινωνικής οργής διαχύθηκε μέσω του Διαδικτύου. Στα social media κυριάρχησε για ημέρες το hashtag #cancel_efood, ενώ εκατοντάδες χρήστες προχώρησαν σε απεγκατάσταση της εφαρμογής, αλλά και –όπως προαναφέραμε– τιμώρησαν την εταιρεία με σχεδόν μηδενικές βαθμολογίες στην αξιολόγηση.

Το αποτέλεσμα είναι γνωστό. Το πρόβλημα απέκτησε πολιτική διάσταση. Η κοινωνική πίεση υποχρέωσε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο όχι μόνο να πάρει απόσταση από την εταιρεία, αλλά και να την επικρίνει. Οι τεράστιες διαστάσεις που προσέλαβε η συγκεκριμένη υπόθεση στη δημόσια σφαίρα, κατέστησαν μονόδρομο για την efood την άτακτη υποχώρηση, παρ’ ότι δεν υπήρξε εκ μέρους της παρανομία.

Η περίπτωση του efood ήταν η πρώτη επί ελληνικού εδάφους που πήρε τόσο μεγάλες διαστάσεις. Δεν είναι, όμως, η μοναδική. Απ’ ότι φαίνεται τίποτα δεν περνάει απαρατήρητο στο Διαδίκτυο. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες σταδιακά συνειδητοποιούν ότι μια «αμαρτία» και η αποκάλυψή της στις κοινωνικές πλατφόρμες έχει τη δύναμη να επιφέρει ανατροπές, να κατακρημνίσει την τιμή της μετοχής, ακόμα και η εταιρεία να βρεθεί σε κατάσταση δημόσιου «λιθοβολισμού» με ό,τι αυτός συνεπάγεται.

Ο Τζεφ Μπέζος, ιδιοκτήτης του κολοσσού Amazon έμαθε το μάθημά του. Απολάμβανε τις διακοπές του, όταν επέλεξε να κάνει μια ατυχή ανάρτηση. Θέλησε να μοιραστεί με τους διαδικτυακούς φίλους του ότι βρισκόταν στη Νορβηγία, απολαμβάνοντας μία βόλτα με έλκηθρο που έσερναν σκύλοι. Στο χιονισμένο τοπίο της Σκανδιναβίας τα έλκηθρα που σέρνονται από σκυλιά θεωρούνται ένα όχι μόνο αποδοτικό, αλλά και ευφάνταστο μεταφορικό μέσο.

Οι χρήστες του Διαδικτύου, όμως, δεν βρήκαν χαριτωμένη την ανάρτηση. Φούντωσε στα social media μία δυσφορία για τον βασικό μισθό που έδινε η Amazon στους υπαλλήλους της και πώς αυτός αναγκάζει πολλούς από αυτούς να εξαρτώνται από κρατικά βοηθήματα. Λίγες ημέρες αργότερα, με σκοπό να καταλαγιάσει τις αντιδράσεις, ο ίδιος ο Μπέζος ανακοίνωσε αύξηση 20% στον κατώτατο μισθό των υπαλλήλων της εταιρείας του.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr