Α ντιδράσαμε και προσαρμοστήκαμε απότομα τόσο στην επιχειρηματική και επαγγελματική όσο και στην προσωπική και κοινωνική ζωή μας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα δεινά που έφερε μαζί της η πανδημία.
Αναμένοντας το εμβόλιο, αναρωτιούνται όλοι εάν ο ιός «ήρθε για να μείνει και πόσο», μήπως είναι η κατάλληλη στιγμή για να μάθουμε από τις τακτικές που ακολουθήσαμε στη διάρκεια του lockdown, να τις εμπλουτίσουμε με τη γνώση που έχουμε αποκτήσει και να χαράξουμε στρατηγικές που διαχειρίζονται και τα παράγωγα ερωτήματα:
«Πώς αλλάζει ο τρόπος εργασίας;».
– «Τι χρειάζεται προκειμένου να συνεχίσει η υγιής δραστηριότητα;».
– «Είναι δυνατή και πώς η εργασία από απόσταση; Τι εργαλεία, νοοτροπία και δεξιότητες απαιτούνται;».
– «Αν ξαναγίνει lockdown;».

Με σκοπό να χαρτογραφήσει τον παλμό της αγοράς, η εταιρεία EQnomics Consulting, η οποία παρέχει ποιοτική και προσωποποιημένη εκπαίδευση σε κορυφαίες ελληνικές και ξένες εταιρείες, με στόχο την επίτευξη των υψηλότερων στόχων τους, πραγματοποίησε, προσφάτως, έρευνα σε δείγμα 512 επαγγελματιών από ποικίλους κλάδους και σε παγκόσμιο επίπεδο και ανέδειξε τους τομείς στους οποίους οι επαγγελματίες πρέπει να δώσουν έμφαση ώστε να είναι πιο ευέλικτοι, καλύτερα προετοιμασμένοι και κατά συνέπεια πιο ανθεκτικοί. Σημαντικοί οικονομολόγοι και στρατηγιστές μίλησαν για μια οικονομία «μειωμένης επαφής» (low-touch economy) καθώς και για το απαραίτητο των εννοιών της «εργασίας εξ αποστάσεως» και της «εργασίας υπό καραντίνα». Σαφές εμπόδιο στον αποτελεσματικό τρόπο εργασίας θα μπορούσε να σταθεί ο παράγοντας της εμπιστοσύνης καθώς και της μέτρησης παραγωγικότητας των εργαζομένων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, είναι απαραίτητη η επανεκπαίδευση στελεχών ούτως ώστε να υποστηριχθεί η διαχείριση του προσωπικού, του εμπορικού και του λειτουργικού τμήματος των επιχειρήσεων, καθώς και να μπορεί να γίνει ορθότερη η παρακολούθηση και η καταγραφή της παραγωγικότητας των εργαζομένων.
«Εχουμε χρέος να επιδείξουμε αμέριστη προσοχή σε ό,τι αφορά την αμερόληπτη ενίσχυση των γυναικών που στελεχώνουν επιχειρήσεις καθώς και την αδιάκοπη και αποτελεσματική εκπαίδευση της νέας γενιάς», επεσήμανε στο «business stories» ο Νικόλας Θεοδώρου, CEO της EQnomics Consulting. «Ισως το κληροδότημα της πανδημίας COVID-19 να είναι μεγαλύτερη εργασιακή ικανοποίηση, πιο ηθική ηγεσία και περισσότερη εμπιστοσύνη».
Από τους 512 συμμετέχοντες στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ 9 και 23 Ιουνίου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης LinkedIn, Facebook, Instagram, καθώς και από διανομή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το 33% ήταν γυναίκες και το 67% ήταν άνδρες. Το 80% ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα στελεχών επιχειρήσεων, ενώ το 43% εργάζεται σε επιχείρηση η οποία απασχολεί πάνω από 50 υπαλλήλους και το 34% σε επιχείρηση που απασχολεί λιγότερα από 10 άτομα.
Ιδού τσ αποτελέσματα:
■ Το 70% των επιχειρήσεων δηλώνει πτώση του τζίρου του, με το 48% των συμμετεχόντων να έχει ήδη επηρεαστεί και στο προσωπικό του εισόδημα.
■ Σημαντικό είναι ότι ενώ η δραστική μείωση των ταξιδιών έχει παίξει κατά 54% ρόλο στη μείωση των πωλήσεων, το 61% των ατόμων δεν αισθάνεται άνετα στο να ταξιδέψει και κατά συνέπεια το 57% αναφέρει την άμεση ανάγκη για αξιόπιστη εκπαίδευση σε δεξιότητες που αφορούν διαφορετικούς και ταυτόχρονα ανθρώπινους τρόπους πωλήσεων, ιδιαίτερα όσο αφορά απαιτητικές διαπραγματεύσεις και συμφωνίες.
■ Η εργασία εξ αποστάσεως παρουσιάζεται ως μια ευπρόσδεκτη νέα καθημερινότητα και οργάνωση τόσο της επιχειρηματικής όσο και της προσωπικής ζωής, αφού το 63% των ερωτηθέντων απάντησε θετικά εάν αυτή ήταν η επιλογή τους σε συνεννόηση με την επιχείρηση.

«Η ανανεωμένη οπτική εμπλουτίζεται δείχνοντας ότι οι δυαδικές λύσεις του “γραφείο ή σπίτι” δεν είναι πλέον επαρκείς, προφανές από το 70% των ερωτηθέντων πού προτιμά υβριδικές πρακτικές με κάποιες ημέρες της εβδομάδας εργασία από το σπίτι και κάποιες από το γραφείο», τόνισε ο κ. Θεοδώρου και συνέχισε λέγοντας ότι «είναι προφανής η φυσιολογική ανάγκη της ανθρώπινης συνεργασίας και επαφής – όσο προκύπτει και εμφανώς ότι οι αυξανόμενες απαιτήσεις της σύγχρονης καθημερινότητας σε συνδυασμό με τη συνεχή υποστήριξη της τεχνολογίας μάς οδηγούν στη δημιουργία καινούριων κανόνων και πρακτικών».
Σε ό,τι αφορά την εσωτερική επικοινωνία στις εταιρείες, το 90% πιστεύει πως νέες μέθοδοι και διαδικασίες εργασίας πραγματοποιήθηκαν έγκαιρα, παρ’ όλα αυτά το 80% των ερωτηθέντων θεωρεί απαραίτητη την εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα αποτελεσματικής επικοινωνίας, ηγεσίας και τηλεργασίας.
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισαν τα ηγετικά στελέχη ήταν η μέτρηση της παραγωγικότητας, η διατήρηση της επικοινωνίας μεταξύ των υπαλλήλων της εταιρείας και η δέσμευση.
Η ανεργία, η έλλειψη κοινωνικοποίησης και η ανάκαμψη της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι από τις φράσεις που προέκυψαν με τη μεγαλύτερη συχνότητα στις ερωτήσεις με ελεύθερη απάντηση -και όχι επιλογή-, ενώ βρέθηκαν και αρκετές βέλτιστες πρακτικές, οι οποίες έδωσαν κίνητρο στους υπαλλήλους και προσέφεραν αίσθημα σταθερότητας σε αυτήν την τόσο αβέβαιη περίοδο.
Κάποιες από αυτές ήταν τα webinars-τηλεσυνέδρια, οι τακτικές συναντήσεις προσωπικού, καθώς και οι πιο χαλαρές και ανεπίσημες συναντήσεις στο κλείσιμο της εβδομάδας παρουσία του γενικού διευθυντή ή ιδιοκτήτη της επιχείρησης.
Τέλος, είναι εμφανές ότι η εποχή της ψηφιοποίησης κατέφτασε και αποτελεί αναγκαιότητα πλέον σε όλες τις επιχειρήσεις όσον αφορά τη διαχείριση της δομής, των οικονομικών αλλά και των ανθρώπων, με ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς που μέχρι τώρα υστερούσαν.
«Βλέποντας τα εμπόδια και τις δυσκολίες ως ευκαιρία αλλαγής και εφαρμογής νέων μοντέλων εργασίας, μπορούμε να ανοικοδομήσουμε το περιβάλλον εργασίας μας κάνοντάς το  πιο ευέλικτο αλλά και πιο ανθεκτικό ούτως ώστε να υποστηρίζει τον ανθρώπινο παράγοντα για να έχει όχι μόνο μέγιστη αποτελεσματικότητα, αλλά και τη μεγαλύτερη εργασιακή ικανοποίηση», τόνισε ο κ. Θεοδώρου.
Ο ανταγωνισμός στην παγκόσμια βιομηχανία αυξάνεται κάνοντας την πίεση που νιώθουν τα στελέχη έντονη. Η επίτευξη των στόχων μιας εταιρείας είναι άμεσα συνυφασμένη με την ποιότητα και την ικανότητα των στελεχών της. Η διαχείριση της συναισθηματικής νοημοσύνης βρίσκεται στο επίκεντρο.
Τις ανάγκες αυτές ήρθε να καλύψει η EQnomics. Tην εταιρεία ίδρυσαν πριν από επτά χρόνια ο Νικόλας Θεοδώρου που είναι και διευθύνων σύμβουλος μαζί με τη Μίνα Καραθανάση-Θεοδώρου που είναι CAO.
Οπως έχει εξηγήσει ο Νικόλας Θεόδωρου, «το EQ παραπέμπει αφενός στη συναισθηματική νοημοσύνη (Emotional Quotient), καίριο στοιχείο που χαρακτηρίζει τους επιτυχημένους επιχειρηματίες διαχρονικά, κατά βάση όμως το Ε (Electricity/Engineering) παραπέμπει στον ηλεκτρισμό και τη μηχανική, που ευθύνονται για τη δημιουργία της ανθρώπινης σκέψης και πράξης, το Q (Quantum)  παραπέμπει στις αναρίθμητες εκβάσεις που μπορεί να έχει μια σκέψη και το nomics (από την ελληνική λέξη “νόμος”) παραπέμπει στην ανθρώπινη ανάγκη για τάξη και ισορροπία τόσο στις παραγωγικές σκέψεις, συνήθειες και στρατηγικές όσο και στις πράξεις».
Ως εκπαιδευτικός οργανισμός, η EQnomics, εκτός από επιχειρηματική τεχνογνωσία, έχει ισχυρή βάση στην εκπαιδευτική μεθοδολογία και στην κοινωνική εταιρική ευθύνη (CSR). Η Μίνα Καραθανάση-Θεοδώρου συνέβαλε σημαντικά στην επιλογή της διδακτέας ύλης, στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και στην προσαρμογή τους στους συμμετέχοντες, δίνοντας μεγάλη έμφαση στους νέους και τις γυναίκες επιχειρηματίες.
H EQnomics έχει εκπαιδεύσει στελέχη μεγάλων εταιρειών (IQVIA, IRI-Marshall Islands, Gas Log, Omilia, Shell, BP κ.ά.) και παρέχει ευρύ φάσμα υπηρεσιών στην ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία και όχι μόνο, εστιάζοντας στην εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού σε μη τεχνικές δεξιότητες, στις εταιρικές λύσεις (δημιουργία εταιρικής ταυτότητας, εταιρική επικοινωνία κ.λπ.), αλλά και στο coaching υψηλόβαθμων στελεχών και πολιτικών σε θέματα Media & Reputation Training, αποτελεσματικότητας (High Performance Alignment), διαχείρισης κρίσεων, στρατηγικής κ.ά.