Της Στεφανίας Σούκη

Έτος σταθεροποίησης στα υψηλά επίπεδα πωλήσεων που έχουν επιτευχθεί λόγω της ανόδου του τουρισμού της Αθήνας θα είναι το 2019 για τον όμιλο ΛΑΜΨΑ και τα πολυτελή του ξενοδοχεία στο Σύνταγμα, όπου ήδη προετοιμάζεται για τις αρχές του 2020 η νέα προσθήκη για τον όμιλο με το King’s Palace.

«Η τουριστική βιομηχανία της χώρας παρουσιάζει σημάδια σταθεροποίησης μετά από έξι έτη ανάπτυξης. Οι τουριστικοί προορισμοί της ευρύτερης περιοχής επανακάμπτουν μετά από την αστάθεια των τελευταίων ετών και διεκδικούν μερίδιο αγοράς. Η Ελλάδα ως προορισμός ασφαλούς χώρας της Ευρωζώνης εξακολουθεί να παραμένει ελκυστική. Τα ξενοδοχεία της Λάμψα έχοντας ως συγκριτικό πλεονέκτημα τις πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες, την τοποθεσία και την ιστορία (π.χ. «Μεγάλη Βρεταννία») οδηγούν τον όμιλο σε σταθεροποίηση στο κατακτηθέν από τα προηγούμενα έτη επίπεδο υψηλών μεγεθών σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησης, βελτιώνοντας ταυτοχρόνως και τις χρηματοοικονομικές του επιδόσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά η διοίκηση με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2018. Την ίδια στιγμή, μετά την υπογραφή της σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης του ιστορικού ξενοδοχείου King’s Palace, ιδιοκτησίας του ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΡΩΗΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Α.Τ.Ε. («Α.Τ.Π.Π.Ε. Α.Τ.Ε.») την περασμένη χρονιά, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η πλήρης ανακατασκευή του. Το ξενοδοχείο αναμένεται να ξεκινήσει την λειτουργία του στις αρχές του 2020, υπό την διαχείριση του διεθνούς ξενοδοχειακού ομίλου AccorHotels με την εμπορική επωνυμία Mgallery, με το ύψος της επένδυσης ανακατασκευής να αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ.

Για το τρέχον έτος, σημαντική εκτιμάται ότι θα παραμείνει η συμβολή της ένταξης στον όμιλο Λάμψα του ξενοδοχείου Sheraton Rhodes στη Ρόδο, κυρίως λόγω της οικονομίας κλίμακας που θα επιφέρει η συνέργεια μεταξύ των ξενοδοχείων του ομίλου στην Ελλάδα, τόσο σε επίπεδο διοίκησης όσο και σε επίπεδο αξιοποίησης προσωπικού.

Στην ξενοδοχειακή αγορά της Σερβίας, όπου επίσης δραστηριοποιείται ο όμιλος, παρατηρείται επίσης βελτίωση της μέσης τιμής δωματίου, αφού επανακάμπτει μεν η ζήτηση, βοηθούμενη και από τις νέες υποδομές ενόψει ένταξης στην Ε.Ε., (αεροδρόμιο, ιδιωτικοποίηση αερομεταφορέα κλπ.), ενώ καταγράφεται οριακή μείωση του δείκτη πληρότητας συνέπεια έντονου ανταγωνισμού λόγω της λειτουργίας πολλών νέων ξενοδοχείων στην πόλη του Βελιγραδίου. Για το 2019, όπως αναφέρει η διοίκηση, «αναμένεται ήπια ανάπτυξη καθώς διαφαίνεται ότι η επικείμενη συμμετοχή της στην Ε.Ε. σε συνδυασμό με τις ξένες (ιδίως αραβικές) επενδύσεις η ζήτηση σε επαγγελματικό τουρισμό θα αρχίσει να ανακάμπτει.

Ο επενδυτικός αέρας που πνέει στην χώρα ενόψει ένταξης στην ΕΕ, αλλά και λόγω της κομβικής της θέσης (HUB) στα Βαλκάνια επιτρέπει αισιοδοξία για την ανάκαμψη της ξενοδοχειακής βιομηχανίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ισχυροί του κλάδου ταξιδίων και τουρισμού όπως η ETIHAD (Air Serbia), Crown Plaza, Starwood, Radisson και Marriott έχουν εγκατασταθεί στο Βελιγράδι. Μετά την επενδυτική άνθηση σε ξενοδοχειακές και άλλες υποδομές η αγορά στο Βελιγράδι έδειξε σημαντικά σημάδια ανάκαμψης μέσα στο 2018 και αναμένεται νέα περαιτέρω ήπια ανάπτυξη κατά το 2019. Ειδικά για το ξενοδοχείο Excelsior, σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η ανάληψη της διαχείρισης από τον όμιλο Accor που αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην αύξηση των πωλήσεών του».

Οι επιδόσεις του 2018

Οσον αφορά τις επιδόσεις του 2018, συνολικά, η πληρότητα δωματίων στην αγορά ξενοδοχείων πολυτελείας της Αθήνας αυξήθηκε οριακά κατά 0,7% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2017 διαμορφώνοντας τον δείκτη στο 73,8% έναντι 73,3% το 2017.

ΛΑΜΨΑ.PNG

Η μέση τιμή δωματίου στα ξενοδοχεία αυξήθηκε κατά 8,8% έναντι του 2017, φτάνοντας τα 170,99 ευρώ έναντι 157,14 ευρώ το 2017. Κατά συνέπεια το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκε στα ξενοδοχεία πολυτελείας της Αθήνας κατά 9,6%, φτάνοντας τα 126,13 ευρώ έναντι 115,11 ευρώ το 2017 ενώ τα συνολικά έσοδα δωματίων αυξήθηκαν κατά 9,8% (λόγω και της αύξησης των διαθέσιμων δωματίων κατά 0,2%). Η «Μεγάλη Βρεταννία» και το «King George» παρουσίασαν αυξημένη πληρότητα ύψους 76,11% (έναντι 74,99% το 2017) αλλά και εξίσου σημαντική αύξηση της Μέσης Τιμής Δωματίου (ARR) ύψους 314,59 ευρώ ( έναντι 287,14 ευρώ το 2017) διατηρώντας τα σκήπτρα της αθηναϊκής ξενοδοχειακής αγοράς. Κατά συνέπεια το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκε κατά 11,20%.

Το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 9,84% σε σχέση με την περυσινή χρήση 2017, ενώ αντίστοιχη αύξηση κατέγραψε και το ξενοδοχείο «King George» (13,32%). Όσον αφορά τα ξενοδοχεία του ομίλου στην Σερβία, το μεν «Hyatt Regency Belgrade» κατέγραψε οριακή μείωση πωλήσεων κατά 2,31%, το δε «Excelsior» κατέγραψε σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 15,33%. Επιπλέον το ξενοδοχείο Sheraton Rhodes, εμφάνισε οριακή μείωση πωλήσεων κατά 0,85%.

Αυξημένος επίσης, κατά 6,34%, παρουσιάζεται και ο κύκλος εργασιών του ομίλου, από 62,7 εκατ. ευρώ σε 66,7 εκατ. ευρώ και τα ενοποιημένα αποτελέσματα προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων ( ΕΒΙTDA) κατά 13,72%, από 17,55 εκατ. ευρώ σε 19,98 εκατ. ευρώ . Τα αποτελέσματα προ φόρων του ομίλου διαμορφώθηκαν σε κέρδη ύψους 15,67 εκατ. ευρώ από κέρδη ύψους 12,13 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 29,21% από λειτουργικές δραστηριότητες. Η επιπλέον αύξηση οφείλεται στην αναστροφή της απομείωσης του κόστους συμμετοχής στην εταιρεία Τουριστικά Θέρετρα λόγω της σταδιακής εξαγοράς και της επιμέτρησης του προϋπάρχοντος ποσοστού στην εύλογη αξία. Τέλος, τα καθαρά αποτελέσματα (μετά από φόρους και προ δικαιωμάτων μη ελεγχουσών συμμετοχών) του ομίλου ανήλθαν σε 12,4 εκατ. ευρώ από 8,77 εκατ. ευρώ το 2017. Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 9,21 εκατ. ευρώ έναντι 7,57 εκατ. ευρώ το 2017.