Μπορεί αυτές τις μέρες να επανέρχεται στην επικαιρότητα, λόγω του επικείμενου πλειστηριασμού στις 8 Σεπτεμβρίου, η υπόθεση της MAVA Εμποροβιομηχανική, δηλαδή της εταιρείας που επί τρεις και πλέον δεκαετίες αντιπροσώπευε στην Ελλάδα τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault.

Υπάρχει, ωστόσο, και μία ακόμη πλευρά αυτής της ιστορίας, η οποία επί 13 ολόκληρα χρόνια από το 2008 που έπεσε η «βόμβα» της λήξης της συνεργασίας των Γάλλων με τον Αλέξανδρο Μανιατόπουλο, παραμένει στην αφάνεια. Και αυτή αφορά τον…ατέλειωτο «Γολγοθά» των πρώην εργαζομένων στη MAVA που ακόμη περιμένουν να πάρουν τις αποζημιώσεις τους.

Οι σταδιακές απολύσεις και το άδειασμα της αποθήκης

Όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, τα «σύννεφα» γύρω από την πορεία της εταιρείας είχαν αρχίσει να γίνονται ορατά από τα τέλη του 2007. Υπενθυμίζεται, ότι η επιστολή με την οποία ο μητρικός όμιλος της Renault ανακοίνωνε τη λήξη της συνεργασίας με τη MAVA και εγκαθιστούσε ως αντιπρόσωπο για την Ελλάδα την PGA Motors, στάλθηκε στις 8 Ιανουαρίου 2008.

Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου 2008 η μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού τέθηκε σε διαθεσιμότητα, με εξαίρεση λίγα άτομα προκειμένου να διαχειριστούν όλα τα αποθέματα υλικού (ανταλλακτικά κ.λπ.) τα οποία διατηρούσε η εταιρεία. Και αυτά ήταν πολλά.

Οι πληροφορίες μιλούν για χιλιάδες αντικείμενα που φορτώθηκαν σε κοντέινερ με προορισμό την Αφρική ή άλλα μέρη του εξωτερικού. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν μάλιστα ότι το απόθεμα πουλήθηκε σε «σκοτωμένες τιμές», επισημαίνοντας πως κάθε ανταλλακτικό, ανεξάρτητα από την αρχική του αξία, δόθηκε έναντι λίγων ευρώ. Δηλαδή, είτε επρόκειτο για μηχανή, είτε για σαζμάν, είτε για μπαταρία, -γίνεται λόγος για ολόκληρες παλέτες με μπαταρίες που «έφυγαν» με αυτό τον τρόπο-, είτε για παρμπρίζ ο Έλληνας έμπορος τα πήρε με 1 ευρώ το κομμάτι…Κάτι ενδεικτικό για την πίεση χρόνου που υπήρχε.

Ό,τι απέμεινε φορτώθηκε σε επτά μεγάλα κοντέινερ που και αυτά πήραν το δρόμο τους για το εξωτερικό. Αυτή η διαδικασία διήρκεσε μέχρι τις 31 Μαρτίου 2008, οπότε αποχώρησαν και οι τελευταίοι εργαζόμενοι. Οι οποίοι σημειωτέον πληρώθηκαν τις αποδοχές τους μέχρι τότε (οι περισσότεροι μέχρι 31/12/2007 και οι υπόλοιποι μέχρι 31/3/2008), αλλά δεν έλαβαν ούτε αποζημιώσεις, που υπολογίζονται συνολικά σε 2 εκατ. ευρώ, ούτε τίποτα άλλο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εργαζόμενοι προσέφυγαν δικαστικά. Το δικαστήριο έγινε μετά από ενάμιση χρόνο περίπου, όπου η πλευρά Μανιατόπουλου δεν αντιδίκησε, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να κερδίσουν τη δική, χωρίς ωστόσο κανένα πρακτικό αποτέλεσμα αφού λεφτά… «δεν υπήρχαν», ενώ τα περιουσιακά στοιχεία της MAVA ήταν φορτωμένα με υποθήκες.

Υπενθυμίζεται ότι, -όπως ανέδειξε το newmoney-, το ακίνητο που έχει ταυτιστεί με την εταιρεία και την πορεία της Renault στην ελληνική αγορά, στον κόμβο της Ν. Φιλαδέλφειας, -το οποίο θα βγει σε πλειστηριασμό στις 8 Σεπτεμβρίου από την Cepal Hellas με τιμή πρώτης προσφοράς 4.050.000 ευρώ-, κατασχέθηκε τον Φεβρουάριο του 2018 και κουβαλάει 18 προσημειώσεις για δάνεια συνολικού ύψους 70 εκατ. ευρώ…

Οι εργαζόμενοι, που επί χρόνια περίμεναν να πουληθεί το κτίριο, περιλαμβάνονται στη μακρά λίστα εκείνων που περιμένουν να αποζημιωθούν.

Μια ακόμη άγνωστη πτυχή της ιστορίας είναι ότι λίγο πριν «σκάσει» το διαζύγιο με τη Renault το 2008 υπήρχαν συζητήσεις και σχεδόν συμφωνία της πλευράς Μανιατόπουλου με αλλοδαπή εταιρεία η οποία ενδιαφερόταν να αγοράσει το ακίνητο, ενώ δεσμευόταν ότι θα διατηρήσει και το προσωπικό. Λίγο πριν πέσουν οι υπογραφές, ωστόσο, έγιναν τα «αποκαλυπτήρια» για τα χρέη και τα βάρη που αυτό κουβαλούσε, οπότε η ξένη εταιρεία έκανε πίσω.

Παράλληλα, οι αγωγές του Αλ. Μανιατόπουλου κατά της Renault, ζητώντας αποζημίωση ύψους 500 εκατ. ευρώ, την εξέλιξη των οποίων παρακολουθούσαν εναγωνίως οι εργαζόμενοι μήπως και λάβουν και τις δικές τους αποζημιώσεις, δεν είχαν καμία τύχη…

Συγκεκριμένα, η MAVA αφενός είχε προχωρήσει σε καταγγελία των Renault και PGA Motors στην Επιτροπή Ανταγωνισμού περί «παράνομης και καταχρηστικής δραστηριότητας του νέου εισαγωγέα στην Ελλάδα», η οποία απορρίφθηκε με ομόφωνη απόφαση της ΕΠΑΝ τον Δεκέμβριο του 2010.

Αφετέρου, κατέθεσε αγωγή αποζημίωσης κατά των παραπάνω για το ποσό των 500 εκατ. ευρώ που και αυτή απορρίφθηκε. Επειδή στο μεταξύ οι τράπεζες είχαν δεσμεύσει το σύνολο των ακινήτων της εταιρείας, αλλά το προϊόν της εκποίησης δεν θα κάλυπτε τις υποχρεώσεις της προς αυτές, είχε προταθεί η εκχώρηση μέρους των απαιτήσεων κατά των Γάλλων προς τις τράπεζες. Κάτι που βέβαια δεν έγινε δεκτό…

Ακόμη και όταν πουλήθηκαν άλλα ιδιόκτητα ακίνητα της εταιρείας ήταν κι αυτά δεσμευμένα και υποθηκευμένα λόγω χρεών, με αποτέλεσμα και πάλι να μη μείνει τίποτα για τους εργαζόμενους.

Η λεηλασία του κτιρίου

Από τότε που έκλεισε η MAVA το εμβληματικό κτίριο στη Ν. Φιλαδέλφεια παραδόθηκε στη φθορά του χρόνου και στις λεηλασίες από επιτήδειους. Οι εργαζόμενοι που υπολόγιζαν σε αυτό για να πάρουν τα λεφτά τους, την πρώτη περίοδο έκαναν και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Σε κάποια από αυτές παραβρέθηκε και ο δήμαρχος της περιοχής που δεσμεύτηκε να το προστατεύσει. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν σύρματα για να εμποδίσουν την είσοδο, αλλά και αυτά ξηλώθηκαν. Έτσι, το κάποτε λαμπερό «κέντρο της Renault», παρά την προνομιακή θέση του, κατέληξε ερειπωμένο και πλήρως λεηλατημένο.

Το ίδιο «λεηλατημένα» είναι και τα όνειρα των εργαζομένων που μετά από 13 χρόνια αναμονής νιώθουν απογοητευμένοι καθώς ουδείς ασχολήθηκε με την περίπτωσή τους και κυρίως γιατί δεν βλέπουν φως στον ορίζοντα για τις αποζημιώσεις τους…

Διαβάστε ακόμη:

Νέα μέτρα: Τι θα ισχύσει για ανεμβολίαστους εργαζόμενους σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα (vid)  

«Farmer Bill»: Ο Μπιλ Γκέιτς είναι ο μεγαλύτερος γαιοκτήμονας στις ΗΠΑ – Γιατί αγοράζει γη 

Δυναμική κίνηση πάνω από τις 900 μονάδες για το Χρηματιστήριο