Εως τον Ιούνιο του 2023 ανανεώθηκε η διάρκεια της σύμβασης του Μιχάλη Τσαμάζ του ΟΤΕ, ο οποίος είναι επικεφαλής του Οργανισμού από το Νοέμβριο του 2010, έχοντας διαχειριστεί τις πλέον δύσκολες συνθήκες κατά την περίοδο της κρίσης.

«Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα και ελπίζεις για το καλύτερο, είτε αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, καταλήγεις σε μια συγκεκριμένη στρατηγική και βγαίνεις στην επίθεση», δήλωνε ο CEO του ομίλου τα προηγούμενα χρόνια, εφαρμόζοντας τελικά στην πράξη την εν λόγω στρατηγική.

Από το 2001, ο κ. Τσαμάζ κατείχε σειρά θέσεων ευθύνης στον ΟΤΕ, επιβλέποντας την πορεία των θυγατρικών του ομίλου εκτός Ελλάδος και συνεισφέροντας στην εξυγίανση των διεθνών δραστηριοτήτων. Έχει διατελέσει μέλος Διοικητικών Συμβουλίων θυγατρικών του ΟΤΕ και της COSMOTE στο εξωτερικό και μέλος του ΔΣ της ΕΕ, στην Μεγάλη Βρετανία. Πριν την ένταξή του στον ΟΤΕ, ο κ. Τσαμάζ είχε αναλάβει διαδοχικά υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις στους τομείς του Marketing και των Πωλήσεων, αλλά και Γενικής Διεύθυνσης σε πολυεθνικές εταιρείες όπως η Vodafone και η Philip Morris.

Ο Μιχάλης Τσαμάζ είναι ένθερμος υποστηρικτής της τεχνολογίας ως μέσου για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Από το 2016, έθεσε ως όραμα για τον Όμιλο ΟΤΕ να γίνει παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Από τη θέση του ως Επικεφαλής της Επιτροπής Ψηφιακής Οικονομίας του ΣΕΒ και ως μέλος του Athens Digital Council, επικεντρώνεται στη δημιουργία προτάσεων και τη χάραξη πολιτικών που θα συμβάλλουν στη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος στην Ελλάδα και την ευαισθητοποίηση της Κοινωνίας για τα οφέλη της νέας ψηφιακής εποχής. Ο κ. Τσαμάζ έχει πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του New Brunswick του Καναδά.

Ο μετασχηματισμός του ομίλου τη 10ετία της κρίσης

Στο ξεκίνημα της κρίσης, ως πρώην κρατικό μονοπώλιο, ο όμιλος ΟΤΕ είχε κληρονομήσει βαριές δομές και διαδικασίες με συνέπεια να λειτουργεί με πολύ υψηλό κόστος και να μην είναι ανταγωνιστικός στο περιβάλλον της απελευθερωμένης αγοράς:

  • Το 2010 ο όμιλος ΟΤΕ είχε μείωση εσόδων 8%.
  • Μόνο εκείνη τη χρονιά έχασε 500.000 πελάτες.
  • Ο καθαρός δανεισμός ανερχόταν σε 4,3 δισ. ευρώ.
  • Το ετήσιο κόστος προσωπικού στην Ελλάδα ήταν 1 δισ. ευρώ.

Για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, ο όμιλος ΟΤΕ, υπό τη διοίκηση Τσαμάζ, υλοποίησε μια σειρά ενεργειών μείωσης και ανανέωσης των δανειακών του υποχρεώσεων, προκειμένου να διασφαλίσει την υγιή οικονομική του θέση και να επενδύσει στην ανάπτυξη. Εν μέσω κρίσης, ο Όμιλος επένδυσε σχεδόν 5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, κυρίως για δίκτυα νέας γενιάς.

Παράλληλα, χρειάστηκε να αλλάξει, και μάλιστα ριζικά. Υλοποίησε το πρόγραμμα μετασχηματισμού του σε μια σύγχρονη, αποδοτική και ανταγωνιστική εταιρεία τεχνολογίας. Εκσυγχρόνισε τα συστήματα και τις διαδικασίες του, απλοποίησε τις εσωτερικές δομές, άλλαξε την κουλτούρα του, έβαλε τον πελάτη στο επίκεντρο. Μείωσε το εργασιακό κόστος (σχήματα εθελουσίας εξόδου συνολικού κόστους 1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2010-2019) και ανανέωσε το προσωπικό, προσφέροντας εργασία σε ταλαντούχους νέους.

Θέτοντας τις ανάγκες του πελάτη ως προτεραιότητα, σχεδιάστηκαν και λανσαρίστηκαν νέα προϊόντα και υψηλές ταχύτητες internet (VDSL, 4G/4G+), ενώ ο ΟΤΕ δραστηριοποιήθηκε σε νέες αγορές (τηλεόραση, ICT, κ.λπ.), ενώ προχώρησε η λειτουργική ενοποίηση της οργάνωσης Σταθερής και Κινητής και καθιερώθηκε το ενιαίο brand COSMOTE για όλες τις υπηρεσίες του Ομίλου.

Επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον όμιλο ΟΤΕ είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Ήδη από το 2016, ο Μιχάλης Τσαμάζ έθεσε ως όραμα για τον Όμιλο ΟΤΕ να γίνει παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Ο Όμιλος προχωρά ταχύτατα το δικό του digital transformation μέσα από ένα στρατηγικό πρόγραμμα 360°, που κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του. Παράλληλα, με τα υπερσύγχρονα δίκτυά του και τα έργα ICT που υλοποιεί, ο Όμιλος ΟΤΕ είναι δύναμη ψηφιακού μετασχηματισμού για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και την χώρα.

Ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ, case study στο Harvard

Ο επιτυχημένος μετασχηματισμός του ΟΤΕ εν μέσω κρίσης προσέλκυσε το ενδιαφέρον της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard (Harvard Business School). H κορυφαία Σχολή στο είδος της πραγματοποίησε πρόσφατα μια μελέτη περίπτωσης (case study), η οποία εστίασε στην κατάσταση και τα δεδομένα που αντιμετώπιζε ο Όμιλος OTE το 2010, όταν ξεκινούσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα (μέρος A), καθώς και στη στρατηγική της Διοίκησης και την υλοποίησή της για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας και της δυναμικής ανάπτυξής της (μέρος B).

Η μελέτη περίπτωσης «OTE: Managing in Times of National Crisis» είναι διαθέσιμη για φοιτητές και καθηγητές ώστε να διδάσκεται στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard και σε άλλα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο, ως παράδειγμα διοίκησης σε δυσμενή οικονομικά περιβάλλοντα.

Σημαντικά μεγέθη δεκαετίας

-Market Capitalization: €6,8 δις στα τέλη του 2019 από €1,4 δις το 2011, σχεδόν 5 φορές επάνω

-Πορεία μετοχής OTE ‘11-‘19: +402%, η καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη, και με διαφορά

-Επενδύσεις ’10-’19: €4,7 δις

-Κόστος εθελουσιών ’10-’19: €1 δις

Ο όμιλος ΟΤΕ αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας στην Ελλάδα. Η συνολική συμβολή της δραστηριότητάς του Ομίλου στο ελληνικό ΑΕΠ φτάνει τα €5,7 δισ. ετησίως, που αντιστοιχεί στο 3,2% του ΑΕΠ. Η επίδραση του ομίλου στα δημόσια έσοδα υπερβαίνει τα €1,6 δισ., ή 2,6% των συνολικών εσόδων του Δημοσίου από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Αντιπροσωπεύει πάνω από το 10% της κεφαλαιοποίησης του Χρηματιστηρίου Αθηνών, ενώ οι επενδύσεις του, ύψους σχεδόν 5 δισ. ευρώ την τελευταία δεκαετία, αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% των συνολικών επενδύσεων του κλάδου. Και όλα αυτά, επιχειρώντας υπεύθυνα, με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κοινωνία.