Του Στέλιου Μορφίδη

«Το turnaround story παγιώθηκε, τώρα πρέπει να εμβαθύνουμε τις συνεργασίες μας και να επικεντρωθούμε σε νέες δραστηριότητες κυρίως στο μέτωπο των εξαγωγών». Το στίγμα για την επόμενη μέρα της Παπουτσάνης μετά την ανάκαμψη επιχείρησαν να το δώσουν το διοικητικό δίδυμο Μενέλαος Τασόπουλος (αριστ. στη φωτ.), εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και ένας εκ των δύο βασικών μετόχων της εισηγμένης και ο Μιχάλης Παναγής (δεξιά στη φωτ.) που ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου τον περασμένο μήνα. Καθήκοντα τα οποία έως τότε ασκούσε ο κ. Τασόπουλος.

Όπως είπαν οι δύο άνδρες σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, έχοντας ολοκληρωθεί με επιτυχία η προσπάθεια εξυγίανσης, πλέον η Παπουτσάνης στοχεύει στη διατήρηση της δυναμικής που κατάφερε να παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια. Στο επίκεντρο αναμένεται να βρεθούν οι εξαγωγές, οι οποίες αποτέλεσαν βασικό μοχλό για τη διάσωση της ιστορικής βιομηχανίας και συνεχίζουν να συνεισφέρουν μεγάλο μέρος των εσόδων. Το 2018 αναλογούσαν στο 40% του τζίρου ενώ όπως εκτίμησαν οι δύο άνδρες φέτος πιθανόν να φθάσουν στο 50%.

Θετικές οι προοπτικές

Η διαρκής βελτίωση των οικονομικών της μεγεθών εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2019 με τις προοπτικές να παραμένουν θετικές με τη διοίκηση της εισηγμένης να δίνει έμφαση στην περαιτέρω διεύρυνση και ενίσχυση των συνεργασιών της, στην εφαρμογή εμπορικών πρωτοβουλιών, στην ανάπτυξη και εξέλιξη του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της και την αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τον κ. Παναγή, το 2019 αναμένεται ανάπτυξη και στους τέσσερις τομείς δραστηριότητας της εταιρείας με ενίσχυση των επώνυμων προϊόντων, αύξηση των εξαγωγών ξενοδοχειακών προϊόντων και στόχευση σε νέες αγορές και συνεργασίες.

papoutsanis ergostasio

Επενδύσεις

Στο ίδιο πλαίσιο, η εταιρεία συνεχίζει το επενδυτικό της πρόγραμμα με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της. Σύμφωνα με τον κ. Τασόπουλο την τελευταία διετία (2017 και 2018) υλοποιήθηκε πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 4 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει νέες παραγωγικές γραμμές στο τμήμα καλλυντικών και πλαστικών και την ενίσχυση των αυτοματισμών και της παραγωγικότητας στο τμήμα σαπώνων. Το 2019 προγραμματίζονται επενδύσεις 1,2 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε, η εταιρεία συζητά την υλοποίηση κάποιων νέων επιχειρηματικών σχεδίων τα οποία πιθανότατα να χρειαστούν επιπλέον επενδύσεις στοχευμένες. Στην περίπτωση αυτή το αρχικά προγραμματισμένο ποσό για την υλοποίηση επενδύσεων θα αναπροσαρμοστεί προκειμένου να καλυφθούν οι νέες ανάγκες.

Ενίσχυση της εξωστρέφειας

Παράλληλα ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από την διοίκηση στην περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας της εταιρείας. Όπως τόνισε ο κ. Παναγής η εξωστρέφεια της “Παπουτσάνης” έχει δύο βασικούς τομείς : Είναι η εμβάθυνση των συνεργασιών με πολυεθνικές εταιρίες και πολύ ισχυρούς παίκτες στην αγορά των καλλυντικών και το δικό μας δίκτυο διανομής».

«Στον πρώτο τομέα, είπε, έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα ενώ στον δεύτερο καλούμαστε να δούμε την αγορά να την αξιολογήσουμε και να ενισχύσουμε τις ενέργειές μας. Τα καλλυντικά προϊόντα περιποίησης σήματος και μαλλιών “Olivia” είναι το όχημα για τις εξαγωγές των επωνύμων προϊόντων. Είμαστε πολύ προσεκτικοί για το πως θα κινηθούμε».

Πρώτες αγορές -στόχοι είναι οι ΗΠΑ και ο Καναδάς. Στην Αμερική, μέσω στρατηγικής συνεργασίας με τοπική εταιρεία, η Παπουτσάνης διαθέτει τα προϊόντα της σε 400 σημεία πώλησης, κυρίως φαρμακεία. Στόχος είναι τα σημεία πώλησης στην Αμερική να διπλασιαστούν το 2019. «Έχουμε το σωστό στρατηγικό εταίρο και τη σωστή ομάδα από την πλευρά μας να υποστηρίξει αυτό το εγχείρημα στην Αμερική» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγής και πρόσθεσε ότι η εταιρεία «κάνει αντίστοιχη προσπάθεια για την τοποθέτηση των προϊόντων “Olivia” στην αγορά της Κορέας αλλά και σε επιλεγμένα σημεία πώλησης στην Ευρώπη».

Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Παναγή οι συνθήκες φαίνονται ιδιαίτερα ευνοϊκές για να διευρύνει η Παπουτσάνης το εξαγωγικό της αποτύπωμα.

Η άριστη σχέση και συνεργασία με τους υφιστάμενους πελάτες και το «καλό όνομα» που έχει χτίσει όλα αυτά τα χρόνια η ελληνική σαπωνοποιία εκτιμάται πως θα αποδώσουν ακόμη μεγαλύτερους καρπούς τα επόμενα χρόνια, ενώ παράθυρο ευκαιρίας ανοίγει η κατάρρευση του μεγαλύτερου παραγωγού σαπουνιών στη Γερμανία.

Πολλές προσδοκίες υπάρχουν και για την εμπορική συνεργασία που σύναψε πρόσφατα η εταιρεία με την πολωνική βιομηχανία, beta, η οποία αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για διείσδυση στην τοπική και κυρίως στην ρωσική αγορά ενώ περισσότερα κέρδη, εκτιμάται πως θα φέρει η πώληση σαπουνόμαζας, μια κατηγορία στην οποία μπήκε πρόσφατα και παρουσιάζει ήδη μεγάλη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Παπουτσάνης ο όμιλος θα επιχειρήσει να αυξήσει τα μερίδια του στην εγχώρια αγορά και παράλληλα να συνεχίσει σε τροχιά ανάπτυξης. Στα σχέδια, όπως σημείωσε ο κ. Τασόπουλος, είναι η βελτίωση της εικόνας των brands του χαρτοφυλακίου, και η κυκλοφορία νέων προϊόντων που θα εστιάζουν στη νεότερη γενιά, όπως έγινε πρόσφατα με την καινούρια σειρά σαμπουάν «Hairchic». Παράλληλα ο κ. Παναγής αποκάλυψε πως σχεδιάζεται και το επαναλανσάρισμα σε βάθος διετίας της εμβληματικής μάρκας «Καραβάκι», το οποίο τις προηγούμενες δεκαετίες κυριαρχούσε στην ελληνική αγορά.

Την ίδια προσήλωση αναμένεται να δείξει και στη συνεργασία με τις εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τις οποίες προμηθεύει με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στην τροφοδοσία των ελληνικών ξενοδοχείων, τα οποία αρχίζουν και ζητάνε πιο φυσικά καλλυντικά.

papoutsanis karavaki

Οι βασικοί τομείς

Αναφορικά με τη στόχευση της διοίκησης για τους τέσσερις τομείς δραστηριότητας της Παπουτσάνης, αναφέρθηκε ότι για τα επώνυμα προϊόντα (ποσοστό 23% του κύκλου εργασιών της εταιρείας) στόχος είναι η εμβάθυνση και διεύρυνση των συνεργασιών σε Ελλάδα και εξωτερικό, που θα οδηγήσει σε ανάπτυξη του δικτύου διανομής και αύξηση της παραγωγής, η επένδυση στις εξαγωγές με όχημα τα προϊόντα “Olivia” και η περαιτέρω διείσδυση σε επιλεγμένες γεωγραφικές περιοχές και αγορές.

Για τα ξενοδοχειακά προϊόντα (34% του κύκλου εργασιών της εταιρείας) στόχος είναι η προώθηση νέων προϊοντικών προτάσεων και η επέκταση των brands καθώς και η ανάπτυξη νέων συνεργασιών για την τοποθέτηση σε πολυτελή και boutique ξενοδοχεία. Επίσης, η ανάπτυξη των εξαγωγών μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με τη Sysco Guest Supply, της δημιουργίας συνεργασιών με άλλους στρατηγικούς εταίρους και της βελτίωσης του δικτύου πωλήσεων.

Για την παραγωγή προϊόντων για τρίτους και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (29% του κύκλου εργασιών της εταιρείας) αναμένεται σημαντική ανάπτυξη των εξαγωγών λόγω νέων συμβολαίων με στρατηγικό πολυεθνικό παίκτη.

Τέλος για τις σαπωνόμαζες (15% του κύκλου εργασιών της εταιρείας) η διοίκηση παραμένει προσηλωμένη στην ενίσχυση διεθνούς θέσης, στην ανάπτυξη του πελατολογίου και του δικτύου πωλήσεων. Επίσης υλοποιούνται προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης σε συνεργασία με την EBRD για την ανάπτυξη νέων τύπων ειδικών σαπωνομαζών.

papoutsanis grammi paragwgis

Το προφίλ

Η Παπουτσάνης είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 1972 και παράγει περισσότερα από 100 εκατομμύρια προϊόντα ετησίως. Διαθέτει πάνω από 6.000 σημεία πώλησης επώνυμων προϊόντων και προϊόντων επιλεκτικής διανομής καθώς και ξενοδοχειακών προϊόντων.

Έχει παρουσία σε περισσότερες από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο (όπως Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία, Σουηδία, Μεξικό, ΗΠΑ, Ρωσία, Αυστραλία). Το 59% της συνολικής παραγωγής διοχετεύεται στην Ελλάδα, το 31% στην ευρωπαϊκή αγορά, το 7% στις ΗΠΑ και το 3% στην Ασία.

Διαθέτει μια υπερσύγχρονη μονάδα στη Ριτσώνα Ευβοίας, σε έκταση 60.000 τ.μ. Είναι η μεγαλύτερη του είδους της στη Νοτιανατολική Ευρώπη, απολύτως καθετοποιημένη και μία από τις πιο εξελιγμένες τεχνολογικά σε όλη την Ευρώπη. Στις γραμμές παραγωγής παράγονται διαφορετικά είδη σαπώνων, υγρά καλλυντικά αλλά και συσκευασίες PET, φιάλες PE και πώματα. Σημειώνεται ότι στη μονάδα παραγωγής επενδύθηκαν 35 εκατ. ευρώ μεταξύ 2000-2018.

Το 2018, οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 24,2 εκατ. ευρώ, έναντι 20,8 ευρώ που ήταν το 2017 ενώ τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 1,5 εκατ. ευρώ.