Ένα εγχείρημα με ελληνικό ενδιαφέρον στην διεθνή αγορά του τουρισμού, με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας και ειδικότερα της ΑΙ, άρα ότι πιο επίκαιρο, βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, με σημείο αναφοράς τις δραστηριότητες μιας καινοτόμου εταιρείας με έδρα στις ΗΠΑ, της Mondee.

Η Travel Tech πλατφόρμα τράβηξε τα φώτα επάνω της τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία συγχώνευσής της με την ελληνικών και κυπριακών συμφερόντων εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού ITHAX στη Νέα Υόρκη, μέσω της οποίας πέτυχε την εισαγωγή των μετοχών της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στην αγορά του Nasdaq, με συνολική κεφαλαιοποίηση 1 δισ. δολ.

H δημιουργία του SPAC ITHAX στη Wall Street, το 2020, προήλθε από τους ιδρυτές της Axia Ventures Group, Αντώνη Αχιλλεούδη, Δημήτρη Αθανασόπουλο, Γιώργο Λινάτσα και τον συνεργάτη τους Αλέξανδρο Αργυρό, μαζί με τον ιδρυτή της Ithaca Capital Partners στο Μαϊάμι, private equity με ισχυρή παρουσία στην τουριστική και ξενοδοχειακή βιομηχανία, Ορέστη Φιντικλή.

Ο τελευταίος είναι στο «τιμόνι» της Mondee ως μέλος της ηγετικής της ομάδας με την ιδιότητα του εκτελεστικού αντιπροέδρου, δίπλα στον ιδρυτή, πρόεδρο και CEO της αμερικανικής startup, Ινδό Prasad Gundumogula, με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερή επέκτασή της στην τουριστική αγορά του κόσμου.

Από τις 19 Ιουλίου 2022, άρχισε η δημόσια διαπραγμάτευση στο Nasdaq και σήμερα η Mondee, η οποία ιδρύθηκε το 2011 στην Silicon Valley, με τα headquarters της μητρικής Mondee Holdings στο Όστιν του Τέξας, λειτουργεί 17 γραφεία στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, όπως αναφέρεται και από την ίδια, με core δραστηριότητες στην Ινδία, την Ταϊλάνδη και την Ελλάδα.

Η πλατφόρμα της φέρεται να επεξεργάζεται περισσότερες από 50 εκατομμύρια καθημερινές αναζητήσεις και ανταποκρίνεται σε σημαντικό όγκο συναλλαγών ετησίως, στον ευρύτερο κλάδο του τουρισμού, σε παγκόσμια κλίμακα, διασυνδέοντας ταξιδιωτικά γραφεία, τουριστικούς πράκτορες και ιδιώτες ταξιδιώτες με επιχειρήσεις του τομέα.

Το Mondee Marketplace-Booking Platform (Mondee-The World’s Leading App for Travel Professionals) παρέχει πρόσβαση στον Abhi, τον πιο ισχυρό και μοναδικό πλήρως ενσωματωμένο βοηθό ταξιδιωτικού σχεδιασμού AI στην αγορά, και σε ένα δίκτυο (network) 65.000 ταξιδιωτικών συμβούλων, 500+ αεροπορικών εταιρειών, 1 εκατ.+ ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων καταλυμάτων, 30.000 τοποθεσιών παραλαβής ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων και 50+ γραμμών κρουαζιέρας.

Περικοπή στα κόστη με ΑΙ

Πρόσφατα μπήκε στο «στόχαστρο» ξένων media που ακούν κριτική στις πρακτικές τις οποίες υιοθετεί, με ένα μάλλον… συνηθισμένο, για την εποχή, σχόλιο, ότι μειώνει τις θέσεις εργασίας στο τμήμα μάρκετινγκ, έχοντας αντικαταστήσει –κατά πληροφορίες- τον επικεφαλής του και αρκετό από το προσωπικό της (15 άτομα) με την Τεχνητή Νοημοσύνη και συμβασιούχους εργαζόμενους.

Η Mondee διαχειρίζεται με τη χρήση ΑΙ ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς που έφερνε σε πέρας η προηγούμενη ομάδα της, σύμφωνα με την διοίκησή της, ενώ ορισμένες από τις υπηρεσίες που προσφέρει ανατέθηκαν σε εξωτερικούς συνεργάτες της από την Ινδία. Με αυτό τον τρόπο περιέκοψε δραστικά τα κόστη της.

Οι απομακρυθέντες ωστόσο διευκρινίζεται ότι προσλήφθηκαν βασικά μεταξύ Μαρτίου και Νοεμβρίου του 2023 για να προωθήσουν μια νέα στρατηγική δημιουργίας συνεργασιών με influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίοι μπορούν να λάβουν προμήθεια εάν οι ακόλουθοι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα Mondee για να κάνουν κρατήσεις για ταξίδια.

Μετά από σχετική ανάλυση στα τέλη του περασμένου έτους, η Mondee διαπίστωσε ότι θα ήταν πιο αποδοτικό το σχέδιο ως προς το κόστος του αν αξιοποιηθεί η ΑΙ.

Η Mondee διαθέτει περίπου 1.300 υπαλλήλους, με πάνω από 700 στην Ινδία, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού στο μάρκετινγκ που επικεντρώνεται στη κύρια δραστηριότητα της, για την παροχή λογισμικού σε ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Τον περασμένο Ιούλιο, η Mondee λάνσαρε μια αναβαθμισμένη έκδοση της travel booking πλατφόρμας της, με ενσωματωμένη τεχνολογία Generative AI περιλαμβανομένου του chatbot που ονομάζεται Abhi.

Τον Νοέμβριο, εξαγόρασε και την εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης Purplegrids έναντι 19 εκατ. δολ., προσθέτοντας άλλη μια επένδυση στο σερί της από τα κεφάλαια που έλαβε, με σκοπό να βελτιώσει τον ταξιδιωτικό βοηθό ΑΙ και να ενσωματώσει την τεχνολογία σε όλο το εύρος της λειτουργίας της (πωλήσεις, μάρκετινγκ κ.ά.) και όπως ανέφερε ο κ. Φιντικλής αυτού του είδους οι αλλαγές είναι πιθανό να συνεχιστούν σε όλη την τουριστική βιομηχανία.

Ορέστης Φιντικλής

Αγορά 1 τρισ. δολ.

Ένα project και με «ελληνικό DNA», το οποίο άρχισε να αναπτύσσεται με πιο ταχείς ρυθμούς μετά από το τέλος της πανδημίας που οδήγησε στην «απελευθέρωση» της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, αλλά και την εμπλοκή των Ελλήνων επιχειρηματιών.

Η Mondee δείχνει να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της «εποχής της ΑΙ», σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες της συγκεκριμένης συγκυρίας, κατέχοντας το τουριστικό και τεχνολογικό know how.

Δίνοντας το «παρών» στην αγορά Nasdaq, η ITHAX άντλησε σημαντικά κεφάλαια και εν συνεχεία εκκίνησε τις διαδικασίες για την συγχώνευσή της με την καινοτόμα εταιρεία (ΑΙ) ανάπτυξης τεχνολογικών λύσεων στο χώρο των μεταφορών και του τουρισμού (στους τομείς της αναψυχής και των εταιρικών ταξιδιών), επονομαζόμενη και ως η «Uber του τουρισμού».

Στην πορεία εξασφαλίστηκε άλλη μια επένδυση στο συγκεκριμένο σχήμα από τις Elliott Management και Siris Capital.

H ITHAX άντλησε τον Φεβρουάριο του 2021 241,5 εκατ. δολ. με δημόσια εγγραφή, εισάγοντας τις μετοχές της στο χρηματιστήριο του Nasdaq.

Σε αυτά τα κεφάλαια προστέθηκαν επιπλέον 50 εκατ. ευρώ μέσω PIPE (Private Investment in Public Equity), ανοίγοντας τον δρόμο -όπως κατέγραψε τότε το ρεπορτάζ- για τη συμμετοχή κεφαλαίων των Morgan Stanley Investment Management, Origami, ARCPE, εταιρειών από τον κλάδο του τουρισμού (Travco, Εntertainment Benefits), μεγάλων private equity και family offices από Αμερική και Ευρώπη, πριν από τη συμφωνία της με την Mondee Inc, μια εταιρεία προηγμένης τεχνολογίας εξειδικευμένης στις Β2Β υπηρεσίες στην τουριστική βιομηχανία, και την έναρξη της διαπραγμάτευσης των μετοχών του νέου ενοποιημένου σχήματος στο Nasdaq.

Η Mondee, σύμφωνα με τον CEO της, ανέπτυξε τεχνολογίες που άλλαξαν τον κλάδο και μεταμόρφωσαν τις απαρχαιωμένες ταξιδιωτικές υποδομές, προσφέροντας μια σύγχρονη ευέλικτη πλατφόρμα.

Από την πλευρά του, ο Ορέστης Φιντικλής, πρόεδρος & διευθύνων Σύμβουλος της ITHAX και ιδρυτής της Ithaca Capital Partners ανέφερε εκείνες τις ημέρες, ανάμεσα σε άλλα, ότι η ITHAX ξεκίνησε με αποστολή να συνεργαστεί μ’ έναν καθιερωμένο ηγέτη στα ταξίδια και τη φιλοξενία, που εφαρμόζει ένα εξαιρετικά ανατρεπτικό, αλλά αποδεδειγμένα σωστό επιχειρηματικό μοντέλο, αποδίδοντας στην Mondee ότι κατάφερε να δημιουργήσει μια νέα ηλεκτρονική αγορά (marketplace) ταξιδιωτικού περιεχομένου σε μια τεράστια αλλά κατακερματισμένη ευρύτερη αγορά συνολικής αξίας 1 τρισ. δολ.

Δημήτρης Αθανασόπουλος

Ο Δημήτρης Αθανασόπουλος κατέχει δε τις θέσεις του Chief Financial Officer, Treasure & Director της ITHAX.

Η πορεία της Mondee είναι ανοδική:

Στο 3ο τρίμηνο του 2023 τα καθαρά έσοδά της ανήλθαν σε 54,5 εκατ. (+35% από το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρήσης), με ακαθάριστες κρατήσεις 597 εκατ. δολ., από 583 εκατ. δολ.

Στο δεύτερο τρίμηνο το Gross revenue έφτασε στα 708 εκατ. δολ (+12%) από 635 εκατ. δολ. και το Net revenue στα 56,8 εκατ. δολ. (+24%) από 45,7 εκατ. δολ.

Στο πρώτο τρίμηνο, κατέγραψε καθαρά έσοδα 49,9 εκατ.δολ. από 39 εκατ. δολ. (+28%) και ακαθάριστα 699,387 εκατ. δολ. από 478,181 εκατ. δολ. (46%).

Διαβάστε ακόμη

Ποιες συμφωνίες κλείστηκαν στην Ινδία και ποιες έρχονται (pics)

Πλειστηριασμοί: Οικογένεια Τσαντίλη, Καπνική Μιχαηλίδη και… ακίνητο ΡΑE βγαίνουν στη «σέντρα» (pics)

Logistics: Ανάρπαστοι οι χώροι με μισό δισ. επενδύσεων το 2024 σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ