Νέο πρόγραμμα συνολικού ύψους 27 εκατ. ευρώ για την τριετία 2019-2021 έχει ενεργοποιήσει η ΚΡΙ ΚΡΙ, με στόχο την επέκταση της παραγωγικής της δυναμικότητας στο γιαούρτι και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων στο παγωτό που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά απ το 2020. Την ίδια ώρα, η διοίκηση της εταιρείας σχεδιάζει τα επόμενα βήματα διεύρυνσης των δραστηριοτήτων της αναζητώντας «το επόμενο μεγάλο βήμα», όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο μεγαλομέτοχος και ασκών τη διοίκηση κ. Παναγιώτης Τσιναβος σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους στο εργοστάσιο στις Σέρρες.

Μάλιστα όπως είπε η επέκταση των δραστηριοτήτων αναμένεται να γίνει εντός της επόμενης πενταετίας και θα περιλαμβάνουν την είσοδό της ΚΡΙ ΚΡΙ σε άλλες κατηγορίες τροφίμων, όχι απαραιτήτως γαλακτοκομικών, κύρια χαρακτηριστικά των οποίων θα είναι η προαγωγή της παραδοσιακής και υγιεινής διατροφής.

«Θα είναι κάτι το οποίο θα έχει ελληνική ταυτότητα προκειμένου να μπορούμε να το προωθήσουμε και στο εξωτερικό», έλεγε λίγο αργότερα στο περιθώριο της ενημερωτικής συνάντησης.


 Από την παρουσίαση που έγινε στο εργοστάσιο της ΚΡΙ ΚΡΙ στις Σέρρες 

Το νέο επενδυτικό πλάνο

Μέχρι τότε βέβαια θα ξεδιπλωθεί το νέο τριετές επενδυτικό σχέδιο ως συνέχεια του προγράμματος ύψους 43 εκατ. ευρώ που υλοποιήθηκε την περίοδο 2014-2018. Από το ποσό των 27 εκατ. ευρώ, 7 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της ΚΡΙ ΚΡΙ σε γιαούρτι κατά 35%-40% σε σύγκριση με σήμερα, 5 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία νέας γραμμής παγωτού στην οποία θα παράγεται ένα καινοτόμο προϊόν που θα τοποθετηθεί στην αγορά εντός του 2020, 6 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και τη δημιουργία νέων αποθηκών και ψυκτικών θαλάμων, 5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μονάδας βιοαερίου, η οποία θα αξιοποιεί τα απόβλητα του εργοστασίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και 4 εκατ. ευρώ για αντικατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού.

Το νέο επενδυτικό σχέδιο ήδη έχει ξεκινήσει να υλοποιείται, κάτι που είναι εμφανές στο εργοστάσιο όπου πραγματοποιούνται εργασίες επέκτασης.

Οι επενδύσεις θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του αναπτυξιακού, ίδια κεφάλαια και δανεισμό.


Τα προϊόντα, επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας που παράγει σήμερα η ΚΡΙ ΚΡΙ

Εντυπωσιακοί ρυθμοί ανάπτυξης

Η ΚΡΙ ΚΡΙ συνεχίζει την ανοδική της πορεία και το 2019 η εισηγμένη αναμένεται να «σπάσει» το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ από πλευράς τζίρου από 94 εκατ. ευρώ το 2018 ενώ και οι εργαζόμενοι έχουν φθάσει πλέον τους 450.

Σύμφωνα με το κ. Τσινάβο μάλιστα ο ρυθμός ανάπτυξης φέτος θα ξεπεράσει το 14%, που αποτελεί και το μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης που καταγράφει απ το 2000 η εταιρεία όταν τότε ο τζίρος της ήταν μόλις 9,1 εκατ. ευρώ!

«Αιχμή του δόρατος» της εταιρείας είναι ο εξαγωγικός δυναμισμός που παρουσιάζει αφού οι εξαγωγές της τρέχουν με ρυθμούς υπερδιπλάσιους από τον ρυθμό ανάπτυξης των συνολικών πωλήσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι εξαγωγές έχουν μέση ετήσια ανάπτυξη της τάξης του 30%, όταν η μέση ετήσια ανάπτυξη των συνολικών πωλήσεων είναι 13,9%.Κάπως έτσι, όπως είπε ο κ Τσινάβος, οι εξαγωγές σε 30 χώρες στη φετινή χρήση αναμένεται να συνεισφέρουν περίπου το 40% επί του συνολικού τζίρου της εταιρείας.

Πολύ σημαντική στην ανάπτυξη της ΚΡΙ ΚΡΙ ήταν η απόφασή της να μπει στην παραγωγή γιαουρτιού, επενδύοντας τα 6 εκατ. ευρώ που άντλησε με την εισαγωγή στο ΧΑΑ το 2003. Σήμερα το γιαούρτι δίνει έσοδα 70 εκατ. ευρώ στην εταιρεία. Το επώνυμο γιαούρτι της από μερίδιο (κατ’ όγκο) 5% το 2009, έφτασε στο 15,2% το 2018, ενώ σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο διαμορφώνεται σε 15,8%, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μεταξύ των επώνυμων γιαουρτιών και έχοντας μειώσει σημαντικά την απόσταση με τον ηγέτη της εν λόγω αγοράς που είναι η ΦΑΓΕ. Η διείσδυση της ΚΡΙ ΚΡΙ, ωστόσο, στα ελληνικά νοιοκοκυριά είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς παράγει πάνω από το 80% των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας. Συνεπώς, περίπου 1 στα 4 γιαούρτια στην ελληνική αγορά έχει παραχθεί από την ΚΡΙ ΚΡΙ.

Στις εξαγωγές γιαουρτιού, πρώτη αγορά για την εταιρεία είναι η βρετανική με πωλήσεις 18-20 εκατ. ευρώ, ακολουθεί η Ιταλία και έπεται η Γερμανία, ενώ καλά τοποθετημένη είναι η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία σε Ολλανδία, Βέλγιο και Σουηδία όπου πιο πρόσφατα ξεκίνησε δυνατά.

Τη δεύτερη θέση ως προς τα μερίδια αγοράς κατ’ όγκο κατέχει η ΚΡΙ ΚΡΙ και στα επώνυμα παγωτά. Το μερίδιό της από 8% το 2008 διαμορφώθηκε το 2018 σε 15,5%. Εκτός δε από τις 16.500 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα, η εταιρεία διαθέτει 5.000 σημεία πώλησης σε Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία, Ιράκ, ενώ δοκιμαστικά έχει τοποθετήσει παγωτά της και στην κινεζική αγορά. Εκεί όπου διαβλέπει, όμως, μεγάλη ευκαιρία η εταιρεία είναι στην ευρωπαϊκή αγορά παγωτών ιδιωτικής ετικέτας, μια αγορά αξίας 10 δισ. δολ.

«Έχουμε πάρει τα μέτρα μας για το Brexit»

Ο κ. Τσινάβος διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία έχει πάρει τα μέτρα της απέναντι στην πιθανότητα ενός άτακτου Brexit έχοντας ήδη εκπονήσει μελέτη με διάφορα σενάρια. Ο ίδιος ωστόσο θεωρεί απίθανη την επιβολή εισαγωγικών δασμών στα γαλακτοκομικά προϊόντα επειδή η Βρετανία στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι ελλειμματική. Αν όμως «έρθουν τα επάνω – κάτω, τότε θα δούμε την παραγωγή στη Βρετανία σε συνεργασία με τοπικό εταίρο». Όπως και να ‘χει, η ομαλή έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ θα επιβαρύνει το κόστος κατά 2%-3%  ( π.χ. μεταφορικά κόστη), επιπλέον επιβάρυνση που έχει ήδη συνυπολογιστεί από την επιχείρηση.

Πάντως έως τώρα η προοπτική του Brexit δεν έχει επηρεάσει στο ελάχιστο τις εξαγωγές της  ΚΡΙ ΚΡΙ στη Γηραιά Αλβιώνα, όπου μάλιστα μπήκε πιο δυναμικά στη λιανεμπορική  Μοrrisons, εξάγοντας πλέον και επώνυμα γιαούρτια, πέραν των ιδιωτικής ετικέτας.

Επενδυτής

Σε βάθος χρόνου ο κ. Τσινάβος δεν απέκλεισε για μία ακόμη φορά το ενδεχόμενο εισόδου στρατηγικού συνεργάτη στην εταιρεία, με στόχο πάντα την ανάπτυξή της, επισημαίνοντας ότι δεν θα είχε πρόβλημα –υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις– το ποσοστό του να μειωθεί στο 60% από περίπου 75% που είναι σήμερα. Παρ’ όλα αυτά, όπως τόνισε αυτό θα μπορούσε μόνο να γίνει στην περίπτωση που ένας τέτοιος επενδυτής θα μπορούσε να δώσει και άλλο ώθηση στα σχέδια της εταιρείας στο εξωτερικό. «Δεν ψάχνουμε για επενδυτικό fund», είπε ο κ. Τσινάβος απαντώντας σε ερωτήσεις. «Έχουμε στο Χρηματιστήριο ένα free float της τάξης του 26%. Θα μπορούσαμε να μειώσουμε το δικό μας μερίδιο στο 60%-63% μόνο αν μία στρατηγική συνεργασία θα μας βοηθούσε σε σημαντική ανάπτυξη της Εταιρείας στην Ευρωπαϊκή κυρίως αγορά». Εξάλλου όπως τόνισε η ΚΡΙ ΚΡΙ σήμερα έχει πολύ χαμηλό δανεισμό- μόλις 11 εκατ. ευρώ- είναι κερδοφόρα και μπορεί να στηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξή της.

Όχι εξαγορά

Ερωτηθείς πάντως και για τη συγκέντρωση στον ευρύτερο κλάδο της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας ο ίδιος τόνισε πως «η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή για να στηρίξει περισσότερα brands», λέγοντας έτσι έμμεσα αλλά πλην σαφώς ότι η ΚΡΙ ΚΡΙ δεν ενδιαφέρεται να προχωρήσει σε εξαγορές.


Το Γαλακτικό Χωριό

Τέλος ο κ. Τσινάβος στάθηκε ιδιαίτερα και στην προσπάθεια που κάνει η ΚΡΙ ΚΡΙ σε συνεργασία με το ΑΠΘ και μέσα από το Ινστιτούτο Ελληνικού Γάλακτος και το Πρόγραμμα «Παιδεία Γάλακτος» να ενισχύσει την πρωτογενή παραγωγή, στην πλούσια πεδιάδα του Στρυμόνα καθώς έχει δεσμευτεί στην αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματός της που θεωρεί ότι  είναι το παραγόμενο στην περιοχή αγελαδινό γάλα, το οποίο μάλιστα επεξεργάζεται για τα προϊόντα της εντός 24 ωρών. Μάλιστα σήμερα η ΚΡΙ ΚΡΙ εμφανίζεται να απορροφά το 50% της παραγωγής γάλακτος στην Κεντρική Μακεδονία, μία περιοχή στην οποία παράγεται το 50% επί του συνόλου της εγχώριας παραγωγής.

Συνολικά πάντως ο κ. Τσινάβος υπογράμμισε την ανάγκη να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή γάλακτος και μέσα απ’ την εκπαίδευση των ίδιων των κτηνοτρόφων. Ανέφερε μάλιστα πως η εγχώρια παραγωγή έχει πέσει στους 600 χιλ. τόνους το χρονο με αποτέλεσμα να εισάγονται σήμερα 1,5 εκατ. τόνοι το χρόνο ώστε να καλυφθεί η ζήτηση που υπάρχει.