Είναι γνωστό πως ο καθένας μπορεί να κερδίσει χρήματα στο διαδίκτυο, χτίζοντας έναν μύθο. Αυτό μπορεί να σημαίνει το να είναι κανείς «ο εαυτός του» – ή όχι – όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα με τον «Βασιλιά του Συκωτιού» (Liver King), έναν εξαιρετικά ενθουσιώδη bodybuilder που καλούσε τους ακόλουθούς του στο Youtube, το Instagram και το TikTok να καταναλώνουν ωμό συκώτι – εξού και το παρατσούκλι – και οι συμβουλές του ως προς τη γυμναστική που απαιτείται για την απόκτηση μυώδους σώματος προσέλκυσαν εκατομμύρια ακόλουθούς παγκοσμίως και του απέφεραν τεράστια κέρδη.

Ο 45χρονος Brian Johnson ήθελε να… «φάμε» όχι συκώτι, αλλά ότι «χτίστηκε» τελείως φυσικά, ως αποτέλεσμα του «προγονικού τρόπου ζωής» που ακολουθούσε με εντατική άσκηση και κατανάλωση ωμών κρεάτων και εντοσθίων. Στο πλαίσιο αυτό, «πουλούσε» συμπληρώματα διατροφής, εξατομικευμένες συμβουλές, καθώς και ασκήσεις στους 5,5 εκατομμύρια ακολούθους του στο Instagram και το TikTok.

Η «δράση» του Liver King συνεχίστηκε μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν και διέρρευσαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκάλυψαν ότι η εμφάνιση του Johnson δεν εξηγείτο τόσο από την απόδοση των προϊόντων του, αλλά από μια μηνιαία επένδυση 12.000 δολαρίων σε στεροειδή.

Την οποία, βέβαια, έκρυβε από τους θαυμαστές του. Όπως έγινε γνωστό, ο διάσημος influencer βρίσκεται αντιμέτωπος με αγωγές και μηνύσεις, ύψους 25 εκατ. δολ. από άτομα που δηλώνουν ότι εξαπατήθηκαν για να αγοράσουν τα συμπληρώματα διατροφής που προωθούσε.

Προγονικός τρόπος αποκόμισης κερδών

Καθ ‘όλη την πορεία του Διαδικτύου, οι χρήστες αναζητούσαν δημιουργικούς (και μερικές φορές σκανδαλώδεις) τρόπους για να αποκτήσουν χρήματα. Κατά τις πρώτες μέρες, κάποιοι προσπάθησαν να οδηγήσουν το κύμα του ηλεκτρονικού εμπορίου, φτάνοντας στο σημείο να χρησιμοποιούν ιστοσελίδες δημοπρασιών για να πουλήσουν το όνομα του αγέννητου παιδιού τους ή ακόμη και την παρθενία τους.

Η αποκάλυψη για τον Liver King μπορεί να συγκλόνισε τους θαυμαστές του, αλλά τα σκάνδαλα που σχετίζονται με τους influencers δεν είναι κάτι καινούργιο. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα, αυτό του Fyre Festival το 2017, όταν και οι διοργανωτές ξόδεψαν τεράστια χρηματικά ποσά σε influencers και κρυφές διαφημίσεις για να ακολουθήσει το απόλυτο φιάσκο, σηματοδότησε μια στροφή στην εποχή του mega-influencer.

Είτε ήταν διάσημα άτομα από τον «πραγματικό» κόσμο –όπως αστέρες του αθλητισμού και ηθοποιοί– είτε γηγενείς διασημότητες του Διαδικτύου όπως οι YouTubers, ήρθε η εποχή που το μάρκετινγκ επηρεασμού έγινε μια επιθυμητή στρατηγική πωλήσεων στο Διαδίκτυο. Οποιοσδήποτε έχει ακόλουθους, τηλέφωνο και λογαριασμό YouTube θα μπορούσε να αρχίσει να κερδίζει (πολλά) χρήματα από μεγάλες εταιρείες.

Επιχειρηματίες στο διαδίκτυο

Σήμερα, οι mega-influencers δεν είναι πλέον οι μόνοι ενδιαφερόμενοι σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Αντίθετα, οι επιλογές δημιουργίας εσόδων στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εκτοξευτεί, πράγμα που σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν από το διαδίκτυο. Όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατη μελέτη για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι συνδρομές, οι δωρεές από live streaming και η πώληση προϊόντων ή ψηφιακού περιεχομένου στο διαδίκτυο είναι μεγάλη υπόθεση.

Ακόμη και η ορολογία έχει αλλάξει: από τους «influencers» που παραπέμπει σε διαφήμιση, πήγαμε στους «δημιουργούς περιεχομένου» – καθημερινοί e-επιχειρηματίες που δημιουργούν έσοδα στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης της επιλογής τους. Ακριβώς όπως ο Liver King, ο οποίος είχε θαυμαστές και ήταν ενεργός σε πολλές πλατφόρμες ταυτόχρονα.

Περισσότερη διαφάνεια

Οι online διαφημίσεις, οι συνεργασίες επί πληρωμή και η δημιουργία περιεχομένου μπορούν να ανοίξουν νέους δρόμους στους διαδικτυακούς επιχειρηματίες, αλλά είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η εμπορική δραστηριότητα θα πρέπει να συνοδεύεται από ορισμένες νομικές υποχρεώσεις, αν και επί του παρόντος οι κανόνες διαφέρουν από χώρα σε χώρα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, ένας influencer πρέπει να αποκαλύψει πότε έχει λάβει χρήματα, προϊόντα ή υπηρεσίες ή για κάτι που έχει παρουσιάσει στο διαδίκτυο.

Αλλά αυτή, είναι μόνο μία περίπτωση, αφού στις υπόλοιπες χώρες η δράση των «δημιουργών περιεχομένου» είναι σχεδόν ανεξέλεγκτη. Γι’ αυτό, προτού φάτε οτιδήποτε σας σερβίρουν, θα πρέπει να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά. 

Διαβάστε ακόμη:

Τα SOS για όσους υποβάλουν φέτος την πρώτη τους φορολογική δήλωση

Τελική ευθεία για 2+2 νέες μεγάλες επενδύσεις πολυεθνικών στην Ελλάδα (pics)

Οικογένεια Νίκα: Στις 8 Μαρτίου βγαίνει ξανά στο σφυρί το ακίνητο της Στησιχόρου (pic)