«Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη πρέπει να στραφούν στην Ιαπωνία για μαθήματα σχετικά με το πώς να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις ενέργειας». Αυτό υποστηρίζει στην εισαγωγή του άρθρο που δημοσίευσε πρόσφατα το World Economic Forum (WEF) σε συνεργασία με το Reuters.

Πηγή έμπνευσης για το άρθρο αποτελεί το «setsuden», η εθνική κίνηση που αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία τους καλοκαιρινούς μήνες του 2011, μετά το ατύχημα στο πυρηνικό εργοστάσιο Νταΐτσι της Φουκουσίμα και την επακόλουθη δραστική μείωση στην παραγωγή ενέργειας στην ανατολική Ιαπωνία.

Η κίνηση ξεκίνησε ανεπίσημα, με έκκληση της ιαπωνικής κυβέρνησης για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 15% και καμπάνιες πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των πολιτών από κρατικούς φορείς και ιδιωτικές εταιρείες.

Τα κρατικά μήντια μετέδιδαν τηλεοπτικές διαφημίσεις για τους τρόπους με τους οποίους οι πολίτες μπορούσαν να μειώσουν την κατανάλωση. Αφίσες αναρτήθηκαν σε εκατοντάδες πολυσύχναστα σημεία, όπως ναοί και σούπερ μάρκετ. Πολίτες ξεκίνησαν blogs σχετικά με το θέμα.

Αφίσες Setsuden, για την εξοικονόμηση ενέργειας

Εταιρείες όπως η Panasonic παρείχαν πληροφορίες για την εξοικονόμηση ενέργειας και οργάνωσαν διαλέξεις για τους υπαλλήλους τους.

Η Εταιρεία Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τόκιο δημοσίευσε προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, όπως:

  • ελάχιστη χρήση κλιματιστικών
  • αντικατάσταση των λαμπτήρων πυρακτώσεως με λαμπτήρες φθορισμού ή LED
  • χρήση φυτών για να μπλοκάρουν και να απορροφούν το ηλιακό φως που περνά από τα παράθυρα
  • να κλείνουν εντελώς οι συσκευές αντί να μπαίνουν σε κατάσταση αναμονής.

«Super Cool Biz» και «Stop pachinko»

Σύντομα, τα αποτελέσματα ήταν ορατά στις περιοχές του Τόκιο και της Tohoku.

«Τα φώτα σβήνουν στα μηχανήματα αυτόματης πώλησης και πολλές κυλιόμενες σκάλες λειτουργούν μόνο τις μισές ώρες» περιέγραφε στο CNN, τον Ιούλιο του 2011 ο Koichi Yamamoto, κάτοικος της ιαπωνικής πρωτεύουσας.

Επαγγελματικές ομάδες μπέιζμπολ και ποδοσφαίρου σταμάτησαν τους νυχτερινούς αγώνες και μετέφεραν τις αναμετρήσεις το απόγευμα για να μειώσουν την ανάγκη για φωτισμό των σταδίων.

Αίθουσες όπου παίζονταν τα δημοφιλή τυχερά παιχνίδια pachinko -διάσημα για τα φώτα που αναβοσβήνουν και τις θορυβώδεις μηχανές τους- έκλεισαν προσωρινά.

Οι περισσότερες ιαπωνικές εταιρείες μπήκαν σε καθεστώς «ενεργειακής λιτότητας», σβήνοντας τα μη αναγκαία φώτα και ακινητοποιώντας τους ανελκυστήρες. Οι διευθυντές ανέβασαν τους θερμοστάτες των κλιματιστικών και ενθάρρυναν τους υπαλλήλους να υιοθετήσουν την κυβερνητική καμπάνια «Super Cool Biz» και να φορούν ελαφρύτερα ρούχα.

Πινακίδα σε είσοδο πολυκαταστήματος Matsuya στην Ginza, που ενημερώνει τους πελάτες ότι ο κλιματισμός έχει απενεργοποιηθεί για εξοικονόμηση ενέργειας.

Πολλά εργοστάσια ανέστειλαν προσωρινά τη λειτουργία γραμμών παραγωγής.

Η αυτοκινητοβιομηχανία Nissan τροποποίησε τις βάρδιες των εργαζομένων για να μειώσει το φορτίο στο δίκτυο τις απογευματινές ώρες αιχμής.

Η Casio Computer Company έδινε ρεπό στους υπαλλήλους Κυριακή και Τετάρτη (αντί για το Σαββατοκύριακο) για να μειώσει την πίεση στο δίκτυο κατά τη διάρκεια της εργάσιμης εβδομάδας.

Οι Hitachi και Kyocera ανέπτυξαν «πράσινες κουρτίνες» φυτών για να καλύψουν τους τοίχους των εργοστασίων τους και προέτρεπαν τους εργαζόμενούς τους να κάνουν το ίδιο στα σπίτια τους.

Η αλυσίδα καταστημάτων ψιλικών Lawson Inc άλλαξε όλους τους λαμπτήρες της σε LED και πρόσθεσε ηλιακά πάνελ σε πολλά από τα καταστήματά της.

«Όλοι σκεφτόμασταν “πρέπει να κάνουμε κάτι, διαφορετικά, θα υπάρξει μια καταστροφή”», θυμάται ο Koichiro Tanaka του Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας της Ιαπωνίας μιλώντας στο WEF.

Μέση ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην περιοχή του ΤΟΚΙΟ το καλοκαίρι, πριν και μετά τον σεισμό (χωρίς καιρική προσαρμογή). Πηγή: ©2013 ACEEE Summer Study on Energy Efficiency in Industry

Επιτυχία και αποτέλεσμα

«Οι διάδρομοι ήταν σκοτεινοί, ο αέρας ήταν άβολα ζεστός» περιγράφει άρθρο του Economist. «Τα περισσότερα φώτα στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας Tokyo Electric Power Company (TEPCO) ήταν κλειστά. Ακόμη και ο διευθύνων σύμβουλος, Toshio Nishizawa, είχε αφαιρέσει τη γραβάτα του. Σε κανονικούς καιρούς, αυτό θα αποτελούσε κατάφωρη παραβίαση της ιαπωνικής εταιρικής εθιμοτυπίας, αλλά αυτοί δεν είναι φυσιολογικοί καιροί».

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 2011, όταν πια οι κυβερνητικοί περιορισμοί στην κατανάλωση ενέργειας είχαν αρθεί.
Η εκστρατεία Setsuden είχε γνωρίσει σημαντική επιτυχία.
Σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, η χρήση ενέργειας κατά τις ώρες αιχμής μειώθηκε περίπου κατά 20%, με τη μέγιστη χρήση να πέφτει από 60 gigawatts σε 49 gigawatts.

Οι κυβερνητικοί περιορισμοί που αρχικά επρόκειτο να αρθούν στα τέλη του Σεπτεμβρίου, τελικά καταργήθηκαν στις αρχές του μήνα.

Μέτρα που λήφθηκαν για μείωση φωτισμού και κλιματισμού στις περιοχές του Τόκιο και της Toyoku. Πηγή: ©2013 ACEEE Summer Study on Energy Efficiency in Industry

Σύμφωνα με την έρευνα των Osamu Kimura και Ken-ichiro Nishio, από το ιαπωνικό Κεντρικό Ινστιτούτο Ερευνών της Βιομηχανίας Ηλεκτρικής Ενέργειας «πάνω από το 70% της μείωσης στον εμπορικό τομέα επιτεύχθηκε με τον περιορισμό της χρήσης φωτισμού και κλιματισμού, ενώ στις μεγάλες βιομηχανίες το 40% της μείωσης ενεργειακής ζήτησης προήλθε από την αύξηση της εσωτερικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και το 30% από την αλλαγή στις ώρες λειτουργίας».

*Στην κεντρική φωτογραφία, πόστερ που εξηγούν ότι το setsuden είναι σε ισχύ σε σταθμό του μετρό του Τόκιο

Διαβάστε ακόμη:

Χριστίνα Χριστοδούλου (It’s a shirt): Το brand που πέρασε τα ελληνικά σύνορα (pics)

Δεν είναι μόνο τα καύσιμα: Η τρομακτική αύξηση στα λιπάσματα εκτοξεύει τις τιμές στα τρόφιμα

SpaceX: Παρέχει internet σε αεροπλάνα αλλά «κόπηκε» από επίγειο πρόγραμμα ευρυζωνικότητας