Το άνοιγμα του Tesla Gigafactory ουσιαστικά εγκαινιάζει τον πραγματικού ανταγωνισμού στην μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων του πλανήτη, την Κίνα.

Το εργοστάσιο που κόστισε δισεκατομμύρια δολάρια βρίσκεται κοντά στη Σαγκάη – είναι το πρώτο της εταιρείας εκτός των ΗΠΑ.

Κατά τη σημερινή παρουσίαση, ο Μασκ παρέδωσε τρία Model 3 στους πρώτους πελάτες: Το πρώτο ήταν ένα λευκό sedan και το πήρε ένας κάτοικος της γειτονικής πόλης Wuxi. Οι παραδόσεις έχουν ξεκινήσει την περασμένη εβδομάδα, αλλά τα πρώτα αυτοκίνητα που βγήκαν από την ολοκαίνουργια γραμμή παραγωγής τα πήραν υπάλληλοι.

Στα σημερινή τελετή στο νέο εργοστάσιο ο Μασκ δεν μπόρεσε να κρύψει τον ενθουσιασμό του, έβγαλε το σακάκι του και χόρεψε στη σκηνή:

 

Η έναρξη της παραγωγής στη χώρα θα βοηθήσει το Musk να ενισχύσει το θετικό κύμα δημοσιότητας που απολαμβάνει η Tesla στην Κίνα, η οποία είναι επίσης η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Από τιμές;

Η Tesla μπαίνει στην αγορά της Κίνας με τιμές που δεν είναι πολύ υψηλότερες από εκείνες των τοπικών κατασκευαστών, όπως η NIO Inc. και η Xpeng Motors, ενώ οι τιμές είναι σημαντικά χαμηλότερες από γίγαντες όπως η BMW AG και η Daimler AG.

Η Musk εισήγαγε επίσης στην κινεζική αγορά το crossover Model Y, λέγοντας ότι η ζήτηση για το όχημα θα ξεπεράσει πιθανώς το σύνολο των άλλων μοντέλων της Tesla.

Κινεζικές φιλοδοξίες, παγκόσμια οράματα

Άλλα σχέδια περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός κέντρου σχεδιασμού και τεχνολογίας στην Κίνα, ώστε ο Tesla να μπορεί τελικά να αναπτύξει από την αρχή ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο στην Κίνα, είπε.

Το κινεζικό εργοστάσιο, το οποίο ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ καθώς πέρασε με διαδικασίες fast track από τα στάδια των εγκρίσεων και της κατασκευής, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των σχεδίων της Musk για να καταστήσει την Tesla μια πραγματικά παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η εταιρεία ανακοίνωσε το Νοέμβριο ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο στη γεωγραφική καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας προκειμένου να καλύψει την αυξανόμενη ευρωπαϊκή ζήτηση για ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Η Tesla που πήρε το όνομα της από τον φημισμένο εφευρέτη Nikola Tesla ο οποίος πέθανε πριν από 77 χρόνια σήμερα, θα πρέπει να αποφύγει την επανάληψη των προβλημάτων που αντιμετώπισε στην κατασκευή του πρώτου εργοστασίου αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια: Ο Μάσκ έχει αποκαλέσει “παραγωγική κόλαση” τη φάση όπου προσπαθούσε να αυξήσει την παραγωγή του Model 3. Αφού έχανε τον ένα φιλόδοξο στόχο μετά τον άλλο, η εταιρία «έκαψε» δισεκατομμύρια δολάρια και έφτασε πολύ κοντά στο να ξεμείνει από μετρητά.

Το γύρισμα τη μοίρας

Τον τελευταίο καιρό, οι μετοχές της Tesla εκτοξεύτηκαν –  καταλύτης ήταν τα αναπάντεχα καλά κέρδη τριμήνου που η εταιρεία ανακοίνωσε τον Οκτώβριο. Πλέον η εταιρία έχει σταθεροποιηθεί έχοντας πλέον αντιμετωπίσει τα προβλήματα της παραγωγής και έχοντας καταφέρει να ξεπεράσει πολλούς άλλους κατασκευαστές σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ

Το εργοστάσιο της Κίνας κατασκευάζει ήδη πάνω από 1.000 αυτοκίνητα την εβδομάδα και σκοπεύει να διπλασιάσει το ποσοστό αυτό κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, είπε ο Σονγκ Γκάνγκ, διευθυντής παραγωγής του εργοστασίου.

Η εταιρεία δήλωσε ότι σκοπεύει να αυξήσει την παραγωγή σε 150.000 μοντέλα 3 οχήματα ετησίως, περίπου 3.000 την εβδομάδα, όταν ολοκληρώνεται η πρώτη φάση του εργοστασίου και να την ανεβάσει περαιτέρω σε 500.000 ετησίως μετά την επόμενη φάση, αν και δεν έχει γίνει σαφές πότε ακριβώς τοποθετεί η Tesla την προθεσμία για αυτούς τους στόχους.

Πάντως η γοητεία του Musk στην Κίνα φαίνεται να αποδίδει. Από ένα λασπώδες οικόπεδο, μιάμισι ώρα μακριά από το κέντρο της Σαγκάης, το εργοστάσιο της Κίνας κατάφερε να παράξει τα πρώτα αυτοκίνητα λιγότερο από ένα χρόνο αφότου μπήκαν οι μπουλντόζες στο οικόπεδο. Ήταν ο μισός χρόνος από αυτόν που χρειάστηκε το Gigafactory του Tesla στο Ρίνο της Νεβάδα πριν παράξει τις πρώτες του μπαταρίες.

Ειδική Σχέση Μάσκ με Πεκίνο

Πίσω στην Κίνα, η Tesla έχει κερδίσει διάφορες παραχωρήσεις και προνόμια από τις τοπικές αρχές, που κυμαίνονται από τις εγκρίσεις μέχρι τα δάνεια με προνομιακούς όρους. Αυτές οι εξαιρέσεις είναι πιο εντυπωσιακές αν σκεφτεί κανείς ότι έλαβαν χώρα παράλληλα με τον εμπορικό πόλεμο της Κίνας με τις ΗΠΑ.

Απόδειξη της ειδικής σχέσης του Μάσκ με τις Κινεζικές αρχές ήταν το γεγονός ότι μεταξύ των αξιωματούχων που παρακολούθησαν την εκδήλωση της Τρίτης ήταν αρκετοί κυβερνητικοί – όπως ο δήμαρχος Γινγκ Γονγκ και ο Ζου Ζισόγνγκ, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της δημοτικής κυβέρνησης της Σαγκάης. Ο Αντιδήμαρχος Γου Κίνγκ είπε στην εκδήλωση ότι καμία ξένη εταιρεία δεν έχει επενδύσει σε μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής στη χώρα.

Κίνητρα και επιδοτήσεις

Επιπλέον, τα αυτοκίνητα που παράγει το Κινεζικό εργοστάσιο της Tesla συμπεριλήφθηκαν τον προηγούμενο μήνα σε κατάλογο οχημάτων που πληρούν τις προϋποθέσεις για απαλλαγή από τον φόρο αγοράς 10% στην Κίνα. Εξυπηρέτησε επίσης για κρατική επιχορήγηση 24.750 γιουάν (3.560 δολάρια) ανά όχημα.

Οι επιδοτήσεις βοήθησαν την Tesla να μειώσει τις τιμές, με την εταιρεία να ανακοινώνει την περασμένη εβδομάδα ότι θα μειώσει την τιμή εκκίνησης του μοντέλου 3 κατά 9% στα 323.800 γιουάν και στα 299.050 γιουάν μετά τις επιδοτήσεις.

Οι τιμές θα μπορούσαν να μειωθούν περαιτέρω καθώς οι άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με το θέμα έχουν πει ότι η Tesla σκέφτεται να μειώσει περαιτέρω την τιμή των sedans με τη χρήση περισσότερων τοπικών εξαρτημάτων και να μειώσει το κόστος.

Περίπου το 30% των ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται σήμερα από την εγκατάσταση της Σαγκάης προέρχονται από την τοπική αγορά και η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει το ποσοστό αυτό στο 100% μέχρι τα τέλη του 2020, δήλωσε ο Τόνγκ, ο διευθυντής κατασκευής, στις 30 Δεκεμβρίου.

Αυτές οι τιμές έβαλαν τον Tesla πιο κοντά σε ορισμένα μοντέλα από τους εγχώριους κατασκευαστές EV, όπως το τελευταίο sedan της P7 της Xpeng Motor, το οποίο ξεκινά από 240.000 γιουάν. Τα SUV του NIO ξεκινούν από τα 358.000 γιουάν.

Η Audi της Volkswagen AG σκοπεύει να ξεκινήσει την πώληση εννέα μοντέλων μη μη συμβατικά καύσιμα στην Κίνα τα επόμενα δύο χρόνια, με περισσότερα από τα μισά να είναι καθαρά ηλεκτρικά (μπαταρίες). Το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο, το E-Tron, έκανε το ντεμπούτο του τον Νοέμβριο με τιμή εκκίνησης περίπου 693.000 γιουάν.

Η Mercedes-Benz της Daimler έκανε το EQC διαθέσιμο τον Οκτώβριο ξεκινώντας από 580.000 γιουάν.

Η BMW σχεδιάζει να ξεκινήσει την κατασκευή του crossover iX3 στην Κίνα το επόμενο έτος και συνεργάζεται με έναν κινέζο συνεργάτη για να μετατρέψει σε ηλεκτροκίνητο το μοντέλο Mini.

Μέχρι στιγμής όλα καλά για τον Μάσκι, αλλά το κρίσιμο θα είναι αν ο Musk κεφαλαιοποιήσει το θετικό σερί που έχει πρόσφατα για να κατακτήσει την κινεζική αγορά.