Ποιος θα είναι ο πρώτος ποδοσφαιρικός σύλλογος του πλανήτη ο οποίος θα καταφέρει να «σπάσει» το «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ σε επίπεδο ετήσιων εσόδων;
Το ερώτημα, που αφορά το επόμενο μεγάλο «ορόσημο» για την «βιομηχανία των γηπέδων», διατυπώνεται πλέον ευθέως από τους ειδικούς και η απάντησή του περιορίζεται μεταξύ… 6 υποψηφίων ομάδων-billionaires: 2 ισπανικών, 2 αγγλικών και από μιας γαλλικής και γερμανικής.

Στη σημερινή κατάταξή των «6», με βάση τους τζίρους της προηγούμενης σεζόν, προηγείται η Ρεάλ Μαδρίτης με 831 εκατ. ευρώ και την ακολουθούν κατά σειρά οι Μάντσεστερ Σίτι με 826 εκατ. ευρώ, Παρί Σεν Ζερμέν με 802 εκατ. ευρώ, Μπαρτσελόνα με 800 εκατ. ευρώ, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 746 εκατ. ευρώ και Μπάγερν Μονάχου με 744 εκατ. ευρώ.

Νούμερα τα οποία δεν θεωρούνται καθόλου αυθαίρετα, καθώς αντιστοιχούν στα λειτουργικά έσοδα που πέτυχαν οι 6 «μεγάλοι», που κυριαρχούν στην αγορά και -πέρα από τις καθαρά αγωνιστικές επιδόσεις τους- «κόβουν χρήμα».

Η επανεκκίνηση της «ποδοσφαιρικής βιομηχανίας» και η επιστροφή της κανονικότητας, μετά από την τεράστια οικονομική κρίση που προκάλεσαν η πανδημία και τα lockdown, αποφέρει νέα ρεκόρ για όλους το 2022-23. Μόνη εξαίρεση η Μπαρτσελόνα, η οποία είχε φτάσει την περίοδο 2018-19 στα 841 εκατ. ευρώ. Το στοίχημα για τον πρώτο σύλλογο «του ενός δισεκατομμυρίου» προυπήρχε, αλλά τότε είχε βάλει «φρένο» στις φιλοδοξίες τους το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης.

Τώρα, ήδη 4 ισχυρά ποδοσφαιρικά brands υπερηφανεύονται ότι ξεπερνούν το όριο των 800 εκατ. ευρώ στον ετήσιο κύκλο εργασιών τους, αντλώντας έσοδα από 3 κυρίως πηγές: τις εισπράξεις του γηπέδου τους, τις συμφωνίες για την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων τους και τον εμπορικό τομέα.


Οι αναλυτές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο αναζήτησης επιπλέον πηγών, όπως π.χ. η διοργάνωση συναυλιών, σε μια προσπάθεια δημιουργίας ενός διαφοροποιημένου portfolio, με επίκεντρο πάντα τις αθλητικές δραστηριότητές τους.

«Κλειδί» τα τηλεοπτικά δικαιώματα

δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων αποτελούν μια κρίσιμη ροή εσόδων για τις ποδοσφαιρικές ομάδες παγκοσμίως, επισημαίνεται, αλλά και ένα προϊόν το οποίο πωλείται συλλογικά, είτε από τις διοργανώτριες αρχές των εθνικών πρωταθλημάτων είτε από την UEFA, αν πρόκειται για τους θεσμούς της.
Κατά συνέπεια, οι σύλλογοι διατηρούν περιορισμένο έλεγχο σε αυτή την επικερδή πτυχή της… επιχείρησής τους και δεν ήταν τυχαίο ότι κάποιοι εξ αυτών επιδίωξαν να δημιουργήσουν μια ευρωπαϊκή Super League για να αμφισβητήσουν το μονοπώλιο της UEFA, χωρίς να το πετύχουν. Ο κλάδος διέπεται ωστόσο από ορισμένες ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα, στη Βρετανία η Premier League πούλησε τα δικαιώματα της TV μέχρι το 2029 με μια μέτρια μέση ετήσια αύξηση του 4%, ενώ η Serie A στην Ιταλία «είδε» μια μείωση της τάξης του 3%, με την γαλλική Ligue 1 να επιλέγει τις ιδιωτικές διαπραγματεύσεις. Η γερμανική Bundesliga προετοιμάζεται για να εξερευνήσει εκ νέου την τηλεοπτική αγορά και η ισπανική La Liga περιμένει, τέλος, τη λήξη των τηλεοπτικών συμβολαίων της το 2027 για να κινηθεί.

Στο συγκεκριμένο timing, αντίθετα, η προσοχή των κορυφαίων ομάδων στρέφεται στην ενίσχυση των υποδομών τους και την αξιοποίηση εναλλακτικών ροών εσόδων.
Ρεάλ και Μπαρτσελόνα πρωτοστατούν στην ανάπτυξη νέων, σύγχρονων και ιδιαίτερα αποδοτικών εμπορικά γηπέδων, μετατρέποντας σε… εργοτάξια η μεν το Μπερναμπέου, η δε το Καμπ Νου, υλοποιώντας projects με αντίστοιχους προϋπολογισμούς ύψους 1,1 δισ. ευρώ και 1,5 δισ. ευρώ.
Η «βασίλισσα» φιλοδοξεί μάλιστα να πετύχει την εκτίναξη των εσόδων του νέου της «ναού» από 140 εκατ. ευρώ ανά χρήση, σε 317 εκατ. ευρώ. Στην πλήρη λειτουργία του, ο στόχος ανεβαίνει στα 400 εκατ. ευρώ και για τους πιο αισιόδοξους στα 440 εκατ. ευρώ, με 200 events ανά έτος στο πρόγραμμα!

Τα μεγάλα deals

Η Ρεάλ έχει υπογράψει deal με την Sixth Street/Legends για την διαχείριση μέρους των εμπορικών δραστηριοτήτων του γηπέδου της, με αντίτιμο μια «προκαταβολή» 360 εκατ. ευρώ. Με τα ετήσια έσοδα του ισπανικού συλλόγου να έχουν αυξηθεί στα 831 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι το ανανεωμένο Μπερναμπέου θα ωθήσει τη Ρεάλ πιο κοντά στο ρεκόρ του 1 δισ. ευρώ.
Η επικείμενη δε για πολλούς μεταγραφή του Γάλλου σταρ Κιλιάν Εμπαπέ δημιουργεί προσδοκίες για την ενίσχυση του εμπορικού προφίλ και των οικονομικών επιδόσεων της Ρεάλ.

Από την πλευρά της η Μπαρτσελόνα, το αντίπαλον δέος των Μαδριλένων, μετρά απώλειες 80 εκατ. ευρώ από την προσωρινή μετακόμισή της στο Montjuic και ταυτόχρονα αναμένει επιπλέον τζίρο 250 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο μελλοντικά από το ανακαινισμένο Espai Barca.
Η κατανομή/πρόβλεψη των εσόδων της είναι: 24% προερχόμενη από χορηγούς και δικαιώματα ονομασίας (με εξασφαλισμένο το deal με την Spotify), 24% από υπηρεσίες φιλοξενίας, 22% από έκδοση εισιτηρίων και catering, 15% από μουσεία και εκδρομές και 15% από εκδηλώσεις.
Έργα επέκτασης των εγκαταστάσεών τους έχουν τεθεί στο τραπέζι και από τις Μάντσεστερ Σίτι και Παρί Σεν Ζερμέν, χρηματοδοτούμενες και οι δυο από αραβικά κεφάλαια, με σαφώς μεγαλύτερα χρονοδιαγράμματα.

Αμφότερες διεκδικούν όλο και πιο προσοδοφόρες συμφωνίες χορηγιών, με τη στήριξη των βαθύπλουτων ιδιοκτητών τους, με τα έσοδά του τομέα να αγγίζουν τα 400 εκατ. ευρώ, ή το 50% περίπου του κύκλου εργασιών τους. Οι εισπράξεις από τους αγώνες τους κυμαίνονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μόλις 83 εκατ. ευρώ για τους Βρετανούς και 153 εκατ. ευρώ για τους Γάλλους.

Τον Ιούλιο οι τοπικές αρχές του Μάντσεστερ ενέκριναν σχέδιο επέκτασης 300 δισ. λιρών για το Etihad και την κατασκευή ενός ξενοδοχείου έως το τέλος του 2026.
Στο Παρίσι ο κροίσος Αλ Κελαϊφί απείλησε να φύγει από το Παρκ ντε Πρενς αφού η δήμαρχος της πόλης Αν Ινταλγκό αρνήθηκε να πουλήσει το γήπεδο στον σύλλογο. Η απόκτηση της εγκατάστασης θεωρείται ουσιαστικό βήμα από την PSG για να πραγματοποιήσει στη συνέχεια το έργο επέκτασης στις 60.000 θέσεις (από 48.000 που είναι σήμερα). Όμως, οι διαπραγματεύσεις με τον δήμο του Παρισιού δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία και οι Καταριανοί εξετάζουν εναλλακτικές λύσεις στην περιοχή της πρωτεύουσας.

Στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ο νέος μέτοχος, ο δισεκατομμυριούχος Τζιμ Ράτκλιφ μετά την απόκτηση του 25% δεσμεύθηκε να επενδύσει προσωπικά 280 εκατ. ευρώ σε υποδομές, συμπεριλαμβανομένου ενός λίφτινγκ στο Old Trafford, το οποίο παράγει έσοδα 150 εκατ. λιρών.
Το πλάνο γίνεται πιο φιλόδοξο, αν χτιστεί νέο γήπεδο 90.000 θέσεων, με την συνδρομή τραπεζικής χρηματοδότησης. Αν οι « Κόκκινοι Διάβολοι» αποκτήσουν ένα σύγχρονο και πολυλειτουργικό γήπεδο και επιστρέψουν σε πιο… σταθερή βάση στο Champions League, θα έρθουν σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές πιο κοντά στο «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ. Πόσο μάλλον όταν τα 746 εκατ. ευρώ του 2022-23 προήλθαν από τη συμμετοχή τους στο Europa League.

Σε κάθε περίπτωση, το γήπεδο θεωρείται βασικός μοχλός της αύξησης του τζίρου των ποδοσφαιρικών συλλόγων κορυφής.
Παράλληλα, η νέα μορφή του UEFA Champions League με 36 ομάδες θα προσφέρει 25% αυξημένο έπαθλο από την επόμενη χρονιά, κάτι που σημαίνει, για τους top συλλόγους, ένα ελάχιστο εκτιμώμενο εισόδημα 60 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, το 2025, θα ακολουθήσει η πρώτη έκδοση του νέου Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, με εγγυημένο έπαθλο 50 εκατ. ευρώ, με την τελευταία version, το 2023, να δίνει μόλις 5 εκατ. ευρώ στον νικητή, αλλά θα είναι μη επαναλαμβανόμενα τα έσοδα, εφόσον το mega τουρνουά της FIFA θα διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια.

Τα μεγάλα ματς

Τα ζευγάρια των προημιτελικών του φετινού Champions League (2023-24) είναι:

Άρσεναλ – Μπάγερν
Ατλέτικο – Ντόρτμουντ
Ρεάλ – Μάντσεστερ Σίτι
Παρί – Μπαρτσελόνα

Στον ένα ημιτελικό θα αναμετρηθεί ο νικητής της αναμέτρησης Ατλέτικο – Ντόρτμουντ με τον νικητή του Παρί – Μπαρτσελόνα και στον άλλο ο νικητής του Άρσεναλ – Μπάγερν με τον νικητή του Ρεάλ – Μάντσεστερ Σίτι.

Διαβάστε ακόμη

Καθαρά Δευτέρα: Επί ποδός η Τροχαία για την έξοδο των εκδρομέων – Ο καιρός και τα έκτακτα μέτρα

Δεύτερη παράταση στις 19 Απριλίου στον διαγωνισμό της Ζώνης ΙΙΙ του Ολυμπιακού Πόλου Φαλήρου με το Τάε Κβο Ντο

Φαντασμαγορικός γάμος με Ελληνες και Κύπριους επιχειρηματίες, με Πρόεδρο Δημοκρατίας και κοσμικές περσόνες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ